Permalänk
Avstängd

Hur kapa akrylplast?

Någon som har koll på bästa sättet att såga i akrylplast? Har provat multiverktyg - billigt skräp visserligen, biltemas kapplattor går sönder.. fanersåg funkar inte bra.. ska man använda bågfilsblad? Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vattenskärning? ^_^

Permalänk
Medlem

Jag tog en gammal kniv och använde vinkelslipen för att få en "vass kant" som jag sedan använde för att skära ut den med. Som en glasskärare fast den drog bort små flisor hela tiden. tillsist så la jag en träbit vid ristningen och bröt Fungerade perfekt!

Permalänk
Medlem

Jag körde VÄLDIGT långsamt med en sticksåg. Ju långsammare desto bättre kant lärde jag mig efter att ha bråttom. Kanske går ytterligare lite bättre om man tejpar där man ska såga så du sågar genom tejpen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tazk3n:

Jag tog en gammal kniv och använde vinkelslipen för att få en "vass kant" som jag sedan använde för att skära ut den med. Som en glasskärare fast den drog bort små flisor hela tiden. tillsist så la jag en träbit vid ristningen och bröt Fungerade perfekt!

Kniv kanske funkar.. ska prova..

Skrivet av FX9:

Jag körde VÄLDIGT långsamt med en sticksåg. Ju långsammare desto bättre kant lärde jag mig efter att ha bråttom. Kanske går ytterligare lite bättre om man tejpar där man ska såga så du sågar genom tejpen.

Har ingen sticksåg men att tejpa kan vara ett bra tips oavsett teknik då det känns som om det skulle kunna förhindra sprickor..tack!

Permalänk
Medlem

Absolut bästa är bandsåg. Men inget man har hemma i garaget kanske. Men bågfil funkar också. Beror lite på vilken typ av akrylplast samt om du ska ha raka eller böjda former där du ska kapa.

Om du bara ska ha raka så kan man oftast bryta precis som man gör med glas.

Youtube how to:
https://www.youtube.com/watch?v=osN_yrsN7vw

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.harald-nyborg.se/media/catalog/product/cache/1/ima...

Funkade jätte bra för mig. Rakt blir det också!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Jag har haft stor framgång med en rörkap.

Permalänk
Avstängd

Körde med multiverktyg för att få ett spår och trodde det var lungt att bryta men det sprack kommer nog prova kombination av det jag redan gjort och bågfilsblad? Låter det som om det skulle kunna fungera? Det är raka former som gäller. Kvadrater.

Permalänk
Medlem

@retro123: En sticksåg är bra för helt otroligt mycket, en helt okej får man för under 500kr biltema. Med rätt blad så blir det både rakt och riktigt snyggt!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Körde med multiverktyg för att få ett spår och trodde det var lungt att bryta men det sprack kommer nog prova kombination av det jag redan gjort och bågfilsblad? Låter det som om det skulle kunna fungera? Det är raka former som gäller. Kvadrater.

När du letar efter ett bågfilsblad som passar, fråga personalen, du vill ha ett som ska ta hårdmaterial, men inte metall, oftast kan personalen i butikerna peka ut ett blad som passar bättre. Problemet med bågfilsblad för metall är att tänderna oftast är för små. Men tar man ett som är för trä så är de för stora. Om tänderna är för stora är risken att plasten spricker, är de för små kommer du få kämpa som ett djur för att komma genom.

Medan du jobbar, se till att skyddsplasten sitter kvar på akrylen, så minskar risken för att det ska spricka.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curemylife:

@retro123: En sticksåg är bra för helt otroligt mycket, en helt okej får man för under 500kr biltema. Med rätt blad så blir det både rakt och riktigt snyggt!

Det tror jag inte på, att Biltema har så billiga alltså...
Däremot finns det hyfsat billiga lövsågar på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/se/Figurs%C3%A5g-Dremel-Moto-Saw/40...
pch en sån kan ju funka bra till småsaker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det tror jag inte på, att Biltema har så billiga alltså...
Däremot finns det hyfsat billiga lövsågar på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/se/Figurs%C3%A5g-Dremel-Moto-Saw/40...
pch en sån kan ju funka bra till småsaker.

Jo men jag tvivlar på att den kommer användas fler gånger förutom att såga ett antal raka snitt i akrylplast. Kanske totalt en meter maximalt. Känns som om jag ska prova något billigare alternativ först eller gå till en firma som kan utföra det åt mig, är det glasfirmor man ska vända sig till i så fall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av retro123:

Jo men jag tvivlar på att den kommer användas fler gånger förutom att såga ett antal raka snitt i akrylplast. Kanske totalt en meter maximalt. Känns som om jag ska prova något billigare alternativ först eller gå till en firma som kan utföra det åt mig, är det glasfirmor man ska vända sig till i så fall?

Någon som har en bra bandsåg eller vattenskärare borde kunna fixa det så även snickerier och mekaniska verkstäder kan vara kandidater till jobbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Någon som har en bra bandsåg eller vattenskärare borde kunna fixa det så även snickerier och mekaniska verkstäder kan vara kandidater till jobbet.

Ok, får kolla runt. Tack!

Permalänk

Man kan använda en finare såg till exempel en metall så. Jag är inte helt säker men jag tror att det går.