Permalänk

insekt i skärmen :/

har en asus a75v och fick i somras ett litet kryp som kommit in i skärmen och dog där...den ligger så att den alltid syns...hur kan man öppna upp skärmen och få bort den?

Permalänk
Avstängd

Låter som en bugg

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har den kommit in så går det att få ut den.
Men försiktigt...

Ta en bild och visa oss din fångst....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Öppna inte upp skärmen, detta går på fabriksgarantin, öppnar du den själv kommer dom inte hjälpa dig.

Lämna in den där du köpte den.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter som en bugg

Håller med.

Permalänk
Medlem

Själv kröp det in en liten spindel i min 42" Philips för ca två år sedan. Jag gick fram till tv'n och försökte mosa den säkert tre gånger. Efter min förvåning att fanskapet aldrig dog förstod jag att den verkligen var bakom skärmen.

Jag lät tv'n vara på många timmar och hoppades på att den på ett eller annat sätt skulle grillas Vilket den även måste ha gjort, eller tagit sig ut, då jag inte såg till den stackars krabaten mer efter det

OnT: Man kan ju tycka att kryp inte borde kunna ta sig in i dessa apparater, men springorna är många och hålen stora. Om det räknas som reklamation vet jag inte, men det borde det nästan göra väl?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

På vilket sätt hade ni tänkt att reklamera detta? hade tillverkaren medvetet platerat ett insektbo i tv apparaten som ni köpte?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

På vilket sätt hade ni tänkt att reklamera detta? hade tillverkaren medvetet platerat ett insektbo i tv apparaten som ni köpte?

Om en insekt tar sig in mellan panelerna så klassas det som fabriksfel, och går på garantin. Förseglingen skall vara tät.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallstrom_74:

har en asus a75v och fick i somras ett litet kryp som kommit in i skärmen och dog där...den ligger så att den alltid syns...hur kan man öppna upp skärmen och få bort den?

Det är med god sannolikhet en Trips som letat sig in.
Förstår inte varför folk får det att låta som världens största projekt att plocka av den främre panelen.
Själva LCDn är kapslad, insekten ligger troligen mellan LCD-paketet och skalets skyddsfilm.
Bara öppna, blås ut och återmontera.
Verkligen inget svårt.

Permalänk

ja garantin har ju gått ut..så jag kan väl inte lämna in?

om inte..något tips på hur man då öppnar upp det...för man muspekaren överstället där insekten ligger så ser det ut som musen är under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallstrom_74:

ja garantin har ju gått ut..så jag kan väl inte lämna in?

om inte..något tips på hur man då öppnar upp det...för man muspekaren överstället där insekten ligger så ser det ut som musen är under...

Ja det klart att muspekaren är UNDER insekten. Annars hade det ju inneburit att insekten befinner sig BAKOM displayen. Och där hade den inte ens märkts av dig.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Det är med god sannolikhet en Trips som letat sig in.
Förstår inte varför folk får det att låta som världens största projekt att plocka av den främre panelen.
Själva LCDn är kapslad, insekten ligger troligen mellan LCD-paketet och skalets skyddsfilm.
Bara öppna, blås ut och återmontera.
Verkligen inget svårt.

Ingen har sagt att det skulle vara svårt, däremot har man nämnt att fabriksgarantin försvinner om man öppnar, vilket är mindre kul om man får problem med skärmen under garantitiden. Nu verkar garantin redan ha gått ut på skärmen men det framkom efteråt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om en insekt tar sig in mellan panelerna så klassas det som fabriksfel, och går på garantin. Förseglingen skall vara tät.

MVH

Var god visa upp fakta att detta är garanti. Då kan jag reklamera brandvarnare som insekter bygger bo i. Högtalare som spindlar kommer in i. Tja till och med reklamera att damm flyger in i datorn.

Garanti är något klassas som ursprungsfel.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Var god visa upp fakta att detta är garanti. Då kan jag reklamera brandvarnare som insekter bygger bo i. Högtalare som spindlar kommer in i. Tja till och med reklamera att damm flyger in i datorn.

Garanti är något klassas som ursprungsfel.

Du verkar ganska arrogant, egentligen har jag inget större intresse av att svara, men det är tråkigt att läsa ditt inlägg.

Jag har själv fått två skärmar utbytta pga just detta, insekter hade tagit sig in innanför panelen och dött av värmen, i båda fallen fick jag skärmarna utbytta, det första fallet var en BenQ och det andra en Samsung.

Det borde vara ganska självklart att en insekt inte skall kunna ta sig in på den ytan, lyckas den så är det något som inte stämmer, förstår inte vad det är du försöker göra dig lustig över.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

För övrigt så är normalt skärmar idag vakuumförseglade eller kemiskt förseglade med flytande kristall.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du verkar ganska arrogant, egentligen har jag inget större intresse av att svara, men det är tråkigt att läsa ditt inlägg.

Jag har själv fått två skärmar utbytta pga just detta, insekter hade tagit sig in innanför panelen och dött av värmen, i båda fallen fick jag skärmarna utbytta, det första fallet var en BenQ och det andra en Samsung.

Det borde vara ganska självklart att en insekt inte skall kunna ta sig in på den ytan, lyckas den så är det något som inte stämmer, förstår inte vad det är du försöker göra dig lustig över.

MVH

Inte arrogant på något sätt. Eventuellt kanske man kan säga det om dig då du fortfarande hävdar detta är garanti. Det är det inte. Möjligen goodwill från företagets sida

Vad du inte verkar förstå är att kryp tar sig in överallt,

Skrivet av Aeig:

För övrigt så är normalt skärmar idag vakuumförseglade eller kemiskt förseglade med flytande kristall.

MVH

om flugan hade tagit sig innuti kristallerna hade du nog klagat på mer än en fluga.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För övrigt så är normalt skärmar idag vakuumförseglade eller kemiskt förseglade med flytande kristall.

MVH

Nä är dom inte .
Bara plasma och Oled som är förseglade.
LCD bygger med olika lager med filter i för att sprida ljuset rätt från ljuskällan beroende på hur och var det sitter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du verkar ganska arrogant, egentligen har jag inget större intresse av att svara, men det är tråkigt att läsa ditt inlägg.

Jag har själv fått två skärmar utbytta pga just detta, insekter hade tagit sig in innanför panelen och dött av värmen, i båda fallen fick jag skärmarna utbytta, det första fallet var en BenQ och det andra en Samsung.

Det borde vara ganska självklart att en insekt inte skall kunna ta sig in på den ytan, lyckas den så är det något som inte stämmer, förstår inte vad det är du försöker göra dig lustig över.

MVH

Skrivet av Tommty:

Inte arrogant på något sätt. Eventuellt kanske man kan säga det om dig då du fortfarande hävdar detta är garanti. Det är det inte. Möjligen goodwill från företagets sida

Vad du inte verkar förstå är att kryp tar sig in överallt,
om flugan hade tagit sig innuti kristallerna hade du nog klagat på mer än en fluga.

Är det inte bättre att du presenterar fakta som stödjer din åsikt då? Det låter ju tämligen rimligt att kryp inte ska kunna ta sig innanför glaset, och "borde" ses som ett ursprungsfel.
Gällande brandvarnaren osv som du tog upp tidigare så är det väll inte så konstigt att kryp kan ta sig in men det är ju knappast jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har själv fått två skärmar utbytta pga just detta, insekter hade tagit sig in innanför panelen och dött av värmen, i båda fallen fick jag skärmarna utbytta, det första fallet var en BenQ och det andra en Samsung.

Då kan jag kontra med att jag fått trips i två skärmar.

En LG och en annan Samsung.
Båda tillfällen har jag nekats ny skärm.

Svaret jag fick i stort då var force majeure

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@lappen81:

Mitt fakta är redan presenterad. Det räcker med 1 ord, ursprungsfel.

Ursprungsfel är fel som fel som har varit ifrån fabrikationen. Så om nu inte tillverkaren har planterat en insekt i skärmen medvetet vilket då även skulle synas vid första inkoppling är detta inte ett _ursprungsfel_ eller Garanti. Sen som jag tidigare sagt om ett företag tar emot och byter ut det på GOODWILL eller inte det får företagen själva berätta.

Folk verkar vifta med garanti och reklamationsrätt hej vilt här utan att förstå vad innebörden är.

Verkar som @Aeig även kan intyga om detta.

EDIT: ej Aeig utan @iller

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@lappen81:

Mitt fakta är redan presenterad. Det räcker med 1 ord, ursprungsfel.

Ursprungsfel är fel som fel som har varit ifrån fabrikationen. Så om nu inte tillverkaren har planterat en insekt i skärmen medvetet vilket då även skulle synas vid första inkoppling är detta inte ett _ursprungsfel_ eller Garanti. Sen som jag tidigare sagt om ett företag tar emot och byter ut det på GOODWILL eller inte det får företagen själva berätta.

Folk verkar vifta med garanti och reklamationsrätt hej vilt här utan att förstå vad innebörden är.

Verkar som @Aeig även kan intyga om detta.

EDIT: ej Aeig utan @iller

Försöker du förklara att glaset och höljet till en skärm inte ska vara tätt? Tänker nu mobiltelefoner, TV apparater osv,

Går jag på din argumentation tidigare så kan kryp ta sig in överallt, och tar dom sig in så är det inte ett ursprungsfel för att kryp kan ta sig in överallt. Dykartuber, Vattentäta förseglade saker, med mera

Du måste förstå att det låter lite konstigt, det är ingen som viftar med någonting. Jag förväntar mig att kryp inte ska ta sig innanför glaset på min mobiltelefon/tv/monitor inte sagt att jag har rätt

Med fakta menade jag alltså framgår det någonstans att en TV är skapad på det sättet att det ska vara möjligt för kryp, fukt, damm, skräp att ta sig innanför glaset? Typ har någon fått det nekat på en reklammation med en vettig motivering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@lappen81:

Mitt fakta är redan presenterad. Det räcker med 1 ord, ursprungsfel.

Ursprungsfel är fel som fel som har varit ifrån fabrikationen. Så om nu inte tillverkaren har planterat en insekt i skärmen medvetet vilket då även skulle synas vid första inkoppling är detta inte ett _ursprungsfel_ eller Garanti. Sen som jag tidigare sagt om ett företag tar emot och byter ut det på GOODWILL eller inte det får företagen själva berätta.

Folk verkar vifta med garanti och reklamationsrätt hej vilt här utan att förstå vad innebörden är.

Verkar som @Aeig även kan intyga om detta.

EDIT: ej Aeig utan @iller

Jag fick båda mina skärmar ersatta genom garantin.

För min egen del sätter jag punkt här, diskussionen är meningslös, torde vara tydligt och självklart att skärmar är förseglade och att insekter och dylik ej skall kunna ta sig in.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Försöker du förklara att glaset och höljet till en skärm inte ska vara tätt? Tänker nu mobiltelefoner, TV apparater osv,

Går jag på din argumentation tidigare så kan kryp ta sig in överallt, och tar dom sig in så är det inte ett ursprungsfel för att kryp kan ta sig in överallt. Dykartuber, Vattentäta förseglade saker, med mera

Du måste förstå att det låter lite konstigt, det är ingen som viftar med någonting. Jag förväntar mig att kryp inte ska ta sig innanför glaset på min mobiltelefon/tv/monitor inte sagt att jag har rätt

Med fakta menade jag alltså framgår det någonstans att en TV är skapad på det sättet att det ska vara möjligt för kryp, fukt, damm, skräp att ta sig innanför glaset? Typ har någon fått det nekat på en reklammation med en vettig motivering?

Du verkar inte läsa det jag skriver helt ut, skall försöka förklara så tydligt det går.

Först och främst kan vi skilja från tv apparater/datorskärmar och mobiltelefoner. Mobiltelefoner har limmat digitizer mot glasskärmen. TV apparater och datorskärmar har det ytterst sällan, vissa touchskärmar har detta.

För det andra så skall vi skilja på IP säkrade/förslutnings säkrade produkter då dessa är gjorda för speciella ändamål, inte för att ställa på ett bord. Vi kan ta upp detta när TV skärmar/datorskärmar blir IP6X klassade eller högre.

Angående fakta så har jag redan beskrivit ursprungsfel vilket innebär kortfattat saker som blev fel från tillverkningen, Anti-flugskydd är inte med på denna listan. I tråden har redan en annan medlem skrivit att den har blivit nekad detta under "force majoure" vilket betyder kortfattat en plötslig händelse. Vanligt fall man hävdar detta är produkter som utsatts av överspänning från t.ex. åska.

Sen att TV apparaten skulle vara tillverkad för detta ändamål är jag faktiskt lite kluven på vad man skall svara på detta. Att skärmar inte är skyddade mot allt ser jag som en självklarhet. En TV apparat är inte skapad för att tappas, matas med 10kVeller att att bada. Dock händer det 3 ovanstående oftare än att insekter hittar in. Skall tillverkaren skriva ut detta med?

Känns lite väl "USA Style" över din sista mening. Man inte skall köra katten i mikron.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty:
Jaja, då är jag med i alla fall. Du säger att en skärm inte är tät och kan släppa in skit, damm, fukt, insekter vad som helst på insidan av glaset och det är "by design" helt enkelt.

Känns orimligt, om du vill kalla det för anti-flugskydd (förutsätter ju att det är ett tillval) så får du göra det. Jag kallar det för att skärmen inte är defekt. Men det är en personlig åsikt som jag inte kan backa upp
Samtidigt får man inte öppna upp skärmen då garantin brinner inne, den enda möjligheten att åtgärda problemet är att skicka in apparaten. Rimligtvis borde det då vara en defekt / reklammation

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Tommty:
Jaja, då är jag med i alla fall. Du säger att en skärm inte är tät och kan släppa in skit, damm, fukt, insekter vad som helst på insidan av glaset och det är "by design" helt enkelt.

Känns orimligt, om du vill kalla det för anti-flugskydd (förutsätter ju att det är ett tillval) så får du göra det. Jag kallar det för att skärmen inte är defekt. Men det är en personlig åsikt som jag inte kan backa upp
Samtidigt får man inte öppna upp skärmen då garantin brinner inne, den enda möjligheten att åtgärda problemet är att skicka in apparaten. Rimligtvis borde det då vara en defekt / reklammation

Håller med, insekter och damm innanför plasten/glaset är inte bra och svårt att fixa det själv om man inte är händig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar