Stresstest av CPU kan leda till att PSU slits ut i förtid?

Permalänk

Stresstest av CPU kan leda till att PSU slits ut i förtid?

(ursäkta att jag startar många trådar på kort tid)

Jag är nyfiken på om det är möjligt att man har stresstestat sin cpu för länge och ofta att nätagget börjar bli trött? Jag har en gammal Corsair VX 450 som jag haft i kanske ~5 år.

Har nyligen uppgraderat min hårdvara till i5-4690k med MSI PC Mate moderkort.

Ganska nyligen upptäckte jag ett störande och knastrande ljud när datorn belastas och jag trodde först att ljuden kom från mina hårddiskar, då ljuden gjorde sig tillkänna när jag kopierade en stor fil till den.
Ljudens karaktär är snarlik i hur en hårddisk jobbar, ett typiskt smattrande och klickande ljud. Jag tyckte iaf det var märkligt då jag tidigare aldrig hört mina diskar även när de jobbar.

Öppnade chassit och upptäckte att det är från nätagget det låter.

Främst låter det när jag stresstestar CPU, men även när jag kopierar stora filer mellan mina två HD.
men INTE när jag kopierar en stor fil från HD till SSD. Och när jag kör Bredbandskollen, låter det också av nån anledning.

Nätagget ska ju klara mina hårdvaruspec utan problem? Så att nätagget är för svagt går väl att utesluta.
Mitt grafikkort är strömsnål, en AMD HD6450.
För övrigt en SSD & två interna HD (WD Red och Green).
8 gb RAM.

Innan jag bytte upp mig (processor+moderkort), så lät det lite när jag använde Bredbandskollen men aldrig när jag kopierade mellan hårddiskar.

Jag har kanske kört OCCT, AIDA64, Heavy Load, 264x i totalt ~ 15-16 h med den nya hårdvarukonfigurationen.

Så, kvar blir (?) frekventa stresstester som kanske slitit ut nätagget i förtid?
Men det luktar inte konstigt från datorn heller. Och inte heller låter det som en fläkt som börjar slitas ut (bytte ut stockfläkten till en Noctua).

Kan ju tilläggas att min dator är kopplad till en UPS som har några år på nacken.

Permalänk
Medlem

För det första tappar nätdelar effekt efter ett tag så du har nog inte full effekt som den dag du öppnade paketet till nätaggregatet.

Varför det låter vet jag inte, men det är inte omöjligt att någon transistor eller liknande ger lite coil whine av något slag. Men det är bara en gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

För det första tappar nätdelar effekt efter ett tag så du har nog inte full effekt som den dag du öppnade paketet till nätaggregatet.

Varför det låter vet jag inte, men det är inte omöjligt att någon transistor eller liknande ger lite coil whine av något slag. Men det är bara en gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag visste inte att prestandan på nätagget försämrades allt eftersom.
Är nätagg en enhet man bör byta ut efter ca 5 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok, jag visste inte att prestandan på nätagget försämrades allt eftersom.
Är nätagg en enhet man bör byta ut efter ca 5 år?

Allt är ju relativt. Har du ett nätagg som är i bra kvalité så är det ju bättre, men i mitt tycke är inte någon av Corsairs nätagg, förutom AX-serien speciellt bra. Inget jag rekommenderar iaf. Du kan ju mäta med en multimeter och se hur mycket den pushar ut x)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

(ursäkta att jag startar många trådar på kort tid)

Jag är nyfiken på om det är möjligt att man har stresstestat sin cpu för länge och ofta att nätagget börjar bli trött? Jag har en gammal Corsair VX 450 som jag haft i kanske ~5 år.

Har nyligen uppgraderat min hårdvara till i5-4690k med MSI PC Mate moderkort.

Ganska nyligen upptäckte jag ett störande och knastrande ljud när datorn belastas och jag trodde först att ljuden kom från mina hårddiskar, då ljuden gjorde sig tillkänna när jag kopierade en stor fil till den.

VX 450 är bra kvalitet, om någon påstår något annat vet de inte vad de pratar om. Nej det är knappast utslitet.

Coilwhine beror oftast på kombinationen av nätagg, grafikkort och moderkort. Att du precis bytte moderkort talar att det är moderkortet som är "problemet".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du inte störs av ljudet så ser jag inget större problem. Men ditt nätagg börjar att gå in på sista versen och om du ändå har tänkt att skaffa ett nytt nätagg (kanske nytt grafikkort?) så kan det här vara en anledning till varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok, jag visste inte att prestandan på nätagget försämrades allt eftersom.
Är nätagg en enhet man bör byta ut efter ca 5 år?

Vissa kan behöva bytas ut då, beroende på hur varma och dammiga de varit.
Det är oftast kondensatorerna i dem som kan torka ut och ibland börja läcka efter ett par år. De jag kört med har nog hållt någonstans mellan 5-8 år skulle jag tro.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Just Corsair VX 450 är ju dock ett rätt bra nätagg, och har ju kapacitet så det räcker och blir över från början (i denna recension fick de t.ex. ut 570W ur det). Datorn i fråga belastar ju inte heller nätagget nämnvärt, så det bör inte ha levt ett alltför jobbigt liv såvida du inte haft mycket strömtörstigare komponenter tidigiare. Jag tror också att det är nån sorts coilwhine som spökar.

Nätagget har hur som helst 5 års garanti, och jag skulle nog behållt det några år till om ljudet inte är störande. Jag har själv ett VX 450 (eller hade, sålde det till en bekant för ett tag sedan) som gått i ~8 år med betydligt mer krävande komponenter (och dygnet runt under många av åren). Men 5 år är väl på gränsen till att man faktiskt kan byta ut ett nätagg utan att det känns alltför onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är oftast kondensatorerna i dem som kan torka ut och ibland börja läcka efter ett par år.

Nu pratar vi om VX 450 inte Ace of Sweden Raw Deal. Japanska kondensatorer som klarar upp till 105 grader kommer inte "torka ut och börja läcka" efter ett par år.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu pratar vi om VX 450 inte Ace of Sweden Raw Deal. Japanska kondensatorer som klarar upp till 105 grader kommer inte "torka ut och börja läcka" efter ett par år.

Håller med. Det är ju, just detta som är skillnaden mellan bra och dåliga agg.
De bra de håller, och levererar bättre (renare) ström.

Om du har problem med läckande kondningar så är det nog sagt att titta på bättre agg rent allmänt.

Sen naturligtvis så slits aggen, men de som är bra från början, har också marginal nog att åldras och fortfarande hålla sin spec.

Permalänk

Tack alla för svar och god vägledning!

Jag kommer nog att behålla min PSU i något år till, beroende på hur coil whine utvecklar sig. Jag har redan lagt ut max budget för vad min uppgradering ska få kosta för i år.

Sen kanske det inte är värt att nyttja PSU'n alltför länge tills något går sönder och i samband med detta råkar dra med sig moderkortet och andra komponenter.

Jag har iaf kikat lite på Be Quiet! Dark Power alt. Straight Power (SP har tydligen taiwanesiska kondensatorer vilket har fått negativ respons men huruvida det är relevant för modernare kondensatorer vet jag inte).
En ny Corsair är jag lite rädd för då min VX 450 hade en väldigt dålig fläkt redan från början och jag var tvungen att byta ut den mot en tyst Noctua. Kanske taskigt att döma ut en produktslinje efter ett möjligt måndagsexemplar men Be Quiet har fått många goda omdömen som jag förstår det.
Jag antar att ca 550 W bör räcka gott och väl och är framtidssäkrad.

Men just att coil whine uppstår bara för att jag bytt upp mig mobo och cpu kanske ger en vink om hur svagt mitt PSU egentligen har blivit ; att den nästan på gränsen klarar av ett stresstest?
Hade coil whine varit där redan från början hade det kanske varit en annan sak.
OM jag förstår stresstest-siffrorna rätt, drar hela CPU "paketet" ca 90W under full belastning (GPU belastas inte).
Grafikkortet minns jag inte vad den drar, men i vila 6-8 W tror jag. Plus 8 Gb 1,5 V 1333 Mhz minne och ett par ~5400 rpm HD, 1 SSD, moderkort osv lär ju inte dra totalt mer än ~160 W?

Min VX 450 har inte belastats speciellt hårt genom åren, har haft en i3-530 @3.5 Ghz + undervoltad, low end grafikkort. Kör ingen server eller liknande osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu pratar vi om VX 450 inte Ace of Sweden Raw Deal. Japanska kondensatorer som klarar upp till 105 grader kommer inte "torka ut och börja läcka" efter ett par år.

Nej, det kanske inte är så vanligt på just det nätagget, det var bara min erfarenhet av diverse nätaggregat i allmänhet.
Efter så länge som 5 år så kan det börja hända saker. Sen håller vissa i 10 år utan problem såklart.
Vi har ju haft en hel del datorer på jobbet och jag har haft åtskilliga hemma själv, och visst håller PSUs av bättre kvalitet längre, men det beror ju fortfarande på hur varmt de går, hur hårt de belastas och hur dammigt det är m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Nej, det kanske inte är så vanligt på just det nätagget, det var bara min erfarenhet av diverse nätaggregat i allmänhet.
Efter så länge som 5 år så kan det börja hända saker. Sen håller vissa i 10 år utan problem såklart.
Vi har ju haft en hel del datorer på jobbet och jag har haft åtskilliga hemma själv, och visst håller PSUs av bättre kvalitet längre, men det beror ju fortfarande på hur varmt de går, hur hårt de belastas och hur dammigt det är m.m.

Är enda sättet att öppna aggregatet och kolla om kondningarna är intakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Är enda sättet att öppna aggregatet och kolla om kondningarna är intakta?

Japp men jag kan lova dig att du inte hittar något isf skulle agget gått riktigt varmt och 24/7

Mitt vx har iallfall minst 5 år rullning på sig haft det i 7 år och går hur bra som helst. Japanska 105 graders kondningar håller väldigt länge.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Är enda sättet att öppna aggregatet och kolla om kondningarna är intakta?

Om du med kolla menar löda loss och sen mäta kondensatorerna med en kapacitans- och en ESR-mätare och sen löda tillbaka de fungerande kondensatorerna.

Ärligt talat, glöm pratet om utslitet nätagg, ditt agg är inte utslitet och det är helt meninglöst att diskutera den frågan.

Coilwhine har inget att göra med att något skulle vara utslitet utan det beror på kombinationen nätagg + moderkort och/eller grafikkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Japp men jag kan lova dig att du inte hittar något isf skulle agget gått riktigt varmt och 24/7

Mitt vx har iallfall minst 5 år rullning på sig haft det i 7 år och går hur bra som helst. Japanska 105 graders kondningar håller väldigt länge.

Skrivet av mfm:

Om du med kolla menar löda loss och sen mäta kondensatorerna med en kapacitans- och en ESR-mätare och sen löda tillbaka de fungerande kondensatorerna.

Ärligt talat, glöm pratet om utslitet nätagg, ditt agg är inte utslitet och det är helt meninglöst att diskutera den frågan.

Coilwhine har inget att göra med att något skulle vara utslitet utan det beror på kombinationen nätagg + moderkort och/eller grafikkort.

Ok!
Så, orsaken till mina coil whine och dylikt beror troligen på att jag nyligen bytt moderkortet.
Jag pustar iaf ut tills vidare och kör på med min nuvarande PSU.
Så slipper jag även att hålla på med kabeldragning. ^^

Kollade lite i bakåt i tiden och ser nu att jag haft min VX 450 sedan sommaren 2009.

Ett par år till ska den alltså hålla och min HW belastas generellt väldigt sparsamt.
Under belastning är PSU'ns utblås-temp <40 C (med en grov mätmetod)

Tackar igen alla för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok!
Så, orsaken till mina coil whine och dylikt beror troligen på att jag nyligen bytt moderkortet.
Jag pustar iaf ut tills vidare och kör på med min nuvarande PSU.
Så slipper jag även att hålla på med kabeldragning. ^^

Kollade lite i bakåt i tiden och ser nu att jag haft min VX 450 sedan sommaren 2009.

Ett par år till ska den alltså hålla och min HW belastas generellt väldigt sparsamt.
Under belastning är PSU'ns utblås-temp <40 C (med en grov mätmetod)

Tackar igen alla för svaren!

Ja coolwhine är ett rent sakt ett helvete ibland och lista ut vad som gör det grejerna kan funka felfritt i olika dator men vissa kombinationer kan ställa till det som tur är har jag aldrig råkat ut för det än så länge peppar peppar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d