Permalänk

Haswell + RAM @1333 Mhz = Nej?

Hej,

Jag har nyligen uppgraderat min hårdvara;

Från en Clarkdale i3-530 (@3.5 Ghz) som tjänat mig väl i några år, till en saftig i5-4690k.
Den nya processorn tillsammans med en snabbare SATA som min SSD kan utnyttja upplever jag en allmän - och trevlig - prestandahöjning. ^^

Jag behöll dock mina gamla 8 gb Corsair ram-stickor på 1333 Mhz för att spara en slant. Läste häromdan av en slump några Sweclockers inlägg på forum att man inte bör använda 1333 Mhz minnen till Haswell.

Jag är ingen gamer, utan det är mest dokumenthantering, lite bild/film-redigering, surf - med andra ord vardagsanvändning.
Tyvärr går det inte att överklocka dessa minnen då volten blir lite för hög; testade att aktivera XMP i BIOS.

Kommer jag märka en markant prestandahöjning genom att t ex köpa 1600 Mhz minnen?

En annan liten fråga är om det är värt att köra på den inbyggda grafikkretsen istället för att som nu använda Radeon 6450? Jag gillar tanken att ha dedikerat minne för GPU, samt att processorn kan hålla sig lite svalare.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hej,

Jag har nyligen uppgraderat min hårdvara;

Från en Clarkdale i3-530 (@3.5 Ghz) som tjänat mig väl i några år, till en saftig i5-4690k.
Den nya processorn tillsammans med en snabbare SATA som min SSD kan utnyttja upplever jag en allmän - och trevlig - prestandahöjning. ^^

Jag behöll dock mina gamla 8 gb Corsair ram-stickor på 1333 Mhz för att spara en slant. Läste häromdan av en slump några Sweclockers inlägg på forum att man inte bör använda 1333 Mhz minnen till Haswell.

Jag är ingen gamer, utan det är mest dokumenthantering, lite bild/film-redigering, surf - med andra ord vardagsanvändning.
Tyvärr går det inte att överklocka dessa minnen då volten blir lite för hög; testade att aktivera XMP i BIOS.

Kommer jag märka en markant prestandahöjning genom att t ex köpa 1600 Mhz minnen?

En annan liten fråga är om det är värt att köra på den inbyggda grafikkretsen istället för att som nu använda Radeon 6450? Jag gillar tanken att ha dedikerat minne för GPU, samt att processorn kan hålla sig lite svalare.

Tack på förhand!

Aldrig hört något om att man INTE ska använda 1333MHz minnen till Haswell. Har gjort det ett tag. Sitter dock på 2133MHz minnen nu. Jag märkte någorlunda skillnad, ja.

Permalänk
Medlem

@Highwell:

Går det inte bara klocka upp dom till 1600mhz ?
Att tappa lite latens är ju inte allt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Highwell:

Går det inte bara klocka upp dom till 1600mhz ?
Att tappa lite latens är ju inte allt

Jo, så är det väl!

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Aldrig hört något om att man INTE ska använda 1333MHz minnen till Haswell. Har gjort det ett tag. Sitter dock på 2133MHz minnen nu. Jag märkte någorlunda skillnad, ja.

Ok, så det kan vara värt det om man vill ha det där "pricken över i:et".
Märker du skillnaden främst i spel eller i allt du gör?

Permalänk
Medlem

1333mhz minnen till 1600mhz går utmärkt och klocka till slipper du köpa nya minnen, höj Vdimm spänningen för minnena något runt 1,5 - 1,55v bör funka. över 2133mhz krävs minst 1.6 - 1,65v för det.. lycka till

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ok, så det kan vara värt det om man vill ha det där "pricken över i:et".
Märker du skillnaden främst i spel eller i allt du gör?

I uppstart, faktiskt.
Jag är musikproducent inte gamer. Men jag märker stora skillnader när jag väl sitter och producerar!

Permalänk
Medlem

Håll inte på att pilla, låt dem gå i 1333 MHz. Jag kan i princip sätta pengar på att du inte kommer märka någon skillnad alls. De enda skillnaderna du kommer märka är stabilitetsproblem ifall det inte blir 100.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

1333mhz minnen till 1600mhz går utmärkt och klocka till slipper du köpa nya minnen, höj Vdimm spänningen för minnena något runt 1,5 - 1,55v bör funka. över 2133mhz krävs minst 1.6 - 1,65v för det.. lycka till

Det gick inte att ändra volten som ligger på 1.488. Den ligger kvar på "auto" men Mhz gick att ändra.

Skrivet av Rydisen:

Håll inte på att pilla, låt dem gå i 1333 MHz. Jag kan i princip sätta pengar på att du inte kommer märka någon skillnad alls. De enda skillnaderna du kommer märka är stabilitetsproblem ifall det inte blir 100.

Hm.. Ok. Det kanske är en placeboeffekt mest!
OM man inte går upp i Mhz till t ex 2400 då...

Permalänk
Skrivet av Highwell:

I uppstart, faktiskt.
Jag är musikproducent inte gamer. Men jag märker stora skillnader när jag väl sitter och producerar!

Ok, tack för input. Ska fundera vidare. Jag känner mig nöjd med hastigheten. Ville kanske maxa det jag redan har, men jag har ju inte ens överklockat.

Faran(?) är väl att när man väl börjar "jaga" hastighet så blir det som en liten bug som bitit en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag är ingen gamer, utan det är mest dokumenthantering, lite bild/film-redigering, surf - med andra ord vardagsanvändning.
Tyvärr går det inte att överklocka dessa minnen då volten blir lite för hög; testade att aktivera XMP i BIOS.

Kommer jag märka en markant prestandahöjning genom att t ex köpa 1600 Mhz minnen?

Nej, du kommer troligtvis inte märka någon skillnad mellan 1600 Mhz och 1333 MHz, det är sällan det ger någon märkbar skillnad. Se t.ex. Sweclockers test av 4770K och 4670K där minnesskalning testas, den största skillnaden är när man använder den integrerade grafiken (som också använder RAM-minnet).

Skrivet av newtoninja:

En annan liten fråga är om det är värt att köra på den inbyggda grafikkretsen istället för att som nu använda Radeon 6450? Jag gillar tanken att ha dedikerat minne för GPU, samt att processorn kan hålla sig lite svalare.

Om du inte spelar så är nog skillnaden rätt så försumbar. Ett 6450 drar väldigt lite ström, så det värmer inte upp chassit nämnvärt. Det finns som du säger lite fördelar med att köra med ett diskret grafikkort, så du kan gott köra på med ditt 6450 om du så vill.

Med andra ord, försök inte att fixa det som inte är trasigt

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite förvirrad här var du har hört att 1600MHz är ett "måste" för Haswell. DDR3's högsta officiella stöd är 1333MHz så självklart det fungerar utmärkt med det. Allting över det, inklusive 1600MHz, räknas som överklockning. Om du bara ska spela så behöver du inte bry dig, kör på du med 1333MHz Anser inte en överklockning är nödvändigt för ditt bruk upp till 1600MHz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, du kommer troligtvis inte märka någon skillnad mellan 1600 Mhz och 1333 MHz, det är sällan det ger någon märkbar skillnad. Se t.ex. Sweclockers test av 4770K och 4670K där minnesskalning testas, den största skillnaden är när man använder den integrerade grafiken (som också använder RAM-minnet).
Om du inte spelar så är nog skillnaden rätt så försumbar. Ett 6450 drar väldigt lite ström, så det värmer inte upp chassit nämnvärt. Det finns som du säger lite fördelar med att köra med ett diskret grafikkort, så du kan gott köra på med ditt 6450 om du så vill.

Med andra ord, försök inte att fixa det som inte är trasigt

Tack för fina tips och länken. Ska kolla närmare på den sen, men det låter ju vettigt att hastigheten kan göra en viss skillnad om man använder den integrerade GPU-kretsen.

Alltså, jag ställer mig frågan; vad håller jag på med. Jag har ju fått en snabb och bra processor, har en SSD och så hänger jag upp mig på smågrejer med minnet när jag inte ens spelar.

Skrivet av philipborg:

Nu är jag lite förvirrad här var du har hört att 1600MHz är ett "måste" för Haswell. DDR3's högsta officiella stöd är 1333MHz så självklart det fungerar utmärkt med det. Allting över det, inklusive 1600MHz, räknas som överklockning. Om du bara ska spela så behöver du inte bry dig, kör på du med 1333MHz Anser inte en överklockning är nödvändigt för ditt bruk upp till 1600MHz.

Jag läste det i förbifarten här på forum i en rätt gammal tråd, men någon närmare förklaring gavs inte varför 1333 Mhz inte skulle gå bra ihop med Haswell.
Tack för förtydligandet. Hade ingen aning om att den officiella högsta hastigheten för DDR3 är 1333 Mhz.