Sony lanserar Xperia Z5-familjen – Premium först ut med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Snapdragon 810... Hade z3+ i 2 dagar.. Lämnade tillbaka den pga att den var så varm att man brände sig.

Kul med en bra kamera. Synd att telefonen blir så varm att kamera appen avslutas bara.

Tyvärr finns ingen mjukvarufix förutom att klocka ner cpu

Bytte till en galaxy s6. Knappt ljummen oavsett vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Behöver inte denna då jag är supernöjd med min 1+1.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

När Z3 Compact lanserades kostade den väl typ 4700. Är det den dyrare dollarn eller Sony som höjt prisnivån?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Denna skulle kosta ca 1000 kr mer läste ja på swedroid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Troligtvis att sensorn är 1/2.3 tum stor. Alltså 0.43 tum. Aldrig sett ett bråk innan?

Frågan är varför dom inte bara skriver 0.43 tum då?

Permalänk
Medlem

Trevlig design! Tills man såg framsidan. Synd att de inte kunde krympt kanterna runt skärmen något lite till. Kameran verkar ju helt klart intressant (även om jag tappade förtroendet något när jag såg fullHD vs 4K. Eller det kanske är så stor skillnad?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av palusa:

Snapdragon 810... Hade z3+ i 2 dagar.. Lämnade tillbaka den pga att den var så varm att man brände sig.

Kul med en bra kamera. Synd att telefonen blir så varm att kamera appen avslutas bara.

Tyvärr finns ingen mjukvarufix förutom att klocka ner cpu

Bytte till en galaxy s6. Knappt ljummen oavsett vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har redan testat att filma i 4K, Z5 lider inte av samma problem. S6 blir förövrigt duktigt varm den också, finns flera riktiga tester som visar detta. CPUn kan ligga över 60°.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så länge de har självförtroende nog att äga det höga priset, så kan de plocka in en del pengar.
Håller dock med om att det är en hög prislapp.

Sen börjar det bli dags att se över designen igen, annars kanske de får skit precis som Samsung.
Gillar dock idén med frostat glas på baksidan!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

För dyr och 4k på 5,5 tum är bara fånigt imo

Edit: för cardboard vr är det ju bra iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

8K för 32 GB känns sisådär, betalade 10K för min lur med 128 GB.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Wow, jag köpte min Xperia Z4 (ochså kallad Z3+) helt ny när den kom ut för 4 månader sedan. Nu ska dom redan släppa Z5? Om dom fortsätter såhär så kommer ju Xperia Z8 ut nästa år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nästan 6000 spänn för Compact... jag tror jag passar.

Ja vafan är det här?

Köpte min Z3C för 4,5k när den var ny på marknaden.

OT: Sony spottar bokstavligt talat ut nya mobilmodeller ut på marknaden. Är det verkligen smart? Visserligen ser dom till att, i princip, alltid ha den telefonen på marknaden med den allra senaste tekniken (jämfört med sina konkurrenter) men det måste kosta dom massa pengar i utvecklingskostnader, reklam osv samt att dom måste ha en uppsjö av "gamla" osålda mobiler på lager.

Det är inte bara på telefonsidan Sony jobbar såhär. Även deras kameramodeller uppdateras lite väl frekvent.

Permalänk
Medlem

Tänk, Samsung anklaagas för initativlöshet, inte för att de saknar funktioner utan mest för att S2-S6 är "för lika". Men inga sådan kommentarer om Sony, Tycker Z1-Z5 varit väldigt mycket samma sak.

Skrivet av NoNamesWayne:

Varför ingen nyhet om Acers Windows 10 mobile - lur?
http://www.theverge.com/2015/9/2/9243997/acer-windows-10-phon...

För att Windows Phone inte är så spännande. Hade varit roligare om den haft Windows 10.

Permalänk
Avstängd

Bra batteri, bra skärm, bra kamera, och minneskortplats, kunde dom inte väntat på snap 820 prossesorn, annars verkar den Jäääävligt lockande

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Man har redan testat att filma i 4K, Z5 lider inte av samma problem. S6 blir förövrigt duktigt varm den också, finns flera riktiga tester som visar detta. CPUn kan ligga över 60°.

Har jag aldrig märkt. Inte ens i spel är den obehaglig att hålla i.

Z3+ var otäck att ringa i när den var så varm. Brändes nästan på kinden. Kameran stängdes av och spelen hackade pga throttling.. Ett jävla skämt till telefon.

Samsungen flyter som smör i alla spel och kameran fullkomligt utklassar den i z3an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePancakerizer:

Vad betyder ens 1/2,3 tum? Någon som kan förklara?

Skrivet av anon81912:

Troligtvis att sensorn är 1/2.3 tum stor. Alltså 0.43 tum. Aldrig sett ett bråk innan?

Skrivet av wtfdoodle:

Frågan är varför dom inte bara skriver 0.43 tum då?

Så enkelt är det tyvärr inte. 1/2,3" är en av de vanligaste storlekarna på kompaktkameror så den är större än många av de flugskitsstora sensorerna i många andra mobiler.
Måttet anger dock varken bredd eller diagonal direkt. Det säger istället att sensorn motsvarar storleksmässigt den i en videokameratub med den ytterdiametern! Riktigt logiskt och bra det där!

Läs mer t.ex. här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Vilka priser! 8k för en telefon.. visst ny skärm men satan va stålar.

Vad är det konstiga?:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2794266

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Överhettningen på z3+ är fixad och allt det där e överdrivet bullshit

Z3+ kommer nog alltid ha problem så länge den inte är kraftigt nedklockad. Till och med kameran stängs ner efter en stund pga av värmen.
Z5 kan däremot ha en bättre kyllösning eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Man har redan testat att filma i 4K, Z5 lider inte av samma problem. S6 blir förövrigt duktigt varm den också, finns flera riktiga tester som visar detta. CPUn kan ligga över 60°.

Seriösa tester säger något annat.
S6 lider inte av några värme problem alls som kan nämnas och prestera samtidigt bättre än S810.

Irrelevant vad en CPU temp ligger på så lägen den kan hålla prestandan och värmen inte går ut i chassit där man håller handen.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Windows Phone är väldigt spännande. Förövrigt så är det Windows 10 mobile på Acern.

När dom ändå skriver om andra telefoner som inte ens kommer med mycket nytt(Sony om något är väldigt dåliga på att förnya sig) så kan dom väl bra gärna skriva om mer intressanta lurar som är på gång.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Hur gammal är Note 2 jämfört med S3 ?
Ska nämligen köpa ny telefon och vill helst ha en note som är lika ny som S5:an.

Har du kollat på Note 3?

Jag gick från Note 2 till Note 3, är supernöjd Köpte den helt olåst på Elgiganten för 4400 för 1~ år sedan, då den fortfarande var relativt ny. Grym lur i vilket fall! Suverän batteritid trots den stora skärmen, och fungerar perfekt som 4G dongel till mitt helt fria abonnemang från Telenor

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marreboy:

Hur gammal är Note 2 jämfört med S3 ?
Ska nämligen köpa ny telefon och vill helst ha en note som är lika ny som S5:an.

Note 2 kom ut under Augusti 2012 och Galaxy S3 kom ut under Maj 2012.

Note 3 kom ut September 2013
Samsung 5 kom ut April 2014
Note 4 kom ut October 2014

Så det är 6-7 månader före och efter en NOTE kom ut.

Själv har jag en Note 3 som jag ska försöka sälja :3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

8K för 32 GB känns sisådär, betalade 10K för min lur med 128 GB.

Fast nu är det ju så här att 96GB minne extra kostar inte 2K

Ska man se det på det viset som du gör så har ju du mer eller mindre blivit blåst på ditt köp då du kan få SD-minneskort som man kan köpa till en Z5 som ett exempel (vilket tyvärr inte går till Iphone eller senaste Samsung).

Då får man ju också tillägga att resterande specifikationer är bättre överlag i Z5an än i dennes konkurrenter.

Jag antar att det är en Iphone eller senaste Samsung som du har?

Priser på lagring: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s235185373&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem

10721a"]
Fast nu är det ju så här att 96GB minne extra kostar inte 2K

Ska man se det på det viset som du gör så har ju du mer eller mindre blivit blåst på ditt köp då du kan få SD-minneskort som man kan köpa till en Z5 som ett exempel (vilket tyvärr inte går till Iphone eller senaste Samsung).

Då får man ju också tillägga att resterande specifikationer är bättre överlag i Z5an än i dennes konkurrenter.

Jag antar att det är en Iphone eller senaste Samsung som du har?

Priser på lagring: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s235185373&o=produkt_pr...
[/quote]
Har en S6. Blåst tycker jag absolut inte att jag blivit, fått väldigt mycket telefon för pengarna. Sen kan man inte jämföra det interna och externa minnet rakt av då det skiljer mycket i tillverkningskostnad och hastighet.

@MSIOCGenie: Min S6 blir aldrig varm om man inte lämnar massa program igång (en kollega hade värmeproblem med sin Iphone 6, visade hur man kan stänga program på den också, problemet löst).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
99:e percentilen

6 000 spänn för en mobil med 1280x720? Snälla, var ett skämt … Hade ju kunnat vara en alldeles utmärkt telefon om den hade 1920x1080.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd att Z5 Compact får 720p! Varför man inte kan kräma ur 3 dagar ur batteriet när både skärmen är liten och upplösningen låg fattar jag inte. Har dom snålat på batteriet jämfört med Premiumtelefonen eller är det så att dagens skärmar inte drar så mycket och det därför beror på annan hårdvara?

Permalänk
Medlem

@m4jken:
Skärmen står för en förhållandevis ganska liten del av batteriförbrukningen.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har en S6. Blåst tycker jag absolut inte att jag blivit, fått väldigt mycket telefon för pengarna. Sen kan man inte jämföra det interna och externa minnet rakt av då det skiljer mycket i tillverkningskostnad och hastighet.

@MSIOCGenie: Min S6 blir aldrig varm om man inte lämnar massa program igång (en kollega hade värmeproblem med sin Iphone 6, visade hur man kan stänga program på den också, problemet löst).

Vet inte om man kan kalla det väldigt mycket telefon för pengarna :), min Z1 compact kostade 1500:- på rea och som telefon fungerar den minst lika bra som en S6 och för resten av de 10k kan jag köpa både en tablet och en dator.
Du fick möjligen det senaste inom mobilvärlden som man kan köpa för pengar.

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Du köpte din telefon (som är gammal nu) för 1500 på rea. Går knappast att jämföra med min. Det där om att den "fungerar minst lika bra (bättre?) som en S6" låter jag bli att kommentera...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

@Aleshi: Windows Phone är väldigt spännande. Förövrigt så är det Windows 10 mobile på Acern.

Nä, Windows Phone är extremt låst för en som är van att kunna göra saker. Man kan peka lite på appar som är på förhand utvalda av microsoft. Och "Windows 10 Mobile" ÄR ett windows phone. Precis samma låsningar. Hade de haft Windows 10 istället så hade man haft den riktiga skrivbordsmiljön, filhantering och möjligheter att installera vilka x86/AMD64 program som helst. Man hade kunnat välja drivrutiner, partitionera lagring, kolla aktivitetshanteraren och loggar. När man dockat telefonen i en docka så hade det varit en dator. Nu är det en pekleksak med tråkigt spelutbud.

Skrivet av NoNamesWayne:

När dom ändå skriver om andra telefoner som inte ens kommer med mycket nytt(Sony om något är väldigt dåliga på att förnya sig) så kan dom väl bra gärna skriva om mer intressanta lurar som är på gång.

Jo, om det håller jag med. Förstår inte varför Sony hyllas som innovativa på det här forumet medan Samsung bara blir bashade.