Acer släpper modulär och stapelbar dator för skrivbordet

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper modulär och stapelbar dator för skrivbordet

Den som inte har lust att krångla med skruvmejseln kan se fram emot en behändig lösning från Acer, som presenterar det modulära datorsystemet Revo Build.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om den skulle välta. Cool idé men det är allt jag kan tänka på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en rolig ide, vi får väl se när recensionerna börjar droppa in.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Som vanligt en riktigt grym idé, men den kommer nog bli så pass överprisad att den inte är värd för fem öre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bra koncept! Men den var inte så snygg! Skulle gärna vilja se mer utveckling, kan ha en bra framtid!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Som vanligt en riktigt grym idé, men den kommer nog bli så pass överprisad att den inte är värd för fem öre.

"Acer Revo Build M1-601 ska dyka upp på butikshyllorna i oktober till det rekommenderade priset 199 dollar eller motsvarande cirka 2 100 kronor inklusive moms."

Tycker inte att det var så farligt faktiskt!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

ser riktigt ballt ut, hade kunnat investera i en sådan. synd att detta troligen inte kommer slå igenom dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Den får ju gärna komma med riktiga CPU:er också, inte bara Celeron och Pentium. Sedan ser jag den ändå som ett slags nischprodukt, då en vanlig kontorsdator till mamma knappast behöver fler funktioner än en NUC ger. En sådan kan dessutom fästas bak på skärmen och bilda en smidig AIO-lösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kul grej, även om det nog inte är något för mig.

Antar att de använder usb för sammankopplingen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

2099 kr för en modulär matlåda?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Kul grej, även om det nog inte är något för mig.

Antar att de använder usb för sammankopplingen?

Med tanke på deras exempel på moduler så låter det väldigt mycket som att de kör USB 3.0 med egna kontakter och en hub i varje modul. Finns ju inte så många andra alternativ heller. Finns många enkla bussar men de är för långsamma. Att bygga något eget är för dyrt, att köra PCIe är också dyrt och baserat på vad de listat behöver de inte bandbredden heller. Att de skulle köra en kanal SATA låter inte heller helt troligt för att bara köra en hårddisk. Nej det mest troliga är USB och eventuellt några extra pinnar ström för att driva laddare, ljudkort och högtalare ordentligt. Enklare att haka på några linor 5 V till eller kanske en separat 12 V än att krångla med ställbar spänning i USB-protokollet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

"Acer Revo Build M1-601 ska dyka upp på butikshyllorna i oktober till det rekommenderade priset 199 dollar eller motsvarande cirka 2 100 kronor inklusive moms."

Tycker inte att det var så farligt faktiskt!

Det är väl för basmodulen. Sen kommer ju varje extra modul gå på en hel del säkert.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Första bilden får mig att tänka på Brios leksakskök för barn

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Coolt. Punkt slut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Första bilden får mig att tänka på Brios leksakskök för barn
http://www.kurragomma.se/wp-content/uploads/933.jpg

Där har du en ide, Kan man använda en sådan som chassi? Den har ju fönster och man kan öppna för att komma åt komponenter, rattarna kan vara en fläktcontroller och den smälter in i möbleringen... har man haft barn så är ju chassit nästan gratis också.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Där har du en ide, Kan man använda en sådan som chassi? Den har ju fönster och man kan öppna för att komma åt komponenter, rattarna kan vara en fläktcontroller och den smälter in i möbleringen... har man haft barn så är ju chassit nästan gratis också.

Dock skulle inte en sådant leksakskök vara gjort av plast?

Jag säger icke att iden är inte smart, bara en undrande fråga!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det är väl för basmodulen. Sen kommer ju varje extra modul gå på en hel del säkert.

Precis som med allt annat extra man kan köpa till sina saker...

Permalänk
Medlem

Coolt? Från Acer? Väck mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Dock skulle inte en sådant leksakskök vara gjort av plast?

Jag säger icke att iden är inte smart, bara en undrande fråga!

brukar vara masonit, iaf förr i tiden

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

brukar vara masonit, iaf förr i tiden

Även numera. Köpte ett sådant till dottern för ungefär ett år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Hm, hur gick det med crowdfundning projektet som skulle göra något liknande? Tror det var för två eller tre år sedan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att fler tillverkare gör stapelbara produkter.

Dessvärre så kan du ju bara använda Acer moduler för ingen följer någon gemensam standard formfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Dock skulle inte en sådant leksakskök vara gjort av plast?

Jag säger icke att iden är inte smart, bara en undrande fråga!

Vet att du är ironisk nu, men jag skulle inte bli förvånad om någon gör ett galleri av det hela

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kul idé. Om de nu bara hade modet att släppa olika färger till modulerna så man kunde komponera en egen färgblandning. Så j-a trött på svarta och vita burkar. Lite färger på skrivborden piggar upp.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raklödder:

2099 kr för en modulär matlåda?

ofta man lagrar mat i chassit :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vet att du är ironisk nu, men jag skulle inte bli förvånad om någon gör ett galleri av det hela

Skickades från m.sweclockers.com

Um, med tanke på plastet då?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Den är käck och fin, känns inte så plastig faktiskt. Men CPU som någon nämnde ovan, skulle kunna vara lite kraftigare. Funkar fint till surf o youtube iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte man kan klaga på priset, då har man inte koll på vad en NUC kostar. De ligger ju i samma prisklass och säljer ju rätt bra.
Detta är ju en snyggare och smartare NUC så finns all anledning till att denna ska bli populär. Mycket bättre lösning än om man har en vanlig NUC och vill öka lagringsutrymmet och får ha usb diskar med sladdar liggande. Här slänger man bara på ett nytt lager diskutrymme
Enda Acer får passa sig för är att ta för mycket betalt för tillbehören och borde ha mer än 1TB lagring som max.

Permalänk
Medlem

Är inte det liknande idé som Razer hade att kunna bygga datorn som man bygger med lego med moduler osv?

Permalänk
Medlem

Inovativt tänkande är alltid trevligt och bemötes i vart fall av mig med applåder

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3