Behöver ha råd från er på swec ang uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Behöver ha råd från er på swec ang uppgradering.

Hallå igen.

Mitt överklockade hd6990 med eftermarknadskylare har dött. Har testat kortet i två datorer , och olika slots. Samma resultat. Det går igång men får svart skärm, syns inget kort i bios eller i win.

Min setup ser ut som följer.

Nätagg : Corsair GS800
Moderkort : Asus p8z68 VL-X
Processor : I7 2600k Överklockad 4.4ghz
Ram : 32gb 4x8 1600mhz
Hårddisk primär : 2st 256gb Samsung evo pro SSD
Hårddisk : lagring : 1x 3tb
Processorkylare : CM V8 GTS luft
Skärm : Samsung 24" led (4år gammal)

Tänkte byta ut min nätdel, till ett Corsair RM1000.
Tänkte skaffa nytt grafikkort : GTX 980Ti Classified. och ev ett till framöver. Därav valet av nätdel.

Sedan tänkte jag byta ut min processorkylare till en Closed loop, t.ex Corsair hydro h110 GTX eller NZXT Kraken 61mm med be quiets silent wing 2 pwm.
För att kunna klocka processorn lite högre. Synpunkter på det?

Samt har förbokat Acers nya Predator skärm med IPS 100hz och Gsync.

Permalänk
Medlem

låter väl genomtänkt. du skriver dock inte vilket chassi du har, men jag antar att du även planerat vart 280rad ska sitta.

har själv 980ti sc+ acs2.0+ och det tror jag är samma kylare som på classified. den är fin! bra ljudprofil för mig och mitt system. idle ljudlöst runt 30°C, load (spel, inte benchmarks) upp till 60°C med ca 30% fans (2560*1440). lirar fint med afterburner.

kraken x61 var jag lite besviken på i början eftersom jag fick grymt pumpknarrande över 3200 rpm (den har ju variabel hastighet) men under 3k rpm var det bara "vanligt"pumpljud. jag störde mig dessutom på pumpen iom att resten av systemet praktiskt taget är ljudlöst i desktop/idle - och då hör jag ett ganska obekvämt pumpljud (high-pitched). **EDIT: pumpljudet kan i mitt fall jämföras med mekaniska diskarna, fast konstant och mer whiny**
Dock är detta min första AIO loop så jag har ju bara noctua luft som referens. Kör fortfarande på stock fans på kraken (2 push, chassi top exhaust) för de är inte så farliga upp till 60%. Använder mest silent-profilen och ligger runt 60°C max med 4790k (har inte testat OC än eftersom prollen är ny; rumstemp 23-26°C; idle/desktop ~35°C). CAM mjukvaran är funktionell men medioker, dock får du vattentemp och det kan användas för styrning i CAM.

mitt bygge sitter i enthoo primo med den kontroversiella uppsättning front-intake, rear-intake, top exhaust med nzxt mesh sentry för chassifläktar. skulle gärna testa corsairs 110gtx för att se om den har samma obekvämligheter som kraken, men det får bli nästa build.
(kanske ska nämna att allt drivs med seasonic 660 platinum xp2)

glhf!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ox4:

låter väl genomtänkt. du skriver dock inte vilket chassi du har, men jag antar att du även planerat vart 280rad ska sitta.

har själv 980ti sc+ acs2.0+ och det tror jag är samma kylare som på classified. den är fin! bra ljudprofil för mig och mitt system. idle ljudlöst runt 30°C, load (spel, inte benchmarks) upp till 60°C med ca 30% fans (2560*1440). lirar fint med afterburner.

kraken x61 var jag lite besviken på i början eftersom jag fick grymt pumpknarrande över 3200 rpm (den har ju variabel hastighet) men under 3k rpm var det bara "vanligt"pumpljud. jag störde mig dessutom på pumpen iom att resten av systemet praktiskt taget är ljudlöst i desktop/idle - och då hör jag ett ganska obekvämt pumpljud (high-pitched). **EDIT: pumpljudet kan i mitt fall jämföras med mekaniska diskarna, fast konstant och mer whiny**
Dock är detta min första AIO loop så jag har ju bara noctua luft som referens. Kör fortfarande på stock fans på kraken (2 push, chassi top exhaust) för de är inte så farliga upp till 60%. Använder mest silent-profilen och ligger runt 60°C max med 4790k (har inte testat OC än eftersom prollen är ny; rumstemp 23-26°C; idle/desktop ~35°C). CAM mjukvaran är funktionell men medioker, dock får du vattentemp och det kan användas för styrning i CAM.

mitt bygge sitter i enthoo primo med den kontroversiella uppsättning front-intake, rear-intake, top exhaust med nzxt mesh sentry för chassifläktar. skulle gärna testa corsairs 110gtx för att se om den har samma obekvämligheter som kraken, men det får bli nästa build.
(kanske ska nämna att allt drivs med seasonic 660 platinum xp2)

glhf!

Mitt chassi kommer bli en egenbyggd skrivbordsvariant med idéer från lian li och l3p. Där just kyleffekt är prio tills dess att jag vågar mig på en custom water build.

Det får fungera sålänge. Hade från början tänkt att uppgradera hela paketet till skylake men tänkte om då jag såg möjligheten med att klocka högre på cpu samt att byta nätdel och gpu så håller det ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jaså! ett original "coffe(81)table"! spännande.

hade själv i7 920 (1366) tills nätagget tog med sig moderkortet och r9 290x till elskroten i maj i år. eftersom det var svårare att fixa bra 1366 mobo blev det en 4790k uppgradering. men i ärlighetens namn var 920@4ghz (med +0.05vcore och luft!) inte märkbart långsammare än den jag har idag, så jag tror absolut att 2600k borde hålla iaf 2 år till. Det man får till idag är ju snabbare bios (uefi) och smidigare (om än tveksam) windows-bios integration vilket sparar mig ca 15sek på boottiden, och lite mer uppdaterade mobo-kopplingar (m2/usb3 etc).

hoppas du delar med dig av bygget på forumet!

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

har ingen dålig input på det. låter som ett genomtänkt och bra val på alla bitar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av ox4:

jaså! ett original "coffe(81)table"! spännande.

hade själv i7 920 (1366) tills nätagget tog med sig moderkortet och r9 290x till elskroten i maj i år. eftersom det var svårare att fixa bra 1366 mobo blev det en 4790k uppgradering. men i ärlighetens namn var 920@4ghz (med +0.05vcore och luft!) inte märkbart långsammare än den jag har idag, så jag tror absolut att 2600k borde hålla iaf 2 år till. Det man får till idag är ju snabbare bios (uefi) och smidigare (om än tveksam) windows-bios integration vilket sparar mig ca 15sek på boottiden, och lite mer uppdaterade mobo-kopplingar (m2/usb3 etc).

hoppas du delar med dig av bygget på forumet!

Vilket nätagg var det som åt upp mobon oh gpun ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Vilket nätagg var det som åt upp mobon oh gpun ?

förvånansvärt nog ett corsair hx750. Dock inspekterade jag det innan det for ner i skroten och hittade inga brända delar (mätte dock inte).

Jag misstänker att powercolor r9 290x tillsammans med strömspikar i elnätet bidrog till händelsen.
grafikkortet hade tendens att "krasha" några minuter in i någon tyngre 3d applikation (t ex spel), sen släktes skärmarna och men datorn fungerade som vanligt (skype samtalen var fortfarande igång, och alla kunde höra mig). En hard reset så var man igång igen.

när krashen hände så tog den med säkringen i rummet, och det gick inte att dra igång elen förrns agget var urkopplat ur väggen. efter krashen testade jag kortet i en annan dator och då krashade det direkt när jag startade ett spel (så fort det blev 3d-grafik), sen släktes skärmarna och datorn frös, hamnade i omstartsloop eller stängde av sig. SSD, minne, hdd samt processorn klarade sig. De modulära kablarna som satt i var icke-funktionella (!!!) när jag testade med nya agget. moderkortet totaldog (inga leds lyste).

så då blev mina uppgraderingsplaner tidigarelagda. ville vänta minst till skylake- eller 2011-3-efterträdaren. Upplever inte att prestandan blivit så mycket högre på cpu-sidan (jämf med t ex grafikkort), och programmen är inte så mkt mer tungkörda eller multicoreoptimerade (jämf med spel).

här är några uppgraderingsjämförelser (bara stats):
i7 920 vs 4790k: 160-180% (köpt 2009 vs 2015)
http://www.cpu-world.com/Compare/463/Intel_Core_i7_i7-4790K_v...
betänk då att stock speed var 2.6ghz, och jag körde 3.8ghz stabilt 24/7 (vilket säkert ger minst 30% högre prestanda).
http://www.tomshardware.com/reviews/overclock-core-i7,2268-7....
http://www.overclock.net/t/1554970/i7-920-4-0ghz-vs-4790k-is-...

5870 vs 980 ti: ~3-400% (köpt 2010 vs 2015)
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-980-Ti-vs-AMD...
http://www.hwcompare.com/18896/geforce-gtx-980-ti-vs-radeon-h...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ox4:

jaså! ett original "coffe(81)table"! spännande.

hade själv i7 920 (1366) tills nätagget tog med sig moderkortet och r9 290x till elskroten i maj i år. eftersom det var svårare att fixa bra 1366 mobo blev det en 4790k uppgradering. men i ärlighetens namn var 920@4ghz (med +0.05vcore och luft!) inte märkbart långsammare än den jag har idag, så jag tror absolut att 2600k borde hålla iaf 2 år till. Det man får till idag är ju snabbare bios (uefi) och smidigare (om än tveksam) windows-bios integration vilket sparar mig ca 15sek på boottiden, och lite mer uppdaterade mobo-kopplingar (m2/usb3 etc).

hoppas du delar med dig av bygget på forumet!

Original vettefan, jag snor ju lite från höger och vänster. Så det blir väl kanske inte så nyskapande direkt.
Tanken är dock att ha ett färdigt chassi så att säga, och när det väl är dags att uppgrade från nuvarande, även då bygga till vattenkylningen. Enda kruxet dock är att jag hade väldigt dåliga betyg i Slöjd/teknik när jag gick i skolan för ett 20tal år sedan. Så det får se ut som det gör när det är klart

Jag gillar ju att ta bilder, så bilder kommer att tas på bygget. Sedan är det alltid bra enligt mig att få feedback, och input om vad andra tycker , speciellt när man inte är hantverkare.

Just det, Klarar jag mig på det moderkortet jag har? Läste någonstans att om man skall överklocka mycket, och även köra SLI med socket 1155 så var tydligen Asrock Extreme 4 kortet man skulle ha, dock är det ju ganska svårt att hitta 1155 kort idag, och dem man hittar ligger på 1500-2000:- Så frågan är om det är värt de pengarna, eller om jag skall lägga de på delarna till bordet istället?

Permalänk
Medlem

du kör väl redan 4.4ghz eller har jag läst fel? Asus brukar ha bra strömförsörjning som tål rimliga OC. Annorlunda om du ska extrema dig med liquid NO o sånt..
SLI kan jag inte uttala mig om, särskilt inte med 1155, men det du kan kika på är ju hur många lanes du har för singel respektive dubbelkort. 8/8? 4/4? Har väl läst inlägg om sånt här på swec, så någon mer kunnig får nog hjälpa dig. Är det certifierat så funkar det iaf.

personligen skulle jag säga att det intressanta är ditt nya chassi! mobo-uppgradering kan du ju göra när du tycker att 2600k inte hänger med längre. Och då kan du ju spara både chassit och gpun.. så lägg pengarna du har på ditt byggprojekt.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ox4:

du kör väl redan 4.4ghz eller har jag läst fel? Asus brukar ha bra strömförsörjning som tål rimliga OC. Annorlunda om du ska extrema dig med liquid NO o sånt..
SLI kan jag inte uttala mig om, särskilt inte med 1155, men det du kan kika på är ju hur många lanes du har för singel respektive dubbelkort. 8/8? 4/4? Har väl läst inlägg om sånt här på swec, så någon mer kunnig får nog hjälpa dig. Är det certifierat så funkar det iaf.

personligen skulle jag säga att det intressanta är ditt nya chassi! mobo-uppgradering kan du ju göra när du tycker att 2600k inte hänger med längre. Och då kan du ju spara både chassit och gpun.. så lägg pengarna du har på ditt byggprojekt.

4.4 i dagsläget med cm v8 gts.
Tanken var att kunna köra runt 4.8 - 4.9 stabilt. Om det behövs dvs.

Börjar med ett nytt gpu. Känns lättast så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Uppdatering : Beställde Nätdel RM1000, processorkylning NZXT kraken 61mm 2x Silent wings 2 pwm 140mm samt en fläktkontroller Sentry 2 LCD.

Classified kortet var obekräftat leveransdatum, men det dyker väl upp så småningom.

Edit: såg på Evga.s hemsida att det fanns tydligen ett kort till som skall vara ännu bättre än classified kortet.

http://www.evga.com/articles/00944/EVGA-GeForce-GTX-980-Ti-KI...

Om man ändå tänker lägga 8.5 k på ett grafikkort så kanske det är läge på att försöka fixa detta istället?
Det kan väl inte skilja alltför många kronor på classified och detta ?

Mer info och mer frågor!
Permalänk
Avstängd

Fick mitt Nätagg cpu kyl och fläktarna samt styrenheten.

Känns lite tråkigt att inte ha gpun än.

Kollade lite på överklockningssidan här på swec om 980ti. Och det verkar inte vara jätteskillnad på resultat classified och 980ti sc+ acs2.0+

Och 980ti sc+ acs2.0+ finns på lager så tycker ni att jag skall köra ett sånt att börja med sålänge. Eller är det värt väntan på ett classified?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Var och lämnade tillbaka cpu kylaren och fläktarna.
Istället för att lägga ut pengar på något som jag kommer byta inom kort tid till en custom vattenkylning så slår jag till på det direkt istället.

Tillbaka till GPU val. Skall vattenkyla helt och hållet. Skall man satsa på ett 980ti Poseidon kort? både luft och vattenkylt, lämpligt om man víll överklocka.

Vad tror ni?