Permalänk
Medlem

"Hands on" med 5775C

Har precis installerat denna lilla juvel i datorn.
Den ersätter min skållheta 4970K som trots delid och NH-D15 kylning toppar 90+ grader i 4.4 och 0,05v underspänning.

5775C rattades såklart direkt upp till 4.0 med std spänning.
Temperaturerna verkar hålla sig runt 60-65 grader med Aida64 stability test.
Skall såklart testa vidare, men hittills så funkar den galant.
Lite märkligt dock att std spänning är 1.22-1.24v när min haswell nöjde sig med 1.15v vid 4.4.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lite märkligt dock att std spänning är 1.22-1.24v när min haswell nöjde sig med 1.15v vid 4.4.

Kan vara för att den större GPU:n i Broadwell kräver mer spänning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

vore kul o se om den orkar 5ghz ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tjena :)! Bra val utav cpu!

Testa att bänka den i spel vid stock och med överklock utav minnen,igpu och cpu:)

Permalänk
Medlem

hur är det med IHS på dessa? är den lödd?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vore kul o se om den orkar 5ghz ?

Tror man har tur om man kommer upp till 4.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

hur är det med IHS på dessa? är den lödd?

Nej.
Det är afaik bara Haswell-e som får lödd IHS numera.

Permalänk
Medlem

4.1 funkar stabilt och svalt med std spänning.
4.2 kräver ökad spänning.

Men jag har redan fått vad jag ville ha.
En sval CPU som är minst lika snabb som min ex 4790K.
Och i 4.1 så är den snabbare t.o.m i syntetiska benchmarks.
Datorn är märkbart svalare och tystare !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

4.1 funkar stabilt och svalt med std spänning.
4.2 kräver ökad spänning.

Men jag har redan fått vad jag ville ha.
En sval CPU som är minst lika snabb som min ex 4790K.
Och i 4.1 så är den snabbare t.o.m i syntetiska benchmarks.
Datorn är märkbart svalare och tystare !

Har du mätt wattage?

Gillar skarpt broadwell:) grattis!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Har du mätt wattage?

Gillar skarpt broadwell:) grattis!:)

Nej, har bara program att tillgå.
Kör däremot med samma fläktkurvor som med min Haswell och fläktarna körs 100-200 rpm långsammare.
Och vid ett snabbt "handbrake" stabilitetstest så är det märkbart mindre varmluft som flödar ur utblåset på mitt R4 chassi.

Permalänk
Medlem

Varför väljer man Broadwell över Skylake? (bashar inte, är faktiskt nyfiken)

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Varför väljer man Broadwell över Skylake? (bashar inte, är faktiskt nyfiken)

För att jag redan har ett bra z97 system.
Att Broadwell sedan ger bättre (bäst t.o.m) spelprestanda är ju en trevlig bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har precis installerat denna lilla juvel i datorn.
Den ersätter min skållheta 4970K som trots delid och NH-D15 kylning toppar 90+ grader i 4.4 och 0,05v underspänning.

5775C rattades såklart direkt upp till 4.0 med std spänning.
Temperaturerna verkar hålla sig runt 60-65 grader med Aida64 stability test.
Skall såklart testa vidare, men hittills så funkar den galant.
Lite märkligt dock att std spänning är 1.22-1.24v när min haswell nöjde sig med 1.15v vid 4.4.

Jag hoppas inte nöjer dig helt med 4.1Ghz... inte för att du behöver mer, men jag är djupt intresserad av att byta själv till denna juvel och vill se vad den faktiskt klarar i praktiken. Så man hoppas OC fingrarna hos dig vill mer

Kul att någon har anammat detta lila sak dock. Verkar vara den vettigaste uppgraderingen för de flesta på Z87/Z97, men det behövs mer tester för att verifiera detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Varför väljer man Broadwell över Skylake? (bashar inte, är faktiskt nyfiken)

Jag råder dig att titta på SC test på just dessa CPU:er.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag hoppas inte nöjer dig helt med 4.1Ghz... inte för att du behöver mer, men jag är djupt intresserad av att byta själv till denna juvel och vill se vad den faktiskt klarar i praktiken. Så man hoppas OC fingrarna hos dig vill mer

Kul att någon har anammat detta lila sak dock. Verkar vara den vettigaste uppgraderingen för de flesta på Z87/Z97, men det behövs mer tester för att verifiera detta.

Tvivlar på att just mitt ex. skiljer sig från mängden.
4.3 verkar vara vad dom flesta hamnar på utan att ta till idiotspänningar eller extrema kyllösningar.

Men för mig så är sweetspotten precis där man måste börja trixa för att komma vidare.
Måste man ratta på spänning så sticker ju strömförbrukningen iväg direkt och mitt rum blir varmare i onödan =).

Men jag kommer att pillra vidare för att se vad som är möjligt.
Däremot så tar jag det långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men jag kommer att pillra vidare för att se vad som är möjligt.
Däremot så tar jag det långsamt.

Jag får ha tålamod och se fram emot detta då

*väntar ivrigt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar på att just mitt ex. skiljer sig från mängden.
4.3 verkar vara vad dom flesta hamnar på utan att ta till idiotspänningar eller extrema kyllösningar.

Men för mig så är sweetspotten precis där man måste börja trixa för att komma vidare.
Måste man ratta på spänning så sticker ju strömförbrukningen iväg direkt och mitt rum blir varmare i onödan =).

Men jag kommer att pillra vidare för att se vad som är möjligt.
Däremot så tar jag det långsamt.

Har du testat att överklocka igpun? Isånnfalla hur mycket? Och testat klocka upp minnen?

Mvh

Permalänk
Medlem

4.1 går bra med 1.22v (std)
4.3 vill ha 1.33 (+0.1 offset)
4.4 kräver 1.39 (+0.15 offset).
I 4.4 så kryper temperaturerna över 80 grader vid aida test.
Handbrake funkade dock och det är ju som vi vet bland det mest krävande man kan köra.

Och nej jag har inte testat med iGPU'n.
Har ju ett grafikkort redan =).
Och minnena är ju menlösa att pillra på.
Jag vet t.ex. att mina minnen funkar fint i 2400, men latenserna måste ökas såpass att prestandan är i princip samma som deras standard 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

4.1 går bra med 1.22v (std)
4.3 vill ha 1.33 (+0.1 offset)
4.4 kräver 1.39 (+0.15 offset).
I 4.4 så kryper temperaturerna över 80 grader vid aida test.
Handbrake funkade dock och det är ju som vi vet bland det mest krävande man kan köra.

Och nej jag har inte testat med iGPU'n.
Har ju ett grafikkort redan =).
Och minnena är ju menlösa att pillra på.
Jag vet t.ex. att mina minnen funkar fint i 2400, men latenserna måste ökas såpass att prestandan är i princip samma som deras standard 1600.

Ok:) så den klara av 4.4 .. Baseclock på 3.3... Så en överklock på 1100mhz och folk gnäller på att broadwell klockar dåligt :/

Permalänk
Avstängd

Måste ha varit något extremt fel på din 4790k om den blev 90C. Min 4690k håller sig runt 65C @ 4.5GHz med 1.230 adaptive V.

Är dock själv sugen på en 5775C. Kanske blir ett byte i framtiden om man hittar en bra deal. Någon REA kanske.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Casper:

Varför väljer man Broadwell över Skylake? (bashar inte, är faktiskt nyfiken)

Jag funderar på att bygga ihop en "konsol-PC" i så litet format som möjligt (mini-ITX är utgångspunkten). Då priset är ett mindre problem blir ju de 65W TDP dessa modeller har riktigt intressant, än mer när det paras ihop med SweC effektmätningar som visar att absolut effekt från väggen också är relativt låg.

Jag och @Paddanx var lite oense om hur bra/dålig Skylake är i förhållande till denna, men det jag tror vi är helt överens om är att om man inte bryr sig om något annat än spelprestanda så ser det ju ut som 5675C/5775C är det bästa man kan hitta (man kan ställa sig frågan är hur stor skillnad det är i praktiken mot andra CPUer då grafikkortet i princip alltid är flaskhals). I mitt fall är ju planen att överhuvudtaget inte ha ett tangentbord, vill kunna styra allt på denna maskin via handkontroll. Om den blir av blir det min PcOne då jag lär köra XboxOne kontrollers, så på den maskinen är verkligen spelprestanda det enda som betyder något då den inte ska användas till andra saker (kolla film/Netflix kanske, men det kan man göra på vad som helst idag).

Något som skulle vara väldigt intressant att se här är mätningar av FPS för lägsta 1%, likt de som görs här. Det skulle ju kunna vara så att 5675C/5775C faktiskt ger en boost på lägsta värdet även i mer "normala" grafikinställningar, det man skulle vilja veta är

  1. finns det en sådan effekt alls

  2. om ja på 1. hur klena GPUer syns fortfarande effekten på

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Ok:) så den klara av 4.4 .. Baseclock på 3.3... Så en överklock på 1100mhz och folk gnäller på att broadwell klockar dåligt :/

4770K hade en basklock på 3.5Ghz och klockar betydligt högre. Man får ju sätta det i rätt perspektiv.

Jag tror inte du lär få en Broadwell högre än så med vettig spänning. Med det sagt får man ju se till prestandan man får.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

4770K hade en basklock på 3.5Ghz och klockar betydligt högre. Man får ju sätta det i rätt perspektiv.

Jag tror inte du lär få en Broadwell högre än så med vettig spänning. Med det sagt får man ju se till prestandan man får.

Och?.. Va försöker du säga? 3500+1100=4600 vilket ansågs vara en väldigt bra överklock på 4770k .. Inte för att tala om värmen ... Och en ipc som är lägre än broadwells.

Sen har vi igpu och eDRAM 128mb, lägst idle i toppsegmentet.

Visst är pris en stor faktor men vad exakt är det jag måste sätta i perspektiv? Det är snarare så att folk här INTE sätter saker i olika perspektiv utan motargumenterar allt som bara går för att.
Säger inte att broadwell är världens bästa överklockare utan att folk gnäller utan att tänka lite kanske?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

4770K hade en basklock på 3.5Ghz och klockar betydligt högre. Man får ju sätta det i rätt perspektiv.

Jag tror inte du lär få en Broadwell högre än så med vettig spänning. Med det sagt får man ju se till prestandan man får.

Brukar inte 4770k nå max 4,5-4,6 GHz med stora luftkylare eller AIO? Så om 5775C når 4,4 GHz med samma kylning är det ju samma absoluta ökning, men procentuellt är den större.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Och?.. Va försöker du säga? 3500+1100=4600 vilket ansågs vara en väldigt bra överklock på 4770k .. Inte för att tala om värmen ... Och en ipc som är lägre än broadwells.

Sen har vi igpu och eDRAM 128mb, lägst idle i toppsegmentet.

Visst är pris en stor faktor men vad exakt är det jag måste sätta i perspektiv? Det är snarare så att folk här INTE sätter saker i olika perspektiv utan motargumenterar allt som bara går för att.
Säger inte att broadwell är världens bästa överklockare utan att folk gnäller utan att tänka lite kanske?
Mvh

Att den helt enkelt klockar sämre. Det är väl det som var poängen, nu snackar vi inte prestandan vi får ut. För den vet vi ju redan kan bli bättre vilket du inte behöver förklara.

Skrivet av ArcticFire:

Brukar inte 4770k nå max 4,5-4,6 GHz med stora luftkylare eller AIO? Så om 5775C når 4,4 GHz med samma kylning är det ju samma absoluta ökning, men procentuellt är den större.

Inte max.

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_5775c/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4770k/

Broadwell lär aldrig slå några benchmarkrekord på samma sätt som överklockade Haswell.
Men det är ju spelprestandan vi är ute efter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att den helt enkelt klockar sämre. Det är väl det som var poängen, nu snackar vi inte prestandan vi får ut. För den vet vi ju redan kan bli bättre vilket du inte behöver förklara.

Inte max.

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_5775c/
http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_4770k/

Broadwell lär aldrig slå några benchmarkrekord på samma sätt som överklockade Haswell.
Men det är ju spelprestandan vi är ute efter.

Därav "stora luftkylare och AIO". Medelöverklockningen på luft för Broadwell var 1071 MHz och Haswell 973 MHz. Betydligt färre som skickat in resultat för Broadwell så resultaten kanske inte går att lita på, speciellt inte vattenkylning och flytande kväve. 900 MHz respektive 0 MHz, jo tjena.

Ingen verkar ha försökt med flytande kväve på Broadwell så maxresultatet borde jämföras med Haswells cascaderekord.

Poängen var att med vanlig kylning klockar Broadwell lika bra som Haswell från basklock. Orsaken kanske är att Intel satte för låg basklock.
Om man bara räknar högsta frekvensen är det ju annat, men är det inte den procentuella ökningen som räknas?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Därav "stora luftkylare och AIO". Medelöverklockningen på luft för Broadwell var 1071 MHz och Haswell 973 MHz. Betydligt färre som skickat in resultat för Broadwell så resultaten kanske inte går att lita på, speciellt inte vattenkylning och flytande kväve. 900 MHz respektive 0 MHz, jo tjena.

Ingen verkar ha försökt med flytande kväve på Broadwell så maxresultatet borde jämföras med Haswells cascaderekord.

Poängen var att med vanlig kylning klockar Broadwell lika bra som Haswell från basklock. Orsaken kanske är att Intel satte för låg basklock.
Om man bara räknar högsta frekvensen är det ju annat, men är det inte den procentuella ökningen som räknas?

Men det var ju inte det som var poängen, i detta fallet får du ju läsa att det är Air som är relevant.
Water är inte AIO, AIO är också Air.

Resulaten går betydligt mer att lita på än recensioner, då du har betydligt fler resultat här (226+) samt personer som har tid att pilla med överklockningen.

Huvudgrejen jag försöker förklara är att Broadwell inte kommer nå de höga klockfrekvenserna som finns hos Skylake/Haswell/Ivy Bridge/Sandy Bridge. Jag har redan sagt att prestandan kommer bli bättre, som vi ser vid benchmark.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men det var ju inte det som var poängen, i detta fallet får du ju läsa att det är Air som är relevant.
Water är inte AIO, AIO är också Air.

Resulaten går betydligt mer att lita på än recensioner, då du har betydligt fler resultat här (226+) samt personer som har tid att pilla med överklockningen.

Huvudgrejen jag försöker förklara är att Broadwell inte kommer nå de höga klockfrekvenserna som finns hos Skylake/Haswell/Ivy Bridge/Sandy Bridge. Jag har redan sagt att prestandan kommer bli bättre, som vi ser vid benchmark.

Inte lika höga, men procentuellt högre och även absolut ökning. 3300 + 1071 vs 3500 + 973, en aning underligt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Inte lika höga, men procentuellt högre och även absolut ökning. 3300 + 1071 vs 3500 + 973, en aning underligt.

http://www.anandtech.com/show/9482/intel-broadwell-pt2-overcl...

Citat:

There’s nothing much to be gained with overclocking either. Our i7-5775C CPU made 4.2 GHz, in line with Intel’s expectations for these processors.

Så TS har nog fått ett bra resultat, och snäppet högre än vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Vänta lite nu.. Är 5775C kompatibel med Z87?

Visa signatur

CCNP R&S