Byta boot disk till en ny

Permalänk

Byta boot disk till en ny

Hej,

Har precis köpt mig en ny hårddisk då den andra som jag hade helt enkelt var för långsam och hade inte tillräckligt med lagring.

Både nya och gamla diskarna är uppkopplade och visas i windows 10 utan problem.

Nu uppstår dock mitt problem. Min gamla hårddisk gör att volym bokstaven c blir upptagen då den gamla hårddisken redan har volymen c för windows boot. Jag skulle istället vilja förändra detta så att jag istället har volymen c på den nya hårddisken och att jag då ska kunna starta upp från den. Jag har provat att göra denna förändring både genom disc manager och command prompt vid boot. Disc manager gav mig endast en error för att jag inte kunde förändra det, medans command prompt helt enkelt inte sparade någonting och jag hamnade precis som jag började med den gamla hårddisken som boot disk.

Finns det något enkelt sätt för mig att ändra volym bokstäverna så att jag kan ta full användning av mitt nya inköp?

Har kollat runt lite överallt på nätet efter lösningar men efter flera timmar så är det fortfarande ingenting som har förändrats och denna typ av uppgradering är något som jag aldrig riktigt har varit bra på så det kan vara att jag har missat någonting och det är därför jag nu söker efter hjälp.

Om någon skulle kunna ge mig lite tips och hjälp med detta så skulle det verkligen uppskattas.

Notera som sagt att jag inte är något proffs på detta och att det jag skriver kanske kan vara skrivet på ett konstigt sätt.

/Lukas

Permalänk
Hedersmedlem

Windows ligger ju fortfarande installerat på den gamla disken så därför kommer den alltid att vara huvuddisken som det startas från tänker jag? Vill du ändra det måste du göra en ny installation av Windows på den nya disken tror jag.

Permalänk
Medlem

Tror du måste ominstallera alltihopa. Windows 7 och äldre kan man utan problem klona över till nya disken på runt en timme med verktyg så som "todo backupp" men iom windows 8 och nyare (dvs även windows 10) och uefi secure boot och allt vad det heter så är detta riktigt struligt, om det ens går. Det är troligen bara att bita i det sura äpplet och installera om, jag har själv försökt i många timmar och skulle inte rekommendera dig att försöka då det inte gick speciellt bra för mig och bara var extra tid i sjön...

Permalänk
Medlem

@Kackibracki:

Ja du måste göra som Andreaz1 skriver, installera Windows på den nya hårddisken och sedan boota den nya hårddisken och om den ligger före den gamla i bootordning så kommer den nya att få enhetsbeteckningen C:

Jag vill gärna veta vilket moderkort som du använder och om den den nya hårddisken är en SSD eller en HDD, då blir det mycket lättare att ge dig korrekta råd på vad du skall göra.

Edit: Jag rekommenderar att du kopplar bort SATA kabeln till den gamla hårddisken och koppla in den nya i den första SATA porten på moderkortet och gör ny Windows 10 installation på den nya hårddisken.

När Windows 10 installationen är klar så kan du stänga av datorn och koppla in den gamla hårddisken, starta sedan datorn och gå direkt in BIOS/UEFI och kontrollera att den nya hårddisken är första bootenhet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kackibracki:

Hej,

Har precis köpt mig en ny hårddisk då den andra som jag hade helt enkelt var för långsam och hade inte tillräckligt med lagring.

Både nya och gamla diskarna är uppkopplade och visas i windows 10 utan problem.

Nu uppstår dock mitt problem. Min gamla hårddisk gör att volym bokstaven c blir upptagen då den gamla hårddisken redan har volymen c för windows boot. Jag skulle istället vilja förändra detta så att jag istället har volymen c på den nya hårddisken och att jag då ska kunna starta upp från den. Jag har provat att göra denna förändring både genom disc manager och command prompt vid boot. Disc manager gav mig endast en error för att jag inte kunde förändra det, medans command prompt helt enkelt inte sparade någonting och jag hamnade precis som jag började med den gamla hårddisken som boot disk.

Finns det något enkelt sätt för mig att ändra volym bokstäverna så att jag kan ta full användning av mitt nya inköp?

Har kollat runt lite överallt på nätet efter lösningar men efter flera timmar så är det fortfarande ingenting som har förändrats och denna typ av uppgradering är något som jag aldrig riktigt har varit bra på så det kan vara att jag har missat någonting och det är därför jag nu söker efter hjälp.

Om någon skulle kunna ge mig lite tips och hjälp med detta så skulle det verkligen uppskattas.

Notera som sagt att jag inte är något proffs på detta och att det jag skriver kanske kan vara skrivet på ett konstigt sätt.

/Lukas

Jag brukar ladda hem LiLi USB Creator, sen ladda hem CloneZilla i det programmet och lägga på ett USB-minne som jag sen bootar från. Då kan man klona den gamla boot-partitionen/hårddisken till den nya. Sen ser man till att ta ur den gamla innan man startar upp på den nya första gången bara, så inte man får två hårddiskar som slåss om att få vara C.

Jag har klonat Windows XP, 7, 8, 8.1 utan problem, så 10 lär inte vara några problem heller.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag ska nog ta och prova det som @blackeagle tog upp och sedan om det inte fungerar så är det väl en ny Windows 10 installation som gäller.

För dem som undrar så är mitt moderkort en Gigabyte Z97p-d3 och hårddisken är en 3,5 tums Seagate baracuda 2tb 5900rpm.

När jag senast försökte klona den äldre disken så fick jag inte med alla Windows 10 filer som jag tror var för att datorn och Windows 10 var igång.

Jag tackar för den hjälp jag fått och återkommer senare under dagen då jag har kommit hem igen.

Permalänk
Medlem

Klona disken är bästa alternativet. Använd en mjukvara ämnad för detta, t.ex Norton Ghost (bör finnas på Hierens Boot CD).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, tack

Har dock inte tid att göra det just nu men ska försöka sen när jag är hemma igen

Permalänk

En liten uppdatering om vad som har hänt nu då.

Jag har försökte göra det som @blackeagle tog upp och lyckades komma fram till clonezilla från boot. Den klonade och meddelade att det var klart efter ca 20min, så jag tar och försöker boota från den disken jag klonade till och jag kan inte starta Windows även efter det.

Jag vet inte om kloning är samma sak som det var med Windows 7 och 8 som det är med Windows 10 nu. Med det som jag har provat så är det en ny installation av Windows 10 som jag får göra.

Om någon här på forumet har lyckats klona Windows 10 så skulle det uppskattas med en bra guide till hur ni lyckades.

Permalänk

@Kackibracki:

Hej,

Jag har nu hittat en simpel lösning till mitt problem som kan vara till hjälp om någon annan skulle vara i samma situation som jag var i.

Microsoft har själva ett program som heter "Windows 10 installation media" som gör att man kan ladda ner det som datorn behöver för att kunna köra igång. Man kan välja mellan att lägga filerna på usb-minne eller cd och när man sedan kör igång från något av de nämnda alternativen med filerna på så kommer man få valet att göra en ren installation av windows 10 igen.

Se till att välja Windows 10 versionen för den nyckel som du har för att nyckeln altid kommer att vara aktiv om man så väljer att den ska vara det. Koppla även ut hårddiskarna som du inte vill ha windows 10 på så att du har volymen c på den hårddisk som du tänkt dig ska användas.

Det var allt för min del då, jag tackar än en gång för förslag och hoppas även att någon annan kan ta nytta från detta.

/Lukas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kackibracki:

@Kackibracki:

Hej,

Jag har nu hittat en simpel lösning till mitt problem som kan vara till hjälp om någon annan skulle vara i samma situation som jag var i.

Microsoft har själva ett program som heter "Windows 10 installation media" som gör att man kan ladda ner det som datorn behöver för att kunna köra igång. Man kan välja mellan att lägga filerna på usb-minne eller cd och när man sedan kör igång från något av de nämnda alternativen med filerna på så kommer man få valet att göra en ren installation av windows 10 igen.

Se till att välja Windows 10 versionen för den nyckel som du har för att nyckeln altid kommer att vara aktiv om man så väljer att den ska vara det. Koppla även ut hårddiskarna som du inte vill ha windows 10 på så att du har volymen c på den hårddisk som du tänkt dig ska användas.

Det var allt för min del då, jag tackar än en gång för förslag och hoppas även att någon annan kan ta nytta från detta.

/Lukas

Ja det är en bra lösning, men det är viktigt att komma ihåg man först uppgraderar från W7 eller W8.1 till W10 och att uppgraderingen är aktiverad innan man gör denna rena W10 installation på en ny SSD eller HDD.

Visa signatur

janee