Jakten på den svårgreppade kvantdatorn

Permalänk
Melding Plague

Jakten på den svårgreppade kvantdatorn

Med kvantfysikens hjälp går det att lösa tillsynes oöverstigliga matematiska problem, men att bygga en riktig kvantdator är en ingen lätt nöt att knäcka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så trist, jag som hoppade över Skylake

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Sysslar dock inte Dwavesys med det här?

http://www.dwavesys.com/d-wave-two-system

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Så trist, jag som hoppade över Skylake

Mycket trist, detta skulle ju bli min nästa uppgradering.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Men hade den klarat nästa Crysis?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel Tackar för läsningen

Permalänk
Medlem

Tror vi lyckas med fusion före kvantdatorer. I det förra fallet vet man åtminstone vad man gör.

Permalänk
Medlem

Ser alltid fram emot att läsa dina artiklar. Tack för trevlig läsning Jörgen!

Permalänk

Nyhet på en söndag? Say whaaat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Nyhet på en söndag? Say whaaat?

Frilansare för att fylla ut när de andra är lediga.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Men hade den klarat nästa Crysis?

Klarar?

Maxar den inte så är det inget att ha.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Har just börjat läsa det här och tycker det är otroligt intressant. Bra SC! Jag brukar följa det här emellanåt när har lust & ork, svårbegripligt men alltid kan man lära sig nått. https://www.youtube.com/watch?v=0Eeuqh9QfNI

Permalänk
Medlem

Här är en intervju med Michio Kaku där han nämner kvantdatorer. https://www.youtube.com/watch?v=AAEB-5GOCJ4

Han verkar inte jätteoptimistisk att kvantdatorer ska gå att använda inom en snar framtid..
Titta från 41 minuter ungefär (se hela om du vill, det är en ganska intressant intervju)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ett sätt att undersöka om ett tal är ett primtal är att prova brute force-metoden Erathostenes såll, då man helt enkelt dividerar det tilltänkta primtalet med alla tal från 1 och uppåt och ser om någon division går jämnt upp.

Det där är trial division.
Eratosthenes såll är en metod som bygger upp en lista primtal, snarare än att testa ett enstaka.

Det känns dock även som en extrem underdrift att 10^90 steg är olösligt på en vanlig dator. Om man kunde testa 100 steg per klockcykel så skulle det väl inte gå att testa mer än c:a 10^21 steg på 1000 år?
10^70 gånger mer är ju inte direkt lite.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det där är trial division.
Eratosthenes såll är en metod som bygger upp en lista primtal, snarare än att testa ett enstaka.

Det känns dock även som en extrem underdrift att 10^90 steg är olösligt på en vanlig dator. Om man kunde testa 100 steg per klockcykel så skulle det väl inte gå att testa mer än c:a 10^21 steg på 1000 år?
10^70 gånger mer är ju inte direkt lite.

Fast med traditionell dator menas nog dagens (kanske framtidens?) absolut kraftigaste kluster...

Permalänk
Medlem

Faktorisera primtal eller primtalsfaktorisering?

Citat:

Att faktorisera primtal, det vill säga att dela upp primtalet i två heltal som kan multipliceras med varandra för att ge talet, är mycket resurskrävande, men att multiplicera de båda faktorerna för att kontrollera svaret, är enkelt.

Fast att faktorisera ett primtal som ett naturligt tal är ju per definition omöjligt. Möjligtvis avser författaren primtalsfaktorisering, vilket betyder att man skriver ett tal som produkter av primtal. Dock är det ju helt rätt att en omöjlig uppgift blir mycket resurskrävande att försöka lösa

För övrigt otroligt intressant läsning, mer sådant här på sweclockers tack!

Permalänk
Medlem

Att säga att alla problem ska kunna gå att lösa på samma tid känns spontant som ett väldigt naivt påstående, gränsen för ljusets hastighet gäller fortfarande. Om inte på kvant-partikeln i sig (eftersom den är okänd innan den läses och därför inte har någon fördröjning) så på all kringutrustning.

Permalänk
Avstängd

När dom lyckas bygga en kvantdatorer som funkar till 100% då är det stor risk att det blir ett nytt krig.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv

Oj, det här var verkligen inte det jag hoppats på att få läsa. Bara att glömma vettiga kvantdatorer under ens livstid kan man nog utgå ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

Fast med traditionell dator menas nog dagens (kanske framtidens?) absolut kraftigaste kluster...

Jo, fast skillnaden är en faktor på 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 gånger -- och det där är ingen överdrift; 69 nollor ska det vara. Om datorerna i framtiden blir 1000 miljarder gånger snabbare och man bygger ett kluster av en miljard såna datorer så är man inte ens i närheten ändå; det saknas ändå 10^48 gånger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det kan inte vara många här som förstår mycket av det i texten. Jag har i alla fall någon typ av utbildning och allt kändes väldigt komplext. Man kunde försöka dra en slutsats av texten, men känns mest skriven med massa svårt greppbara meningar för att ge läsaren känsla av hur svårt der är. Det är imponerande skrivet om JS besitter all denna kunskap men jag tror att de flesta mest kliar sig i huvudet.

Det är i alla fall kul för de som verkligen förstår detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Städje skriver:

Citat:

Avser man exempelvis att dela upp ett primtal i faktorer, dividerar man den beräknade faktorn med primtalet för att se att man fick den andra faktorn. Att faktorisera primtal, det vill säga att dela upp primtalet i två heltal som kan multipliceras med varandra för att ge talet, är mycket resurskrävande, men att multiplicera de båda faktorerna för att kontrollera svaret, är enkelt.

Här är det snurrigt. Det ska väl ändå vara primtalsfaktorisering av ett heltal som avses, dvs att man tar fram de primtal som är faktorer till ett visst heltal. Ett primtal har per definition inga andra faktorer än 1 och sig självt och kan därför inte delas upp i andra primfaktorer. Ta heltalet 6. Dess primtalsfaktorer är 2 och 3. Heltalet 7 däremot är ett primtal och kan därför inte faktoriseras till andra primtal. Eller är det några andra beräkningar som avses i artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant och välskrivet. Kul att få sig lite utbildning bland alla produktlanseringar, tester och nyheter!
Jag lägger programmering, datasäkerhet och datakommunikation till önskelistan nu. Bara att sätta igång

Permalänk
Avstängd

Jörgen Städje? Du är kung på bra artiklar:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv

"Styrningen eller ”skrivningen” görs fortfarande med mikrovågsstrålar på 44 gigahertz"

Är 'skrivning' att man bestämmer vilket tillstånd eller spin q-biten ska ha och 'läsning' att man mäter vilket tillstånd den har?
EDIT: Gäller osäkerheten om vilket tillstånd q-biten har både in- och utdata, ex att den har spin 'upp' med 64% sannolikhet?

" Så snart man mäter på en utgång får man en etta eller nolla. " Betyder det här att q-biten både i in & utdata endast kan ha 2 olika värden och att det är endast under den tid däremellan, när data processas, som den kan ha fler än 2 värden?

Permalänk
Medlem

Borde inte sannolikheten för rätt svar öka med antal atomer som används vid beräkning? istället med 4 som dom måste köra om miljard tals gånger så har dom miljarder med atomer som dom räknar på och kollar snittet??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Varför frågetecknet ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, bra skrivet Jörgen S.
mitt "enda problem" är att jag förstår hälften och är förvirrad över det resterande..

Om saker kan ändra på sig, förändras eller byta plats, hur avgör man då detta ?
när det oberäkneliga svaret kan vara 2 olika saker och ändå vara rätt.
- vad är då rätt svar ?

Om a leder till b... så vet man svaret, oavsett om man vet mer än "a" (för det leder till ) ... ?
men om a kan leda till a, b eller c (okänt) hur kan man då avgöra vad som är/ borde vara svaret? ( när " svaret" blir det blir och ingen vet vad svaret borde vara )
- Det är så jag läser försöken och dess utfall, eftersom man inte vet eller inte kan mäta
Vad det borde vara (är) [ utan kollar och får ungefärliga svar av "vanliga datorer" i efterhand.]

och så fortsätter mitt tänkande.... i oändlighet. ----------------------------------------
Att saker kallas, ja det är så, för det har matematiker och forskare bestämt, på samma sätt som teser undersöks, ifrågasätts, prövas, för att senare bevisas eller bildas hypoteser om...
OCH den teknik som de redan använder är i sig underverk och fantastiskt, men...
de mät tal, de resultat som är i atoma [ nano och pico storlek] , där till och med "verkligheten" stör... med ljus, ljud, hur fasen kan de neutralisera detta och hur vet de då att de når 0-punkter, Då " Våra.. verktyg" inte kan mäta mer/bättre ?
// typ mätstationen och ordet de använder / vibrationsfritt... ja, men hur mycket... om 0 inte är 0 utan endast 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001
finns det eller kan vi verkligen veta att vi når 0 punkter och den där 50 picovolten ifrån absolut 0-punkt, hur säker eller stabil är sådana " strömmar" räcker det inte med en solflare, i något lågfrekvent ljusskikt, för att allt, är "felaktigt" under just detta ögonblick !

OBS ! läs nu detta med en stor nypa salt och förstå att... Jag inte är utbildad, inte är vetenskapsman, ingenjör eller professor, utan en sketen gammal dum knegare...
som läser och försöker förstå, namnen, typ "" 2^300, vilket är ungefär 10^90, = stora siffror..
vad det gör för skillnad på graf, aluminium, eller meningar som "" supraledande tunnfilmsdetektorer i fallet med supraledande enfotonteleskop. ""
Nu kan jag tillägga att enbart genom att försöka förstå sista meningen så snurrar det så mycket att jag måste lägga mig ner...

Sakerna är så avancerade, så komplexa, att det mesta börjar upplösas och för att senare enbart utläsas, "för svårt"....

Trots det, så får jag en känsla att det mesta handlar om försök, delar utav och experiment
som en gång.. kanske slutligen leder till... det man kan kalla krypto datorer... ( datorn )
** Att du och många andra har koll på och förstår skillnad på grundämnen, atomstrukturer, + och - samt allt det andra av det där, vi har runt omkring oss, tackar jag gudarna för och då dig speciellt... för då vet jag att någon förstår det sub-atoma, det binära och det rent hypotetiska.

Så tack för ditt arbeta och dina reportage, Jörden S. de är alla små underverk.
p.s. och ja, jag är allvarlig, även om jag inte förstår, samt b) ja... det är långt. (suck) d.s.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Som vanligt, bra skrivet Jörgen S.

( plus en väldigt massa text som jag tagit bort)

OBS ! läs nu detta med en stor nypa salt och förstå att... Jag inte är utbildad, inte är vetenskapsman, ingenjör eller professor, utan en sketen gammal dum knegare...

( plus en väldigt massa text som jag tagit bort)

För det första: väldigt bra skrivet Jörgen S.

Och för det andra:

@tal666 du är inte en sketen gammal dum knegare!
Du är en smart knegare!!
Fatta det!

Det du skrev, ja inte är du dum i huvudet direkt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant söndagsläsning! Tack.