Hur bra är nya ASUS STRIX R9 390 DirectCU III?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

wow så mycket okunniga människor i en och samma tråd.

Nu gör vi detta klart för en sista gång; I DAGSLÄGET så är 390 överlägset det mest prisvärda kortet på marknaden, det är ett bättre kort än 970.
Att man kan klocka 970 till 1500MHz säger absolut INGENTING, visst det låter bra med en sån stor ökning i ren MHz, men faktumet är att kortet inte får ut lika mycket prestanda per MHz som 390/x. Så på samma sätt som att man inte har kunnat räkna prestanda på CPUer i MHz så kan man inte göra det på GPUer heller, för skulle man kunna göra det så hade FX8370 varit världens bästa cpu då den har blivit överklockad till hela 8,7GHz! (http://hwbot.org/submission/%202615355).

Dagens pris för bästa signatur går till @hakd som varnar för sig själv!

"Att man kan klocka 970 till 1500MHz säger absolut INGENTING"
Core hastighet, minne's hastighet och "Unified Shaders" är det väl ändå(?) det som avgör prestandan i dagens spel.

BTW, AMD själva lanserar ju 50Mhz höjningen från 2xx till 3xx som en märkbar skillnad, konstigt då att 1.5Ghz vs 1.2Ghz (+/- några hz), då enligt dig inte spelar någon roll alls. Konstigt att testerna på Maxwell här på Sweclockers visar annorlunda då, det måste vara fel i tabellerna. Visst det stämmer det ju till en viss grad att ju mera "Unified Shaders" du har ju mera fps får du av att överklocka.

Men som vi kom fram till tidigare i tråden, Oklockade kort så passade 390 bättre till i Trådskaparen prestanda och ljudnivå.
Men ska han överklocka så kan Maxwell sträcka på benen och ändå behålla ljudnivån och då passade Nvidia bättre.

"Dagens pris för bästa signatur"
Ja visst är den, att ta ALLA (inc mina) kommentarer med en nypa salt är väl aldrig fel.
Frågar man om råd innan köp så skadar det inte att höra allas åsikter innan man bestämmer sig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Att man kan klocka 970 till 1500MHz säger absolut INGENTING"
Core hastighet, minne's hastighet och "Unified Shaders" är det väl ändå(?) det som avgör prestandan i dagens spel.

BTW, AMD själva lanserar ju 50Mhz höjningen från 2xx till 3xx som en märkbar skillnad, konstigt då att 1.5Ghz vs 1.2Ghz (+/- några hz), då enligt dig inte spelar någon roll alls. Konstigt att testerna på Maxwell här på Sweclockers visar annorlunda då, det måste vara fel i tabellerna. Visst det stämmer det ju till en viss grad att ju mera "Unified Shaders" du har ju mera fps får du av att överklocka.

Men som vi kom fram till tidigare i tråden, Oklockade kort så passade 390 bättre till i Trådskaparen prestanda och ljudnivå.
Men ska han överklocka så kan Maxwell sträcka på benen och ändå behålla ljudnivån och då passade Nvidia bättre.

"Dagens pris för bästa signatur"
Ja visst är den, att ta ALLA (inc mina) kommentarer med en nypa salt är väl aldrig fel.
Frågar man om råd innan köp så skadar det inte att höra allas åsikter innan man bestämmer sig.

Fast nu tror jag du missade min poäng helt.
Det du skrev fick det att låta som att eftersom 970 går att klocka till 1500 MHz så är det mycket bättre än 390 som "bara" klarar 1200 MHz, men det funkar inte riktigt som ett argument.

Självklart vet jag att överklockning gör skillnad, varför annars skulle jag annars hålla på med HWBot själv?
jag jobbar dagligen med Nvidia kort, allt från 560 till 980 och jag har passat på att köra egna benchmarks och klockat de flesta, det jag har märkt av 9xx serien är som sagt att de inte vinner lika mycket prestanda per MHz som Hawaii gör.

Sen ditt argument om att AMD är varma och högljudda går inte heller att ihop längre, visst var 290/x REFERENS korten varma och högljudda som satan själv, men detsamma går inte att säga om eftermarknadskorten. Tyvärr är det på tok för många som fastnar vid en liten sak och vägrar släppa det.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Haha vad menar du?

R9 390 är snabbare och har mer än dubbla minnet, det fullständigt krossar i 1080p och är bra mycket mer gångbart i 1440p än vad 970 är, eller någonsin blir. Att Nvidia dessutom försämrar prestandan hos äldre kort med nya drivrutiner är ju knappast en fördel om man tänker använda sitt kort ett par år, ex fick användare av 670 och 680 sämre prestanda senaste tre månaderna än innan, nu är det åtgärdat men det är fult gjort.

Tjena vill intyga också om att 390 eller 390X är bättre jag har det från asus med DCIII och det flyter på bra i 1440p dom spel jag spelar (FPS spel) jag lirar på en ny 1440p skärm.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakd:

"Att man kan klocka 970 till 1500MHz säger absolut INGENTING"
Core hastighet, minne's hastighet och "Unified Shaders" är det väl ändå(?) det som avgör prestandan i dagens spel.

BTW, AMD själva lanserar ju 50Mhz höjningen från 2xx till 3xx som en märkbar skillnad, konstigt då att 1.5Ghz vs 1.2Ghz (+/- några hz), då enligt dig inte spelar någon roll alls. Konstigt att testerna på Maxwell här på Sweclockers visar annorlunda då, det måste vara fel i tabellerna. Visst det stämmer det ju till en viss grad att ju mera "Unified Shaders" du har ju mera fps får du av att överklocka.

Men som vi kom fram till tidigare i tråden, Oklockade kort så passade 390 bättre till i Trådskaparen prestanda och ljudnivå.
Men ska han överklocka så kan Maxwell sträcka på benen och ändå behålla ljudnivån och då passade Nvidia bättre.

"Dagens pris för bästa signatur"
Ja visst är den, att ta ALLA (inc mina) kommentarer med en nypa salt är väl aldrig fel.
Frågar man om råd innan köp så skadar det inte att höra allas åsikter innan man bestämmer sig.

Du skaffade själv ett 390 i slutändan enligt signaturen?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Du skaffade själv ett 390 i slutändan enligt signaturen?

Ja precis, tack vare jobbet så kan jag byta så ofta jag vill.. Signaturen är också gammal, sitter på 2x Nano idag då min nya rigg är mATX.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället