Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Permalänk

Jag misstänker att de där siffrorna på hur mycket fusk-säljare drar in är ungefär lika korrekta som polisens uppskattningar av vad beslagtaget knark skulle ha kostat på gatan.

Permalänk
Medlem

Jag brukar mecka in en slow motion toggle i singleplayer spel där man kan göra det genom att ändra cfg's. ( bind v = timescale 0.20 , etc etc )

Att däremot fuska i multiplayer, speciellt lägen som är kompetetiva, borde det vara dödsstraff på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Har aldrig förstått det roliga med att fuska. Plöja ner mycket pengar för att få ett övertag som gör att det inte längre blir utmanande att spela längre.

Det handlar om att puffa upp ett svagt ego.

Citat:

Däremot är det en helt annan sak med glitches då jag inte räknar det som fusk.

Haha. Suuuure, att snipa spelare gömd under planen eller inuti en vägg är inte fusk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Har köpt guld i wow (ca år 2006) samt använt wallhack i cs 1.5 på ett lan med polare. Har dock aldrig fuskat i något seriöst

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använt fusk var på gymnasiet där alla datorerna i en av el-programmets salar var utrustat med CS1.6 Pr0 h4xx0r edition, aka crackat 1.6 med alla fusk man kan tänka sig. Så egentligen var det väl inte så att jag gjorde det med flit. Alla spelade också på samma villkor och endast över LAN.

Gör som LoL i Korea, koppla personnummer till kontot.

Tycker även det är najs nu med Overwatch i CS:GO, att communityn kan få folk bannade som kanske aldrig skulle upptäckas av VAC. Dock är jag rädd för att någon kanske bli felaktigt bannade om någon är ny till CS:GO men inte ny till CS och är duktig på att skjuta helt enkelt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

i diablo 2 är det mer bottar än spelare. gör man ett nytt spel hoppar 3-4 bottar direkt in och spammar ned hela rutan med reklam.
baal och diablo runs görs mer eller mindre uteslutande av bottar som skriver reklam under tiden.

alla dessa bottar drivs ofta av olika sidor som vill sälja på spelare bra saker så man kan bli bra direkt utan att kämpa för det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man kan ju endast bannan en person för den EULA dom bryter mot.
Annars hade företegen brutit mot lagen istället.
Tex kan man inte banna ett helt Steam konto för att en person har fuskat i tex CS:GO
Däremot kan man ha VAC som ligger över flera multiplayer spel som gör att man inte kan spela på dessa, dock rör det sig om ett separat avtal.

Spelar bara singel player / local multiplayer nyförtiden.
Gör en del fusk i singelplyerspel med memory hacks eller code injection, mer för att det är kul att leka med vissa saker som man inte orkar farma för 100e gången.
Skulle inte drömma om att fuska i multiplayer.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Enda gången jag fuskat var en gång för hundra år sedan på ett LAN med polarna där vi alla spelade CS med samma fusk på.

Permalänk
Medlem

De 2 spel jag kan komma på att jag fuskat i online är nog Starcraft (1) och CoD4.

Gjorde inte spelen något roligare men det var kul att testa, och att se reaktionerna på andra spelare.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

No shit, har aldrig fuskat i tävlingar eller rankade spel som jag skrev. Jag skrev också att jag inte gjorde det konstant. Jag har gjort det kanske max 5 min i de spelen jag nämnde. Och jag skrev också att jag var 12, skrev iof inte hur gammal jag är nu, men vi pratar över 10 år sen.

Läs hela mitt inlägg, jag fuskade inte för att bli bäst, jag fuskade för att sluta spela spelet.

Well, är inte det minsta okej att fuska utanför tävlingar heller, så länge man påverkar andra spelare med sitt fusk tycker jag inte det är det minsta okej. Om man spelar Payday 2 t.ex, och någon har fuskat upp sig till lvl 100 gör det ju egentligen ingenting, om spelaren inte tycker om levlandet så förstör det ju inte något för någon annan, men när man börjar sabba för andra spelare så blir det direkt över gränsen.

Men visst kan jag ha förståelse för att man var korkad när man var 12, även om jag inte fick lust att fuska när jag var 12, hur korkad jag än var, fick t.o.m. dåligt samvete för att titta på när min klasskompis fuskade i CS.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

600k Sweclockare. Fyyyy.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Majora:

De 2 spel jag kan komma på att jag fuskat i online är nog Starcraft (1) och CoD4.

Gjorde inte spelen något roligare men det var kul att testa, och att se reaktionerna på andra spelare.

Det enda som skulle kunna få mig att vilja fuska i competitive är för att göra det mot andra fuskare, deras missnöje kan jag glädja mig över utan dåligt samvete.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tror man ska ta den här röstningen med en stor nypa salt.
Säg någon som aldrig fuskat i något spel, finns det ens sånt folk?
För 15 år sen när jag gibbade CS som mest hade vi sjukt kul på lan med polarna, drack pilsner och testade wallhack/aimbot, det var tider det
eller på Diablo1 och 2, där har man myglat en del också.
Men skulle aldrig falla mig in att fusk i mer seriösa sammanhang där det riskerar att förstöra för andra.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej, värsta jag vet med fuskare online. Fast, sen kom jag på att jag själv använde WinNuke95 på ett lan när vi satt och spelade Red Alert :/

Känns dock som om det blir mer och mer av den här varan... lite som dopingen inom simning. Spontant känns det som om det är snorungar med dåligt tålamod som fuskar, men det kanske är mer utbrett?

Tragiskt är det iaf att utvecklarna ständigt verkar ligga långt efter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja, jag och några vänner som spelar mycket är helt överens om att vi hade kopplat våra identiteter direkt för att kunna spela med andra som gjort samma sak. Vi sa även att vi hade t.o.m. kunnat tänka oss att betala lite för detta (det tillkommer ju faktiskt administrativa utgifter för speltillverkare) som typ 99kr/år eller något som de flesta kan höfta fram. Det hade då kunnat gälla hela steam-kontot så alla speltillverkare kan utgå från det så man slipper betala per spel.

En annan sak man hade kunnat lösa med detta är smurfkonton som i min mening förstör sjukt mycket också. Är man hobby-spelare så vill man inte möta riktigt pros som spelar på något av sina 50-konton. Boosting service etc. hade varit ett minne blått i dessa "ligor". Ju fler vänner man spelar med ju större sannolikhet blir det att man istället får möta en smurf än att få den med sig. Gratisspel som DotA har ju detta i en mycket, mycket större utsträckning än t.ex. CS.

Ja jag tycker detta borde vara något att titta på. Det kanske hade varit så enkelt som att man scannar in sitt pass och skickar in eftersom Bank-ID inte verkar vara en global tjänst.

Personligen hade jag gärna betalatt 99kr/mån för en fungerande tjänst.
Att spela ranked tex i LoL är roligt på så sätt att det är mer utmanade. Dessvärre så är det sjukt frustrerande pga dels folks uppförande, och dels att det är säkert 50% "smurfs" som spelar.
Tyvärr väger det negativa över, så jag har slutat spela ranked.
Som tur är så är de andra spellägena bättre. Färre smurfs, och mindre skitsnack....

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Fast frågan var "Har du någonsin fuskat i multiplayerspel?"

Det innebär att både någon som har som vana att fuska i multiplayerspel och någon som provat för 10 år sen kan svara ja på frågan.
Tror det är många som någon gång provat även om de inte har det som vana.

Skrivet av loffeleguan:

Sweclockers kan ju börja med att permabanna de 25% som svarat ja på denna fråga.

Multiplayer spel fanns på 90-talet också. Även om det var vanligare med LAN spel än över Internet innan bättre Internetuppkopplingar började bli vanligt.
Hur rimligt är det att permbanna någon från SweClockers idag för att de kört fusk i multiplayerspel för 15 år sen? (som kanske inte ens var på en publik server)

Sen är väl SweClockers inte i första hand ett spelforum.
Man kan vilja få reda på saker om hårdvara och hjälpa andra med deras datorproblem och dylikt oavsett om man ens spelar eller inte.

Permalänk

Fast det finns fusk och fusk. Att köpa guld i WoW eller items i Diablo ser jag inte som fusk alls; det enda som händer är ju egentligen att man blåser sig själv på pengar. Att modda single-player spel anser jag inte heller är fusk, eftersom du spelar mot dig själv. Vissa glitchar (t.ex. när MW's rökgranater funkade som railguns) kan jag inte heller tycka är fusk, eftersom det påverkar alla lika.

Fusk som gör mig upprörd är när folk medvetet förstör spelbalansen i multispelarspel, t.ex. använder aimbot, eller glitchar sig under banan. Då sabbar man för andra, och är en egoistisk skitstövel.

Skrivet av GuessWho:

Fast frågan var "Har du någonsin fuskat i multiplayerspel?"

Ja. Det hade varit bättre om frågan varit "brukar du fuska i multiplayerspel?" eller "har du fuskat i multiplayerspel under det senaste året"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det handlar om att puffa upp ett svagt ego.
Haha. Suuuure, att snipa spelare gömd under planen eller inuti en vägg är inte fusk...

ja du får ett övertag likadant som ett fusk. Men det är "inbyggt" i spelet. Så jag tycker inte heller det är kul med folk som står på tak som man inte ska kunna var på och döda en.

Men tycker att det är en annan sak att modifiera filer i ett spel för att kunna få ett övertag. När man glichar så använder man ju sig bara utav spelets svagheter.
Förstår du hur jag menar?

Permalänk

Jag spelar mest bara CS:GO.
Alltid hållt mig på Global/supreme
Och jag hade inte haft nånting emot en prishöjning på just CS:GO.. Jag skulle lätt betala 1500:- för att slippa alla fuskare..
För vem fan köper ett spel för 1500:- för att fuska på och riskera ban.

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ja. Det hade varit bättre om frågan varit "brukar du fuska i multiplayerspel?" eller "har du fuskat i multiplayerspel under det senaste året"?

Håller med, vissa av oss är ju 30 eller 40+ idag. När man var 14-15 så hade man ju inte direkt alla fjärilar i håven.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Ja. Det hade varit bättre om frågan varit "brukar du fuska i multiplayerspel?" eller "har du fuskat i multiplayerspel under det senaste året"?

Jo, och kan nästan känna att svaret "vet inte" är lite överflödigt, vill man inte svara behöver man ju inte, och jag har svårt att tro att någon skulle laddat ner ett hack utan att vara medveten om det, framför allt när vi diskuterar seriösare hacks som man betalar för.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Bottat BG's och Farming bot i WoW samt bottat i tibia har jag gjort i mina dagar men det är inget jag har sysslat med de senaste 5-6 åren iallafall, har för mig att WoW botten kostade 250kr i månaden och tibia botten 250kr för en livstids licens så lite skillnad i pris

pirox bot kördes i bgs och tror den var betydligt billigare än farming botten som jag körde för ungefär 10 år sedan när man verkligen dödade monster om och om igen i WoW för att få ihop pengar vilket var frustrerande tråkigt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fuskade för kanske 10+ år sen i Starcraft 1 men bara i kampanjen Aldrig fuskat online! Då jag anser att fuskare ska ha stryk, bli kissade på! och skrattas åt!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Titanfall haft den klockrenaste behandligen av fuskare i modern tid. Sätt alla fuskare på en enskild server så kan de få kriga mot likasinnade utan att hederliga spelare kommer ikläm. Man borde tillämpa detta inom sport också; Dopnings VM: Dopade sportfånar som åkt fast för dopning tävlar mot varandra så kan de dopa järnet tills de stupar. Det borde locka mängder av tittare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Attans också, råkade trycka på ja. Trodde det stog "ett spel" och inte multiplayer. Ber om ursäkt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Har fuskat i singleplayer när man var mindre men aldrig i ett multiplayer spel.
Är du så jävla dålig så du måste fuska i multiplayer för du blir ägd annars lägg ner istället och skaffa dig en annan hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

När jag spelade Tibia så använde jag medvetet ett grafikkort (Diamond Fire GL 1000 Pro) som inte kunde rendera skuggor eller mörker. Hårdvarufusk med andra ord.

Haha! det där var ju klipskt, hur reagerade cipsoft mot detta eller hade de någon aning?
Är själv en veteran tibia spelare

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

No shit, har aldrig fuskat i tävlingar eller rankade spel som jag skrev. Jag skrev också att jag inte gjorde det konstant. Jag har gjort det kanske max 5 min i de spelen jag nämnde. Och jag skrev också att jag var 12, skrev iof inte hur gammal jag är nu, men vi pratar över 10 år sen.

Läs hela mitt inlägg, jag fuskade inte för att bli bäst, jag fuskade för att sluta spela spelet.

Bra att du ändrat uppfattning, men du skrev följande:
"Personligen gör jag det för att jag uttråkad, men är så fast i spelet och så besluten att bli bäst att jag väljer att fuska istället för att hamna i den situationen att jag fastnar helt och förlorar det verkliga livet."

Klart och tydligt för att bli bäst som en av orsakerna.
Sen har du även skrivit det i nutid efter som du skriver "gör".

Sen 12 års saken inleder du med men säger sedan:
"Fusk för mig har på senare år blivit ett sätt att få mig o sluta med ett beroendeframkallande spel."

Ganska tydlig indikation på att du fortsatt med det efter 12 år samt ganska nyligen, det kan även tolkas som att du fortfarande håller på med det.

Om det sedan är i tävlings och/eller rankade spel bryr jag mig mindre om, det är gjort i multiplayer.
Konstant eller inte är också det skit samma.

Sen avslutar du med:
"Kan även leta glitchar och liknande som vissa anser vara fusk mest för att se om det går"

Detta tolkar jag som en pågående sak och då undrar man ju om inte det andra beteendet också fortfarande är pågående.
Sen att medvetet utnyttja glitchar anser iaf jag är samma sak som att fuska.

Finns ju en anledning till att uttrycket "Once a cheater, allways a cheater" har myntats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tror att det är samma mindset som trolls, de är ute efter att jävlas med de som är bättre än dem.

Det bästa är när man lirar cs och möter fuskare och man ändå vinner mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Tycker även det är najs nu med Overwatch i CS:GO, att communityn kan få folk bannade som kanske aldrig skulle upptäckas av VAC. Dock är jag rädd för att någon kanske bli felaktigt bannade om någon är ny till CS:GO men inte ny till CS och är duktig på att skjuta helt enkelt.

Overwatch har ju funnits länge. Valve säger att det är "foolproof", men inget system är bergsäkert, inget.
Dock tror jag att de få som drabbas av ev fel, isåfall är en "pr0 player" och inget random spån.

Det värsta just nu i CS är inte fuskare enligt mig(är DMG), utan alla jävla "greifers", "afk:ers" eller allmänt dryga personer.
Tråkigt också att jag ser att många svenskar är otrevliga, hade fått för mig att ryssarna skulle vara värst, men svenskarna är fan ta mig helt jävla otroliga. Finniga, otrevliga fjortisar som är LEM o tror de är nåt.
Att vi sjunker värre än ryssen är riktigt lågt, även om jag personligen håller en hög standard i kommunikationsväg.