6600k & 6700k Z170 Överklockningstråd

Permalänk
Avstängd

@the squonk:

haha ja klart det är skitsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Det senare kräver bra och snabba spänningsregulatorer. Lyckligtvis är Hero utrustat med just detta, och du kan ställa deras "aggresivitet" i BIOS. Jag satte mina på "Extreme" och nu lirar datorn på fint även under plötsliga förändringar i load.

Vad heter denna inställning i biosen?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Vad heter denna inställning i biosen?

"CPU Power Phase Control"

Vill även tacka hallon för detta tips'n'trix.. kunde sänka min LLC ett hack tack vare detta. Det tar ju aldrig slut denna tuning

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

"CPU Power Phase Control"

Vill även tacka hallon för detta tips'n'trix.. kunde sänka min LLC ett hack tack vare detta. Det tar ju aldrig slut denna tuning

Tack! Är det bättre att köra detta knep än att köra högre llc? alltså sliter det mer på CPU:n att köra med denna inställning?

För en för hög LLC skadar ju CPU:n vad jag förstod att läsa i artikeln ovan med strömspikar och allt var det var, vdropen är ju där av en anledning som jag har förstått.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

"CPU Power Phase Control"

Vill även tacka hallon för detta tips'n'trix.. kunde sänka min LLC ett hack tack vare detta. Det tar ju aldrig slut denna tuning

Kul att kunna dela med mig! Vi lär oss hela tiden nya knep, det tar liksom aldrig slut. Snart är vi mästare på att klocka allihopa! 6 GHz nästa!!11oneone

Skrivet av 93Clocker:

Tack! Är det bättre att köra detta knep än att köra högre llc? alltså sliter det mer på CPU:n att köra med denna inställning?

För en för hög LLC skadar ju CPU:n vad jag förstod att läsa i artikeln ovan med strömspikar och allt var det var, vdropen är ju där av en anledning som jag har förstått.

Så länge du ligger inom säkra marginaler ifrån den spänning CPU:n max pallar med och har bra kylning så är väl det värsta som kan hända att CPU:ns livslängd sänks från 12 år till kanske 7 år hehe Tror vi har nya processorer att klocka skiten ur när dessa väl går sönder!

Men i.a.f, under 1.45V skulle jag nog hålla mig. Runt Nivå 5 har jag funnit känns rimligt. Ligger man däremot nära 1.52V, som högre nivåer kan ge, så kan det ju komma en spik över detta då regulatorerna försöker reglera spänningen vid en större strömåtgång. Är inte helt hundra på hur Phase Control funkar men jag har för mig den kör fullt på alla regulatorerna, så många faser den kan köra, hela tiden. I stället för att stänga ner vissa vid lägre belastning. Då svarar regulatorerna snabbare mot förändringar i strömåtgång i och med att alla "motorer" redan är igång. Man kan leka med Voltage-frequency med för att få snabbare transient-svar. Jag minns inte om det var den jag ändrade på eller phase control. Får kolla nästa gång jag är i BIOS

Fast egentligen känns det som att de här mer speciella inställningarna, utöver vcore och LCC, är mer till för när man försöker finjustera till det extrema. Antingen för att köra så låg vcore som bara går, eller bara klocka mera. Det kan ju faktiskt hjälpa att bara sätta en lite högre LCC-nivå med, eller vcore, utan att riskera att skada CPU:n. Så länge det inte blir för varmt eller ostabilt är ju det med en lyckad överklockning!

Permalänk
Avstängd

@hallon:

fick ordning på detta .. det var mitt energischema som via ett annat program ändrat sig till Prestanda o då gick den på max hela tiden

Permalänk
Medlem

@hallon: Ok tack då testar jag att slå på den

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@hallon:

fick ordning på detta .. det var mitt energischema som via ett annat program ändrat sig till Prestanda o då gick den på max hela tiden

Ah, gått på den niten med.. tog en stund & komma på det. Att schemat override BIOS är ju också helt sjukt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@hallon:

fick ordning på detta .. det var mitt energischema som via ett annat program ändrat sig till Prestanda o då gick den på max hela tiden

Skrivet av magican:

Ah, gått på den niten med.. tog en stund & komma på det. Att schemat override BIOS är ju också helt sjukt.

Jag upptäckte också detta, jag valde hög prestanda i windows men under processor prestanda satte jag min till 5% och max till 100% så får man ändå speedsteppen fast man har "high performance"

Vet inte om det var det ni sökte men kanske är någon som vill ha det som jag

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Funkar ditt system bra när du kör Bclk på 102?
Provade du i början att klocka med 100Bclk?

Överklockning av blck på skylake processorer är roligare än med haswell då skylake kan nå 400 lätt. dom äldre processorer skadas av hög blck då minneskontrollern än inbyggd i processorn.

Några frågor om skylake vill jag ha är minneskontroller inbyggd än ? är QPlink kvar osv.

finns dessa spänningar på skylake ?

(PLL voltage ? VTT voltage ? )

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@magican: @hallon:

Jag testade byta till extreme på power phase, detta gjorde att min stabila klock på 4,6Ghz 1,32 "vcore" och lcc 3 blev ostabil efter 3 minuter i linx och x264 startade inte ens. Satte nu tillbaka på auto och var stabil igen, hur är de möjligt trasiga regulatorer ?

Eller någon annan inställning den är beroende av som jag har på auto?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

@magican: @hallon:

Jag testade byta till extreme på power phase, detta gjorde att min stabila klock på 4,6Ghz 1,32 "vcore" och lcc 3 blev ostabil efter 3 minuter i linx och x264 startade inte ens. Satte nu tillbaka på auto och var stabil igen, hur är de möjligt trasiga regulatorer ?

Eller någon annan inställning den är beroende av som jag har på auto?

Nej nej jag tror inte något är trasigt för dig. Det är bara så att det är stabilare med andra inställningar än det du testade. Alla chip är ju lite olika sinsemellan. Kör du med manuell vcore på 1.32V eller är det en offset? SVID enable eller disable?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Nej nej jag tror inte något är trasigt för dig. Det är bara så att det är stabilare med andra inställningar än det du testade. Alla chip är ju lite olika sinsemellan. Kör du med manuell vcore på 1.32V eller är det en offset? SVID enable eller disable?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ok vi får hoppas på de, men det bör ju inte bli sämre tycker man på extreme, kör SVID enable och manuell vcore på 1.32

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hehe ok vi får hoppas på de, men det bör ju inte bli sämre tycker man på extreme, kör SVID enable och manuell vcore på 1.32

Nyare Intel-chip verkar gilla "adaptive"-setting, dvs att ha fast vcore är inte det optimala utan att det är att tillåta en smula extra kräm vid load = mer stabilt(dock blir det varmare, vilket betyder bättre kylning krävs, men som sagt mer stabilt)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hehe ok vi får hoppas på de, men det bör ju inte bli sämre tycker man på extreme, kör SVID enable och manuell vcore på 1.32

Min gamla sandy bridge klockade bättre på auto den med när det kom till LLC, voltage frequency och phase control i.a.f.

Med SVID enable har du i princip ingen kontroll på vcore. (Du kan se i hwinfo64 vad din CPUVID ligger på med SVID enable. Den kommer nog att skilja sig en del ifrån vcore. Speciellt när du ökar multipeln ytterliggare.) CPUn säger själv till regulatorerna vad den vill ha. Då kan det ju även vara så att de andra inställningarna, alltså phase control etc, har en negativ inverkan på stabiliteten. Men som sagt. Är det stabilt med dessa på auto och du har bra temps med SVID på så kör så! Asus BIOS verkar ju vara grymt på att hitta rätt i auto!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@the squonk:

Jag får 1020 i 4.6ghz fast har snabbare minnen om de nu kan påverka

Fast nu fick jag 1023

4709MHz

http://valid.x86.fr/ftruau

Multithreading är rätt imponerande för en fyrkärnig cpu, och single threaded är 41% snabbare än en 5930K@stock vilket väl knappast lär gå att klocka ikapp(iofs med riktigt bra kylning, det skulle bli 5217MHz på en 5930K). 6700K ÄR alltså sannolikt den snabbaste processorn för "normal" desktop användning:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tänkte kolla vad ni experter säger om min överklockning. Har överklockat en del förut men är inget proffs direkt.

Gigabyte z170 gaming k3
I5 6600k
Be quiet pure rock

Om jag kör på 4,6ghz 1,3v och llc på high verkar det stabilt en så länge. Är det fördel att höja vcore och ha llc på normal? Verkar som jag måste gå upp till 1,32-1,33 isåfall. Max temp är 75c är det ok? 😊
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nyare Intel-chip verkar gilla "adaptive"-setting, dvs att ha fast vcore är inte det optimala utan att det är att tillåta en smula extra kräm vid load = mer stabilt(dock blir det varmare, vilket betyder bättre kylning krävs, men som sagt mer stabilt)

Hm va sätter man då på min och max ? 2 snäpp mer/mindre? Samt går den ner via speedsteppen ändå till 800Mhz och sänker spänningen till typ 0,9 fast man kör adaptiv?

Skrivet av hallon:

Min gamla sandy bridge klockade bättre på auto den med när det kom till LLC, voltage frequency och phase control i.a.f.

Med SVID enable har du i princip ingen kontroll på vcore. (Du kan se i hwinfo64 vad din CPUVID ligger på med SVID enable. Den kommer nog att skilja sig en del ifrån vcore. Speciellt när du ökar multipeln ytterliggare.) CPUn säger själv till regulatorerna vad den vill ha. Då kan det ju även vara så att de andra inställningarna, alltså phase control etc, har en negativ inverkan på stabiliteten. Men som sagt. Är det stabilt med dessa på auto och du har bra temps med SVID på så kör så! Asus BIOS verkar ju vara grymt på att hitta rätt i auto!

Skickades från m.sweclockers.com

Hm aldrig sett den öka mer än 1.324 när jag ställ in den på 1.32, menar du att jag ska slå av SVID och köra extreme på power phase menar du ?:)

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hm aldrig sett den öka mer än 1.324 när jag ställ in den på 1.32, menar du att jag ska slå av SVID och köra extreme på power phase menar du ?:)

Alltså, funkar det så funkar det. Du behöver inte göra något om Du kör stabilt nu och har bra temps. Men.. SVID måste stängas av om du ska styra vcore själv. Innan jag insåg detta testade jag sänka min vcore mer och mer till slut körde jag 1.20V vcore och det fungerade prima även det. Då misstänkte jag att något inte stod rätt till, CPU:n borde liksom krashat I HWinfo64 kan man se både vcore (långt ner i mitten av alla värden) och sedan även CPUVID (typ längst upp vid CPU:ns alla värden), om man kör SVID Support enable. Jag visste inte vad det värdet (CPUVID) var mer än att det ändrade sig hela tiden beroende på vilken multipel CPU:n jobbade vid. Så efter att ha läst på lite hittade jag detta på ett forum:

Citat:

What is SVID and how does it affect Overclocking?
SVID is a 3-wire digital communication protocol between the CPU and the PWM, it allows for the CPU to change its VID on the fly to fit the frequency selected. That is why you can increase the base frequency +/- 6-7 multipliers and the CPU remains stable, because SVID is increasing the VID without you knowing. Now this doesn’t stop unless you manually set the voltage, so when users use DVID offset, they should be aware that their stock VID really isn’t constant. That is why I do not recommend DVID with SB or SBe, at least not above 1.4v. SVID potentially can increase voltage to 1.52v on its own, but that has never really been seen. SB and SBe both have this 1.52v max for SVID. Now with SBe we also have the System Agent voltage, VCCSA or the IMC (internal memory controller) voltage, and this voltage now has SVID! Although I haven’t seen much automatic change to this voltage, it can happen.
Now that we have covered some basics let’s move to required hardware.

overclock.net

Hm, nu ser jag vart jag kanske fått värdet 1.52V ifrån hehe, det gäller ju inte Skylake. Eller också gäller det också Skylake, vem vet. Men hur som helst så fungerar ju SVID på liknande vis med Skylake. På mitt moderkort får jag helt annorlunda värden på CPUVID (alltså den spänning CPU:n själv bett om) då jag kör SVID enable. Temperaturerna blir också mycket högre. Stänger jag av SVID support så får CPU:n den spänning jag valt på vcore. Den kan nämligen inte själv välja då. Det enda program som visade detta var HWinfo. CPU-Z visade bara vcore helatiden oavsett SVID på eller av.

Men åter igen, fungerar det bra med de inställningarna du kör så why not! Men jag misstänker att LLC och phase control kanske inte påverkar så mycket med SVID enable. I.a.f. påverkas inte vcore, eftersom den i princip inte används. Men det är möjligt att CPUVID påverkas ändå. Men då måste man hitta dessa värdena för att kunna utvärdera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Alltså, funkar det så funkar det. Du behöver inte göra något om Du kör stabilt nu och har bra temps. Men.. SVID måste stängas av om du ska styra vcore själv. Innan jag insåg detta testade jag sänka min vcore mer och mer till slut körde jag 1.20V vcore och det fungerade prima även det. Då misstänkte jag att något inte stod rätt till, CPU:n borde liksom krashat I HWinfo64 kan man se både vcore (långt ner i mitten av alla värden) och sedan även CPUVID (typ längst upp vid CPU:ns alla värden), om man kör SVID Support enable. Jag visste inte vad det värdet (CPUVID) var mer än att det ändrade sig hela tiden beroende på vilken multipel CPU:n jobbade vid. Så efter att ha läst på lite hittade jag detta på ett forum:

overclock.net

Hm, nu ser jag vart jag kanske fått värdet 1.52V ifrån hehe, det gäller ju inte Skylake. Eller också gäller det också Skylake, vem vet. Men hur som helst så fungerar ju SVID på liknande vis med Skylake. På mitt moderkort får jag helt annorlunda värden på CPUVID (alltså den spänning CPU:n själv bett om) då jag kör SVID enable. Temperaturerna blir också mycket högre. Stänger jag av SVID support så får CPU:n den spänning jag valt på vcore. Den kan nämligen inte själv välja då. Det enda program som visade detta var HWinfo. CPU-Z visade bara vcore helatiden oavsett SVID på eller av.

Men åter igen, fungerar det bra med de inställningarna du kör så why not! Men jag misstänker att LLC och phase control kanske inte påverkar så mycket med SVID enable. I.a.f. påverkas inte vcore, eftersom den i princip inte används. Men det är möjligt att CPUVID påverkas ändå. Men då måste man hitta dessa värdena för att kunna utvärdera detta.

Hm ok, får testa att stänga av svid se om det är stabilt sedan testa med extreme på powere phase och se som experiment om det fortfarande är stabilt då

Så sammanfattningsvis ska man inte ha SVID på som grundregel vid överklockning?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Varför är det nästintill noll personer som överklockar med BLCK? Hittar bara ett inlägg med den typen av överklockning. Har folk tappat lusten att pressa sina system till max?

Permalänk
Skrivet av magican:

Nix, inget lött här inte. Du får gärna prova på en 6700k. Glöm inte en gedigen tråd om det

Klart man är sugen.
Verkar gå svalare iaf. Men känner inte riktigt behovet av de. Spelar knappt alls längre. Och min 4770K hänger med bra ännu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hm ok, får testa att stänga av svid se om det är stabilt sedan testa med extreme på powere phase och se som experiment om det fortfarande är stabilt då

Så sammanfattningsvis ska man inte ha SVID på som grundregel vid överklockning?

Nja alltså det finns väl inget som säger att det ska vara si eller så. Funkar det så funkar det. Men vill du själv styra vcore måste du stänga av den. Det kan ju vara önskvärt om man vill bättra sina temps eller klocka lite extra. Kanske kan du utnyttja SVID ändå, och möjligtvis sätta en offset på den? Men hur man ställer in det vet jag inte. Det vore ju i.s.f intressant om det går.

Jag kör manuellt, samma spänning helatiden. Man vinner inte mycket på att låta spänningen gå ner eller ens låta CPUn klocka ner, i energiförbrukning. Det som ger stor energiåtgång är i största del CPU-aktivitet. Inte så mycket frekvensen i sig. En CPU vid 4.6 GHz drar inte många watt mer idle än om den klockat ner. Möjligtvis förbättras livslängden på CPUn något om man har adaptiv spänning och frekvens. Annars handlar det om ett tiotal watt kanske. 20W idle är inte så noga på en desktop som på en laptop. En CPU håller ju också så jädra länge ändå

Har kan du läsa ännu mer om CPU SVID: http://www.tweaktown.com/guides/7481/tweaktowns-ultimate-inte...

Skrivet av Chricke46:

Varför är det nästintill noll personer som överklockar med BLCK? Hittar bara ett inlägg med den typen av överklockning. Har folk tappat lusten att pressa sina system till max?

Man vinner väl inte mycket på att klocka BLCK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Nja alltså det finns väl inget som säger att det ska vara si eller så. Funkar det så funkar det. Men vill du själv styra vcore måste du stänga av den. Det kan ju vara önskvärt om man vill bättra sina temps eller klocka lite extra. Kanske kan du utnyttja SVID ändå, och möjligtvis sätta en offset på den? Men hur man ställer in det vet jag inte. Det vore ju i.s.f intressant om det går.

Jag kör manuellt, samma spänning helatiden. Man vinner inte mycket på att låta spänningen gå ner eller ens låta CPUn klocka ner, i energiförbrukning. Det som ger stor energiåtgång är i största del CPU-aktivitet. Inte så mycket frekvensen i sig. En CPU vid 4.6 GHz drar inte många watt mer idle än om den klockat ner. Möjligtvis förbättras livslängden på CPUn något om man har adaptiv spänning och frekvens. Annars handlar det om ett tiotal watt kanske. 20W idle är inte så noga på en desktop som på en laptop. En CPU håller ju också så jädra länge ändå

Har kan du läsa ännu mer om CPU SVID: http://www.tweaktown.com/guides/7481/tweaktowns-ultimate-inte...

Man vinner väl inte mycket på att klocka BLCK?

Ok, jag tycker de känns bra att den inte matas med samma volt konstant även fast den inte gör något. Just bara pg av välmåendet av både cpu och för mig Just att det spar energi är inget jag bryr mig om.

Får läsa på lite

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nyare Intel-chip verkar gilla "adaptive"-setting, dvs att ha fast vcore är inte det optimala utan att det är att tillåta en smula extra kräm vid load = mer stabilt(dock blir det varmare, vilket betyder bättre kylning krävs, men som sagt mer stabilt)

Det här betyder ju bara att du behöver mer spänning för att få en stabil överklock inget annat. "mer kräm vid load", jo det är då en överklock testas om den är stabil eller inte, vid låga laster kan du ha otroligt mycket lägre spänning på alla processorer verkligen ingen skillnad på skylake förutom att dom klockar som en potta skit jämfört med haswell.

Den enda man lurar med en sånt här resonemang är sig själv. Har du en klock på 4,6Hz och 1,30 "adaptive" så är din vcore absolut INTE 1,30 utan vad den når som max, t.ex når den 1,41Vcore som max under belastning är din överklockning 4,6GHz @ 1,41Vcore och ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

Man vinner väl inte mycket på att klocka BLCK?

Som så mycket annat så beror det mer på vilken typ av beräkning CPU'n behöver göra. Men jag ställer frågan för att jag inte vet exakt hur mycket det påverkar. Tror det är lite som att överklocka RAM minnen, några procent kan man nog vinna i dagligt användande och i vissa fall kan man göra stora vinster.
Det finns ytterst få tester på detta så är väldigt svårt att få en bra översikt på hur mycket man kan tjäna.

Men tar man genvägar här och där så pressar man inte systemet till max vilket var min fråga varför folk har slutat med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Som så mycket annat så beror det mer på vilken typ av beräkning CPU'n behöver göra. Men jag ställer frågan för att jag inte vet exakt hur mycket det påverkar. Tror det är lite som att överklocka RAM minnen, några procent kan man nog vinna i dagligt användande och i vissa fall kan man göra stora vinster.
Det finns ytterst få tester på detta så är väldigt svårt att få en bra översikt på hur mycket man kan tjäna.

Men tar man genvägar här och där så pressar man inte systemet till max vilket var min fråga varför folk har slutat med detta.

Jag har bara testat lite lätt, öka BLCK nästan de lilla minsta så får min burk psykbryt, får nog finlira på övriga platser med.
Dessutom, om man gillar BLCK och bara kör med det, då behöver man inte ens en 'K' modell ju..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

@magican: @hallon:

Slog av SVID och satte på cpu power phase till Extreme och då verkar det lira, måste nog vara SVID som ställer till det då den vart instabil direkt på extreme när SVID var påslagen.

Dock kan jag inte avläsa någon spänning någonstans varken i aida64 eller HWmonitor, det ända är CPU-Z där det står 1,312 under load.
Har fortfarande 1.32 inställt med lcc 3 eller om de var 4.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

@magican: @hallon:

Slog av SVID och satte på cpu power phase till Extreme och då verkar det lira, måste nog vara SVID som ställer till det då den vart instabil direkt på extreme när SVID var påslagen.

Dock kan jag inte avläsa någon spänning någonstans varken i aida64 eller HWmonitor, det ända är CPU-Z där det står 1,312 under load.
Har fortfarande 1.32 inställt med lcc 3 eller om de var 4.

CPU-Z borde ge dig vcore nu korrekt i.a.f Annars kan du testa hwinfo64. Det är bättre än hwmonitor och har samma upplägg fast lite till. http://www.hwinfo.com/download.php

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

CPU-Z borde ge dig vcore nu korrekt i.a.f Annars kan du testa hwinfo64. Det är bättre än hwmonitor och har samma upplägg fast lite till. http://www.hwinfo.com/download.php

Skickades från m.sweclockers.com

ok tackar får testa när jag bytte stressprogram till linx så försvann det även från cpu-z:( Kan heller inte se tempen på VRAM:en längre vilket jag kunde innan beter sig sensorerna så här för er med?

Ska testa hwinfo när jag kommer hem

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5