Vilken Windows 10 bör jag ha i jobbet.

Permalänk
Medlem

Vilken Windows 10 bör jag ha i jobbet.

Jag sitter och funderar på vilken Version av Windows 10 jag skall ha till min jobbdator.

Jag kör en MBP och kör Windows via Vmware. Jag sitter och kollar runt på lite olika versioner av Windows 10 för tillfället. Frågan är om man skall ha en Home eller Proffesional. Helst vill jag ha en som jag kan installera på mer än en partition utan att den knorra då Vmware ibland krånglar går detta ?

Eller är det kanske till och med som så att man tjänar på att beställa en Windows 7 proffesional och uppgradera sig till Windows 10 då det skall vara gratis för W7 och W8 ?

Sitter just nu med Tech Preview installation av Windows 10 .

Tack på förhand

/ Stefan

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

I jobbet kan jag ju tycka att ni borde köra med Enterpriseversionen och någon volymlicens alt. MSDN av något slag.

Permalänk
Medlem

Windows 7 (FPP) har inte sålts sedan 31 oktober 2013. Du måste köpa en licens per maskin/vm självfallet. Du kan uppgradera från Technical Preview, men de vill nog att man ska ha en licensierad PC i grunden. Rent tekniskt så är det bara att uppgradera från en aktiverad Windows-installation. Microsofts villkor är en licens på maskin virtuell eller fysisk. Pro är trevligt om du behöver gå med i en domän eller köra remote desktop.

Permalänk
Medlem

Rent krasst så skulle man kunna köpa en W7 Pro och bara uppgradera eller ? För löjligt nog kostar dom ju "bara" 1700kr typ kontra 2500 för windows 10 pro.

Det mest märkliga är att under aktiverings fliken i Windows 10 så säger den att min är aktiverad. Jag har dock bara kört Tech Preview sen dag 1 när dom släppte det.

Jag är ingen Superuser av något slag i mitt jobb Windows använde enbart i syfte för 3 program. Ett cad program sen ett kalkylprogram och så Bluebeam som är ett PDF program speciellt framtaget för AEC företags behov. Resten görs i OS X till och med Office paketet har jag valt att lägga där.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Homeversionen kan inte ansluta till en domän så om ni har ett AD på jobbet så rekommenderar jag verkligen pro för att kunna komma åt file&print osv.

Ska burken inte anslutas till en domän med shares m.m så kan du rent krasst köra home.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Homeversionen kan inte ansluta till en domän så om ni har ett AD på jobbet så rekommenderar jag verkligen pro för att kunna komma åt file&print osv.

Ska burken inte anslutas till en domän med shares m.m så kan du rent krasst köra home.

Enda jag kör "utanför" Datorns lagring är Fjärrskrivbord till en av våra medarbetares server samt till våran NAS. Dock har jag laptop så den är ju med mig var jag än går. Så därmed är det kanske överkurs med PRO version. Kostnaden i sig är ju inga problem men samtidigt onödigt med mer funktioner än man nyttjar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Du kan köpa Windows 8.1 Pro, 8 och 7 har slutat säljas sedan ett bra tag. Du hittar bara stulna Dreamsparknycklar och liknande på marknader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Enda jag kör "utanför" Datorns lagring är Fjärrskrivbord till en av våra medarbetares server samt till våran NAS. Dock har jag laptop så den är ju med mig var jag än går. Så därmed är det kanske överkurs med PRO version. Kostnaden i sig är ju inga problem men samtidigt onödigt med mer funktioner än man nyttjar.

Absolut, lite tråkigt sen bara om man kommer på att man kanske behöver ansluta sig till en domän eller ha fjärrskrivbord till den virtuella. Är dessa saker du tror du inte kommer använda kan du gott köra in home tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Enda jag kör "utanför" Datorns lagring är Fjärrskrivbord till en av våra medarbetares server samt till våran NAS. Dock har jag laptop så den är ju med mig var jag än går. Så därmed är det kanske överkurs med PRO version. Kostnaden i sig är ju inga problem men samtidigt onödigt med mer funktioner än man nyttjar.

Remote Desktop-klient finns i Home-versionen, men du kan inte ansluta till maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan köpa Windows 8.1 Pro, 8 och 7 har slutat säljas sedan ett bra tag. Du hittar bara stulna Dreamsparknycklar och liknande på marknader.

Inet säljer ju Windows 7 Pro 64 bit fortfarande.

Skrivet av Hugligan:

Absolut, lite tråkigt sen bara om man kommer på att man kanske behöver ansluta sig till en domän eller ha fjärrskrivbord till den virtuella. Är dessa saker du tror du inte kommer använda kan du gott köra in home tycker jag.

Så fjärrskrivbord alltså jag ansluter mot en server kräver pro?

Skrivet av Petterk:

Remote Desktop-klient finns i Home-versionen, men du kan inte ansluta till maskinen.

Jag kan med andra ord inte ansluta till annan server via min dator utan pro ?

Får nog bli en Pro då ändå inte min kostnad.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Inet säljer ju Windows 7 Pro 64 bit fortfarande.

Så fjärrskrivbord alltså jag ansluter mot en server kräver pro?

Jag kan med andra ord inte ansluta till annan server via min dator utan pro ?

Får nog bli en Pro då ändå inte min kostnad.

OEM ja, men det är inte tillåtet att köra i virtuell maskin. Därför jag skrev FPP förut.

Fjärrskrivbord TILL maskinen kräver Pro, Home har remote desktop/fjärrskrivbordsklient för att ansluta till andra maskiner. Det finns ju för övrigt klient till OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OEM ja, men det är inte tillåtet att köra i virtuell maskin. Därför jag skrev FPP förut.

Fjärrskrivbord TILL maskinen kräver Pro, Home har remote desktop/fjärrskrivbordsklient för att ansluta till andra maskiner. Det finns ju för övrigt klient till OS X.

Okej så pass aja då får det bli en Pro problemet löst. Tack så mycket för hjälpen. Har du koll på om man kan lägga den som bootcamp och sen låta Vmware köra upp Bootcamp installationen i OS X .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Okej så pass aja då får det bli en Pro problemet löst. Tack så mycket för hjälpen. Har du koll på om man kan lägga den som bootcamp och sen låta Vmware köra upp Bootcamp installationen i OS X .

Är det inte bara så att du behöver kunna köra fjärrskrivbord från Windows till någon server? Eller måste du köra fjärrskrivbord till din virtuella maskin?

VMware Fusion stödjer att använda bootcamp-partitionen. Det gör också Parallels.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Okej så pass aja då får det bli en Pro problemet löst. Tack så mycket för hjälpen. Har du koll på om man kan lägga den som bootcamp och sen låta Vmware köra upp Bootcamp installationen i OS X .

Precis som de andra skriver behöver du inte pro för att ansluta till en server. Utan du behöver pro för att andra ska kunna ansluta till din Windows installation. Och det går inte (vad jag vet) att låta VMware köra bootcamp installationen. Utan välj antingen eller.

EDIT: Det verkar gå att köra bootcamp i VMware/Parallels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det inte bara så att du behöver kunna köra fjärrskrivbord från Windows till någon server? Eller måste du köra fjärrskrivbord till din virtuella maskin?

VMware Fusion stödjer att använda bootcamp-partitionen. Det gör också Parallels.

Skrivet av Hugligan:

Precis som de andra skriver behöver du inte pro för att ansluta till en server. Utan du behöver pro för att andra ska kunna ansluta till din Windows installation. Och det går inte (vad jag vet) att låta VMware köra bootcamp installationen. Utan välj antingen eller.

EDIT: Det verkar gå att köra bootcamp i VMware/Parallels.

Mitt jobb kräver vissa perioder att jag ansluter mig mot XXXX-server som står nere i Växjö för att komma åt ett kundregister. Detta gör jag idag i tech preview w 10 men kan även göra det via macen så klart om än lite bökigare att ställa in. Behöver alltså inte under några omständigheter komma in i min dator via distans öht. Anledningen till bootcamp frågan är utifall att jag skulle önska spela mot förmodan någon gång så är det ju kass i vmware men dugligt i bootcamp.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Mitt jobb kräver vissa perioder att jag ansluter mig mot XXXX-server som står nere i Växjö för att komma åt ett kundregister. Detta gör jag idag i tech preview w 10 men kan även göra det via macen så klart om än lite bökigare att ställa in. Behöver alltså inte under några omständigheter komma in i min dator via distans öht. Anledningen till bootcamp frågan är utifall att jag skulle önska spela mot förmodan någon gång så är det ju kass i vmware men dugligt i bootcamp.

Att ansluta till Windows datorer är inga problem alls i OS X. Windows program för det i Apple Store på OS X är bättre än det inbyggda i windows om du frågar mig. Jag använder det programmet dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Att ansluta till Windows datorer är inga problem alls i OS X. Windows program för det i Apple Store på OS X är bättre än det inbyggda i windows om du frågar mig. Jag använder det programmet dagligen.

Det går bra men OS X är petigare med gamla certifikat får meddelanden varenda gång att deras certifikat är för gamla nämligen när jag loggar in via Microsoft Remote Desktop varenda gång.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Det går bra men OS X är petigare med gamla certifikat får meddelanden varenda gång att deras certifikat är för gamla nämligen när jag loggar in via Microsoft Remote Desktop varenda gång.

Klicka Visa detta certifikat och lägg till det permanent. Man måste göra samma sak i Windows.