Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk

Ja men det där skulle jag inte vilja äga.
Jag köper riktiga saker.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jo det gjorde du, men ditt inlägg är raderat så jag kan inte citera det.
Du "jämförde" 3930k, 6600k och någon CPU till (minns inte om det var 5820k eller 5930k).

Struntsamma i ärlighetens namn, jag förstår fortfarande inte vad det är du försöker få fram.
Du jämför processorer i olika prisklasser och blir förvånad när den billigare har färre kärnor än de dyrare.

Din TV-jämförelse fallerar också. Om du har en äldre 55-tummare (6-kärnig CPU ala 3930k) och denna går sönder, så får du väl köpa en ny och modernare 55-tummare (ala 5930k eller 5820k) om du vill ha en lika stor TV? Visst kan du nedgradera till en ny men modern 40-tummare (ala 6600k), men den lär ju vara billigare än vad din gamla 55-tummare (3930k) var en gång i tiden, eller hur?

alltså allvar . Det är ett talesätt . Snälla skriv inget till mig igen. Jag blir rädd.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Snyggt att du valde RAM som kostar 300 kr mer till 6700K bara så att det totala priset ska landa på över 11 000 kr. Om du valt samma kit som till 5820K så hade totala priset blivit 10 929 kr men då hade ju din teori inte stämt.

Intressant att de trollar fram 20 banor PCIe 3.0 från DMI 3.0 som har en total bandbredd på 4 GB/s vilket motsvarar fyra banor PCIe 3.0. Den bandbredden ska delas mellan all I/O som chipsetet hanterar, det vill säga SATA, USB, nätverk och de PCIe-portar som inte är kopplade direkt på CPU. Z97 kunde köra upp till 8 banonor PCIe 2.0 från chipsetet men det marknadsfördes inte som totalt 24 banor för det utan totalt 20 baserat på faktiskt tillgänglig bandbredd. Så totalt har Intel dubblat bandbredden till PCH vilket realitiskt möjliggör PCIe 3.0 x4 om man vill ha full bandbredd. Att det står totalt 20 är en del av att Intel släppt en del på restriktionerna kring hur man kan koppla ihop enheter på moderkortet. Tidigare har Intel varit lite snåla med det vilket ställt till det men i och med M.2 och SATA Express behövs fler banor och mer bandbredd. De fixade dubbla bandbredden och fler banor för att det ska vara realistiskt att koppla ihop allt som behövs. Det är alltså inte samma sak som X99 som har 40 banor PCIe 3.0 från CPU plus upp till 8 banor PCIe 2.0 från chipset.

He He He jag visste att någon skulle makera vad jag valde. Jag gjorde det med flit lol.
Förlåt mig jag skulle skivat innan om det så här. CA: 11000 kronor.
Om jag nu ska köpa så kommer det bli de snabbaste. Helst över 3000 MHz.
Någon tusen lapp ditt eller ditt bryr jag mig inte om.

Men han köper ett moderkort för 1300 kr hm?
DDR4 som man inte kommer märka något från DDR3. Jo han kommer säkert märka något för han kör med 8GB Kingston 1333MHz. Det gjorde jag för 9 år sedan.
Till en CPU som har bara två kanaler.
Om han nu äger ett 4790K så kommer han göra ett dåligt köp.

Permalänk

Jag läste slutsatsen för recensionen verkar ju inte som Skylake var det som vi alla väntat på..
Men jag är besviken att sweclockers inte testade ett butiks exemplar..jag menar som det verkar finns det ju att köpa i butiken nu.. blir intressant att se om det är någon skillnad..

Hur som helst.. jag sitter på en gammal rutten Intel i7 920 klockad i 3.4 GHZ (oförändrad volt).
Jag undrar ungefär hur mycket prestanda boost blir det för mig om jag köper skylake I7an
och kör på SWEC stabila överklock frekvenser ? hur mycket prestanda boost pratar vi om ?
Börjar kännas abusrt att behöva sitta på en dator som är från 2009, är sugen att uppdatera.
Tror I7 920 släpptes i slutet på 2008 till och med... jag köpte min burk i februari 2009.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jo det gjorde du, men ditt inlägg är raderat så jag kan inte citera det.
Du "jämförde" 3930k, 6600k och någon CPU till (minns inte om det var 5820k eller 5930k).

Struntsamma i ärlighetens namn, jag förstår fortfarande inte vad det är du försöker få fram.
Du jämför processorer i olika prisklasser och blir förvånad när den billigare har färre kärnor än de dyrare.

Din TV-jämförelse fallerar också. Om du har en äldre 55-tummare (6-kärnig CPU ala 3930k) och denna går sönder, så får du väl köpa en ny och modernare 55-tummare (ala 5930k eller 5820k) om du vill ha en lika stor TV? Visst kan du nedgradera till en ny men modern 40-tummare (ala 6600k), men den lär ju vara billigare än vad din gamla 55-tummare (3930k) var en gång i tiden, eller hur?

oj jag glömde en sak.

http://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-gh...
http://www.inet.se/produkt/5311092/intel-i7-5820k-3-3-ghz-15m...

Sen kolla jag upp vad jag gav för min. 3890 kronor.

Vad jag ser så ligger de i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Men han köper ett moderkort för 1300 kr hm?
DDR4 som man inte kommer märka något från DDR3. Jo han kommer säkert märka något för han kör med 8GB Kingston 1333MHz. Det gjorde jag för 9 år sedan.
Till en CPU som har bara två kanaler.
Om han nu äger ett 4790K så kommer han göra ett dåligt köp.

Om det är menat till mig?

Nej, jag köper inget moderkort för 1300:- min fråga var om ett s1151 system dvs. planka/propp/minnen minimum kostade 11k & det gör det uppenbarligen inte!

Nej, jag har inga Kingston 1333MHz minnen jag kör mina Kingston 1600MHz (XMP) minnen i 1333MHz eftersom det jag gör med datorn numera så spelar bandbredden mindre roll.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Jag läste slutsatsen för recensionen verkar ju inte som Skylake var det som vi alla väntat på..
Men jag är besviken att sweclockers inte testade ett butiks exemplar..jag menar som det verkar finns det ju att köpa i butiken nu.. blir intressant att se om det är någon skillnad..

Hur som helst.. jag sitter på en gammal rutten Intel i7 920 klockad i 3.4 GHZ (oförändrad volt).
Jag undrar ungefär hur mycket prestanda boost blir det för mig om jag köper skylake I7an
och kör på SWEC stabila överklock frekvenser ? hur mycket prestanda boost pratar vi om ?
Börjar kännas abusrt att behöva sitta på en dator som är från 2009, är sugen att uppdatera.
Tror I7 920 släpptes i slutet på 2008 till och med... jag köpte min burk i februari 2009.

Mitt råd till dig är att vänta någon månad och se fler tester.
Sen luktar det lite att där kommer en CPU till.

Sen Skylake-E är man ju lite nyfiken på.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Om det är menat till mig?

Nej, jag köper inget moderkort för 1300:- min fråga var om ett s1151 system dvs. planka/propp/minnen minimum kostade 11k & det gör det uppenbarligen inte!

Nej, jag har inga Kingston 1333MHz minnen jag kör mina Kingston 1600MHz minnen i 1333MHz eftersom det jag gör med datorn numera så spelar bandbredden mindre roll.

Gör du inte ?? http://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a-atx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Jag läste slutsatsen för recensionen verkar ju inte som Skylake var det som vi alla väntat på..
Men jag är besviken att sweclockers inte testade ett butiks exemplar..jag menar som det verkar finns det ju att köpa i butiken nu.. blir intressant att se om det är någon skillnad..

Hur som helst.. jag sitter på en gammal rutten Intel i7 920 klockad i 3.4 GHZ (oförändrad volt).
Jag undrar ungefär hur mycket prestanda boost blir det för mig om jag köper skylake I7an
och kör på SWEC stabila överklock frekvenser ? hur mycket prestanda boost pratar vi om ?
Börjar kännas abusrt att behöva sitta på en dator som är från 2009, är sugen att uppdatera.
Tror I7 920 släpptes i slutet på 2008 till och med... jag köpte min burk i februari 2009.

Ska de testa butiksexemplar så dyker ju artikeln upp ett par dagar senare än lanseringen.

Hur mycket snabbare beror helt på vad du använder datorn till. I spel är skillnaden inte jättestor eftersom flaskhalsen generellt är grafikkortet. Tittar vi bara på processorprestanda i stockfrekvens så är 6700K ungefär dubbelt så snabbt som 920.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vem har påstått att jag inte köpt ett för 999:- som mitt Z97-A kostade, men nej jag ska fortfarande inte köpa ett s1151 kort..

Mitt andra Z97-A fick jag gratis likaså mitt Crosshair V Formula/Thunderbolt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ska de testa butiksexemplar så dyker ju artikeln upp ett par dagar senare än lanseringen.

Hur mycket snabbare beror helt på vad du använder datorn till. I spel är skillnaden inte jättestor eftersom flaskhalsen generellt är grafikkortet. Tittar vi bara på processorprestanda i stockfrekvens så är 6700K ungefär dubbelt så snabbt som 920.

Ja sen var 720 en underbar CPU .

Permalänk
Medlem

Dom här trådarna är så oerhört tröttsamma.

  • Ingen som är insatt i ämnet väntade sig 10% ökning av generell prestanda.

  • Grejerna är alltid dyra när dom är alldeles nysläppta.

  • Att Skylake inte är ännu bättre gör inte att den plötsligt är dålig.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Dom här trådarna är så oerhört tröttsamma.

  • Ingen som är insatt i ämnet väntade sig 10% ökning av generell prestanda.

  • Grejerna är alltid dyra när dom är alldeles nysläppta.

  • Att Skylake inte är ännu bättre gör inte att den plötsligt är dålig.

Ja men gå då inte in på dessa sidor.

Vi är insatta i ämnet
Grejerna har bra priser
Vad än det handlar om så är vi som personer i denna värd alltid eller vi förväntar oss bättre saker.

Om du inte har märk det så är det skillnad på CPU från 1990-2000-2010-2015.
Att släppa i7 på högre segmentet som de tar ner till två kanaler och mindre kärnor.
Är en Fråga.

Detta släppet tänker de på Energi och mindre saker för bättre priser. Därför är det ett bra pris på 6700K

Men vi som sitter på i7 på högre segmentet skiter i om det är 90W eller 190W.
Vi vill ha snabba saker.

Sen 4000 kr för i7 6700K är bra.
Men jag betalar hellre en 6 kärnig med 4 kanaler minne och 40 banner grafik som kostar mellan 5000kr - 6000kr.

Sen köra den på Chip 170 med DDR4 3000 MHz minne skulle vara guld och värt pengarna.
Med alla de nya finesser på Chip 170 så skulle det bli kul.

Ja jo sänka ström för att kunna öka CPU hastigheten.
Men hallå... vi behöver inte ha den över 4 GHz.
Jag kan inte minnas på 3-4 år att min CPU har varit nära 70-80 % när jag kör tunga spel . Har inte koll precis men den ligger runt 40-50 % när jag spelar.
När jag använder den annars så ligger den på 1 % Rör sig ju inte alls.

Varför öka GHz och bomma på minne hastigheter och sen få den billigare på en i7a
Nej intel har tänkt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Ja men gå då inte in på dessa sidor.

Jag vill ju kunna läsa den lilla delen av kommentarerna som faktiskt är intressanta.
Tycker du att orimliga förväntningar är bra och att tvångsmässiga kommentarer kring saker man inte vet något om är bra, eller vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:
  • Ingen som är insatt i ämnet väntade sig 10% ökning av generell prestanda.

  • Grejerna är alltid dyra när dom är alldeles nysläppta.

  • Att Skylake inte är ännu bättre gör inte att den plötsligt är dålig.

Jag "vet" att jag läste om 40 PCI-E kanaler på i7an. Då ska jag ha det. Fortfarande skitbesviken på den här serien då serien högre upp i prestanda kostar för mycket.
*sitter och surar pga Intels nylansering av gammal teknik*
EDIT
Ber om ursäkt för dagisfasonerna, men jag förväntade mig mer av Intel.
/EDIT

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Tänkte hm jag kollar CPU % . Brukar ju inte sitta och göra det direkt.

Högsta inställningar i Call of Duty Advanced Warfare då ligger jag på 19 %

http://www.ladda-upp.se/bilder/ckrbrducpvapca/

Så varför jaga högre CPU hastigheter. Så man drar ner på annat för att CPUn inte ska bli för dyr.

Inte på en i7a

En CPU som man ska använda till en dator som man har och kollar film och som man inte vill ska bli varm så man kan köra silent.

Men man köper inte en i7 till det.

Permalänk
Skrivet av Lengab:

Jag "vet" att jag läste om 40 PCI-E kanaler på i7an. Då ska jag ha det. Fortfarande skitbesviken på den här serien då serien högre upp i prestanda kostar för mycket.
*sitter och surar pga Intels nylansering av gammal teknik*

Ja samma här. Jag har läst det med. Blev förvånad att det inte var så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Ja men gå då inte in på dessa sidor.

Vi är insatta i ämnet
Grejerna har bra priser
Vad än det handlar om så är vi som personer i denna värd alltid eller vi förväntar oss bättre saker.

Om du inte har märk det så är det skillnad på CPU från 1990-2000-2010-2015.
Att släppa i7 på högre segmentet som de tar ner till två kanaler och mindre kärnor.
Är en Fråga.

Detta släppet tänker de på Energi och mindre saker för bättre priser. Därför är det ett bra pris på 6700K

Men vi som sitter på i7 på högre segmentet skiter i om det är 90W eller 190W.
Vi vill ha snabba saker.

Sen 4000 kr för i7 6700K är bra.
Men jag betalar hellre en 6 kärnig med 4 kanaler minne och 40 banner grafik som kostar mellan 5000kr - 6000kr.

Sen köra den på Chip 170 med DDR4 3000 MHz minne skulle vara guld och värt pengarna.
Med alla de nya finesser på Chip 170 så skulle det bli kul.

Ja jo sänka ström för att kunna öka CPU hastigheten.
Men hallå... vi behöver inte ha den över 4 GHz.
Jag kan inte minnas på 3-4 år att min CPU har varit nära 70-80 % när jag kör tunga spel . Har inte koll precis men den ligger runt 40-50 % när jag spelar.
När jag använder den annars så ligger den på 1 % Rör sig ju inte alls.

Varför öka GHz och bomma på minne hastigheter och sen få den billigare på en i7a
Nej intel har tänkt fel.

Du skriver för osammanhängande. Mycket oklart vad du vill ha sagt.

Skrivet av Lengab:

Jag "vet" att jag läste om 40 PCI-E kanaler på i7an. Då ska jag ha det. Fortfarande skitbesviken på den här serien då serien högre upp i prestanda kostar för mycket.
*sitter och surar pga Intels nylansering av gammal teknik*

Ja, det är tråkigt att det inte blev större PCIe-bandbredd. Men om man har någon större nytta av det så har man antagligen nytta av extra kärnor också.
Gammal teknik är det inte, och det saknas goda skäl att förvänta sig högre prestanda.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du skriver för osammanhängande. Mycket oklart vad du vill ha sagt.
Ja, det är tråkigt att det inte blev större PCIe-bandbredd. Men om man har någon större nytta av det så har man antagligen nytta av extra kärnor också.
Gammal teknik är det inte, och det saknas goda skäl att förvänta sig högre prestanda.

Omg
Bry dig inte hur jag skriver
Läs då inte.

§1 /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Omg
Bry dig inte hur jag skriver
Läs då inte.

Du skriver väl ändå för att du vill bli förstådd? Vore ju lite nonchalant att ignorera dig bara för att jag inte förstod din poäng på första försöket.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ska de testa butiksexemplar så dyker ju artikeln upp ett par dagar senare än lanseringen.

Hur mycket snabbare beror helt på vad du använder datorn till. I spel är skillnaden inte jättestor eftersom flaskhalsen generellt är grafikkortet. Tittar vi bara på processorprestanda i stockfrekvens så är 6700K ungefär dubbelt så snabbt som 920.

Dubbelt så snabb som 920 låter fan som helt okej boost!

Men ja nu vet jag inte verkar ju som det går att klocka Skylake I7an 1 GHZ över så
jag tror om vi jämför överklockad 920 till 3.4 ghz och överklockad Skylake så blir det kanske lite mer än 100% prestanda boost.

jag är musiker jag använder mycket ljud program som är väldigt cpu intensiva, så 100% boost vore fan helt grymt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Immersion:

Dubbelt så snabb som 920 låter fan som helt okej boost!

Men ja nu vet jag inte verkar ju som det går att klocka Skylake I7an 1 GHZ över så
jag tror om vi jämför överklockad 920 till 3.4 ghz och överklockad Skylake så blir det kanske lite mer än 100% prestanda boost.

jag är musiker jag använder mycket ljud program som är väldigt cpu intensiva, så 100% boost vore fan helt grymt.

Om prestandan är helt begränsad av CPU och inte RAM, I/O eller något annat så borde det skala rätt linjärt med klockfrekvensen. Musikprogram kan tugga i sig mycket CPU när man börjar lasta på filter och effekter har jag märkt men jag vet inte riktigt om det är processorn eller något annat som tar stopp först. Hur som helst borde du få rätt mycket mer prestanda att leka med om du kör Skylake. Nästa steg är ju en SSD över PCIe som borde vara en dröm om du kör mycket digitala instrument med stora samplingsdatabaser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att klocka min 6700k manuellt än, men asus autoclocking fixade 4.6Ghz by all cores.
Dock maxade asus automatiskt load line calibration samt cpu current capability med sin tuning så den blev onödigt varm (men inget extremt, 88 grader i stresstest med fan på quiet). den blir bara ca 55C som varmast vid stock med samma fan setting.

Stängde av det, men om diverse recensioners överklockning är representativ borde min då klara 4.7-4.8Ghz manuellt överklockad.
[Edit: fick rätt enkelt till synes stabil klock på 4.7Ghz (tålt de snabba stresstest jag hunnit med) med helt ok temperaturer, men på 4.8 bluescreenar den efter windows kommit igång, eller kommer inte in i win-dos alls. Får mixtra mer men gissar att 4.6-4.7 är sweetspot för 24/7 klock ändå.]

Fick även väldigt fina siffor med intel rapid på samsung 840 PRO ssd (ca 50% högre prestanda än min gamla x79. 16GB 2133Mhz ddr3 quad channel vs 32Gb 2133Mhz ddr4 dual channel på z170). Är säkert så att minnesmängden spelar in här också.
7567MB/s sequential read, 6838MB/s sequential write.
208143 Random read iops, 161334 random write iops.

Får också ut bra score i firestrike (physics är mest intressant, cputest). 15025 score@4.7Ghz vs artiklens 12758@stock. (inget är tweakat för att bencha, bara oc + nyaste nvidia beta drivers med standardsettings. Firestrike rapporterar fel frekvenser på mina titans av någon anledning). 70C på varmaste core i firestrike physics, dark rock pro3.

http://www.3dmark.com/3dm/8113400?

Permalänk
Skrivet av JBE:

Har inte haft tid att klocka min 6700k manuellt än, men asus autoclocking fixade 4.6Ghz by all cores.
Dock maxade asus automatiskt load line calibration samt cpu current capability med sin tuning så den blev onödigt varm (men inget extremt, 88 grader i stresstest med fan på quiet). den blir bara ca 55C som varmast vid stock med samma fan setting.

Stängde av det, men om diverse recensioners överklockning är representativ borde min då klara 4.7-4.8Ghz manuellt överklockad.
[Edit: fick rätt enkelt till synes stabil klock på 4.7Ghz (tålt de snabba stresstest jag hunnit med) med helt ok temperaturer, men på 4.8 bluescreenar den efter windows kommit igång, eller kommer inte in i win-dos alls. Får mixtra mer men gissar att 4.6-4.7 är sweetspot för 24/7 klock ändå.]

Fick även väldigt fina siffor med intel rapid på samsung 840 PRO ssd (ca 50% högre prestanda än min gamla x79. 16GB 2133Mhz ddr3 quad channel vs 32Gb 2133Mhz ddr4 dual channel på z170). Är säkert så att minnesmängden spelar in här också.
7567MB/s sequential read, 6838MB/s sequential write.
208143 Random read iops, 161334 random write iops.

http://i.imgur.com/EK8sWGC.png?1

Får också ut bra score i firestrike (physics är mest intressant, cputest). 15025 score@4.7Ghz vs artiklens 12758@stock. (inget är tweakat för att bencha, bara oc + nyaste nvidia beta drivers med standardsettings. Firestrike rapporterar fel frekvenser på mina titans av någon anledning). 70C på varmaste core i firestrike physics, dark rock pro3.

http://www.3dmark.com/3dm/8113400?

Jag får med bra resultat.
http://www.ladda-upp.se/bilder/saiswhzzqpeodk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Fick även väldigt fina siffor med intel rapid på samsung 840 PRO ssd (ca 50% högre prestanda än min gamla x79. 16GB 2133Mhz ddr3 quad channel vs 32Gb 2133Mhz ddr4 dual channel på z170). Är säkert så att minnesmängden spelar in här också.
7567MB/s sequential read, 6838MB/s sequential write.
208143 Random read iops, 161334 random write iops.

http://i.imgur.com/EK8sWGC.png?1

Stäng av samsungs cache funktion nästa gång du ska testa annars testar du varken disk eller satakontroller...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

14nm tar mer ström nåt måste ha gått fel . Intel skylake verkar inte så inteligent får la vänta o se vad AMD Zen har att erbjuda

Du klagar på strömförbrukningen hos den generellt sett mest energieffektiva arkitekturen..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Nu får jag skriva ingen.
Jag har aldrig nämnt 5930
Jag skrev Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB

Varför nämnde du då 5930K i ditt första inlägg?

Skrivet av asard1212:

Min CPU 3930K
6 Kärnor
12 Trådar
Cache-minne 12 MB
4 minneskanaler Bredband 51,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

i7-6700K
4 kärnor
8 Trådar
Cache-minne 8 MB
2 minneskanaler Bredband 34,2GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 16

i7-5930K
6 kärnor
12 Trådar
Cache-minne 15 MB
4 minneskanaler Bredband 68GB/s
Maximalt antal PCI Express-fält 40

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

oj jag glömde en sak.

http://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-gh...
http://www.inet.se/produkt/5311092/intel-i7-5820k-3-3-ghz-15m...

Sen kolla jag upp vad jag gav för min. 3890 kronor.

Vad jag ser så ligger de i samma prisklass

Som några redan har påpekat;

Ett 5820k-system kommer kosta betydligt mer än ett 6700k-system, då relevanta moderkort och minne kostar mer, och 6700k är nylanserad, medans 5820k har funnits på marknaden ett tag.

Har du ingen nytta av mer än 4 kärnor/8 trådar så är 6700k det bättre köpet, men återigen så betyder det inte att det är ett "bra" köp.

Att du gav 3890:- för din 3930k betyder antingen att du hade tur och passade på under en flashrea (för under nästan hela 2012, 2013 och halva 2014, med undantag av några få dagar i April, låg priset på över 4000:-) eller att du köpte den efter sommaren 2014, då kvarvarande 3930k slumpades ut under 4000:- då den redan blivit ersatt av 4930k och 5930k höll på att lanseras.

*** raderat ***

§ 1.3
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat och redigerat inlägg. Var vänliga och lugna ner diskussionen och koncentrera er på vad tråden handlar om. Forumets trivselregler § 1 syftar till att det ska vara en god stämning i forumet.

/KimTjik