Hur kolla var/vad som stoppar en utgående anslutning

Permalänk
Medlem

Hur kolla var/vad som stoppar en utgående anslutning

Jag har installerat en programvara på min laptop för att lära mig spela piano. Grejen är den att lektionerna laddas ner via internet från en server och just detta funkar inte.
De läggs på kö för nerladdning och sedan händer inget.

Jag har såklart gjort lite felsökning och kollat loggfilen för programmet och där verkar det helt enkelt som att den inte får kontakt med servern. (Vilket är samma analys supporten för programvaran gjort hittils.)
Om jag däremot klistrar in adressen för resp. lektion i webläsaren funkar det att komma åt den.
Programmet kommer ju dock åt servern för inloggning och hämtar data från mitt konto.

Jag har kollat med TCPView och där ser det ut som att programmet försöker öppna en anslutning som stängs med en gång.
På den stationära datorn så ligger det fem öppna anslutningar

Jag har testat att stänga av windows brandvägg och windows defender och jag har testat att både stänga av och avinstallera antivirusprgrammet (Avast). Jag har även testat att lägga till programmet i undantag i windows brandvägg.

Jag har installerat den aktuella programvaran på min stationära dator och där funkar det utan problem.

På laptopen kör jag Vista SP2 och på den stationära kör jag Windows 7 SP1. Laptopen kör trådlöst och den stationära trådat LAN (men det borde väl inte spela roll?)
Det som ska laddas ner hostas på servrar i Amazons regi.

Finns det något sätt jag kan kolla vad som eg händer?

Permalänk
Medlem

Är det en ASUS laptop? Jag vet att de har någon dum lösning med de trådlösa nätverkskorten som gör att vissa saker inte går igenom. Har du möjlighet att testa med ett USB nätverkskort eller att bara byta från 5Ghz till 2,4Ghz anslutning? Fast om det är vista så är den väl så pass gammal att 5 inte fans på riktigt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Är det en ASUS laptop? Jag vet att de har någon dum lösning med de trådlösa nätverkskorten som gör att vissa saker inte går igenom. Har du möjlighet att testa med ett USB nätverkskort eller att bara byta från 5Ghz till 2,4Ghz anslutning? Fast om det är vista så är den väl så pass gammal att 5 inte fans på riktigt.

Det är en Toshiba (Satellite U400, om jag inte minns galet).

Jag testade att byta till 2.4GHz (den hittar båda så den verkar ju ha både och) och testade även att koppla in den trådat, med det trådlösa avstängt, men det hjälpte inte, så det verkar ju inte vara något med själva nätverkskortet/n iaf?

Permalänk
Medlem

Testa köra usb direkt för att se om pianot är brickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Testa köra usb direkt för att se om pianot är brickat.

Nu förstår jag inte vad du är ute efter.
Pianot funkar och usb-anslutningen mellan dator och piano funkar (programmet registrerar tangenttryckningar och ger ljud osv), det är nerladdningen av videos och de filer som innehåller själva lektionerna (noter osv) som inte funkar.