Permalänk
Medlem

Fan, jag har nu skickat tillbaka min till Inet, sitter på min gamla 24" och det är ju nästan lika mycket bleed i båda nedre hörnen, och det har jag aldrig märkt på de 1½ år jag har haft denna skärm! Kanske ngt att tänka på om min nästa Acer är likadan

Permalänk
Skrivet av Ozbaab:

Fan, jag har nu skickat tillbaka min till Inet, sitter på min gamla 24" och det är ju nästan lika mycket bleed i båda nedre hörnen, och det har jag aldrig märkt på de 1½ år jag har haft denna skärm! Kanske ngt att tänka på om min nästa Acer är likadan

jo, jag har samma situation på min 27 tums benq....men skillnaden är att dessa skärmar inte kostar 8 lök.
så man borde kunna förvänta sig bättre QC i den prisklassen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Här kommer bilden på hur det ser ut. Blir ju lite överdrivet i kameran men ni får en uppfattning om storleken....

https://flic.kr/p/uXmukM

Sommar och dagsljus 16-18 timmar om dygnet och du väljer att sitta i ett så mörkt rum som möjligt med en LCD-skärm.
Du kommer nog behöva gå igenom rätt många skärmar innan du hittar en som du blir nöjd med.
Förstår inte riktigt hur du orkat fram tills nu, en skärm utan blödningar ger ju fortfarande blåaktig "svärta" i ett så där mörkt rum.
Dra upp persiennerna istället så blir svart svart så länge solen lyser.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Sommar och dagsljus 16-18 timmar om dygnet och du väljer att sitta i ett så mörkt rum som möjligt med en LCD-skärm.
Du kommer nog behöva gå igenom rätt många skärmar innan du hittar en som du blir nöjd med.
Förstår inte riktigt hur du orkat fram tills nu, en skärm utan blödningar ger ju fortfarande blåaktig "svärta" i ett så där mörkt rum.
Dra upp persiennerna istället så blir svart svart så länge solen lyser.

Wut?
I denna tråd pratar vi om IPS glow samt BLB. För att se exakt hur mycket det är måste man ha ett mörkt rum.
Det är inte den blåa svärtan som är i fokus utan det gula i hörnet..

Trolla i en annan tråd vettja

Permalänk
Medlem

släppts nån release datum för asus skärmen än ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

släppts nån release datum för asus skärmen än ?

Det undrar jag med. Vet inte om jag ska köpa Acern nu eller vänta och se hur Asus-skärmen blir...

Permalänk
Skrivet av Ozbaab:

Wut?
I denna tråd pratar vi om IPS glow samt BLB. För att se exakt hur mycket det är måste man ha ett mörkt rum.
Det är inte den blåa svärtan som är i fokus utan det gula i hörnet..

Trolla i en annan tråd vettja

Vet det mycket väl, men att det ser hemskt ut i ett mörkt rum är just inget problem om man undviker att sitta i mörka rum.
Vilket man borde göra om man vill uppleva bra svärta med en LCD, och dessutom kraftigt minska risken för huvudvärk.

Men det är ju upp till var och en hur man vill ha det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Frud:

Det undrar jag med. Vet inte om jag ska köpa Acern nu eller vänta och se hur Asus-skärmen blir...

Kvalitén (alltså vad gäller sånt som bakgrundsbelysning) går inte att bedöma utifrån några recensioner, dels så skickar de ofta ut utvalda exemplar till recensionssajterna, dels så är det bara enstaka exemplar och säger inget om hur "populationen" är som helhet.
Förhoppningsvis så kommer de höja nivån i fabriken som tillverkar panelen vad tiden lider, så här i början kan man tänka sig att de prånglar ut lite för många paneler eftersom efterfrågan är riktigt hög precis vid lansering. Samt att Acer lär ha fått väldigt många returer och inser att de måste kassera betydligt fler paneler för att bättra på siffrorna.
Jag skulle vänta minst ett kvartal eller så.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Köpte en XB270HU för några dagar sedan från CDON och har provat den i spel och skrivbordsmiljö ett tiotal timmar. Om jag sätter på skärmen utan signal i ett mörkt rum så har den "bleed" i hörnen, särskilt det nedre högra.

Detta är dock inget jag överhuvudtaget märker vid användning, inte ens i extremt mörka spel. Hörnet där det är som mest bleed är kolsvart i spel när det ska vara det. Nu är bild- och färgupplevelser lite subjektiva men är ni säkra på att detta med bleed inte är något av ett icke-problem i praktiken? För mig att skicka tillbaka en skärm vars enda "defekt" är ett visst ljussken när den inte har signal i ett mörkt rum verkar galet i mina ögon

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

@Jonas Kallberg:
Folk är olika känsliga för sådant, har man sedan tidigare haft en bra S-IPS panel eller dylikt kommer det vara helt oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

Jag fick him mitt exemplar idag från Elgiganten, har lite i varje hörn, inte i närheten av vad folk visat bilder på. Hade noll av detta på min tidigare catleap q270, värst är det i det nedre högra hörnet.

Min är tillverkad Maj 2015.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Hämtade min i början av veckan. Tillverkad i April.

Fick oerhört lite BLB så jag är supernöjd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Jonas Kallberg:

Köpte en XB270HU för några dagar sedan från CDON och har provat den i spel och skrivbordsmiljö ett tiotal timmar. Om jag sätter på skärmen utan signal i ett mörkt rum så har den "bleed" i hörnen, särskilt det nedre högra.

Detta är dock inget jag överhuvudtaget märker vid användning, inte ens i extremt mörka spel. Hörnet där det är som mest bleed är kolsvart i spel när det ska vara det. Nu är bild- och färgupplevelser lite subjektiva men är ni säkra på att detta med bleed inte är något av ett icke-problem i praktiken? För mig att skicka tillbaka en skärm vars enda "defekt" är ett visst ljussken när den inte har signal i ett mörkt rum verkar galet i mina ögon

jag hade nog räknat med lite bleed/glow men problemet var att det blev som att solen lyste på en hörnet i mörka scener.
Sedan är ju alla olika känsliga för detta. Personligen om jag köper en skärm för 8 tusen så ska det vara top notch, galet att accetera nåt annat. Om du har provat dells ips:er så vet du vad jag pratar om.
Sedan tyckte jag den blå leden samt stället var under all kritik också. Vänter på asus variant för att se om dom har en bättre kvalitetskontroll, dock är jag inta allt för hoppfull efter debaklet med switften....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Ozbaab:

Wut?
I denna tråd pratar vi om IPS glow samt BLB. För att se exakt hur mycket det är måste man ha ett mörkt rum.
Det är inte den blåa svärtan som är i fokus utan det gula i hörnet..

Trolla i en annan tråd vettja

+1 på detta

Skrivet av str8forthakill:

@Jonas Kallberg:
Folk är olika känsliga för sådant, har man sedan tidigare haft en bra S-IPS panel eller dylikt kommer det vara helt oacceptabelt.

precis!

Skrivet av Asprarn:

Jag fick him mitt exemplar idag från Elgiganten, har lite i varje hörn, inte i närheten av vad folk visat bilder på. Hade noll av detta på min tidigare catleap q270, värst är det i det nedre högra hörnet.

Min är tillverkad Maj 2015.

tror man får räkna med detta om man vill köra på denna skärm. Om det är ok eller inte är ju upp till var och en.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Hämtade min i början av veckan. Tillverkad i April.

Fick oerhört lite BLB så jag är supernöjd.

Kul att höra, kanske börjar acer få ordning på sin kvalitetskontroll nu.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum