Asus Strix GTX 980 Ti Directcu III Gaming

Permalänk
Skrivet av Cove:

@truedesire, det verkar vara gjort med flit, asus har optimerat fläkt profilen för att vara så tyst som möjligt, vilket medför högre temps. Zotac är svalare till kostnaden av högre fläktljud. Själv tycker jag det är bra att det finns bra utbud. Och att alla partner tillverkare inte optimerar helt likadant.

Saxat ur samma review: "It does so running at OK temperatures. I say OK as other board partners have solution in the 65~75 Degrees C area, this card runs a little closer to 80 Degrees C, but ASUS did that on purpose to make the product VERY silent."

ja för vara 980ti är det kanske tyst, men 80+ sliter bara ut komponenter fortare än nödvändigt.
"Once the card is in a fully stressed status (in-game) it reaches roughly 41 dBA. This is at a normal noise level, basically you can hear a bit of airflow under the more hefty conditions. Not noisy, not extremely silent either, normal. Great stuff considering the factory overclock on this product." så visst, sett till prestanda är det väll ok, men min gräns går ändå vid 39 helst

så vid 39db finns MSI 980ti, 72c på core vs asus 82c på core, trots det är msi tystare.
står fortfarande fast vid det är något galet med asus kylare nu för tiden

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

ja för vara 980ti är det kanske tyst, men 80+ sliter bara ut komponenter fortare än nödvändigt.
"Once the card is in a fully stressed status (in-game) it reaches roughly 41 dBA. This is at a normal noise level, basically you can hear a bit of airflow under the more hefty conditions. Not noisy, not extremely silent either, normal. Great stuff considering the factory overclock on this product." så visst, sett till prestanda är det väll ok, men min gräns går ändå vid 39 helst

så vid 39db finns MSI 980ti, 72c på core vs asus 82c på core, trots det är msi tystare.
står fortfarande fast vid det är något galet med asus kylare nu för tiden

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=16909&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=16911&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Var ju uppenbart inget fel på den polska recensionen då alltså. Ganska medioker kylare ASUS tagit fram trots allt. Trist, tyckte den såg spännande ut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

ja för vara 980ti är det kanske tyst, men 80+ sliter bara ut komponenter fortare än nödvändigt.
"Once the card is in a fully stressed status (in-game) it reaches roughly 41 dBA. This is at a normal noise level, basically you can hear a bit of airflow under the more hefty conditions. Not noisy, not extremely silent either, normal. Great stuff considering the factory overclock on this product." så visst, sett till prestanda är det väll ok, men min gräns går ändå vid 39 helst

så vid 39db finns MSI 980ti, 72c på core vs asus 82c på core, trots det är msi tystare.
står fortfarande fast vid det är något galet med asus kylare nu för tiden

Och så har du ju EVGAs SC+ ACX 2.0+ kylare, som än så länge verkar vara den tystaste av 980 Ti-korten med eftermarknadskylare. (Men också det kort som överlag klockar "sämst")

Guru3D och Sweclockers mäter lite annorlunda, men man kan använda GTX Titan X som referenspunkt.

Asus GTX 980 Ti Strix enligt guru3d: 41 dB.
GTX Titan X enligt guru3d: 41 dB.

GTX Titan X enligt Sweclockers: 46 dB.
EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ enligt Sweclockers: 39 dB.

Var hade EVGA-kortet hamnat i guru3ds ljudtest tro; runt 36 dB?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar som att ASUS strulat till det IGEN med sin kylare. Oerhört höga temperaturer på detta kort, 83 grader stock och 87 grader vid överklock är ju knappast godkänt.

Tittar man på bilder så ser man att alla heatpipes inte har kontakt precis som vi har sett tidigare. Riktigt tråkigt och slarvigt.

Skräll @ R9 290X.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Och så har du ju EVGAs SC+ ACX 2.0+ kylare, som än så länge verkar vara den tystaste av 980 Ti-korten med eftermarknadskylare. (Men också det kort som överlag klockar "sämst")

Guru3D och Sweclockers mäter lite annorlunda, men man kan använda GTX Titan X som referenspunkt.

Asus GTX 980 Ti Strix enligt guru3d: 41 dB.
GTX Titan X enligt guru3d: 41 dB.

GTX Titan X enligt Sweclockers: 46 dB.
EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ enligt Sweclockers: 39 dB.

Var hade EVGA-kortet hamnat i guru3ds ljudtest tro; runt 36 dB?

bra fråga, det är ju baserat på deras (guru/SweC) variabler etc men säkerligen minst/samma ljudnivå som MSI's kylare.
edit: inte någon av de ovannämnda men en jämförelse

vs

och asus får den sidan in under veckan tydligen

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@truedesire ser ut som strix fick toppklass betyg av sweclockers
http://www.sweclockers.com/test/20783-asus-geforce-gtx-980-ti...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

jo tack jag såg det känns som allt som kyler bättre än referens får toppklass

edit: vad jag menar, krona för krona, temp för temp, så finns det bättre kylare till 980ti än asus varianten.

älskade asus gtx580 det var väldigt tyst men 3slots är 3slots hur man än vänder på det. med det sagt vill jag bara säga att jag är ingen "asus hater" , jag tycker bara de borde ta till sig kritiken då jag har gillat deras gpu kylare innan, och förbättra dom en aning mer. först amd 290/290x fiaskot och nu verkar det som det blir en padda av 980ti med jag är bara kräsen när det gäller så många tusenlappar, speciellt som konkurrenterna erbjuder bättre alternativ.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jo tack jag såg det känns som allt som kyler bättre än referens får toppklass

edit: vad jag menar, krona för krona, temp för temp, så finns det bättre kylare till 980ti än asus varianten.

älskade asus gtx580 det var väldigt tyst men 3slots är 3slots hur man än vänder på det. med det sagt vill jag bara säga att jag är ingen "asus hater" , jag tycker bara de borde ta till sig kritiken då jag har gillat deras gpu kylare innan, och förbättra dom en aning mer. först amd 290/290x fiaskot och nu verkar det som det blir en padda av 980ti med jag är bara kräsen när det gäller så många tusenlappar, speciellt som konkurrenterna erbjuder bättre alternativ.

Kan inte mer än hålla med där.. Själv ha jag alltid försökt att köpa Asus men på senare tid så börjar man ser andra kommer ikapp. Tycker dock att deras design är ju fortfarande i min smak men det är oxå det enda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Asus 980ti Poseidon och Asus 980ti Matrix är visst på gång oxå.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

/Håkan

Permalänk
Medlem

Är det värt att ta o beställa en nu idag? Sitter o kollar prisjakten o då står det att dom flesta får den 08-02 men sen finns fåtal ex på inet och netonnet?

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Asus 980ti Poseidon och Asus 980ti Matrix är visst på gång oxå.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

/Håkan

Suck...jag som redan shoppat ett Strix men dock inte öppnat det än så kan ju lämna tillbaka det.

Undrar vad skillnaden mellan Strix och ROG-versionen kommer vara. Strix är ju redan rejält uppskruvat ur kartong och dessutom med bra möjlighet att klocka ytterligare för den som vill. Svårt att se vad den stora skillnaden skulle kunna bli mer än att ROG-versionen tydligen får 2 fläktar. Kanske dubbla BIOS...?

Permalänk
Medlem

Det blev ett Asus Strix.

Permalänk
Medlem

Testade att lira 5 min Witcher 3 med all grafik på max på 1440p för att se vad man kan lära sig om kortet. CPU är i7 2600 k @ 4.5 Ghz.

Vid standard utförande så toppar boost på 1353 och sänks sedan till 1341 när kortet kommer över 71-72°C . Kortet svarar också med att sänka VDDC från 1.1870 V till 1.1740 V vid den tröskeln. Tempen når 76°C max. Fläktarna toppar 45% fann speed och ca 1400 rpm. Hörs inte över mina chassi- och cpu fläktar (noctua fläktar i ett define xl och på nd-d14).
Kanske 5 minuter är lite snålt. Men det var allt jag orkade med just nu.

Vid idle (som nu) är tempen 35°C och fläktarna står still.

Ska vara boost 1353 och 1341 respektive och inte 1553 och 1541 respektive.
Permalänk

Schyst, tack för feedback!

Permalänk
Medlem

Strix FTW

Känns defintivt som att detta kommer sluta upp som topp 3 Ti korten. Bra fabriksöverklock, bra ljud samt under relativt bra temps. Mums!

Permalänk

Intressant nog fick kortet bra både temps och betyg här

http://www.youtube.com/attribution_link?a=UHp5yuNA9Bk&u=/watc...