Slumpvis blinkande i desktop.

Permalänk
Medlem

Slumpvis blinkande i desktop.

Har ett något irriterande problem, kan inte säga vid vilken tidpunkt det uppstod direkt bara att det har pågått på ett bra tag.

Kör Windows 8.1

Skärmar: 1st dell u3011 och 2st iiyama 27".
Moderkort: Gigabyte G1 Sniper 5 Z87.
Processor: Intel Core i7-4770K.
Grafikkort: 2st GeForce GTX 780 3GB i SLI .
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX.
Minnen: Corsair Vengeance 32GB.
SSD: Samsung 840 Pro 256GB.
Kylning: Corsair H100.
Nätagg: Corsair AX 1200W

Verkar ha något att göra med grafikkorten, får ett väldigt snabbt blinkande (flicker) med lite sträck över alla skärmarna, skärmarna blir aldig svarta utan mer som en snabb störning. Sker ett par gånger under en timme, känns helt random.

Problemet uppstår när jag kör SLI och då korten justerar klocken själva, uppstår även när spel körs, dock inte på just den skärm som det spelas på. Drar jag igång KBOOST i EVGA Precision X och låter korten gå på fullt klock så uppstår inte fenomenet, ej heller när jag jag stänger av SLI och bara kör ett kort.

Har sökt runt lite på Nvidia forum och en del säger att det är drivisarna till grafikkorten och att Nvida jobbar på det, men inläggen är ett par år gamla och inget som verkar vara fixat via nya drivrutiner.

Är det fler som har detta fenomenet här eller är jag den ende?

Kan inte minnas att jag hade detta problemet när jag byggde burken i mitten av 2013 så något måste ha hänt sedan dess. Formatera spelar heller ingen roll. Känns som att jag har testat det mesta, tips någon?

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det kan vara skärmkabel, testa att byta den. Annars låter det mer som överhettning, har du blåst ut damm från datorn sedan den byggdes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geeek:

Min första tanke är att det kan vara skärmkabel, testa att byta den. Annars låter det mer som överhettning, har du blåst ut damm från datorn sedan den byggdes?

Har bytt kablar lite hit och dit utan lycka, hade det varit ett kabelfel så borde det hända oavsett om korten är låsta på fullt eller om de får sköta klocken själva, känns mer som ett mjukvarufel. Datorn hålls alltid ren och tempen ligger på en bra nivå.