Grannens hund, det har gått för långt.

Permalänk
Medlem

Han kan väl bara sätta skällhalsband på hunden om han ska vara ute så sent. Jag är själv ute med min hund sent på nätterna, men min hund skäller inte. Vissa hundar skäller när de är glada, men det går helt klart att träna in att hunden inte skäller just sista kvällspromenaden. Hundar gillar rutiner, så har man alltid samma rutin, dvs skällhalsband varje natt-prommenad, så kommer hunden fatta, och sen behöver man inte skällshalsband längre. Finns ju också andra metoder än skällhalsband, Men det är en sjukt effektiv metod. Vissa hundar, tex min, är så lätt-agade, så man behöver bara säga till muntligt och få stor effekt, sen belöna när den gör rätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Ain0k

Lyssnade precis på filmklippet, det lät inte precis som någon liten plutthund direkt. Större hundar så som schäfer, labrador, eller golden behöver ordentliga promenader dagligen.

Du berättade att den äldre mannen bara släppte ut hunden på tomten och lät han vara där. Det tycker hunden uppenbarligen inte om då han bara blir kvar på tomten och skäller.

Det hunden behöver är riktiga ordentliga promenader, något som den äldre mannen inte verkar kunna förse sin hund med.

Situationen som verkar vara ett faktum här är att du har en äldre gammal man till granne med en totalt understimulerad hund. Hunden kommer att fortsätta skälla och vara understimulerad så länge den har din äldre granne som husse.

Jag har ett förslag som du antagligen kommer tycka verkar vara helgalen! Jag tycker att du ska erbjuda dig själv att ta en promenad med hunden på kvällen. Detta kommer göra att hunden kommer få sin efterlängtade promenad, och inte behöva gå ut och kissa och bajsa mitt i natten. Du kommer att få en trevlig promenad i området samtidigt som du får motion! Och antagligen kommer sova bättre pga ingen skällande hund som släpps ut mitt i natten för att göra sina behov.

Permalänk
Medlem

En temporär lösning skulle ju vara att du köper öronproppar och sover med. Försök medla, använd öronproppar, fungerar det inte, förklara igen och att ditt tålamod är slut nu och att han antingen får skärpa sig eller så blir det indragande av myndigheter.

Gubben är väl halvdöv så han hör väl säkert inte ens hunden.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Finns något som heter Kattskrämma, men detta stör även hundar, det är helt enkelt en hundvissla som tjuter (ljudlöst för människor) och skrämmer bort djuret ifrån platsen, så sätter du en sådan i hörnet på t.ex din carport så kommer detta skrämma bort katten när det kommer för att stjäla lite värme ifrån motorhuven och spana på sitt kungarike. Men har man ingen carport eller likande uppfart där man kan sätta en kattskrämma så kan man testa blanda i lite citronella ner i bilshampoot nästa gång du ska tvätta bilden. Citrus tycker katter inte om alls, så de brukar hålla sig borta(det finns undantag till reglen).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Steg ett är som tidigare sagt att prata med honom. Inte lätt för han att veta att det varit ett stort problem om han inte får det förklarat ordentligt.
Vägrar han kommunicera så tar du det vidare.
Oftast brukar saker gå att lösa mellan 4 ögon efter att man förstått varandra.

Klassiskt problem med konflikter är just detta. Istället för att man säger till direkt så går man och samlar på sig och blir mer förbannad för varje gång.
När man väl tar steget så står motoparten frågande och får världens "Shit Storm" efter att "hunden skällt en gång" (det är ju första gången som det kommer på tal, så vitt han vet är det första gången det är ett problem).
Allt från smäll i trappor uppgångar, kaffekoppar i fikarummet osv skall tas direkt på ett lugnt och kommunikativt sätt.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Inte att kasta en snöboll mot katten när den sitter där och myser iaf, då blir dom rädda och gör en ordentlig rivstart. Tro mig

Till TS...
Precis som många andra skrivit här redan, börja med att prata med honom, håll dig bara lugn hela tiden väldigt viktigt att inte brusa upp sig eller bli arg. Förklara att du inte kan sova pga att hunden skäller och kom med förslag hur ni kan lösa problemet. Hjälper inte det så prata med andra eventuella grannar som stör sig så kan ni i en grupp försöka prata med honom. Det kan jag nästan garantera kommer få honom att lyssna. Om inte det hjälper så får man tyvärr ta det vidare.

Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Ain0k: Jag har varit i andra änden av ett klassiskt, liknande förlopp. Flyttade hemifrån, och glad i lynnet av att kunna lyssna på musik hela kvällen utan att störa morsan hade jag datorn igång hela kvällarna tills jag gick och la mig. Inte överdrivet sent och inte överdrivet högt, men tillräckligt för att grannen ovanför skulle höra.
Efter tre månader får jag en lapp i brev inkastet från en ursinnig granne som hotar om att anmäla mig till hyresvärden och få mig utkastad om jag inte slutar spela min höga jävla musik så jävla sent. Den enkla lösningen var helt enkelt att jag sänkte volymen och stängde av musiken mycket tidigare, efter det hörde jag inga fler klagomål. Men min spontana reaktion var ändå "Jaha, kunde du inte sagt något tidigare?".

Nu är jag förmodligen inte lika trångsynt som din granne, men poängen är ändå att om problemet inte har påtalats tidigare måste du ha rätt framtoning när du närmar dig honom. Om grannen är omedveten om att du störs på regelbunden basis kan det bli knepigt om din approach är att vifta med lagtexter och hota om att ringa myndigheter hit och dit. Om han däremot vet om att du störs, men inte ser sig själv som ett problem i det, tycker jag för all del att du ska sätta hårt mot hårt.

Om du skulle knacka på hos honom dagtid och vilja tala om problemet, skulle hans reaktion då bli "Jaha, kunde du inte sagt något tidigare?" eller "Jaha, ska du älta det här igen? Om du inte kan sova är det ditt problem. Klart min hund måste få vara ute.". Att du har öppnat fönstret under natten någon enstaka gång behöver ju inte innebära att han hajat att du alltid sover vid den tiden och alltid störs av hunden.

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Olagligheter såsom djurplågeri håller vi inte på med på SweClockers, håll era råd inom rim och reson. Tog bort ett inlägg och tyvärr några citerande, ber om ursäkt för det men nu hoppas jag vi slipper dylika sidospår. Ge vettiga förslag på lösningar och avstå från onödigt raljerande, TS behöver hjälp. Lycka till TS, prata med grannen är nog bästa vägen och försöka vara resonlig.

Tack.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips jag har fått!

Ska göra ett tappert försök idag när jag kommer hem och försöka prata med grannen.

Jag ska återigen påpeka hur mycket bekymmer han orsakar mig, och att det är fullkomligt orimligt att hunden skäller och väcker hela grannhuset halv två på morgonen.

Jag ska förklara att det inte hjälper att stänga fönster och dörrar då det såklart hörs in ändå när vi bor så nära. Jag kan säkert visa honom filmen som bevisar detta.

Om han nu hävdar att hunden MÅSTE vara ute mitt i natten så får jag helt enkelt lov att be honom få tyst på hunden. Eller hitta en annan lösning. Kanske gå på en promenad istället för att bara skjutsa ut den på trappen.

Eller gå på en promenad kring 23 så hunden inte behöver gå ut mitt i natten?

Om han vägrar att försöka komma fram till någon kompromiss så får jag helt enkelt lov att gå vidare med det hela på juridisk väg.

Låter det bra?

Att förgifta hunden kan vi stryka direkt. Det vore synnerligen barbariskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Av det du har skrivit så verkar han fullständigt strunta i vad du säger. Men prata en gång till för att få rent samvete, vänd dig sedan till kommunen och polisen och be om råd. Polisen skickar ibland ut nån äldre myndig polisman som tar ett snack med honom och det kan hjälpa. Alternativt så kan kommunen hota med böter och vite om han inte skärper sig. Har du tur så är han redan känd hos myndigheterna för störande beteende.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Citerar:

Skrivet av Lan:

*tråd rensad*

Olagligheter såsom djurplågeri håller vi inte på med på SweClockers, håll era råd inom rim och reson. Tog bort ett inlägg och tyvärr några citerande, ber om ursäkt för det men nu hoppas jag vi slipper dylika sidospår. Ge vettiga förslag på lösningar och avstå från onödigt raljerande, TS behöver hjälp. Lycka till TS, prata med grannen är nog bästa vägen och försöka vara resonlig.

Tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du skall kontakta din kommun.

Citat: "Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter trädde i kraft den 1 januari 2008. Lagen föreskriver att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Hur i helvete ska man kunna ha koll på en katt?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

@phixip: Hahahahahahaha dagens garv säkert det var den olycka?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är hunden lös eller i någon sorts lina?

Man får ju ej ha lösa hundar under sommaren

hundar får inte vara lösa öht nångång på året i bebyggda område. den där lagen gäller frigång i natur, och är av miljöhänsyn mot vilddjur.

regleringen gäller även där det finns tamdjur året om.

så om TS vill ta de radikalare vägar som en del föreslagit så är det bara att skaffa ett får eller nått att ställa i trädgården. då går det sen bra att tom själv fånga in jycken och överlämna den till polisen om den närmar sig på marken.

fortfarande en lösning som kan leda till släktfejd med såna där nötter dock. så kanske det skulle gå att diskret leda in jycken på nya rastmarker på andra sidan ägarens hus genom att under en tid sprida ut intressant doftande godsaker i ett spår åt det önskade hållet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur i helvete ska man kunna ha koll på en katt?

Hålla den inomhus?
Nä, jag vet inte. När jag fortfarande bodde hemma (tidigt 2000-tal) så kom en granne och sa att hon skulle anmäla oss till polisen om vi inte höll katten inne då denne, enligt henne, prylade deras hund blodig. När grannen sen kom och klagade några dagar senare för att det hade hänt igen kunde vi iaf konstatera att de klagade på fel katt då vår kisse varit inomhus när grannens hund blev misshandlad.

Har annars sett många i tätorter som har sina katter kopplade vid sin uteplats, vilket tycks fungera rätt bra ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Ovannämnda tillsynslag gäller delvis katter också. Kan du visa att det är katten X som har repat lacken så ska ägaren betala skadorna. Fattar att det är svårt dock. Spruta vatten och var mer ihärdig än katterna är väl det enda jag kan komma på.

OT.
Antiskall halsband?
Det lämnar i och för sig över ansvaret på en icke ansvarsfull person men han kanske är aningslös och gärna tar emot hjälp i frågan?
Grundkurs djupare: Om det inte är omöjligt visa intresse för hans ögonsten och vid samtal få ägaren att tro att halsbandet är hans idé. En variant bättre kostar väl en slant men det kan det vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jadu, hade samma problem En hjärtsjuk hund som granne... Mixtrade med husvagnen och vipps så flög skorstenen upp typ 25 meter upp i luften och det blev en jävla smäll haha. Efter 20min kom hundens ägare (Han är döv), höll hundfan runt nacken och den var ju stendöd hehe, tungan var utanför käften och x sa att pumpen inte slog och att han har försökt att ge hen vatten

Problem solved. Observera att detta skedde utav en olycka...

Du vet att en döv hundägare har mycket svårt att göra något åt en skällande hund? Och än hur irriterad man kan bli och även om hundägaren såklart kanske kunde lagt mer jobb på att hålla hunden tyst så ska man fan inte gotta sig i en sådan tragedi. Det kan det mycket väl varit hans enda trogna vän då han i egenskap av döv inte har det så lätt. Gubben måste ju våndas resten av sitt liv över denna olyckan och vad han kunde gjort annorlunda och du sitter där som en ärkeskit och njuter av det. Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur i helvete ska man kunna ha koll på en katt?

Går inte men samtidigt har ägaren ansvar för skadorna ennkatt ev orsakar. Har själv katt och har förståelse för lagen.

Sen detta som många säger att det bara är att säga till snällt eller inleda en konversation, problemet är att de som stör ofta är riktiga idioter som inte går att resonera med och ber man dem dämpa sig ser de det som ett påhopp och det kan bli värre då de ska ge igen på sin "tråkiga granne".

Man kan tycka att de från början skulle förstå att inte spela musik lr skaffa surround med baslåda om man bor i en lägenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur i helvete ska man kunna ha koll på en katt?

Det är ägarens problem att lösa det om han eller hon väljer att skaffa katt.
Innekatt är ju ett alternativ om man har grannar nära.

Kattskit i grannbarnens sandlåda eller rabatt brukar ju inte främja grannsämjan om man säger så.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur i helvete ska man kunna ha koll på en katt?

Inte så lätt! Vår döva katt SamSam (Maine Coon som är en väääldigt pratglad ras) gillar att prata (vråla) med andar eller något liknande kl 02-03 på natten. När grannen bankar i golvet får jag snällt gå upp och avbryta samtalet mellan dimensionerna. Har provat flera olika saker men tyvärr finns det inte mycket att göra. Men jag älskar vår SamSam så förslaget från grannen att avliva katten kommer aldrig att hända. Har därför bestämt mig för att flytta till villa så att SamSam kan prata fritt med andarna och sin kattkompis på nätterna utan att några grannar störs!

Man kan väl inte riktigt jämföra detta med TS situation då det borde vara lättare att få tyst på en hund än en döv katt.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet att en döv hundägare har mycket svårt att göra något åt en skällande hund? Och än hur irriterad man kan bli och även om hundägaren såklart kanske kunde lagt mer jobb på att hålla hunden tyst så ska man fan inte gotta sig i en sådan tragedi. Det kan det mycket väl varit hans enda trogna vän då han i egenskap av döv inte har det så lätt. Gubben måste ju våndas resten av sitt liv över denna olyckan och vad han kunde gjort annorlunda och du sitter där som en ärkeskit och njuter av det. Fy fan.

Du, den dära ägaren är ingen vanlig person. Han har byggt en rostig hundbur där han hade två hundar. Hundarna var ute och skällde varje dag månad efter månad. Fick knappt nå mat. Såg en gång när han sparkade en av sina hundar över käften så det finns en anledning till att den hunden inte mådde bra!

Sen är det inte hans enda hund som har dött. Han låste typ inte den dära buren en så hunden flydde och blev påkörd 300m därifrån.

Gubben har två barn och båda har blivit omhändertagna. Han bryr sig inte ett skit om sina djur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Du, den dära ägaren är ingen vanlig person. Han har byggt en rostig hundbur där han hade två hundar. Hundarna var ute och skällde varje dag månad efter månad. Fick knappt nå mat. Såg en gång när han sparkade en av sina hundar över käften så det finns en anledning till att den hunden inte mådde bra!

Sen är det inte hans enda hund som har dött. Han låste typ inte den dära buren en så hunden flydde och blev påkörd 300m därifrån.

Gubben har två barn och båda har blivit omhändertagna. Han bryr sig inte ett skit om sina djur.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande inte normalt att gotta sig i en hunds potentiellt plågsamma död på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

@phixip: Hahahahahahaha dagens garv säkert det var den olycka?

Tur i oturen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fortfarande inte normalt att gotta sig i en hunds potentiellt plågsamma död på det viset.

Som jag skrev så var det ju fan inte meningen att det skulle bli så. Husvagnen var ca 30m ifrån den dära hundburen där hundarna hölls fångna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Som jag skrev så var det ju fan inte meningen att det skulle bli så. Husvagnen var ca 30m ifrån den dära hundburen där hundarna hölls fångna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa inget om orsak, varför så mån om att rentvå dig själv? Det jag poängterade är att oavsett dödsorsak så är det inte normalt att gotta sig i en hunds potentiellt plågsamma död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag sa inget om orsak, varför så mån om att rentvå dig själv? Det jag poängterade är att oavsett dödsorsak så är det inte normalt att gotta sig i en hunds potentiellt plågsamma död.

Kan säga att djurets död var fridfull om man jämför med en vanlig dag för honom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Kom hem för en kvart sedan. Svängde in på gården och såg grannen i ögonvrån. Han gick rakt emot bilen och jag klev ur. Han bad om ursäkt för inatt och bad mig förklara vad problemet var, han hade inte riktigt förstått vad det var jag pratade om. (yrvaken antar jag).

Jag förklarade situationen och hur den påverkade mig. Han såg direkt ganska bestämd ut och jag trodde på en gång att det här aldrig skulle gå. Men döm min förvåning, han bad om ursäkt för det hela. Efter en kort tystnad sa jag att jag såklart förstår hans sida av saken, att hunden måste få gå ut och uträtta sina behov, men att det inte kan ske på min bekostnad (läs sömn).

Jag föreslog att han kunde släppa ut hunden senast elva-halv tolv och låta den skälla av sig innan natten. Det skulle tydligen inte gå. "Hunden bestämmer inte när den behöver gå ut" motiverade han det med. Han lovade dock att han skulle följa med hunden ut, så att den inte skällde. Jag tvivlar starkt på att det kommer hjälpa då hunden sannerligen kommer lägga av ett par skall innan han lyckas få tyst på den, men jag får lov att acceptera den här kompromissen för tillfället. Fungerar det inte så får vi försöka komma fram till en annan lösning.

Tyvärr löser denna kompromiss inga problem, det försvagar endast dess magnitud. Men jag antar att det är bättre med något enstaka skall, som jag förhoppningsvis inte kommer vakna av, än en 15 minuter lång kaskad av oljud varje natt.

Blir det inte bättre får jag helt enkelt ta det med honom då.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawasa:

@Ain0k

Lyssnade precis på filmklippet, det lät inte precis som någon liten plutthund direkt. Större hundar så som schäfer, labrador, eller golden behöver ordentliga promenader dagligen.

Du berättade att den äldre mannen bara släppte ut hunden på tomten och lät han vara där. Det tycker hunden uppenbarligen inte om då han bara blir kvar på tomten och skäller.

Det hunden behöver är riktiga ordentliga promenader, något som den äldre mannen inte verkar kunna förse sin hund med.

Situationen som verkar vara ett faktum här är att du har en äldre gammal man till granne med en totalt understimulerad hund. Hunden kommer att fortsätta skälla och vara understimulerad så länge den har din äldre granne som husse.

Jag har ett förslag som du antagligen kommer tycka verkar vara helgalen! Jag tycker att du ska erbjuda dig själv att ta en promenad med hunden på kvällen. Detta kommer göra att hunden kommer få sin efterlängtade promenad, och inte behöva gå ut och kissa och bajsa mitt i natten. Du kommer att få en trevlig promenad i området samtidigt som du får motion! Och antagligen kommer sova bättre pga ingen skällande hund som släpps ut mitt i natten för att göra sina behov.

Så först ska TS bli av med sin nattsömn på grund av att grannen inte behagar att sköta sin hund. Sen ska han dessutom ställa upp och motionera grannens hund, återigen på grund av att grannen inte sköter sin hund.

Grannen är ju faktiskt en vuxen människa. Vad har hänt med att kunna ställa krav på att människor ska kunna sköta sitt utan att störa andra.

Snart ska väl folk börja gå ut med grannarnas sopor som står i trapphusen ifall de inte orkar gå ut och slänga dem. "Det kräver ju lite ansträngning men du slipper ju stå ut med lukten i alla fall"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kom hem för en kvart sedan. Svängde in på gården och såg grannen i ögonvrån. Han gick rakt emot bilen och jag klev ur. Han bad om ursäkt för inatt och bad mig förklara vad problemet var, han hade inte riktigt förstått vad det var jag pratade om. (yrvaken antar jag).

Jag förklarade situationen och hur den påverkade mig. Han såg direkt ganska bestämd ut och jag trodde på en gång att det här aldrig skulle gå. Men döm min förvåning, han bad om ursäkt för det hela. Efter en kort tystnad sa jag att jag såklart förstår hans sida av saken, att hunden måste få gå ut och uträtta sina behov, men att det inte kan ske på min bekostnad (läs sömn).

Jag föreslog att han kunde släppa ut hunden senast elva-halv tolv och låta den skälla av sig innan natten. Det skulle tydligen inte gå. "Hunden bestämmer inte när den behöver gå ut" motiverade han det med. Han lovade dock att han skulle följa med hunden ut, så att den inte skällde. Jag tvivlar starkt på att det kommer hjälpa då hunden sannerligen kommer lägga av ett par skall innan han lyckas få tyst på den, men jag får lov att acceptera den här kompromissen för tillfället. Fungerar det inte så får vi försöka komma fram till en annan lösning.

Tyvärr löser denna kompromiss inga problem, det försvagar endast dess magnitud. Men jag antar att det är bättre med något enstaka skall, som jag förhoppningsvis inte kommer vakna av, än en 15 minuter lång kaskad av oljud varje natt.

Blir det inte bättre får jag helt enkelt ta det med honom då.

Ett steg framåt iaf! Du har ju fått idel information och länkar här i tråden, bästa tipset tyckte jag var att han helt enkelt tar en promenad med hunden istället. Elva, halv tolv är dessutom väldigt sent. 22 är väl mer normalt när man kan förvänta sig att det ska vara tyst för allas trevnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2