Fury X slår Titan X, första testen ute !!!

Permalänk
Avstängd

Lite info gällande 4k och 4Gb HBM
AMD kan skyffla data fram och tillbaka för de situationer där 4k och där mer än >4gb behövs.
Notera detta blir som en dynamisk cache när mer än 4gb behövs i 4k.

GRYMT!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lite info gällande 4k och 4Gb HBM
AMD kan skyffla data fram och tillbaka för de situationer där 4k och där mer än >4gb behövs.
Notera detta blir som en dynamisk cache när mer än 4gb behövs i 4k.

GRYMT!

https://youtu.be/KIiNFXf00_U?t=11m5s

Ok det gjorde det hela lättare för mig.
Blir med största säkerhet ett fury x vid månadsskiftet (hoppas EK eller andra skyndar på med vattenblock då jag inte tror jag får in en rad till :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lite info gällande 4k och 4Gb HBM
AMD kan skyffla data fram och tillbaka för de situationer där 4k och där mer än >4gb behövs.
Notera detta blir som en dynamisk cache när mer än 4gb behövs i 4k.

GRYMT!

https://youtu.be/KIiNFXf00_U?t=11m5s

Så har det väll alltid fungerat om än med lite mindre bandbredd, dom nämnde ju internminnet vilket betyder att det måste skyfflas över PCI-e i vilket fall. En mindre mängd kanske är möjlig, men förvänta er inga mirakel över 4GB... (mina tankar ock åsikter).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Även bland folk som är villiga att betala 6-7K för ett grafikkort? 1440p är nog mycket vanligare än du tror bland dom användarna.

Andelen är säkert större där än i helheten, men det är fortfarande väldigt ovanligt. Det rör sig om någon eller några få procent.

1920x1080 är mer dominerande än vad du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bara femte gången som de där simulerade ("guestimate") benchmarksen postas på forumet sedan igår kväll.
Ta dom med en nypa salt.

Prislappen lär dessutom inte bli 6700:-, då det har samma lanseringspris i USD som 980 Ti, som hamnade på 7500:- och uppåt.

7290:- och uppåt

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/223018-palit_...

Permalänk
Medlem

6990:- och uppåt till och med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Jo och 90% av alla datoranvändare använder ju 5k upplösning när dom spelar:-)

Kommer inte gå att köra Eyefinity på 3st 2560x1440 skärmar, eller någon 5K skärm.
Säkerligen kommer det även flaskas i 4k vid nyare/kommande AAA-titlar,
lite synd på ett grafikkort som marknadsförs som 4k gaming kort, och med såpass bra prestanda för övrigt.
Hoppas iaf att någon tillverkare gör en 8Gb version utav det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så har det väll alltid fungerat om än med lite mindre bandbredd, dom nämnde ju internminnet vilket betyder att det måste skyfflas över PCI-e i vilket fall. En mindre mängd kanske är möjlig, men förvänta er inga mirakel över 4GB... (mina tankar ock åsikter).

4GB är lär inte vara nog för alla scenarior och en dubbelbandbredd kan knappast kompensera för det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så har det väll alltid fungerat om än med lite mindre bandbredd, dom nämnde ju internminnet vilket betyder att det måste skyfflas över PCI-e i vilket fall. En mindre mängd kanske är möjlig, men förvänta er inga mirakel över 4GB... (mina tankar ock åsikter).

Nä mirakel finns inte.

Skrivet av nackskägg:

Andelen är säkert större där än i helheten, men det är fortfarande väldigt ovanligt. Det rör sig om någon eller några få procent.

1920x1080 är mer dominerande än vad du tror.

absolut.

referens 7500kr vid lansering och upp.
tittar man på aftermarket så hamnar vi på 7900kr helt plötsligt eller mer
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/222826-evga_g...

Priset för Fury lär som vanligt vid nya lanseringar kosta lite mer inledningsvis.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Känns dumt att man bara satte 4GB på fury?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

4GB är lär inte vara nog för alla scenarior och en dubbelbandbredd kan knappast kompensera för det.

helt säkert finns det scenarios där allt ställs på sin spets men som vanligt lär vi inte ha gpu kraft som räcker till.
1080p tex med titanx kan inte hålla 60fps konstant.
så 12gb ram helt onödigt då 9gb sitter och gör inget för ens fps.

Vad jag vill se och hoppas med Fury är helt enkelt en högre Minfps i de spel jag spelar med min uppsättning och det kan endast AMD ge mig med Fury

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xcluzive:

Känns dumt att man bara satte 4GB på fury?

Hade det varit GDDR5 så ja absolut men nu är det HBM det handlar om och om det rättfärdigar det återstår att se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flopper:

helt säkert finns det scenarios där allt ställs på sin spets men som vanligt lär vi inte ha gpu kraft som räcker till.
1080p tex med titanx kan inte hålla 60fps konstant.
så 12gb ram helt onödigt då 9gb sitter och gör inget för ens fps.

Vad jag vill se och hoppas med Fury är helt enkelt en högre Minfps i de spel jag spelar med min uppsättning och det kan endast AMD ge mig med Fury

Så överklockad 980ti klarar inte 3 skärmar hmmm va något nytt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bara namnet gör att det kommer vara sinnessjukt snabbt, Fury liksom, smaka på det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en massa fanboytrams/flamebait, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå. Anmäl gärna trollande inlägg/flamebait.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.
§5 Anmäl olämpliga inlägg

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så överklockad 980ti klarar inte 3 skärmar hmmm va något nytt.

Inget snack om att ett överklockat 980Ti är vrålsnabbt, men frågan är dom det räcker och hur mycket Fury X går att klocka. Hur upplever du att 4GB VRAM fungerar nu du som kör 3 skärmar och massa spel?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 2good4you:

Inget snack om att ett överklockat 980Ti är vrålsnabbt, men frågan är dom det räcker och hur mycket Fury X går att klocka. Hur upplever du att 4GB VRAM fungerar nu du som kör 3 skärmar och massa spel?

Spelar inga såna spel därför jag sålde mina Titans.

Det funkar bra, som sagt inte ens startat BF4 Crysis, witcher eller något sånt spel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Flopper:


AMD presenterade just de mest avancerade grafikkorten i världen.

HBM minne, ny mindre design, prestanda med prisvärde även om entusiast kanske inte ska nämnas i den kategorin men du får grym 4k, eyefinity vilket dessa kort är gjorda för. Perfekt för en annan som sitter med eyefinity och som ska uppgradera.

Alla de som postade off topic vilket var flera borde kanske tänka över vad de postar innan de postar i fel tråd.:)

Verkar hel grymt kort gjord för Överklockning.
http://i59.tinypic.com/nzopk8.jpg

Tror den nya amd serien kommer floppa precis som ditt användar namn vet inte om jag ska skratta eller gråta.....

Kanske blir grymma kort att överklocka men varför behöver ett ref kort vatten kylning kan man fråga sig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

390x ligger på 980 nivå och ibland snabbare. Ska bli riktigt kul att se vad fury går för

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Tror den nya amd serien kommer floppa precis som ditt användar namn vet inte om jag ska skratta eller gråta.....

Kanske blir grymma kort att överklocka men varför behöver ett ref kort vatten kylning kan man fråga sig?

Jag tror du kommer gråta lite när du ser fury benchar 390x tampas ju med 980 och är tom snabbare i vissa spel. Du tror inte fury kommer mosa då?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Går det att köpa till en extra AMD radiator/pump-kombo för att emellan dessa ansluta 2 stycken reservoarer samt CPU-block?

Så fruktansvärt fult med svart sluten kylning. Vill använda mig av en custom-loop-kombo med deras pump/rad som ska klara 500W ihop med mina vattenreservoarer samt cpu...

Har endast 2 stycken 120 mm platser för rad + fläkt...

Permalänk
Medlem

6i.png

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Kanske blir grymma kort att överklocka men varför behöver ett ref kort vatten kylning kan man fråga sig?

Du ger ju dig själv svaret, så folk kan klocka skiten ur det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Tror den nya amd serien kommer floppa precis som ditt användar namn vet inte om jag ska skratta eller gråta.....

Kanske blir grymma kort att överklocka men varför behöver ett ref kort vatten kylning kan man fråga sig?

Antar att vattenkylning inte är en absolut nödvändighet då Fury kommer med både en luft- och vattenkyld variant. Så kortet bör ju kunnas kylas tillräckligt på luft och förhoppningsvis kan den det vid inte alltför höga ljudnivåer.

Jag hoppas att den vattenkylda referensdesignen inte har framtagits för att kompensera en överdriven värmeutveckling (vilket antogs när vi via ryktesvägen bara kände till den vattenkylda varianten) utan för de som önskar ett tystare eller mer överklockningsbart kort, men vi får se

Permalänk
Medlem

Som vanligt så får vi vänta på techreport's recension innan vi vet hur det faktiskt presterar.
Att bara visa genomsnittlig fps kan ju vara grymt missvisande, se bara på XF setups som ger bra max/avg-FPS men känns långsammare ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Tror den nya amd serien kommer floppa precis som ditt användar namn vet inte om jag ska skratta eller gråta.....

Kanske blir grymma kort att överklocka men varför behöver ett ref kort vatten kylning kan man fråga sig?

Byggt för överklockning för entusiaster dvs AMD ger en kall och tyst kylare i stället för gammal teknik som Nvidia har med GDDr5 och stora kort som är heta och lever om. Ifall du inte visste det är vattenkylda aib lösningar effektiva och vad vi kommer att se framöver.

Kort sagt är nvidia helkörda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Byggt för överklockning för entusiaster dvs AMD ger en kall och tyst kylare i stället för gammal teknik som Nvidia har med GDDr5 och stora kort som är heta och lever om. Ifall du inte visste det är vattenkylda aib lösningar effektiva och vad vi kommer att se framöver.

Kort sagt är nvidia helkörda.

Kom igen nu, tills rätt nyligen har det varit AMDs kort som slukat rätt saftigt med effekt... inte Nvidias. Och Fury-korten äter antagligen minst lika mycket ström som 900-serien oavsett. Så kryp tillbaka under bron nu.

Skitkul att AMD har fått tillbaka lite mark med Fury som det ser ut, nu återstår bara att fixa deras löjligt oregelbundna drivarsläpp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Kom igen nu, tills rätt nyligen har det varit AMDs kort som slukat rätt saftigt med effekt... inte Nvidias. Och Fury-korten äter antagligen minst lika mycket ström som 900-serien oavsett. Så kryp tillbaka under bron nu.

Skitkul att AMD har fått tillbaka lite mark med Fury som det ser ut, nu återstår bara att fixa deras löjligt oregelbundna drivarsläpp.

Hela deras line up från AMD är bättre än Nvidias idag.
Kallar jag kross.
Ny teknik med HBM gör det hela värre för nvidia.
DX12 är på G också.
AMD har helt enkelt ett mervärde bortom allt nvidia har tx med kepler serien som dunkar hårt idag medans amd 290 och 390 serie bara ökar fps.

Fury awesome

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Hela deras line up från AMD är bättre än Nvidias idag.
Kallar jag kross.
Ny teknik med HBM gör det hela värre för nvidia.
DX12 är på G också.
AMD har helt enkelt ett mervärde bortom allt nvidia har tx med kepler serien som dunkar hårt idag medans amd 290 och 390 serie bara ökar fps.

Fury awesome

Men kom igen nu, jag har vandrat fram och tillbaka mellan nVidia och AMD, men alltid fallit tillbaka på AMD, just för att dom alltid ger allt, och inte är rädda för att chansa.
Men var realistisk, Fury-X blir inte Guds gåva till mänskligheten, och det gör inget från nVidia heller.
Dom är precis som vilka konkurrenter som helst som tillverkar något. Dom kör över, och blir överkörda i en loop.
Bli inte som Orici, som tillskillnad från dig bara ser grönt.
Sweclockers behöver inga fanboys, utan istället folk som ser produkterna för vad dom är, och inte lyfter dom till skyarna hur bra eller sketna dom än är.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!