strålning från ojordad trinitronskärm?

Permalänk
Medlem

strålning från ojordad trinitronskärm?

tjenna

nån som vet om en trinitronskärm som sitter i ett ojordat uttag strålar mer än en som sitter i ett jordat. Jag vet att det är så för vanliga crt-skärmar, men hur e det med trinitron?

Permalänk
Avstängd

är inte trinitron en crt skärm?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
är inte trinitron en crt skärm?

jo, men dom fungerar annorlunda...

Permalänk
Medlem

Näe, principen är den samma, det är bara skuggmasken som skiljer. Jag är ganska säker på att även Trinitron-skrämar strålar mer om de sitter i ett ojordat uttag.

Permalänk

En crt-skärm strålar mellan 10-100 gånger mer om den sitter i ett ojordat uttag. Och ändå sitter man här med den i ett ojordat...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är om man har en skarvsladd från ett jordat uttag? Räknas det som jordat då?

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Någon som vet hur det är om man har en skarvsladd från ett jordat uttag? Räknas det som jordat då?

Jovisst, om skarvsladden också är jordad.

Permalänk
Medlem

ALDRIG

Dra aldrig en skarvsladd från te x kök, för att få jordning.
Det är livsfarligt eftersom allting annat i rummer då inte är jordat.
Så strunta i jordningen, eller bygg om hela huset när du är igång...

Permalänk
Hedersmedlem

Eller koppla in allt i rummet via den jordade förlängningen = rummet jordat. Enda nackdelen är att det är olagligt iom att man inte får göra permanenta installationer med jord som lekman.

Personligen har jag dragit en förlängning från köket som jag kopplar in allt jag är i närheten av när jag sitter vid datorn. Alltså bl.a. dator, skärm, stereo osv. En lampa och en klockradio har jag inkopplad på de vanliga ojordade kontakterna, men eftersom de prylarna dels inte kan jordas iaf och dessutom står i andra änden av rummet känns det ganska tryggt ändå.

Så mitt råd är att dra en förlängning om du känner att du vet vad du håller på med.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: ALDRIG

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiCkLaS-
Dra aldrig en skarvsladd från te x kök, för att få jordning.
Det är livsfarligt eftersom allting annat i rummer då inte är jordat.
Så strunta i jordningen, eller bygg om hela huset när du är igång...

Jag har gjort exakt det som du varnar för, men kopplat in både skärmen, burken och skrivaren i den jordade förlängninssladden.
Ingenting ojordat är närmare än 2 meter ifrån datorn. Kan det jag gjort på något sätt vara farligt?

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Avstängd

Re: ALDRIG

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiCkLaS-
Dra aldrig en skarvsladd från te x kök, för att få jordning.
Det är livsfarligt eftersom allting annat i rummer då inte är jordat.
Så strunta i jordningen, eller bygg om hela huset när du är igång...

varför e det farligt att resten inte är jordat?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: ALDRIG

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken

varför e det farligt att resten inte är jordat?

Annan potential skulle jag tro, dock inte säker =).

Permalänk
Medlem

Orsaken till att man ska ha jordade saker i ett kök är ju just att man där lätt kan komma i kontakt med diskbänkar, som är kopplade till jord.

Drar man en förlängning för datorn är då datorn kopplad till jord. Pajar något ojordat och ger en stöt, samtidigt som man är i kontakt med datorn kan man med andra ord få samma effekt som med en diskbänk i ett kök...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
En crt-skärm strålar mellan 10-100 gånger mer om den sitter i ett ojordat uttag. Och ändå sitter man här med den i ett ojordat...

Jo men man vill väll vara solbränd o fin nu när det börjar närma sig sommartider

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...