Bo i Stockholm, hur ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast nu är det ju inte till centralstationen du vill ta dig för det mesta, jag vet ingenstans i slutet av gröna linjen man tar sig dörr till dörr på 23 minuter när man ska till säg jobbet (om man nu inte jobbar på centralstationen).

Det är ju just restiden som många vill korta ner och väljer då att bo i stan.

jag har dörr till dörr 28 minuter exakt. jag jobbar på kungsgatan.
så länge du inte bor inom gångavstånd till ditt jobb vilket du inte alltid gör även om du bor i stan så kommer du antingen få hantera trafiken i och med bilar eller cykel eller genom buss.
annars har du tåg, och då tjänar man inte allt för mycket iaf

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag har dörr till dörr 28 minuter exakt. jag jobbar på kungsgatan.
så länge du inte bor inom gångavstånd till ditt jobb vilket du inte alltid gör även om du bor i stan så kommer du antingen få hantera trafiken i och med bilar eller cykel eller genom buss.
annars har du tåg, och då tjänar man inte allt för mycket iaf

Bor du då längst ut på gröna linjen då? Det är ju relativt kort tid jämfört med mycket annat utanför stan men avsevärt längre än vad det tar mig t.ex. Visst finns det dock vissa platser utanför stan som har bra förbindelse till områden nära vissa tunnelbanelinjer på samma vis som det finns 2 platser inne i stan som tar lång tid att ta sig mellan. Därför jag valt att bo på en plats där det går hyffsat fort att ta sig till de flesta ställen jag kan tänkas arbeta på.

Jag sparar dessutom in pengar på SL-kort så om man räknar in värdet av tiden jag slipper pendla och besparingen av SL-kort är det inte heller speciellt dyrt att bo i stan. Den största nackdelen tycker jag är att det är svindyrt att ha bil inne i stan med parkering och trängselskatter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

En fd, kollega hade en etta i Södertälje (vet inte vad området heter, men ett av de "bättre").

Köpt 2013 för 450 000:-, såld i våras för 950 000:-

Han hade lagt priset på 700 000:- och det skulle han vara nöjd med sa han, sedan när hans telefon plingade hela tiden med nya bud så fick han smeknamnet "pojken med guldbyxorna".

Dum som han var så sa han, att om lägenheten gick för mer än 800 000:- skulle han bjuda ut alla på jobbet på en helkväll (20st).

Det var en rolig kväll

Haha kan tänka mig:D
Jag bor rätt centralt, nära till allt och priserna har bara skjutit i höjden. Löjligt men så är det.

Permalänk
Medlem

Köp.

Det är sammanfattningen av alla analyser. Risken för en krasch finns där men då pratar man snarare om stagnerade priser än att de skulle falla. Går räntan upp så kommer omsättningen av bostäder att minska, men det drar i sin tur inte ner priserna.

Att jaga andrahandsuthyrning är inte värt det, såvida det är så att du inte kan köpa, å då spelar det ju ingen roll.

En intressant sak att titta på är att priserna i närförorterna har ökat snabbare än i stadskärnan och givet att man planerar sitt boende så att det passar med framtida utbyggnader och tilltänkt(a) jobb så är det nog en sundare investering och ett bättre boende (smakfråga).

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant