Windows 8.1 Microsoft Account - Uppdatering?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 Microsoft Account - Uppdatering?

Hej,

När jag installerade Windows 8.1 för ca 1 år sedan så skippade jag att logga in med ett Microsoft-konto på datorn för att jag inte känner mig bekväm med att Microsoft har kolla på vad jag gör samt kan koppla detta samman med mitt mail-konto och min identitet. Så jag skapade ett lokalt konto, så som det alltid har fungerat i Windows tidigare.

Då har jag istället loggat in i E-post-appen manuellt.
Nu verkar det dock som att något har förändrats. Idag när jag försökte öppna E-posten så kom en Inloggings-guide upp. Tydligen måste man nu koppla sitt Microsoft-konto till datorn för att kunna använda dessa funktioner. Alltså, det går inte längre att endast logga in i de appar man använder, utan man måste registrera datorn till Microsoft för att kunna fortsätta använda funktioner som e-post appen.

Har Microsoft sagt något om detta? Varför de gjort så? Kommer det vara samma sak i Windows 10?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Hej,

När jag installerade Windows 8.1 för ca 1 år sedan så skippade jag att logga in med ett Microsoft-konto på datorn för att jag inte känner mig bekväm med att Microsoft har kolla på vad jag gör samt kan koppla detta samman med mitt mail-konto och min identitet. Så jag skapade ett lokalt konto, så som det alltid har fungerat i Windows tidigare.

Då har jag istället loggat in i E-post-appen manuellt.
Nu verkar det dock som att något har förändrats. Idag när jag försökte öppna E-posten så kom en Inloggings-guide upp. Tydligen måste man nu koppla sitt Microsoft-konto till datorn för att kunna använda dessa funktioner. Alltså, det går inte längre att endast logga in i de appar man använder, utan man måste registrera datorn till Microsoft för att kunna fortsätta använda funktioner som e-post appen.

Har Microsoft sagt något om detta? Varför de gjort så? Kommer det vara samma sak i Windows 10?

Microsoft har lika mycket koll på dig om du använder ett lokalt konto som ett Microsoft Konto. Om du har ett Microsoftkonto tycker jag att du ska logga in med det istället, livet blir lättare för dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows har inte haft nån vettig mailklient sen Outlook Express 6....

Men varför inte använda nåt av dom epostprogram som finns från tredje part istället, allt blir mycket bättre och lättare.
Inte behövs det nått jämra MS konto heller då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har lika mycket koll på dig om du använder ett lokalt konto som ett Microsoft Konto. Om du har ett Microsoftkonto tycker jag att du ska logga in med det istället, livet blir lättare för dig.

Det är jag medveten om, skillnaden är att om jag logga in med ett Microsoft konto så kopplas denna aktiviteten tillsammans med mitt mail-konto och alla uppgifter de har där.
Kör man lokalt konto så, visst har de lika mycket koll, men man är iaf anonym.

Jag tror egentligen inte att de sparar på så mycket data om personers användande, men det känns onödigt att hjälpa dem att skapa en fullständig profil med alla mina uppgifter samt aktivitet osv. Allt för att minska den enorma kartläggning av personer som företagen sysslar med idag...

Skrivet av ggustavsson:

Windows har inte haft nån vettig mailklient sen Outlook Express 6....

Men varför inte använda nåt av dom epostprogram som finns från tredje part istället, allt blir mycket bättre och lättare.
Inte behövs det nått jämra MS konto heller då.

Har du nån rekommendation?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Entusiast

@Fltoig
Jag skulle rekommendera Thunderbird, använder det själv dagligen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -