Nvidia Shield Tablet 4G/LTE - Har ett par problem som jag söker hjälp med!

Permalänk
Testpilot

Nvidia Shield Tablet 4G/LTE - Har ett par problem som jag söker hjälp med!

Hejsan!

Har skrivit på Nvidia's egna forum, men tänkte jag kan kolla med kunniga här på Sweclockers med.
Länk till Original-tråden på Nvidia's forum av mig;
https://forums.geforce.com/default/topic/829563/shield-tablet...

Här är original-texten för den som inte kan/orkar klicka sig till Nvidia's forum;

Hey every greenboy-owner out there!

After some very careful thinking when looking for a tablet with LTE/4G support I ended up buying a "Nvidia Shield Tablet". I was very thrilled after reading some reviews, watching a couple of unboxings and walk-throughs on YouTube etc.
But the joy quickly took a turn from excited to doubtful after a few issues have started to arise already after a week of use.. I am now looking for advice in solving these issues, or if I just have to learn to live with them or return the product (got 6 days left to return the product for a full refund if I am not happy with it).

1 - LTE/4G.
Problem: Sometimes the Wireless internet goes from 4G/H+ to E(edge) out of nowhere.. One second I have full speed (40+mbi/s) and the next for a couple of seconds the speeds go down to around 0.5mbi/s and stays there for intervalls of 5-15sec then goes back up again to normal. This seems to happen in patterns, and is noticable while using Crunchyroll/Netflix/Dowloading from the Play Store.

I've tried 2 different carriers on different Networks and the problem persists. Is this normal for this Tablet or might there be something wrong with it?

2 - System Freeze/crash.
Problem:Randomly the tablet freeze up and I have to force shut it down by holding the power button for around 10s. This problem occurs at random, after 5 min of use or several hours, and which app(s) is running doesn't seem to matter either.
The problem doesn't seem to be overheat related either since I've never noticed anything out of the ordinary (My G3 get's substantially warmer in comparison).

When getting the tablet I immediately updated all the OTA's (Lollipop 5.0.1, last update check May 1st, 2015).
I've tried resetting (factory restore) the tablet after updating as well, but to no avail.

3 - Battery drain.
Problem: The tablet is draining battery just as fast when screen is turned off as when playing light games like TCG's or reading news. I knew the Tablet had drain issues, but I thought that got fixed with the latest update released for Lollipop in the beginning of April?

It can go from full charge to empty in less than a day on standby, in comparison my "Huawei MediaLink 10+" (10" tablet) can go for over a week without charging if I don't use it. Only background apps I have running is Avast antivirus, rest are just games/news-apps/media-apps(youtube, netflix etc) and they all have Notifications turned off. Google Sync is Active tho.

4 - Root.
Last but not least I am wondering about the Root-Capabilities of the NST, is this legit and worth trying?
https://forums.geforce.com/default/topic/819866/shield-tablet...

Again, I am on the latest Lollipop release for this tablet.

Thanks in advance, sincerely
PHXGaming ~

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

De problem du beskriver är tyvärr mycket vanliga för shielden, att den hänger sig introducerades med lollipop, nät och Wi-Fi funkar i regel rätt dåligt och batteriproblemen går inte att göra så mycket åt annat än att köra flightmode vid standby, då håller den längre men inte i närheten lika bra som andra plattor. Mängden småfel denna platta lider av tillsammans med alla grova fel gör att den kan inte rekommenderas åt någon.

Jag själv bytte in min shield tablet mot en annan platta och det ångrar jag icke. Min nya platta har mer än dubbla skärmtiden och en oändligt bättre standby tid med all synk påslagen. Trots detta är den dessutom rappare i web och OS än shield plattan. Vore jag i din sits skulle jag inte tveka att byta in den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tellus82:

De problem du beskriver är tyvärr mycket vanliga för shielden, att den hänger sig introducerades med lollipop, nät och Wi-Fi funkar i regel rätt dåligt och batteriproblemen går inte att göra så mycket åt annat än att köra flightmode vid standby, då håller den längre men inte i närheten lika bra som andra plattor. Mängden småfel denna platta lider av tillsammans med alla grova fel gör att den kan inte rekommenderas åt någon.

Jag själv bytte in min shield tablet mot en annan platta och det ångrar jag icke. Min nya platta har mer än dubbla skärmtiden och en oändligt bättre standby tid med all synk påslagen. Trots detta är den dessutom rappare i web och OS än shield plattan. Vore jag i din sits skulle jag inte tveka att byta in den.

Tackar för inputen!

Fått en del liknande svar på GF-forumet med. Har du någon annan platta i samma prisklass du kan rekommendera?
Och hur går jag tillväga med att lämna tillbaka den? (köpte den via Inet, så antar att jag kan använda 14-dagar reklamationsrätt? hur funkar det då?)

Tack på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Jag handla av Inet jag med men i mitt fall vart det en RMA då den började spricka i plasten, det slutade med att jag fick välja en annan platta & då tog jag en Lenovo Yoga 2 10 med windows 8.1. Yogan finns med KitKat också, annars finns såklart Samsungs plattor. Vilken du bör ta beror såklart på vad du vill använda den till. För min del så vart det inte så mycket spelande på plattan så Win8.1 funkar perfekt, steam rullar ändå perfekt med In-home streaming om så behövs. Vill du däremot köra spel direkt i plattan så är väl Samsungs att föredra för störst kompabillitet, prestandan ligger inte långt efter i dom heller, Samsung Galaxy Tab S 10.5 är väl helt OK, annars har du Galaxy Tab S 8.4 för lite smidigare format.

Edit: Kan tillägga att Lenovo Yoga 2 8 tum har Anypen funktionen, du kan alltså använda vad som helst som penna & skriva med på plattan, 10 tummaren har inte denna funktion.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har en shield men har inga av dessa problem förutom att batteriet tar slut fort om man inte sätter på power save mode om man inte ska använda den.

Jag har Telia för 4g och det fungerar jättebra. Använder den nästan endast till att spela över 4g stream från datorn och kör då med Bluetooth tbord och mus.

Mvh.

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tellus82:

Jag handla av Inet jag med men i mitt fall vart det en RMA då den började spricka i plasten, det slutade med att jag fick välja en annan platta & då tog jag en Lenovo Yoga 2 10 med windows 8.1. Yogan finns med KitKat också, annars finns såklart Samsungs plattor. Vilken du bör ta beror såklart på vad du vill använda den till. För min del så vart det inte så mycket spelande på plattan så Win8.1 funkar perfekt, steam rullar ändå perfekt med In-home streaming om så behövs. Vill du däremot köra spel direkt i plattan så är väl Samsungs att föredra för störst kompabillitet, prestandan ligger inte långt efter i dom heller, Samsung Galaxy Tab S 10.5 är väl helt OK, annars har du Galaxy Tab S 8.4 för lite smidigare format.

Edit: Kan tillägga att Lenovo Yoga 2 8 tum har Anypen funktionen, du kan alltså använda vad som helst som penna & skriva med på plattan, 10 tummaren har inte denna funktion.

Har kikat just på YOGA 2 (Android) och Samsungs Tab4.or - Men det är så mixade reviews på dem (användare är nöjda medan review sajter är mer kritiska och tycker inte det räcker hela vägen, speciellt skärmen).

Köpte tabletten för att ersätta 3DS'et som jag ska sälja, så ska framförallt användas till spel-emulation och filmtittande på bussen/i sängen.

Men om jag vill lämna tillbaka shielden, mejlar jag bara och säger att jag vill använda min 14-dagars reklamationsrätt? (faktiskt aldrig nyttjat denna rättighet).

Skrivet av simlazer:

Jag har en shield men har inga av dessa problem förutom att batteriet tar slut fort om man inte sätter på power save mode om man inte ska använda den.

Jag har Telia för 4g och det fungerar jättebra. Använder den nästan endast till att spela över 4g stream från datorn och kör då med Bluetooth tbord och mus.

Mvh.

Jag har testat nu med WiFog(3g), Tele2(4G) och Telia(4G) - Alla får samma problem, dock verkar det bara vara när jag är inomhus, så sändaren lär ju vara rent jävla skit i dessa... Dock har jag inte problem med Wi-Fi som många rapporterat ska vara sisådär på denna, vilket är sjukt udda istället

Ska testa en factory reset igen, se om det löser frys-problemen och så, sedan hoppas att nästa patch i Juni (5.1?) löser battery-drain problemen ytterliggare samt jämnar ut lite andra Lollipop trams som verkar ligga under huven. Förutsatt att jag inte ledsnar innan fredag och lämnar tillbaka den.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >