ilands problem välja mellan 2 MBpro

Permalänk
Medlem

ilands problem välja mellan 2 MBpro

Hej som rubriken säger. Har fått en kompensation att få någon av dessa..

macbook 2015 ..Core i5 2.7GHz 8GB 256GB SSD 13.3tum
https://www.dustin.se/product/5010824580/macbook-pro-with-ret...

eller

macbook 2014/07 .. Core i5 2.8GHz 16GB 512GB SSD 13.3tum
https://www.dustin.se/product/5010797308/macbook-pro-with-ret...

Skillnader:
Core i5.. 2.8GHz 4th gen vs 2.7GHz 5th gen
iris 5100 vs 6100
16GB RAM vs 8GB RAM
512 SSD vs 256 SSD

2015 går ej uppgradera men har den nya forcetouch trackpad kommer med 10.10 yosemite
2014 går att "uppgradera" vanliga trackpaden. kommer med mavericks.

lite kluven då jag inte har så bra koll på mac. är tex iris 6100 och thunderbolt 2 så pass mycket bättre att det är värt att köra den senaste med 5th gen och nya trackpaden etc, eller är 8GB ram och 128 SSD utrymme mer värt..

Batteri tid är inte så intressant, men har säker missa något som någon kanske kan pointera

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Hej som rubriken säger. Har fått en kompensation att få någon av dessa..

macbook 2015 ..Core i5 2.7GHz 8GB 256GB SSD 13.3tum
https://www.dustin.se/product/5010824580/macbook-pro-with-ret...

eller

macbook 2014/07 .. Core i5 2.8GHz 16GB 512GB SSD 13.3tum
https://www.dustin.se/product/5010797308/macbook-pro-with-ret...

Skillnader:
Core i5.. 2.8GHz 4th gen vs 2.7GHz 5th gen
iris 5100 vs 6100
16GB RAM vs 8GB RAM
512 SSD vs 256 SSD

2015 går ej uppgradera men har den nya forcetouch trackpad kommer med 10.10 yosemite
2014 går att "uppgradera" vanliga trackpaden. kommer med mavericks.

lite kluven då jag inte har så bra koll på mac. är tex iris 6100 och thunderbolt 2 så pass mycket bättre att det är värt att köra den senaste med 5th gen och nya trackpaden etc, eller är 8GB ram och 128 SSD utrymme mer värt..

Batteri tid är inte så intressant, men har säker missa något som någon kanske kan pointera

Jag skulle ta den äldre då skillnaden i prestanda är så gott som obefintlig men 16GB ram är betydligt mer framtidssäkert som man dessutom inte kan uppgradera i efterhand. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Skulle helt klart välja 2014 år modell då mer ram och större SSD är att föredra än nyare processorn.
Sen så är Mavericks att föredra fortfarande än Yosemite tills buggarna är fixade. Thunderbolt 2 finns även på 2014 modellen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Skulle helt klart välja 2014 år modell då mer ram och större SSD är att föredra än nyare processorn.
Sen så är Mavericks att föredra fortfarande än Yosemite tills buggarna är fixade. Thunderbolt 2 finns även på 2014 modellen.

Håller med föregående talare, 2014års-modellen alla dagar i veckan!

Tänkte även hijack:a tråden och fundera på vilka buggar i Yosemite du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Håller med föregående talare, 2014års-modellen alla dagar i veckan!

Tänkte även hijack:a tråden och fundera på vilka buggar i Yosemite du menar?

Fortfarande lite hackigt UI.
PDFer laggar sönder.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en mbpr13" dagen efter den nya lanserades
Jag kunde helt enkelt inte riktigt motivera prislappen, man fick för lite för att det ska vara värt det för mig iallafall.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Vad ska den användas till?
Och vad menar du med att 2014 går att uppgradera?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Håller med föregående talare, 2014års-modellen alla dagar i veckan!

Tänkte även hijack:a tråden och fundera på vilka buggar i Yosemite du menar?

Finns en hel del men några som jag störde mig mest på var wifi och bluetooth problemen och att safari ofta fick badbolls syndromet.
Väntar ett par uppdateringar innan jag testar Yosemite igen.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad ska den användas till?
Och vad menar du med att 2014 går att uppgradera?

Jag menade mer att man kan byta hdd och minnen etc där av citat. Även om 16 är max och osannolikt att man uppgraderar till terabyte SSD. Medans på 2015 modellerna är det omöjligt då minnena är fastlödda och hdd är pci chipp och inte vanlig 2.5tums disk.

Såg även att bootcamp win7 inte längre stöds på 2015 modellerna endast win8.1 och win10.

Blir helt klart den äldre modellen. Enligt tester så verkar cpu:n vara lite rappare trots 4th gen vs 5th gen. Men den ändras säkert när det blir bättre stöd för 5th gen. Men det är så marginellt. Om det är thunderbolt 2 också så blev det lättare att välja den äldre modellen. Nya touch funktionen känns ganska förlegad kanske blir bättre med tiden, visst plattan i sig kanske är bättre men man kan inte få allt. Tror jag gjort en bra prioritering

Ska man avvakta med yosemite? Jobb datorn har jag inte stött på något problem, hackigt eller buggigt.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

Jag menade mer att man kan byta hdd och minnen etc där av citat. Även om 16 är max och osannolikt att man uppgraderar till terabyte SSD. Medans på 2015 modellerna är det omöjligt då minnena är fastlödda och hdd är pci chipp och inte vanlig 2.5tums disk.

Såg även att bootcamp win7 inte längre stöds på 2015 modellerna endast win8.1 och win10.

Blir helt klart den äldre modellen. Enligt tester så verkar cpu:n vara lite rappare trots 4th gen vs 5th gen. Men den ändras säkert när det blir bättre stöd för 5th gen. Men det är så marginellt. Om det är thunderbolt 2 också så blev det lättare att välja den äldre modellen. Nya touch funktionen känns ganska förlegad kanske blir bättre med tiden, visst plattan i sig kanske är bättre men man kan inte få allt. Tror jag gjort en bra prioritering

Ska man avvakta med yosemite? Jobb datorn har jag inte stött på något problem, hackigt eller buggigt.

Tack för alla svar!

Kan vara att den nyare modellen har rappare igpu

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Jag menade mer att man kan byta hdd och minnen etc där av citat. Även om 16 är max och osannolikt att man uppgraderar till terabyte SSD. Medans på 2015 modellerna är det omöjligt då minnena är fastlödda och hdd är pci chipp och inte vanlig 2.5tums disk.

Det är fastlödade minnen och annan disk på alla MBPr (och MBA).
Sista modellen du kunde uppgradera disk och minne är 2012 MBP (utan retina).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

OT!

Det är också ett ilandsproblem att skriva isär ilands-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det är också ett ilandsproblem att skriva isär ilands-problem.

Tread lightly nu. Jag kan se det där som näthat!
Men alldeles riktigt! Det ska skrivas enligt följande http://sv.wikipedia.org/wiki/I-landsproblem
Så till er andra i tråden som har bitit er i läppen över detta så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Tackar även iMatter för detta bidrag till tråden fastän det inte hör till sakfrågan. Trodde bronies bara delade glädje.

Så till det som var väsentligt med denna tråd:

Simply look on the front edge of the MacBook Pro on the right side. If you see a thin black slit, then it’s upgradeable. This slit has nothing to do with its upgradeability. It’s actually an IR receiver, but Apple removed it on newer MacBooks that aren’t upgradeable, so this is the easiest way to tell if a MacBook Pro you’re about to buy is upgradeable or not.
..
While the newer Retina MacBook Pros are technically not able to be upgradeable, the solid-state storage modules are removable, so with the right know-how and the right parts, you could upgrade the storage of a Retina MacBook Pro without having to take it to Apple. However, the process is far more difficult than replacing a traditional hard drive and it isn’t for the faint of heart.
07/26/2014 By Craig Lloyd

Så med denna fakta så känns det som att det jag missar med att ta den äldre versionen är iris 6100 och forcetouch trackpad och 5th gen processor som i dagsläget är knappt en uppgradering. Då kanns ju 256 gig ssd och 8g ram klart bättre. eller någon som har en annan anledning att sikta på den nyare modellen?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

2014 års modell av de där två. PC-användare själv.

Mjukvara kan du uppgradera, du får mer hårdvara. Ja, förutom processorn då, men den gör inget större skillnad.

Det senaste är inte alltid bäst.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Finns en hel del men några som jag störde mig mest på var wifi och bluetooth problemen och att safari ofta fick badbolls syndromet.
Väntar ett par uppdateringar innan jag testar Yosemite igen.

Såpass, jag har kört Yosemite sen release(oktober?) och visst jag har haft lite problem, men inget som har fått mig att vilja gå tillbaka. Dock kan det ju bero på att jag utbildar mig till IT-tekniker och de problemet jag har hemma är inget mot de problemet jag lyckas skapa under laborationerna i skolan så

Ber om ursäkt att vi är lite off-topic!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Såpass, jag har kört Yosemite sen release(oktober?) och visst jag har haft lite problem, men inget som har fått mig att vilja gå tillbaka. Dock kan det ju bero på att jag utbildar mig till IT-tekniker och de problemet jag har hemma är inget mot de problemet jag lyckas skapa under laborationerna i skolan så

Ber om ursäkt att vi är lite off-topic!

Noll problem med Yosemite på min gamla macbook pro från 2009. Använder iofs inte Safari då den är totalt värdelös anser jag.