Hjälp: Tvåfaktorautentisering fungerar inte i Facebook

Permalänk
Medlem

Hjälp: Tvåfaktorautentisering fungerar inte i Facebook

Hej,

Jag försöker använda tvåstegsautentisering till Facebook via funktionen Inloggningsgodkännanden, men det fungerar inte. Jag kan logga in utan att någon kod skickas till mobilen trots att jag har ställt in att det alltid ska krävas kod.

När jag var inloggad på FB valde jag under Säkerhetsinställningar att använda Inloggningsgodkännanden. Jag har valt "Kräv en säkerhetskod för åtkomst till mitt konto från okända webbläsare". Jag har även avregistrerat alla enheter och webbläsare under "Dina webbläsare och appar" eftersom jag vill få en säkerhetskod skickad till min mobil varje gång jag vill logga in på Facebook.

Efter att jag gjort dessa inställningar loggade jag ut från Facebook. När jag sedan försökte logga in igen i samma webbläsare (Firefox) så kom jag direkt in på min Facebook-sida igen utan att behöva ange någon säkerhetskod (förutom epostadress och lösenord). Trots det finns ingen webbläsare angiven under "Dina webbläsare och appar". Jag kan alltså logga in utan säkerhetskod, trots att jag angett att jag måste ha det.

Jag testade att logga ur och öppna Internet Explorer istället. När jag loggade in på FB därifrån istället så fick jag denna gång en förfrågan om säkerhetskod. Jag använde en kod från Kodskaparen i mobilen och markerade att jag inte vill att webbläsaren ska godkännas för inloggning. Trots det, när jag loggar ur FB och testar att logga in igen i IE, så kommer jag direkt in på FB utan att behöva ange någon säkerhetskod. Under "Dina webbläsare och appar" finns fortfarande inga enheter eller webbläsare sparade.

Ibland hjälper det att stänga ner hela webbläsaren och starta upp den igen, men oftast inte, och det fungerar när jag byter webbläsare mellan varje session (t ex växlar mellan FF och IE), men loggar jag ut och in i samma webbläsare behöver jag inte använda någon kod (utöver epostadress och lösenord). Detta är katastrof ur säkerhetssynpunkt.

Inloggningsgodkännanden fungerar därmed inte alls.

Vad ska jag göra för att få detta att fungera? Jag vill alltså ALLTID få en säkerhetskod skickad till min mobil när jag ska logga in på FB, oavsett vilken enhet eller webbläsare jag använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att kontakta Facebook kanske?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja, det har jag gjort.