Koppla skärm till ett dåligt grafikkort, men "använda" ett bra, i samma dator.

Permalänk
Medlem

Koppla skärm till ett dåligt grafikkort, men "använda" ett bra, i samma dator.

Vet inte om jag fick rubriken helt rätt, men såhär ligger det till. Jag har en skärm med en vga kontakt, som jag vill koppla in i en dator. Problemet är att denna dator endast har dvi-uttag. Så min fråga är; kan jag sätta i ett gammalt pci kort som har ett vga-uttag, koppla in skärmen i detta kort, men få ut prestandan ur mitt andra kort, med endast dvi-uttag. Eller måste jag ha en dvi-vga adapter?

Är tacksam för alla svar

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

är väl klart smidigare men en adapter men det kan kanske funka. jag hade både ett gtx 680 och ett r9 290x inkopplade i datorn på samma gång en stund. det fungerade alldeles felfritt den korta tiden jag använde det och båda korten kunde stressas på samma gång, testade att spela lite också utan problem. märktes inte ens att det var två grafikkort i datorn utan det fungerade utmärkt att föra fönster mellan skärmarna, att bencha gtx 680 på skärmen som var inkopplad i r9 290x och så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orkhan:

Vet inte om jag fick rubriken helt rätt, men såhär ligger det till. Jag har en skärm med en vga kontakt, som jag vill koppla in i en dator. Problemet är att denna dator endast har dvi-uttag. Så min fråga är; kan jag sätta i ett gammalt pci kort som har ett vga-uttag, koppla in skärmen i detta kort, men få ut prestandan ur mitt andra kort, med endast dvi-uttag. Eller måste jag ha en dvi-vga adapter?

Är tacksam för alla svar

Det går att ha flera grafikkort, men jag tvivlar på att du vill ansluta ett pcigrafikkort, det måste ju vara närmare 20 år gammalt, (agp kom 1997) och även om du bara ska läsa text så lär det vara bättre med usb grafik eller så skaffar du rätt kabel/adapter om du har lediga portar på ditt riktiga grafikkort.
Pci kortet kan du ge till nån som håller på med retrodatorer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att ha flera grafikkort, men jag tvivlar på att du vill ansluta ett pcigrafikkort, det måste ju vara närmare 20 år gammalt, (agp kom 1997) och även om du bara ska läsa text så lär det vara bättre med usb grafik eller så skaffar du rätt kabel/adapter om du har lediga portar på ditt riktiga grafikkort.
Pci kortet kan du ge till nån som håller på med retrodatorer

Mja.. kortet är väl ifrån ca 2004 skulle jag tippa, sitter i en dator med bla intel p4, men nu när du säger det kanske det är ett agp kort ändå. Problemet är dock att jag ville mitt andra pci-e kort (6870 xfx dd) skulle sköta skälva arbetet, utan att ha en skärm inkopplad i sig. Skärmen skulle vara inkopplad i ett annat kort i samma dator.

Sket dock i allt detdär och stoppa i ett Radeon HD 5670. Skall ändå inte köra några tunga spel på det.
Tack för svaren, ha det gött!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orkhan:

Mja.. kortet är väl ifrån ca 2004 skulle jag tippa, sitter i en dator med bla intel p4, men nu när du säger det kanske det är ett agp kort ändå. Problemet är dock att jag ville mitt andra pci-e kort (6870 xfx dd) skulle sköta skälva arbetet, utan att ha en skärm inkopplad i sig. Skärmen skulle vara inkopplad i ett annat kort i samma dator.

Sket dock i allt detdär och stoppa i ett Radeon HD 5670. Skall ändå inte köra några tunga spel på det.
Tack för svaren, ha det gött!

Vad vill du göra, vad ska du ha 6870kortet till om du inte ska ha det till grafik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad vill du göra, vad ska du ha 6870kortet till om du inte ska ha det till grafik ?

tänkte ha kortet till grafik, men det har bara dvi portar, och min monitor har bara en vga kabel. Därför undrade jag om jag kan koppla in ett kort med vga-portar och koppla in skärmen i detta kort, medans 6870 sköter allt arbete. Alltså att ha båda korten i burken, ett som arbetar och ett som endast skickar bilden till skärmen.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

tänkte ha kortet till grafik, men det har bara dvi portar, och min monitor har bara en vga kabel. Därför undrade jag om jag kan koppla in ett kort med vga-portar och koppla in skärmen i detta kort, medans 6870 sköter allt arbete. Alltså att ha båda korten i burken, ett som arbetar och ett som endast skickar bilden till skärmen.

Kolla specifikationerna eller manualen till kortet. Såvida inte kortet enbart stöder DVI-D så kan du köra en enkel passiv adapter för att få ut VGA från DVI, funkar galant för DVI-A och DVI-I. Kan du köra en adapter så gör det. Extrakortslösningen är att be om trubbel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

tänkte ha kortet till grafik, men det har bara dvi portar, och min monitor har bara en vga kabel. Därför undrade jag om jag kan koppla in ett kort med vga-portar och koppla in skärmen i detta kort, medans 6870 sköter allt arbete. Alltså att ha båda korten i burken, ett som arbetar och ett som endast skickar bilden till skärmen.

En adapter kostar ju inte mer än 50-100kr plus att många fått dem med gratis till sina grafikkort. du har ingen liggandes i någon gammal kartong? Jag har säkert 5-6 st hemma över.

I regel så är det ju kortet som är kopplat till skärmen som är ansvarigt för att skicka ut bilden också, annars får man ju på något sätt streama färdig bilddata till det andra kortet, det låter väldigt mycket krångligare än en vanlig adapter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orkhan:

tänkte ha kortet till grafik, men det har bara dvi portar, och min monitor har bara en vga kabel. Därför undrade jag om jag kan koppla in ett kort med vga-portar och koppla in skärmen i detta kort, medans 6870 sköter allt arbete. Alltså att ha båda korten i burken, ett som arbetar och ett som endast skickar bilden till skärmen.

Nej det finns inget sätt att koppla så, du måste ansluta monitorn till kortet som sköter grafiken du vill visa om det handlar om spelande (du kan ha beräkningskort i datorn men jag förmodar att det är spelgrafik du vill ha.)

Har du bara en dvi kontakt på kortet så är det en dvi-i port, så skaffa en kontaktadapter eller ännu hellre byt ut monitorn om den bara har vga, det brukar följa med en sån adapter till grafikkorten så kolla om du inte har en nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.