Installera en SSD som C: på en ASUS G750JS

Permalänk
Medlem

Installera en SSD som C: på en ASUS G750JS

Hej behöver råd ang att installera en SSD på min väns G750JS-T4056H, den har en 750GB SSHD men han vill ha en SSD som C: drive.
Min första fråga är, om man sätter i en SSD och kör återställnings programmet, kan man då välja SSDn som C: istället för den 750GB disken som redan sitter i?
Om inte, hur ska man då gå tillväga?

Min andra fråga är kanske lite töntig men kvittar det vilken HDD slot de sitter i eller bör han sätta SSD där SSHDn sitter idag och flytta SSHDn till den andra sloten?

Jag hade gärna testat mig fram själv med en av mina SSD enheter men jag är på andra sidan jordklotet så jag hoppas ni kan hjälpa mig så jag kan hjälpa honom

Tack på förhand / Rikard

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slagt:

Hej behöver råd ang att installera en SSD på min väns G750JS-T4056H, den har en 750GB SSHD men han vill ha en SSD som C: drive.
Min första fråga är, om man sätter i en SSD och kör återställnings programmet, kan man då välja SSDn som C: istället för den 750GB disken som redan sitter i?
Om inte, hur ska man då gå tillväga?

Min andra fråga är kanske lite töntig men kvittar det vilken HDD slot de sitter i eller bör han sätta SSD där SSHDn sitter idag och flytta SSHDn till den andra sloten?

Jag hade gärna testat mig fram själv med en av mina SSD enheter men jag är på andra sidan jordklotet så jag hoppas ni kan hjälpa mig så jag kan hjälpa honom

Tack på förhand / Rikard

Hej,

Svar på din första fråga är nej, man kan inte "återställa" från en disk till en annan. Men man kan bränna ut återställningspartitionen från SSHD:n på en USB, och sedan installera Windows från stickan på SSD:n. Så här gör man: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...
Annars så har vissa SSD-tillverkare kloningsmjukvara som är gratis. Brukar heta något i stil med "Data migration tool". Med kloningsmjukvara kan du kopiera över operativsystemet till SSDn. Men även om du gör det skulle jag rekommendera att bränna ut återställningspartitionen så att man har den ifall om något skulle hända.

Du kan sätta SSD:n i den tomma diskplatsen, behöver inte flytta på SSHD:n.

Lycka till!

Visa signatur