Hjälp mig att motivera köp (av NUC?) :)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att motivera köp (av NUC?) :)

Hej!

Min filmsamling ligger på min NAS Synology DS214play. I normalfallet använder jag den endast som filserver - jag spelar upp filmerna via min stationära dator (som är tillräckligt kraftfull för allt jag kastar till den).
Jag har precis börjat köra Plex och tycker att det är kul att kunna transkoda till iPhone/iPad, men det är inget jag egentligen behöver.

Det hela funkar smidigt, så smidigt att jag undrar om jag behöver något mer än min NAS och min stationära dator. Samtidigt gillar jag teknik på en nivå som gränsar till nördigt. Jag vill alltså ha en NUC - men jag vet inte riktigt varför.

Så min fråga är: vad skulle jag vinna på att skaffa en NUC? Är det bara att jag slipper starta min stationära dator när jag ska spela upp film på TV:n?

Förtydligat rubrik.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid skönt att ha en dedikerad htpc som alltid står på och drar näst intill ingen ström alls.
Switcha output med fjärren på tvn och vips där är Kodi med dina filmer och serier väntandes på dig, behöver inte ens ha datorn igång.

Om du ska skaffa en nuc rekommenderar jag dig att skaffa i3/i5 varianten och inte celeron.
Ska det vara renodlat i Kodi så är det strunt samma, där fungerar celeron varianten lika bra (har en DN2820FYKH) och klarar uppspelning av allt jag testat, däremot väldigt dåligt stöd för videoacceleration ute i windows, så youtube via browser funkar halvdant.

My two cents.