Koppla på extern wifi antenn ps3

Permalänk
Avstängd

Koppla på extern wifi antenn ps3

Halloj.

Finns flertalet videos på youtube där man visar hur man kopplar på en antenn, via kabel U.FL - SMA via interna wifikortet, borra hål och ansluta en wifi antenn till PS3an.
För att boosta upp den trådlösa signalen markant.

1. Jag kan inte dra nätverkssladd till PS3an..

Min fråga till er här, är

den kontakten, kabeln, anslutningen som man fäster innuti PS3an till SMA pluggen vart hittar man en sådan?

den heter U.FL RP-SMA female pigtail adapter.

har googlat som en tok, men kommer bara till utländska sidor. Är det enda alternativet, att beställa utomlands?
eller går det att hitta en sådan i Sverige?

Tacksam för svar om någon är bättre än mig på att googla.

Permalänk
Medlem

Min fråga är varför? har du mycket packet loss? eller andra problem, är det bara hastighet så kommer inte mycket hjälpa på grund av PS3'an kan max köra 22Mbit över Wifi på grund av tekniken den använder.

Det smartaste sättet är nog att skaffa en Wifi reciver hub bakom tv bänken som du sedan kan koppla in prylar med kabel till den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det där med powerline har jag inte fått att fungera. Har 2 par sådana. Men ingen framgång när jag skall installera dem.
Är ingen raketforskare

Bor i lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Min fråga är varför? har du mycket packet loss? eller andra problem, är det bara hastighet så kommer inte mycket hjälpa på grund av PS3'an kan max köra 22Mbit över Wifi på grund av tekniken den använder.

Det smartaste sättet är nog att skaffa en Wifi reciver hub bakom tv bänken som du sedan kan koppla in prylar med kabel till den.

Strular mycket när jag streamar film från datorn. Det gäller nästintill alla upplösningar. Då har jag ändå ställt ner kvaliteten i universal media server. Datorn har ett .AC kort och routern är den näst nyaste nyaste asusen nt68u tror jag den heter "osäker dock " med senaste firmwaren. Så det känns som problemet ligger i just ps3an .

och det med antenn verkar vara en billig och smidig lösning.

Har testat folie varianten och det funkar kanon. Men ps3an blir mycket varmare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Det där med powerline har jag inte fått att fungera. Har 2 par sådana. Men ingen framgång när jag skall installera dem.
Är ingen raketforskare

Bor i lägenhet.

Vad är det för några du har? Det bör inte vara något problem, men störningar på elnätet kan dra ner hastigheten rejält och det finns säkert en och annan modell som är tveksam.

Själv kör jag med ett par TP-Link AV500 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683) och i min lägenhet får jag lite drygt 90 Mb/s i länkhastighet mellan dom, vilket blir ca 45 Mb/s i verklig överföringshastighet. Ping över den länken ligger rätt stabilt på ca 3 ms.

Nu har du ju redan två powerline adaptrar, så i första hand kanske du skulle försöka få dom att funka, men annars är mitt tips att man köper ett par bra powerline adaptrar i en webshop. Sen packar man upp dom försiktigt och bryter inte förpackningar, förseglingar, eller tar bort skyddsfilmer i onödan så att man kan packa ihop dom riktigt snyggt och nyttja ångerrätten utan tjafs om det inte funkar.

Om man har tillgång till jordade uttag så är adaptrar ur någon nyare generation för jordade uttag att föredra eftersom dom tydligen kan använda sig av jordkabeln på något sätt och få bättre hastighet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan skaffa en brygga och ansluta med ethernetkabel för att få bättre radioegenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad är det för några du har? Det bör inte vara något problem, men störningar på elnätet kan dra ner hastigheten rejält och det finns säkert en och annan modell som är tveksam.

Själv kör jag med ett par TP-Link AV500 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683) och i min lägenhet får jag lite drygt 90 Mb/s i länkhastighet mellan dom, vilket blir ca 45 Mb/s i verklig överföringshastighet. Ping över den länken ligger rätt stabilt på ca 3 ms.

Nu har du ju redan två powerline adaptrar, så i första hand kanske du skulle försöka få dom att funka, men annars är mitt tips att man köper ett par bra powerline adaptrar i en webshop. Sen packar man upp dom försiktigt och bryter inte förpackningar, förseglingar, eller tar bort skyddsfilmer i onödan så att man kan packa ihop dom riktigt snyggt och nyttja ångerrätten utan tjafs om det inte funkar.

Om man har tillgång till jordade uttag så är adaptrar ur någon nyare generation för jordade uttag att föredra eftersom dom tydligen kan använda sig av jordkabeln på något sätt och få bättre hastighet.

Hade visst 3 par. dvs 6st.

Belkin f5d4078 v1 powerline gigabit adapter heter dem. köpte dem på netonnet för ca 2 år sedan. Men fick dem inte att fungera, så ligger i ett skåp och samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Hade visst 3 par. dvs 6st.

Belkin f5d4078 v1 powerline gigabit adapter heter dem. köpte dem på netonnet för ca 2 år sedan. Men fick dem inte att fungera, så ligger i ett skåp och samlar damm.

Är ju rätt märkligt, får du dom inte att koppla upp eller vad händer? Sökte lite, men just v1:an verkar ju inte helt enkelt att hitta info om. På Belkins hemsida hittar man ju bara info om v2. Har du provat att få dom att länka upp i lite "labb-miljö", typ båda i samma grenuttag, kabel från router till den ena adaptern och sen en kabel från den andra adaptern till en laptop?

Ett tips på ett helt annat sätt att problem med kabeldragning är platt UTP kabel typ: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag körde en sån i min förra lägenhet, gick rätt smidigt att försiktigt lätta på golvlister och peta ner i springan mellan golv och vägg. På två ställen gick jag över dörrar genom att fästa kabeln med duttar av dubbelhäftande tejp på dörrlisten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

den heter U.FL RP-SMA female pigtail adapter.

har googlat som en tok, men kommer bara till utländska sidor. Är det enda alternativet, att beställa utomlands?
eller går det att hitta en sådan i Sverige?

Tänkte att jag kanske skulle försöka mig på att vara lite OnT också...
Är det månne en sån här kabel du är ute efter: http://www.electrokit.com/adapterkabel-rpsma-u-fl.45858 ?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Tänkte att jag kanske skulle försöka mig på att vara lite OnT också...
Är det månne en sån här kabel du är ute efter: http://www.electrokit.com/adapterkabel-rpsma-u-fl.45858 ?

Underbart.

Tack, precis en sådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Är ju rätt märkligt, får du dom inte att koppla upp eller vad händer? Sökte lite, men just v1:an verkar ju inte helt enkelt att hitta info om. På Belkins hemsida hittar man ju bara info om v2. Har du provat att få dom att länka upp i lite "labb-miljö", typ båda i samma grenuttag, kabel från router till den ena adaptern och sen en kabel från den andra adaptern till en laptop?

Ett tips på ett helt annat sätt att problem med kabeldragning är platt UTP kabel typ: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag körde en sån i min förra lägenhet, gick rätt smidigt att försiktigt lätta på golvlister och peta ner i springan mellan golv och vägg. På två ställen gick jag över dörrar genom att fästa kabeln med duttar av dubbelhäftande tejp på dörrlisten.

Inte testat samma grenuttag, utan en vid router, en vid dator, en vid tv , en vid ps3 osv men fick som sagt ingen ordning på det då.
Skall testa att köra samma grenuttag imorgon, så får vi se om det blir skillnad.

Testade nu ikväll att streama med universal media server till TV.n en Samsung D8005 inte testat förut. Funkade hur smidigt som helst, inget lagg överhuvudtaget, inte ens i 1080p. Sitter väl förmodligen ett bättre wifikort i dem, plus att tvn sitter uppe på väggen och inte som ps3an gömd i en multimediamöbel.

Permalänk
Avstängd

Drog en nätverkskabel genom hela lägenheten idag.

Nu fungerar det med alla filmer i alla upplösningar till PS3an.

Utan kabel , hackar alla filmer (trådlöst)

Med Tv.n fungerar alla filmer i alla upplösningar både med och utan kabel.

När jag streamar via TV.n Upplever jag att bilden blir sämre gentemot om jag streamar via Ps3an.

Tv.n grynigare bild , ljusare , oskärpa.

Någon som vet vad det beror på?

Skall gå på Powerline om en liten stund och testa lite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Coffe81:

När jag streamar via TV.n Upplever jag att bilden blir sämre gentemot om jag streamar via Ps3an.
Tv.n grynigare bild , ljusare , oskärpa.
Någon som vet vad det beror på?

Det kan bero på att du använder helt olika videoavkodare och olika inställningar beroende på om tv tar emot en bild via hdmi eller om den ska sköta jobbet själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att du använder helt olika videoavkodare och olika inställningar beroende på om tv tar emot en bild via hdmi eller om den ska sköta jobbet själv.

Tänkte i de banorna, var dock osäker. Trodde att videoavkodaren låg i datorn, där programmet universal media server ligger.

Ang powerline, får jag fortfarande ingen ordning på de.

Får inget nät överhuvudtaget , kör 1 powerline till router och en till laptop i samma uttag. har testat att resetta och göra om fyra gånger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Coffe81:

Tänkte i de banorna, var dock osäker. Trodde att videoavkodaren låg i datorn, där programmet universal media server ligger.

Ang powerline, får jag fortfarande ingen ordning på de.

Får inget nät överhuvudtaget , kör 1 powerline till router och en till laptop i samma uttag. har testat att resetta och göra om fyra gånger.

Sätt homeplugenheterna bredvid varandra och para dem innan du flyttar dem dit de ska sitta, många har ju också ett adminprogram, du kan köra på dem i stället för knapptryckandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar manualen rätt och det är rätt manual jag kollat i (lite svårt att avgöra om det är v1 eller v2 manualen)
skulle jag göra såhär:

  1. Stoppa båda enheterna bredvid varandra i ett grenuttag.

  2. Dra en kabel från den ena adaptern till routern och sen en kabel från den andra adaptern till en dator (eg tror inte detta behövs men manualen säger så)

  3. Sen med router och dator påslagna så pluggar du in grenuttaget i väggen.

  4. Tryck sen på "Encryption key" i mer än 10 sekunder på båda enheterna. Sen väntar du lite.

  5. Tryck sen på "Encryption key" på den ena enheten i mer än 1 sekund men mindre än 3 (förslagsvis den som är kopplad till routern). Sen väntar du lite.

  6. Inom två minuter trycker du på "Encryption key" på den ena enheten i mer än 1 sekund men mindre än 3.

Om det inte funkar, så har jag troligtvis läst fel manual

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Om jag tolkar manualen rätt och det är rätt manual jag kollat i (lite svårt att avgöra om det är v1 eller v2 manualen)
skulle jag göra såhär:

  1. Stoppa båda enheterna bredvid varandra i ett grenuttag.

  2. Dra en kabel från den ena adaptern till routern och sen en kabel från den andra adaptern till en dator (eg tror inte detta behövs men manualen säger så)

  3. Sen med router och dator påslagna så pluggar du in grenuttaget i väggen.

  4. Tryck sen på "Encryption key" i mer än 10 sekunder på båda enheterna. Sen väntar du lite.

  5. Tryck sen på "Encryption key" på den ena enheten i mer än 1 sekund men mindre än 3 (förslagsvis den som är kopplad till routern). Sen väntar du lite.

  6. Inom två minuter trycker du på "Encryption key" på den ena enheten i mer än 1 sekund men mindre än 3.

Om det inte funkar, så har jag troligtvis läst fel manual

Du har läst helt rätt. Så står det i min också, dem som följde med lådan. Det för att matcha dem.
Dock får jag inte det att fungera. Kommer varken ut på internet , eller hittar nätverket.

Mina föräldrar hade ett av dessa par förut, och hemma hos dem fungerade det. Användes istället för att ha kabel mellan router och dreambox.
Men ICKE här hos mig.

Man blir helt skogstokig när det inte fungerar som man vill.

Permalänk
Medlem

Jadu, då återstår det antagligen bara att kontakta Belkins support. Det finns kanske någon uppdatering.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns kanske någon uppdatering.

http://www.belkin.com/us/support-search?search=F5D4078

sägs förbättra även "räckvidd", så antagligen nån form av störningskompensation. dessa prylar är väldigt beroende av ledningarna, därav kan de funka allt från bra till inte alls. (som i från ett hus till annat alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

http://www.belkin.com/us/support-search?search=F5D4078

sägs förbättra även "räckvidd", så antagligen nån form av störningskompensation. dessa prylar är väldigt beroende av ledningarna, därav kan de funka allt från bra till inte alls. (som i från ett hus till annat alltså)

Jag såg den där länken också, men jag fattade det som att det var firmware till version 2 av hårdvaran. Fast det var nog fel. TS kanske skulle prova att uppgradera och se vad som händer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag såg den där länken också, men jag fattade det som att det var firmware till version 2 av hårdvaran. Fast det var nog fel. TS kanske skulle prova att uppgradera och se vad som händer.

noterade inte det. men v2 brukar oftast indikera nån mindre kosmetisk eller byggteknisk förändring som inte är värd att ge ett nytt modellnamn för. och då bör det vara samma mjukvara i tycker man.

men men, det kanske är helt andra chips i. men då får vi väll anta att den helt enkelt vägrer uppdatering, om den inte är helt stolligt konstruerad då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

noterade inte det. men v2 brukar oftast indikera nån mindre kosmetisk eller byggteknisk förändring som inte är värd att ge ett nytt modellnamn för. och då bör det vara samma mjukvara i tycker man.

men men, det kanske är helt andra chips i. men då får vi väll anta att den helt enkelt vägrer uppdatering, om den inte är helt stolligt konstruerad då.

Laddade ner ett utility verktyg från belkin, som sökte uppdateringar till V1. Uppdateringarna som hittades var V2 och dem som är länkade ovan.

Dock kvarstår problemet med att para ihop enheterna.

inget nät/nätverk med båda ikopplade.

Vet inte vad felet är eller vart det ligger, min första tanke var att det är olika faser mellan rummen. Men samtidigt fungerar det inte heller i samma grenuttag mellan router och laptop.

Det skulle eventuellt kunna vara fel på själva enheterna. Dock känns det föga trovärt att alla 6 skulle vara fel på?

edit : Det kanske är nätverkskablarna som är trasiga? Dem har ju legat i flyttlåda, och i ett skåp i 2 år?
Skall testa med en annan nätverkskabel så får vi se.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan testa kablarna genom att ansluta en dator till routern via dem.
Har du provat göra reset på homeplugarna innan du försöker para ihop dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag fått det att fungera med pluggarna. ÄNTLIGEN!

Gjorde som man skulle ett tiotal gånger, till slut funkade det.

Det var lite som att vinna på lotto nu efteråt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Nu har jag fått det att fungera med pluggarna. ÄNTLIGEN!

Gjorde som man skulle ett tiotal gånger, till slut funkade det.

Det var lite som att vinna på lotto nu efteråt!

Grattis!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Tack.

Dock är hastigheten lite som med wifi ungefär dvs Ingen konstant hastighet utan går snabbt, dippar massa och sen upp igen.
läste lite om homeplug och kan ha med kablaget i väggen att göra. dåliga/gamla ledningar etc. Dock fungerar det betydligt bättre än när jag kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Vet att det är gammal tråd men lite nyfiken ifall du kunde uppdatera f5d4078 v1 till v2 via utility från belkin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipmp:

Vet att det är gammal tråd men lite nyfiken ifall du kunde uppdatera f5d4078 v1 till v2 via utility från belkin

Skickades från m.sweclockers.com

Jag svarar mitt eget...

Jepp. Det gick bra uppgradera till senaste 2 versionen av firmwaren. Känns mer stabil!