Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutin till Amd A6 7400K?

Byggde ihop en billigare maskin med en AMD A6 apu till min kompis. Idag när jag var där och hjälpte han lite så upptäckte jag att cpuns grafikdel inte verkar vara installerad.

I enhetshanteraren under bildskärmskort var det "standard kort med drivrutin från microsoft". Under processor så står det iaf rätt, "amd a6 7400k radeon R5"
Catalyst control center visar bara processorn, finns inte minsta grafikinställning att göra. Laddade hem senaste drivrutinen från AMD.

Detta är första APUn jag bygger så är inte bekant med dessa typer av processorer men eftersom det finns en inbyggd grafikdel så borde det väl synas både under bildskärmskort i enhetshanteraren och i CCC?

moderkort: minns inte riktigt namnet nu men am2+ med både hdmi och dvi utgång.
ddr3 8 gig
ssd 120 gig
400w nätdel
windows 7 64bit

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ladda ner AMDs nya Omega driver så ska du ha med driver till GPUn oxå!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast

Det är bara att ladda hem och installera som vanligt från AMD's sida.
Om du håller muspilen på "Drivers+Support" på AMD's sida så ser du två fält där du ska välja operativsystem antingen för "Latest AMD GPU drivers" eller för "Latest AMD APU drivers", eftersom det är en APU så väljer du såklart APU-drivers och sedan operativsystemet.

Sen är det bara och ladda ner och installera, lätt som en plätt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha, var nog så att jag valde GPU drivrutin av gammal vana när jag byggde ihop den i förra veckan. Skickade länk till han för Omega 14.12 för apu och sa att han ska ladda hem och installera den.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!