"Required Device is not connected" Varje gång jag startar datorn

Permalänk

"Required Device is not connected" Varje gång jag startar datorn

Hej! För någon månad sedan bytte jag chassi och processorn (4790k) Flyttade självklart alla delar men det verkar som om det blivit något fel. Varje gång jag startar datorn kommer jag till en blå skärm där det står "Required Device is not connected". Jag har ett G19 tangentbord men det fungerar ej vid start och jag kan inte använda det för att komma in i BIOS eller för att trycka F8 eller enter vid "Required Device is not connected" sidan. Därför får jag använda ett gammaldags tangetbord utan USB för att gå in i Bios, mitt g19 fungerar normalt annars.

Det skumma är att när jag går in i BIOS och sedan trycker restart direkt så kommer jag inte till "Required Device is not connected". Så varje gång jag startar datorn måste jag koppla in det gamla tangetbordet, gå in i bios och sedan trycka restart för att kunna starta datorn normal.

Aldrig hört talas om detta problem innan, Någon annan som vet hur man kan lösa detta problem?

Permalänk
Medlem

Har ditt nya chassi USB 3.0 och ditt gamla saknade det? I så fall behövs drivrutiner för USB 3.0-portarna.

Permalänk

Mitt förra chassi var ett Define R4 och mitt nya ett Phantom 820, Båda har USB 3.0 portar. Jag installerade drivrutinerna till mitt G19 precis men samma problem kvarstår D: Någon som har något annat tips jag kan pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Mitt förra chassi var ett Define R4 och mitt nya ett Phantom 820, Båda har USB 3.0 portar. Jag installerade drivrutinerna till mitt G19 precis men samma problem kvarstår D: Någon som har något annat tips jag kan pröva?

Lite oklart, men har du försökt annan usb-port, gärna 2.0 istället för 3.0, vilker moderkort har du?

PS. pröva alla usb portar, ibland så funkar det på en men inte alla.

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Lite oklart, men har du försökt annan usb-port, gärna 2.0 istället för 3.0, vilker moderkort har du?

PS. pröva alla usb portar, ibland så funkar det på en men inte alla.

Har prövat alla portar, Jag har ett Z87-GD65 Moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Har prövat alla portar, Jag har ett Z87-GD65 Moderkort.

Va annat har du ikopplat i dina usb portar?

EDIT: Tänkte om problemet kan härledas till något sånt här http://forums.whirlpool.net.au/archive/2122480

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Va annat har du ikopplat i dina usb portar?

EDIT: Tänkte om problemet kan härledas till något sånt här http://forums.whirlpool.net.au/archive/2122480

har kopplat mitt G19 till moderkortet för tillfället och det enda jag har i USB portarna är min mus

Permalänk

Bump, Någon mer som har något tips?

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera/nolla bios ? Mitt moderkort fick inget nät via inbyggda porten, men då jag uppdaterade bios så fungerade internet som det skulle. Moderkortet var nytt och jag hade installerat alla drivrutiner för det, kanske värt ett försök? Se bara till så du får rätt fil till ditt moderkort.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av mindflow:

Har du testat att uppdatera/nolla bios ? Mitt moderkort fick inget nät via inbyggda porten, men då jag uppdaterade bios så fungerade internet som det skulle. Moderkortet var nytt och jag hade installerat alla drivrutiner för det, kanske värt ett försök? Se bara till så du får rätt fil till ditt moderkort.

Tack för tipset! Men det hjälpte inte heller.

P:S Kan tilläga att oavsett vilket tangetbord jag har ikopplat vid start kommer jag till "Required device is not connected" Men det är endast det gamla Dell tangetbordet som fungerar att komma in i BIOS med vid uppstart. Kan det vara något annat fel?

Permalänk
Medlem

Gå in under USB Configuration -> Legacy USB Support
Testa Auto eller Enabled
Samt testa att disabla Onboard USB 3.0 (Så det inte är det som spökar för dig.)

Permalänk
Medlem

Inte så att du får Error code: 0xc000000f vid blåskärmen?
Windows 8?

Permalänk
Skrivet av Optimist:

Inte så att du får Error code: 0xc000000f vid blåskärmen?
Windows 8?

Jo! Är i skolan nu men är nästan 100 på att det är den error coden jag får! Vet du vad problemet är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Jo! Är i skolan nu men är nästan 100 på att det är den error coden jag får! Vet du vad problemet är?

Vekar ha något med Secure Boot, Fast boot att göra.

http://www.smartpctricks.com/2013/09/solved-error-code-0xc000000f-windows-8-a-required-device-isnt-connected-or-cant-be-accessed.html

How to solve Windows 8 Blue Screen Error

We have to disable Fast UEFI secure boot from the bios to perform windows troubleshoot. Please follow the simple steps,

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Hittade nu vilket error code jag fick

Error Code: 0xc000000e

EDIT: Tror jag hittade en lösning på problemet! Ska pröva att använda https://neosmart.net/EasyRE/
Kommer uppdatera hur det går senare. Tack alla som har bidragit med tips för att lösa problemet, det uppskattas enormt!

Permalänk

Tillbaka nu med ytterligare problem... Gjorde en återställning på datorn och formaterade alla hårddiskar. Installerade windows på samma SSD som innan och det verkade gå bra... Tills jag fick samma error code igen. Hände inte hela tiden men oftast.

Försökte installera windows 8.1, vilket inte heller gick då jag fick error code: 0xC1900101 - 0x20017 varje gång. Försökte koppla ur de andra två hårddiskarna men helt plötsligt fick jag felmedellanded att ett operativsystem inte hittades, Ja jag är helt säker jag hade i rätt SSD. Kopplade i resterande hårddiskar men kunde fortfarande inte hitta ett operativsystem. Sitter nu på min Macbook och försöker hitta en lösning. Någon som har något tips?

Kan det kanske vara SSDn det är fel på? Har en 840 Pro 256 GB ssd som jag har OS på. Sedan ytterligare en 840 EVO 120GB och en WD 3TB.

Snabba svar uppskattas då jag behöver datorn ASAP

EDIT: Kan tilläga att jag även får en hel del felmeddelande i Windows Update när jag försöker installera uppdateringar