Exchange 2013 - Behörigheter?

Permalänk
Medlem

Exchange 2013 - Behörigheter?

Har precis migrerat konton till Exchange 2013 och har stött på patrull.
Nu när jag ska skicka mail med ett konto så säger den att jag "inte har rättighet att skicka mail från den valda användaren"
Jag har Outlook 2010, men kör på Outlook 2013 Exchange.
Allting fungerade bra med tidigare version och det är exakt samma rättigheter nu som då.
Någon som har en ide?

Kan nämna också att det är en användare som loggar in och i det Outlook kontot finns 2st. andra konton.
Det ena är migrerat till 2013 och det går inte att skicka längre. Det konto som inte är migrerat fungerar fortfarande (som sig bör)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Oklart om du menar rättighet eller behörighet, om det är rättighet eller behörighet i outlook eller i exchange du pratar om?
Jag tycker det ser ut som om du har uppgraderat och inte migrerat och att du får problem med att behörigheterna för att sända brev "som" är det sp, ställer till det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nu var det ett tag sedan jag höll på med Exchange men i 2010 så sitter väll behörighet att skicka från annan användare i AD:et (Högerklick på kontot i AD:et och properties / Exchange / Något....)

Med Exchange 2013 kör man väll all administration från Exchange Control Panel?, jag skulle titta där efter behörighet att skicka från en specifik mailbox.

Angående användaren med två konton i Outlook....har ni testat att logga in i web access med Outlook 2013 kontot så att det inte är något lokalt på datorn?
Jag skulle dra ut en export på den som inte fungerar och skapa om mailboxen och sen importera in datat igen.

Efter att ha skapat om mailboxen i Exchange 2013, testa OWA:n om det går att logga in. Om det går ta bort lokala mail profilerna på lokal dator och skapa om dom med NYTT profilnamn i Outlook (inte det gamla!) och sen så hämtar Outlook mailen från servern till lokal dator, om det nu är uppsatt så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oklart om du menar rättighet eller behörighet, om det är rättighet eller behörighet i outlook eller i exchange du pratar om?
Jag tycker det ser ut som om du har uppgraderat och inte migrerat och att du får problem med att behörigheterna för att sända brev "som" är det sp, ställer till det.

Skrivet av Multicast:

Nu var det ett tag sedan jag höll på med Exchange men i 2010 så sitter väll behörighet att skicka från annan användare i AD:et (Högerklick på kontot i AD:et och properties / Exchange / Något....)

Med Exchange 2013 kör man väll all administration från Exchange Control Panel?, jag skulle titta där efter behörighet att skicka från en specifik mailbox.

Angående användaren med två konton i Outlook....har ni testat att logga in i web access med Outlook 2013 kontot så att det inte är något lokalt på datorn?
Jag skulle dra ut en export på den som inte fungerar och skapa om mailboxen och sen importera in datat igen.

Efter att ha skapat om mailboxen i Exchange 2013, testa OWA:n om det går att logga in. Om det går ta bort lokala mail profilerna på lokal dator och skapa om dom med NYTT profilnamn i Outlook (inte det gamla!) och sen så hämtar Outlook mailen från servern till lokal dator, om det nu är uppsatt så...

Har lyckats kringgå problemet, tack.

Är det nån av er som är bra på powershell?
Försöker ta fram en lista på alla object som har grant send on behalf, men får inte detta att fungera.

Hittade detta kommando: Get-Mailbox | Select-Object Name, GrantSendOnBehalfTo

men får det inte att fungera. Kan lista simpla uppgifter med get-mailbox etc.
Någon duktig?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har hittat så många olika typer av exempel att jag blir tokig snart.
Jag har lyckats få fram för en mailbox: get-mailbox mol1 | fl, name grant*
Skulle vilja ha för alla på något sett nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat kommandot nu:
get-mailbox | fl name, GrantSendOnBehalfTo
då listas en himla massa objekt upp!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"