Hitta på med Sun Fire T2000 ?

Permalänk
Medlem

Hitta på med Sun Fire T2000 ?

Kunde inte låta bli att ropa in en Sun Fire T2000 i går för 5Kr.

Dock lite besviken att den saknade diskar.. men får väl hitta någon beg SAS att sätta i kanske.

Hade dock 16GB RAM monterat, trevligt..

Osäker på om det är 4, 6 eller 8 core (16, 24 eller 32 trådars) CPUn då jag inte startat upp den än.

Tänkte att FreeBSD vore lämpligt ?

Någon här inne som har erfarenhet av dessa gamla reliker ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda den för uppvärmning, bör väl räknas som direktverkande el

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ja, absolut, men vore trevligt om man kunde öka rolighetsverkningsgraden något också

Som jag fattat det så tycks SAS kunna svälja SATA diskar även ? Hade inte en aning om det innan .. något som vet mer ?

Gör det en smula billigare att få i en bootdisk i maskinen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja, absolut, men vore trevligt om man kunde öka rolighetsverkningsgraden något också

Som jag fattat det så tycks SAS kunna svälja SATA diskar även ? Hade inte en aning om det innan .. något som vet mer ?

Gör det en smula billigare att få i en bootdisk i maskinen..

SAS-controllers brukar kunna ta SATA-diskar ja, men inte vice versa. Har hört rykten om att vissa tillverkare låser dem till sina egna diskar och jag antar att det då ligger i firmware på disken eller någon krets i trayen disken levereras i.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Sitter väl en sparc cpu i den?

Permalänk
Medlem

Yes

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har en likadan undanstoppad men inte kommit på vad jag skulle göra med den.

Funderar på att installera Debian i den. Men jag måste återställa den helt först, men FreeBSD kanske är ett alternativ, frågan är om man får ut så mycket av den. framför allt när den drar en hel del ström.

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så är CPUn ingen hit för FPU krävande saker, men rätt kvick till applikationer där det är många trådar, då den klarar 4 trådar / core. Skulle inte heller vara så strömslukande då det är en rätt liten kylare på och ingen fläkt direkt på CPU utan bara vindtunnel från frontfläktarna. Går köra med ett nätagg utdraget också ?

O sätter man i SATA disk istället för några 10/15krpm diskar så sparar man lite där me.

Rätt trevlig maskin då den har 4 Gbit NICs ex vis.

Jag hade kört på FreeBSD då jag har bra erfarenhet av det sen tidigare sparcar jag pysslat med.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har du en länk till en FreeBSD dist för denna maskinen?

Permalänk

Jag har 4st 73GB sas diskar, 8 GB ram (16x 512mb). Ingen aning hur många trådar det finns i CPU.

Jag måste köra en factory default på den då jag inte har användarnamn och lösen. Därför den står undanstoppad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Har du en länk till en FreeBSD dist för denna maskinen?

Tänkte att sparc64 versionen borde gå utmärkt ? Annars har väl även OpenBSD bra stöd för sparc64 ?

Skrivet av CrüeHead:

Jag har 4st 73GB sas diskar, 8 GB ram (16x 512mb). Ingen aning hur många trådar det finns i CPU.

Jag måste köra en factory default på den då jag inte har användarnamn och lösen. Därför den står undanstoppad.

Yes sånt är ju lite tråkigt, har du en kabel från rs232 som passar i modulärkontakten för mangement på baksidan ?

En sådan får iaf jag införskaffa.. men eftersom min maskin saknar disk så är det inte mycket att radera heller. Har iofs ingen aning om hur den mår i "bios" (open boot kallar väl sun sin pre-os miljö).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag har kabel, har kopplat upp mig innan, när jag fick hem maskinen, men pallade inte göra något då. Får se om jag tar mig i kragen igen, men måste hitta användning för den, annars lär den bli undanstoppad igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänkte att sparc64 versionen borde gå utmärkt ? Annars har väl även OpenBSD bra stöd för sparc64 ?

Yes sånt är ju lite tråkigt, har du en kabel från rs232 som passar i modulärkontakten för mangement på baksidan ?

En sådan får iaf jag införskaffa.. men eftersom min maskin saknar disk så är det inte mycket att radera heller. Har iofs ingen aning om hur den mår i "bios" (open boot kallar väl sun sin pre-os miljö).

Lite offtopic :
En liten "rolig" historia med en gammal SUN-burk jag hade var att den hade lösenord som jag naturligtvis inte hade.
Så jag läste att man kunde boota upp den och under tiden TA BORT CHIPPET för att sen stoppa tillbaka den, då under drift. Eftersom kollen av lösen gjordes när chippet var uttaget och inte när det skulle sättas nytt igen så kunde man på så sätt byta.
Nu kommer jag inte ihop om det var på en IPX (tror nog fan den är kvar på vinden!) eller Ultra10 men klart coolt var det iaf.