ULTIMATA lagringslösningen inom foto-, reklam- och filmbranschen

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Asrock släpper ett nytt moderkort med dubbla 10 Gbit portar och stöd för ddr 4, det kanske är nått att basera en lagringsburk på.
http://www.asrock.com/mb/Intel/X99%20WS-E10G/index.asp?cat=

Förlåt för min okunnighet men 1 Gbit ethernet ger väl 125MB/s? Så om mitt kort har 2 så borde jag väl kunna få ut 250MB/s som mest in och ut i huvuddatorn?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Förlåt men förstår inte alls vad du menar med "då får du dessutom till multipathing och kan nyttja flera GbE ifall du ett dual eller quad-NIC i er arbetsstation."

Multipathing betyder att man kan nyttja flera st gigabit-nätverkslänkar, dvs om du har 4 nätverksportar i både NAS och dator så kan du TEORETISKT trycka 4x1Gbit - MEN - jag TROR inte att Synologys DSM stödjer det om du kör vanliga SMB/CIFS-share, däremot över iSCSI. Det kräver också att du har ett OS på arbetsstationen som är NYARE än Windows 7. Eftersom Windows Server 2012R2 och nyare har stöd för multipathing (MPIO) så TROR jag att Windows 8.0 och nyare också bör ha det.

Dual-NIC betyder nätverkskort med 2 portar och Quad-NIC betyder således nätverkskort med 4 portar.

För att vara korrekt så kallas det Link Aggregation (LACP) att använda flera nätverkslänkar eller vad man ska kalla det paralellt. I den standarden finns en funktion som heter multipathing. Den är dock inte given bara för att man kör LACP utan enheterna KAN stödja multipathing som betyder att sändare och mottagare delar upp trafiken över de olika länkarna och kör trafik paralellt så att säga.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Förlåt för min okunnighet men 1 Gbit ethernet ger väl 125MB/s? Så om mitt kort har 2 så borde jag väl kunna få ut 250MB/s som mest in och ut i huvuddatorn?

1GbE ger TEORETISKT 125MB/s, men sen är det overhead mm så i praktiken brukar man landa runt 112MB/s. Se mitt inlägg ovan ang. att kombinera flera nätverkslänkar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Förlåt för min okunnighet men 1 Gbit ethernet ger väl 125MB/s? Så om mitt kort har 2 så borde jag väl kunna få ut 250MB/s som mest in och ut i huvuddatorn?

Kanske, ska du köra mellan 2 enheter så måste det gå att slå ihop portarna så de jobbar som en, annars blir det 1 Gbit till 2 olika klienter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Multipathing betyder att man kan nyttja flera st gigabit-nätverkslänkar, dvs om du har 4 nätverksportar i både NAS och dator så kan du TEORETISKT trycka 4x1Gbit - MEN - jag TROR inte att Synologys DSM stödjer det om du kör vanliga SMB/CIFS-share, däremot över iSCSI. Det kräver också att du har ett OS på arbetsstationen som är NYARE än Windows 7. Eftersom Windows Server 2012R2 och nyare har stöd för multipathing (MPIO) så TROR jag att Windows 8.0 och nyare också bör ha det.

Dual-NIC betyder nätverkskort med 2 portar och Quad-NIC betyder således nätverkskort med 4 portar.

Haha tack för de nya uttrycken... iSCSI har nämnts några gånger här redan, vad är det?

Vi kör Windows 8.1 på de stationära och lite olika på de bärbara.

Så DS1515+ har alltså hastigheter över 125MB/s? Kanske tom x4?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Haha tack för de nya uttrycken... iSCSI har nämnts några gånger här redan, vad är det?

Vi kör Windows 8.1 på de stationära och lite olika på de bärbara.

Så DS1515+ har alltså hastigheter över 125MB/s? Kanske tom x4?

iSCSI, kan inte förklara det bättre själv

Här är lite benchmarks. Kolla dock min och Mr_Lazy's diskussion tidigare i den här tråden angående hur dom mätt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX