Microsoft Office Word

Permalänk
Medlem

Microsoft Office Word

Hej,

Jag sitter på jobb och har skapat en mall i word utifrån en fysisk mall som jag har på papper, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre. Jag har hur som helst en lista i excell på 150personer som var och en ska få en inbjudan och undrar i fall man på något vis kan koppla fältet, där namnet skall stå, till cellen i excell så att man på något vis autofyller 150 inbjudningar med de namn som finns i excellarket.

Alternativt.

Om man kan repetera en sida utan att marginaler osv förflyttas. Jag har försökt att kopiera sidan och sedan klistra in den på ett tomt blad (NY sida) men då hoppar marginaler osv helt fel.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag vid OS X så jag kan inte se hur Word ser ut men jag har jobbat med liknande tidigare.

Se till att du har rubriker på din lista i Excel. Så att den översta kolumnen heter Namn, Email osv.

Utskick -> Välj mottagare
Leta fram och välj Excel-boken. Kryssa i rutan om "*** har rubriker" eller liknande.
Leta efter "infoga kommando" och leta efter Namn, Email eller vad du nu ska ha och placera dessa där dom ska vara.
Klicka på förhandsgranska så ska du se den första posten i dokumentet. Använd navigeringspilarna uppe till höger för att ändra.
För att skriva ut samtliga brev finns det en knapp längst ut till höger. Du bör kunna justera vilket intervall av mottagare du vill använda.

Jag har som sagt inte den fullständiga versionen av Word så beskrivningen kanske inte stämmer till 100%.

Här finns en utförlig guide på hur det fungerar om du inte förstår dig på mina instruktioner.
https://support.office.com/en-US/Article/Use-mail-merge-to-cr...