Datorn fryser och måste startas om manuellt

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och måste startas om manuellt

Har ett problem som händer flera gånger per dag, det är riktigt irriterande! Extra irriterande är att det händer i Archeage så man måste sitta i kö en timme eller mer varje gång det händer.

Det som händer är att när jag lirar så blir mina skärmar svart, sen får dom lite bakgrundsljus och jag hör fortfarande allt ljud och teamspeak osv. Dock kan jag inte göra någontig utan jag måste stänga av datorn på knappen för att få respons. Detta har också hänt i andra spel typ BF4 hände det efter bara ett par minuter.

Tempen på CPU går aldrig över 50c. Tempen på grafikkortet ligger runt 75-80 på max load.

Kan det ha något med mitt PSU att göra? Fläkten till den har börjat låta obalanserad ibland. Sen hör jag lite "knaster" i det när jag kopplar in strömkabeln efter att datorn stått strömlös. Jag har aldrig upplevt det förrän jag skulle starta datorn efter ett åskväder i Sommras, men tänkte inte mer på det.

Mina specs
Windows 8
OCZ ModXstream 600W
Gigabyte Z87X UD3H
Asus GTX 770
I5 4770k
8gb ram
Intel ssd 180g
500gb hdd

Permalänk

När något sådant händer för mig i bf4 så visar det varje gång att gpu volten har noll ställt sig. Min lösning var att höja volten ett steg till högre än vad jag haft innan. Jag hade all
alltså clockat gpu och tagit till med för lite volt då de behövde mer. Antar att du clockat ditt 770. Om du har det så öka volten lite. Håll koll på temp så inte den sticker iväg så att det downclockar sig självt och du får sämre prestanda

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

När något sådant händer för mig i bf4 så visar det varje gång att gpu volten har noll ställt sig. Min lösning var att höja volten ett steg till högre än vad jag haft innan. Jag hade all
alltså clockat gpu och tagit till med för lite volt då de behövde mer. Antar att du clockat ditt 770. Om du har det så öka volten lite. Håll koll på temp så inte den sticker iväg så att det downclockar sig självt och du får sämre prestanda

Saken är den att jag inte har clockat mitt 770. Hämtade ut det i Januari och sedan dess har det fått suttit i datorn

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Saken är den att jag inte har clockat mitt 770. Hämtade ut det i Januari och sedan dess har det fått suttit i datorn

Lite tråkigt då, jag hade exakt samma problem. Skärmen blev svart och jag kunde höra folk i Skype, även prata med dom. Ibland fick jag starta om datorn, ibland kunde jag vänta i 1 min och då hade grafikkortsdrivrutinen återställts samt att det stod att d3d slutat fungera. Du kan prova att dra hem evga precision Tools eller gpu tweak och höja volten 1 snäpp om du vill. Är det ett fabriksclockat kort du har? I så fall kan nämligen clocken blivit instabil på senare tid. Skickat från mobilen så ber om ursäkt för felskrivningar.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Lite tråkigt då, jag hade exakt samma problem. Skärmen blev svart och jag kunde höra folk i Skype, även prata med dom. Ibland fick jag starta om datorn, ibland kunde jag vänta i 1 min och då hade grafikkortsdrivrutinen återställts samt att det stod att d3d slutat fungera. Du kan prova att dra hem evga precision Tools eller gpu tweak och höja volten 1 snäpp om du vill. Är det ett fabriksclockat kort du har? I så fall kan nämligen clocken blivit instabil på senare tid. Skickat från mobilen så ber om ursäkt för felskrivningar.

Hmm okej. Aa jag har Asus Direct CU II OC så det är fabriksklockat. Kan det vara så att det är som du säger att clocken har blivit instabil? Ska testa installera GPU tweak

Edit: Har det installerat nu. GPU voltage står på 1200(lägsta möjliga i programmet) och clocken på 1111(ungefär mitt emellan min och max) Hur mycket bör jag testa att höja voltage med?

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig innan jag hivar datorn i sjön? Dator för tiotusen kronor som bara funkar för att titta på film på..

Permalänk

Testa höj volten till 1250.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille_83:

Testa höj volten till 1250.

Verkar som max är 1212 i GPU tweak om det nu inte finns nån override knapp man kan trycka på.

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Verkar som max är 1212 i GPU tweak om det nu inte finns nån override knapp man kan trycka på.

Testa 1205 om du kan, kanske kan du höja bara specifika värden eller du får knappa in själv? Specifika värden 1 högre,. Kan du välja själv ta 1205, är inte det stabilt höj till 1212 och se fall dina krascher är borta.

Visa signatur

MB ASUS X99-S CPU I7 5930K Minne Corsair Vengeance DDR4 2800MHz 16GB GPU EVGA GeForce GTX 980 4GB 2st SLI PSU Corsair AX 1200i, 1200W SSD Samsung 850 PRO 1TB Chassi Corsair Obsidian 750D Skärm Acer 27" XB270HU Predator
Lagring WD Green 2T 2X,Seagate Barracuda 1T Tbord Corsair K70 Mus Logitech G502