Korrupta filer efter intern flytt i NAS (Synology)

Permalänk
Medlem

Korrupta filer efter intern flytt i NAS (Synology)

Hej!

Min setup: Synology NAS, 412, 4*3TB i Raid5.

Jag har ett problem... Jag ville kryptera visa mappar i min NAS, vilket ledde till att jag flyttade över det gamla okrypterade innehållet till nya krypterade mappar. Allt såg ut att vara frid och fröjd, kör ofta test på ALLA diskar, inga fel där heller.

Dock nu när jag skulle extrahera ett .RAR-arkiv så får jag felmeddelanden såsom: Z:\path\file.rxx: Packed data checksum error in File. The volume is corrupt

Jag har testat att extrahera flera .RAR-filer och får det på en stor del av gångerna, detta ter sig oftast när det handlar om större filer typ >1gb. Har även kollat stickprovsmässigt gällande mina foton och dokument (detta är min största rädsla att dessa är korrupta) men inte funnit något än sålänge.

Vet att allt fungerade som det skulle innan krypteringen utfördes. Har testat att reparera arkiven mha winRAR där det funkar 50/50 av gångerna.

Jag gjorde även något idiotiskt som att formatera om NAS:ens externa backup-disk, där jag kopierade över ALLT från nasen innan kryptering. Jag formaterade den då jag trodde att allt gått bra...

Några tips?

Lev&må!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Körde både prime96 och memtest86 utan att få felmeddelanden på den lokala datorn. Visade sig att det var nätverket som spökade, dvs mitt trådlösa nätverkskort. När jag kör trådat fungerar ALLT!

Visa signatur

Dalmas..