Moderkortet känner inte av att jag har något grafikkort isatt.

Permalänk
Medlem

Moderkortet känner inte av att jag har något grafikkort isatt.

Hej!
Ett problem har uppstått.
I veckan fick jag ihop min nya dator(YEY). Efter jag fick ihop den så fick jag ned alla drivrutiner och spel, MM. Hinner med en dag av spelande, surfande och utforska. Stänger av datorn som vanligt och går och lägger mig, men hinner inte mer än till idag då jag kommer hem från jobbet och får ingen signal i skärmen(?)
Spenderat senaste 5 timmarna och googlat runt efter svar:
Problemet lyder; Mitt moderkort känner inte av att mitt grafikkort är isatt. Jag har kikat runt i BIOS och lyckades peta fram en bild som visar vad som sitter fastsatt i mitt moderkort. Den visar allt från vad som sitter i vilken USB-port till vilken sladd sitter vars. MEN bilden visar att det inte sitter något grafikkort i jacket det sitter i.
Har gjort ALLT jag kan, snackat med kompisar, googlat runt och skrikit av ilska.
Jag är i desperat behov av hjälp, jag är väldigt okunnig så ifall du nu känner att du känner igen problemet, får du mer än gärna lämna enkel förklaring till det du vet!

Min dator:
Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart
MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"
Corsair H80i Hydro Series CPU Kylare
Corsair CX 750M, 750W PSU
Intel Core i5-4670K
MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB GDDR5
Seagate Barracuda® 2TB

Mvh kesparr

Permalänk
Skrivet av Kesparr:

Hej!
Ett problem har uppstått.
I veckan fick jag ihop min nya dator(YEY). Efter jag fick ihop den så fick jag ned alla drivrutiner och spel, MM. Hinner med en dag av spelande, surfande och utforska. Stänger av datorn som vanligt och går och lägger mig, men hinner inte mer än till idag då jag kommer hem från jobbet och får ingen signal i skärmen(?)
Spenderat senaste 5 timmarna och googlat runt efter svar:
Problemet lyder; Mitt moderkort känner inte av att mitt grafikkort är isatt. Jag har kikat runt i BIOS och lyckades peta fram en bild som visar vad som sitter fastsatt i mitt moderkort. Den visar allt från vad som sitter i vilken USB-port till vilken sladd sitter vars. MEN bilden visar att det inte sitter något grafikkort i jacket det sitter i.
Har gjort ALLT jag kan, snackat med kompisar, googlat runt och skrikit av ilska.
Jag är i desperat behov av hjälp, jag är väldigt okunnig så ifall du nu känner att du känner igen problemet, får du mer än gärna lämna enkel förklaring till det du vet!

Min dator:
Corsair Carbide 200R Midi Tower Svart
MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150
Corsair SSD Force Series GS 128GB 2.5"
Corsair H80i Hydro Series CPU Kylare
Corsair CX 750M, 750W PSU
Intel Core i5-4670K
MSI Radeon R9 290 Gaming 4GB GDDR5
Seagate Barracuda® 2TB

Mvh kesparr

satt i distanser rätt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Antar att du redan testat ta ur och sätta i grafikkortet ifall det inte sitter som det ska?

Testa med ett annat grafikkort i ditt moderkort eller testa ditt grafikkort i en annan dator. På så sätt kan du konstatera om det är moderkort eller grafikkort det är fel på.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har grafikkortet korrekt strömkablar inkopplade? Undersök huruvida alla övriga strömkablar sitter i rätt (8-pin + 24-pin).

Som en sista utväg, koppla ur allt och montera i allt igen - du skriver ju själv att den har fungerar en gång tidigare.

Du kan ju även prova att nollställa BIOS helt genom att lossa batteriet på moderkortet (med 230V strömkabeln urkopplad) vänta några sekunder och sätt fast det igen). Datorn kan tro att ditt inbyggda grafikkort från processorn är det som skall användas i första hand, vilket även det går att ändra, men minns inte exakt vad inställningen heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grafikkortet funkar i en annan dator, har även provat ett annat grafikkort i min dator och allting funkar så.

Har även provat nollställa BIOS genom att ta ut batteriet och sätta tillbaka samt disablat det integrerade grafikkortet och startat om.

Det funkar heller inte att ominstallera windows

Någon som har något annat förslag att prova?

Permalänk
Medlem

Märkligt. Kan något strul med PSUn kanske. Att den inte levererar tillräckligt med kräm för att driva kortet.

Men om det funkar med ett annat grafikkort i datorn så vette fan. 290 är ju dock rätt strömkrävande.

Enda jag kan komma på just nu.

Permalänk
Medlem

För det som stör mig mest av allt, är att det funkade tidigare(?) och sen hinner jag inte mer än hem från jobbet så har grafikkortet/moderkortet gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesparr:

För det som stör mig mest av allt, är att det funkade tidigare(?) och sen hinner jag inte mer än hem från jobbet så har grafikkortet/moderkortet gett upp.

Skulle du kunna ta en bild på ditt moderkort så man kan se hur ditt grafikkort är installerat?

Permalänk
Skrivet av Kesparr:

Grafikkortet funkar i en annan dator, har även provat ett annat grafikkort i min dator och allting funkar så.

Har även provat nollställa BIOS genom att ta ut batteriet och sätta tillbaka samt disablat det integrerade grafikkortet och startat om.

Det funkar heller inte att ominstallera windows

Någon som har något annat förslag att prova?

Du sa att du testat ett annat grafikkort i din dator? Vilket var det? Om det är mycket mindre strömkrävande än 290 så är det nog PSUn

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Du sa att du testat ett annat grafikkort i din dator? Vilket var det? Om det är mycket mindre strömkrävande än 290 så är det nog PSUn

Han hade testat ett 6970 XFX, men det kan ju inte vara PSUn eftersom det är på 750W och på kompletts hemsida kräver ett "MSI r9 290 gaming" : "Minimum 500W or greater system power supply"

Visa signatur

Asus Z370-A | 850 evo | i5 8600K 5GHz | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Corsair vengeance 16GB 2666Mhz | 2x GTX 980 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0lf:

Han hade testat ett 6970 XFX, men det kan ju inte vara PSUn ett. ersom det är på 750W och på kompletts hemsida kräver ett "MSI r9 290 gaming" : "Minimum 500W or greater system power supply"

Kan fortfarande vara något fel på PSUn så att den inte levererar rätt mängd kräm via 6+8 pin.

Bara att pröva med en annan psu och kolla.

Permalänk
Inaktiv

Skulle också gissa på att något med strömförsörjning som inte stämmer. Har du testat att byta sladd till grafikkortets pci-e kontakter om du har flera olika, samt testa med enbart en ramsticka i de olika slotten?

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har samma problem med min MSI z97 Gaming 9 ac. Kortet fungerade perfekt med min passivt kylda PowerColor R9 270 tills jag installerade om en trasig WiFi dongle. När jag kopplade in allt igen kände moderkortet inte igen grafikkortet. Jag kontaktade genast MSI och de sa åt mig att returnera moderkortet till återförsäljaren. Så nu är det hos webhallen som kollar vad som är fel.

Förmodligen handlar det om defekta moderkort enligt MSIs support, men vi får väl se vad webhallen säger. Uppdaterar här när ärendet är klart om du är intresserad.

Skål

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Har samma problem och har returnerat mitt gamla moderkort på garanti efter felsökning av mig och Alina. Köpte nytt moderkort och installerade prylarna i burken igen. Datorn hittade ändå inte grafikkorten trots nytt moderkort och ny SSD med nyinstallerat Win7.

Efter många försök med byten mellan kortplatserna och avinstallationer och installationer av drivrutiner så hittade plötsligt datorn korten igen. Verkar som ett lotteri om datorn ska hitta korten.

Jag har ett 5 år gammalt Corsair HX1000 och funderade i samma banor om det är nätagget som ibland inte orkar leverera tillräckligt med ström till båda korten samtidigt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0lf:

Han hade testat ett 6970 XFX, men det kan ju inte vara PSUn eftersom det är på 750W och på kompletts hemsida kräver ett "MSI r9 290 gaming" : "Minimum 500W or greater system power supply"

Agget hör inte dom mest välgjorda agget precis (utan kvalitén är precis så bra för den ska komma genom testsidors recensioner med godkänt).

Skrivet av Kesparr:

För det som stör mig mest av allt, är att det funkade tidigare(?) och sen hinner jag inte mer än hem från jobbet så har grafikkortet/moderkortet gett upp.

Låter antingen glapp i pci-e porten i moderkortet (mindre troligt). CX har fått kritik på hur dåligt gjort det är. Snålat med kodningar på sekundär och primärsidan (dåliga kodningar alltså). Corsair har gjort om serien nu tre gånger för dom inte lyckas få till kvalitén. Senaste CX M är ett ok budgetagg, men lite bättre kodningar på primärsidan, men lika dåliga på sekundärsidan.

Bara i detta forum har jag sett två trådar med trasiga CX agg efter en månad och detta är inget stort forum (senaste M serien dessutom).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Agget hör inte dom mest välgjorda agget precis (utan kvalitén är precis så bra för den ska komma genom testsidors recensioner med godkänt).

Låter antingen glapp i pci-e porten i moderkortet (mindre troligt). CX har fått kritik på hur dåligt gjort det är. Snålat med kodningar på sekundär och primärsidan (dåliga kodningar alltså). Corsair har gjort om serien nu tre gånger för dom inte lyckas få till kvalitén. Senaste CX M är ett ok budgetagg, men lite bättre kodningar på sekundärsidan, men lika dåliga på primärsidan.

Bara i detta forum har jag sett två trådar med trasiga CX agg efter en månad och detta är inget stort forum (senaste M serien dessutom).

Det är väl tvärtom, eller har något ändrats? Sist jag kollade var det problem med dåliga primärkondensatorer (enligt JonnyGURU) och de bytte därför till (enbart) 85C japanska istället för Kina/Taiwan-varianter. Sekundärsidan är väl CapXon och whatnot som tidigare?

Fördelen för Corsair är att de slipper catastrophic failures med exploderande huvudkondensator och därmed garantiutbyte, kunden får istället sakta ökande rippel in i datorn som grillar datorn över tid, men Corsair slipper betala.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är väl tvärtom, eller har något ändrats? Sist jag kollade var det problem med dåliga primärkondensatorer (enligt JonnyGURU) och de bytte därför till (enbart) 85C japanska istället för Kina/Taiwan-varianter. Sekundärsidan är väl CapXon och whatnot som tidigare?

Fördelen för Corsair är att de slipper catastrophic failures med exploderande huvudkondensator och därmed garantiutbyte, kunden får istället sakta ökande rippel in i datorn som grillar datorn över tid, men Corsair slipper betala.

Du skriver om Corsair och ökande rippel. Vad är normal livslängd på ett nätaggregat och då tänker jag främst på Corsair som jag nu haft i burken i 5 år. Kanske dags att införskaffa ett nytt nätagg trots allt?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Du skriver om Corsair och ökande rippel. Vad är normal livslängd på ett nätaggregat och då nykter jag främst på Corsair som jag nu haft i burken i 5 år. Kanske dags att införskaffa ett nytt nätagg trots allt?

Om man inte har oscilloskop att mäta med får man gå efter vilka kondensatorer som sitter i. Är det japanska kvalitetsmärken a la Panasonic/Rubycon/Hitachi/UCC/Nichicon osv så skulle jag inte oroa mig om inte agget gått väldigt varmt under lång tid. Sämre sorter som CapXon m fl så bör man fundera efter runt 3 år, lite beroende på hur det använts.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om man inte har oscilloskop att mäta med får man gå efter vilka kondensatorer som sitter i. Är det japanska kvalitetsmärken a la Panasonic/Rubycon/Hitachi/UCC/Nichicon osv så skulle jag inte oroa mig om inte agget gått väldigt varmt under lång tid. Sämre sorter som CapXon m fl så bör man fundera efter runt 3 år, lite beroende på hur det använts.

Haha... Älskar rättstavningsfunktionerna. Blev nykter istället för tänker.

Du verkar ändå vara lite kunnig på det här med nätagg. Tror du att 5 år är på gränsen vad ett nätagg kan klara? Med tanke på att jag med har samma fel som uppkommer nu och då. Ibland hittas båda grafikkorten, ibland bara ett och har jag otur så hittas inget.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Haha... Älskar rättstavningsfunktionerna. Blev nykter istället för tänker.

Du verkar ändå vara lite kunnig på det här med nätagg. Tror du att 5 år är på gränsen vad ett nätagg kan klara? Med tanke på att jag med har samma fel som uppkommer nu och då. Ibland hittas båda grafikkorten, ibland bara ett och har jag otur så hittas inget.

Som jag skrev, nej, om agget är välbyggt.

Har du problem så ska du givetvis testa ett annat nätagg och se om det löser problemen. Nätagg kan gå sönder av många fler anledningar än kondensatorerna i sig och även de bästa sorterna överlever inte extrema temperaturer under lång tid. Bara du vet hur det är i din låda och hur ofta du blåser rent delarna från damm.

Konstruktionen påverkar också där min erfarenhet är att SeaSonic håller/är stabilare längre än CWT under samma förhållanden.

HX1000 är en bastard som är två separata 500W under samma skal, gjort av CWT. Har du inte balanserat dessa rätt kommer ena sidan överbelastas och tills sist gå sönder. Väldigt många som bara handlar och inte läser på innan bygget och därmed gör fel, därför händer detta rätt ofta efter vad jag sett på olika forum. Finns en hel del skrivet om detta på Sweclockers av bl a mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bios

Nu har jag inte läst hela tråden men kolla så att du har senaste BIOS för ditt moderkort. Det kan helt enkelt vara kompatiblitetsproblem.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är väl tvärtom, eller har något ändrats? Sist jag kollade var det problem med dåliga primärkondensatorer (enligt JonnyGURU) och de bytte därför till (enbart) 85C japanska istället för Kina/Taiwan-varianter. Sekundärsidan är väl CapXon och whatnot som tidigare?

Fördelen för Corsair är att de slipper catastrophic failures med exploderande huvudkondensator och därmed garantiutbyte, kunden får istället sakta ökande rippel in i datorn som grillar datorn över tid, men Corsair slipper betala.

jaha jag funderade ett tag på vilken sida som dom ändrat till det bättre (kom tydligen inte ihåg vilket på kvällskvisten)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Prövat allt jag hittat i tråden än så länge, fortfarande inget som funkar.
Tips på lösning? I och med att varken moderkortet och grafikkortet är sönder så är det bara onödigt att skicka tillbaka. Hur ska jag gå till väga?

Permalänk
Medlem

Ändra pci platsen från auto till gen 2. funkade för mig...

i bios alltså

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt enda tips är mitt standardtips att kolla sockelpinnarna till CPU eftersom skador här både kan tappa minneskanaler och pcie-kanaler.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av w0lf:

Han hade testat ett 6970 XFX, men det kan ju inte vara PSUn eftersom det är på 750W och på kompletts hemsida kräver ett "MSI r9 290 gaming" : "Minimum 500W or greater system power supply"

ett nätagg kan gå sönder så den bara klarar av ex: 100W fast den ska klara 750W

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesparr:

Prövat allt jag hittat i tråden än så länge, fortfarande inget som funkar.
Tips på lösning? I och med att varken moderkortet och grafikkortet är sönder så är det bara onödigt att skicka tillbaka. Hur ska jag gå till väga?

Du kan inte prova med ett annat agg i din dator?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget annat agg att prövat med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesparr:

Har tyvärr inget annat agg att prövat med..

Svårt att veta. Men skulle kanske agget eller inställning i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Riktigt knepigt problem detta, själv tror jag problemet stavas MSI Z97 GAMING 5

Tycker just MSI moderkort är väl mycket förekommande i problemtrådar, själv skyr jag dessa sen många år.
Resten av MSI produkter verkar OK dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300