CMOS checksum error, även efter byte av batteri

Permalänk
Medlem

CMOS checksum error, även efter byte av batteri

Hej!

Försöker få rätt på en Packard Bell dator! (iMedia (PT.U25-PV.U25))
Var lite problem först med att den inte ville starta, kom inte ens till POST, fläktarna spann upp och sen stängdes den ner igen.
Nollställde CMOS genom att ta ut batteri och sätta i det igen efter 5 min.

Datorn fick sitt första checksum error och jag gick in i bios och ställde tillbaka klocka och allt som hade blivit satt till "default".
Efter någon uppstart ville datorn ej längre och då bytade jag batteriet till ett nytt då det troligen var ett dåligt batteri.
Datorn startade som vanligt med checksum error efter batteribytet så återigen, fixade klocka mm. och trycker på Save & Restart.

Efter detta ville datorn inte komma till POST som den första gången när jag försökte starta den.
Tog ut batteri, väntade 5 min, och började om. Save & Restart, men samma visa igen.

Jaha, tänkte jag, då var det ut med batteriet igen (finns ingen jumper).
Denna gången valde jag att fortsätta med F1 och datorn startade upp som vanligt och in i operativsystemet som om ingenting hade hänt.
Dock fortfarande med fel tid och datum såklart.

Provade även att försöka få den att nå post utan HDD, CD-Rom och med ett ramminne utan någon framgång.

Så nu vänder jag mig till det underbara sweclockers forumet och ber om hjälp!

Tack på förhand!

EDIT: Har flashat till senaste bios men det hjälpte ej.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxerz:

Hej!

Försöker få rätt på en Packard Bell dator! (iMedia (PT.U25-PV.U25))
Var lite problem först med att den inte ville starta, kom inte ens till POST, fläktarna spann upp och sen stängdes den ner igen.
Nollställde CMOS genom att ta ut batteri och sätta i det igen efter 5 min.

Datorn fick sitt första checksum error och jag gick in i bios och ställde tillbaka klocka och allt som hade blivit satt till "default".
Efter någon uppstart ville datorn ej längre och då bytade jag batteriet till ett nytt då det troligen var ett dåligt batteri.
Datorn startade som vanligt med checksum error efter batteribytet så återigen, fixade klocka mm. och trycker på Save & Restart.

Efter detta ville datorn inte komma till POST som den första gången när jag försökte starta den.
Tog ut batteri, väntade 5 min, och började om. Save & Restart, men samma visa igen.

Jaha, tänkte jag, då var det ut med batteriet igen (finns ingen jumper).
Denna gången valde jag att fortsätta med F1 och datorn startade upp som vanligt och in i operativsystemet som om ingenting hade hänt.
Dock fortfarande med fel tid och datum såklart.

Provade även att försöka få den att nå post utan HDD, CD-Rom och med ett ramminne utan någon framgång.

Så nu vänder jag mig till det underbara sweclockers forumet och ber om hjälp!

Tack på förhand!

Testat med nytt BIOS? I värsta fall kan du uppdatera datumet och klockan via nätet varje gång

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jepp, glömde skriva det.
Lyckades flasha bios men ingen framgång.
Går ej att göra det via nätverket eftersom det strider mot den interna klockan, så no luck there :/

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxerz:

Jepp, glömde skriva det.
Lyckades flasha bios men ingen framgång.
Går ej att göra det via nätverket eftersom det strider mot den interna klockan, så no luck there :/

På Linux kan du så borde gå på Windows också, kanske finns något 3epart program?

Utöver detta har jag ingen aning. Kanske någon ESD skada.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Glömde du att också dra ur strömkabeln när du nollställde?

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr inte.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxerz:

Går ej att göra det via nätverket eftersom det strider mot den interna klockan, så no luck there :/

Vad menar du egentligen med "går ej". Mig veterligen ska Windows (eller annat OS) kunna ändra den interna klockan bäst den vill om man kör en update mot ntp.windows.com. Kan du inte ens ändra klockan manuellt?

Har du testat en så enkel sak som att köra "Reset to optimized defaults" eller liknande för att få BIOS att fungera som sig bör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twech:

Vad menar du egentligen med "går ej". Mig veterligen ska Windows (eller annat OS) kunna ändra den interna klockan bäst den vill om man kör en update mot ntp.windows.com. Kan du inte ens ändra klockan manuellt?

Har du testat en så enkel sak som att köra "Reset to optimized defaults" eller liknande för att få BIOS att fungera som sig bör?

Problemet med Windows är att om klockan/datumet är för långt ifrån riktiga tiden kommer den inte att uppdatera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Precis.

Jag har även försökt med optimized defaults men det fungerar icke.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Har nu provat med annat grafikkort samt andra minnen utan framgång.

Får se ifall jag får tag på ett nätagg. att prova med! Det borde vara nästa "logiska" steg.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe