Permalänk

Asus RT-AC68U Tappar anslutning Wi-Fi

Hej

Var o köpte ny router häromdagen efter att blixten dödade min gamla Jensen. Valet föll på Asus toppmodell. Tänkte att jag kostar på mig lite för o få ordentliga grejer..
De problem jag upplever med den trådlösa anslutningen började direkt ur kartong så att säga. Använder diverse Android telefoner i wifi-nätverket och emellanåt tappar de liksom anslutningen för att efter en stund få tillbaka den igen. Märker det t ex när man sitter o kollar Facebook, helt plötsligt slutar bilder ladda när man sitter o scrollar. Eller om man öppnar Google maps eller Turf-appen så slutar kartan ladda när man scrollar.
Däremot har jag inte upplevt något liknande när jag kollat på videoklipp på Youtube eller Facebook. Det kan ju bero på att videos osv buffras och klarar väl då att anslutningen försvinner en kort stund.
Har ni någon idé om vad som kan vara fel?
Brandväggen i routern är avstängd för övrigt så det ska inte vara den som spökar.

Min stationära dator är ansluten via kabel och där upplever jag inte några som helst problem med anslutningen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Har fått samma sak efter bara några veckor dock med en billigare ASUS-router.
Har även sett andra trådar om liknande fel.

DOA?

Jag kör senaste firmware, funderar på att testa backa den. Nåt lurt är det när det verkar gälla så många ASUS-modeller.

Permalänk

Testa och se om routern har en nyare firmware.
Eller så testa en 3:e partsfirmware från ex Asuswrt-Merlin som jag själv tycker funkar utmärkt på min AC68. http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=18709

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Testa och se om routern har en nyare firmware.
Eller så testa en 3:e partsfirmware från ex Asuswrt-Merlin som jag själv tycker funkar utmärkt på min AC68. http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=18709

Jag har en ac66. Uppdaterade till nyaste firmware då fungerade inte vpn (har vpn på nas samt asus). När jag kopplade upp vpn mot nas fungerade det ej och när jag kopplade upp vpn mot asus anslöt den genom nas. Backade då tillbaka en version och det fungerar nu igen. Det hade dock kommit en nyare fw när jag valde att backa tillbaka ,men flera klagade på att hastigheten vart sämre med den senaste så jag rollade tillbaka till den som jag vet fungerar. Varför jag uppdaterade var för att wake on lan ej fungerade. Vilket den nyare fw (näst nyaste numer) inte heller klarade fast dom skrivit att dom ordnat det.

Asus fixar en sak med sina nya firmwares men något annat slutar att fungera. Så har det vart typ hela tiden.

Den firmware jag har nu fungerar bra. Men wol fungerar ej. Men det kan ju vara nas som det beror på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag om du har usb 3.0 enhet inkopplad. Det är ett känt problem att usb 3 enheter stör wifi och BT. Min kompis mac mini's keyboard går knappt att använda när han har usb 3 hdd instoppad pga störningarna. Jag bad honom att pröva använda förlängningssladd för att se om det blev bättre men hörde aldrig något mer sedan ,så jag tror att han kopplade in usb 2 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jahapp. Asus brukar ju ha koll på sin skit men hade jag vetat att det var så mycket problem med deras routrar hade jag valt ett annat märke.. Ska man verkligen behöva använda 3e parts firmware för att få en router för nästan 2000 spänn att fungera?

Edit: Inga usb-enheter är inkopplade eller något sådant. Ethernet sladd från väggen in i routern, kabel från routern till den stationära (inga problem) Wi-Fi till sammanlagt 7 enheter. Har bara kört installationsguiden i routern och sen stängt av brandväggen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Jag stängde av rotationsintervall på nyckel i routern och då kopplar den inte ner. Ställ den på 0, tror den stod på 3600s innan.Mycket märkligt