Ominstallerad dator saknar SSL certifikat.

Permalänk

Ominstallerad dator saknar SSL certifikat.

Hej! Som rubriken tyder så om installerade jag min dator för en timme sen. Har under den senaste timmen försökt att få igång internet till att börja med. Men när jag försöker gå in på hemsidor t.ex. sweclockers.com så står det att SSL certifikat saknas. Någon som har en aning om vad jag ska göra?

MVH Sebastian

Skrivet från mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrSebbish:

Hej! Som rubriken tyder så om installerade jag min dator för en timme sen. Har under den senaste timmen försökt att få igång internet till att börja med. Men när jag försöker gå in på hemsidor t.ex. sweclockers.com så står det att SSL certifikat saknas. Någon som har en aning om vad jag ska göra?

MVH Sebastian

Skrivet från mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Swelockers.com använder inte SSL (vilket i och för sig är dåligt), så det kan inte bero på just sweclockers.com
Vad för operativsystem använder du?
Vilken webbläsare?
Vad får du upp för felmeddelande?
Har du möjlighet att ta en printscreen/bild över det du får upp och lägga upp på t.ex. en bildtjänst och länka in?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSebbish:

Hej! Som rubriken tyder så om installerade jag min dator för en timme sen. Har under den senaste timmen försökt att få igång internet till att börja med. Men när jag försöker gå in på hemsidor t.ex. sweclockers.com så står det att SSL certifikat saknas. Någon som har en aning om vad jag ska göra?

MVH Sebastian

Skrivet från mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Klockan går fel? Kolla datumet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Klockan går fel? Kolla datumet.

Allmänna certfel på hemsidor brukar definitivt oftast handla om detta. Detta då certifikat helt baseras runt tider och en dator som ligger osyncat kan inte utnyttja dessa.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Allmänna certfel på hemsidor brukar definitivt oftast handla om detta. Detta då certifikat helt baseras runt tider och en dator som ligger osyncat kan inte utnyttja dessa.

Tror du blandar ihop certifikat med kerberos. Certifikat baseras på datum och det vanliga är väl knappast att klocka går flera år före, snarare efter och då har man knappast passerat certifikatets bäst-före-datum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSebbish:

Hej! Som rubriken tyder så om installerade jag min dator för en timme sen. Har under den senaste timmen försökt att få igång internet till att börja med. Men när jag försöker gå in på hemsidor t.ex. sweclockers.com så står det att SSL certifikat saknas. Någon som har en aning om vad jag ska göra?

MVH Sebastian

Skrivet från mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att du saknar root-certifikat: http://support.microsoft.com/kb/931125

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

En bild på problemet hade hjälpt extremt mycket

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Det är som doktorn säger, kolla dina root-certs.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Det är som doktorn säger, kolla dina root-certs.

Dessa får du om du kör Windows Update. Är det gjort efter ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla att datumet är rätt. Visar klockan säg år 2012 så har de flesta certifikat inte hunnit träda i kraft ännu. Om du råkar sakna root-certifikat så är det bara att installera en annan webbläsare, då t.ex. Firefox använder sina egna certifikat och inte är beroende av de som redan finns installerade i Windows.