Mediacentret XBMC byter namn till Kodi

Permalänk
Melding Plague

Mediacentret XBMC byter namn till Kodi

Tiden har kommit ikapp populära mediamjukvaran XBMC – i alla fall när det gäller namnet. Från och med kommande version 14 blir programmet känt som Kodi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon lade ner hela fem minuter på den nya loggan ser jag...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av airhead:

Någon lade ner hela fem minuter på den nya loggan ser jag...

Ser helt ok ut imo, men ja hade kanske behövt lite finjusteringar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men vafan....
Vad spelar det för roll att "gamlingarna" minns att det från början var en xbox mod.
Et nytt namn skpar bara förvirring och fragmentering.

Permalänk
Medlem

Får se hur många versioner det tar innan vanan att säga xbmc är borta då...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

Helt okej logga som sagt och även namnet på det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kodi känns onekligen lättare att säga än XBMC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Någon lade ner hela fem minuter på den nya loggan ser jag...

Från artikeln på xbmc.org:

Citat:

There’s only one thing. The image at the top of this article is not the final logo. We are working with doghousemedia to truly realize an awesome logo, and we aren’t quite there yet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vafan....
Vad spelar det för roll att "gamlingarna" minns att det från början var en xbox mod.
Et nytt namn skpar bara förvirring och fragmentering.

"Kodi - The application formerly known as XBMC" hade kanske varit lättare?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Inaktiv

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

Permalänk

Panda antivirus raderar programmet direkt efter nerladdning
någon mer som hittar "virus" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vafan....
Vad spelar det för roll att "gamlingarna" minns att det från början var en xbox mod.
Et nytt namn skpar bara förvirring och fragmentering.

"XBMC" är ett rätt kasst namn. Svårt att säga, svårt att minnas. Svårt att ens förstå att det är ett program och inte någon av tusentals digitala förkortningar. Ett nytt namn kan säkerligen hjälpa dem att bredda sin användarbas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat namnet xbmc. Men har inget större problem med ett namnbyte. De byter ju namn för tredje gången sen jag använde det första gången.
Xbox Media Player -> Xbox Media Center -> XBMC -> Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

"XBMC" är ett rätt kasst namn. Svårt att säga, svårt att minnas. Svårt att ens förstå att det är ett program och inte någon av tusentals digitala förkortningar. Ett nytt namn kan säkerligen hjälpa dem att bredda sin användarbas.

Dock har varumärket funnits med så pass länge att dess varumärkeskännedom är onekligen rätt stor. Om jag säger att "jag ska installera XBMC på min dator" så förstår de flesta som har datorvana vad jag pratar om.

Likt Jet som väljer att byta namn till Ingo. Alla som vet hur man tankar vet vad Jet är för något. "Åk och tanka på Ingo" kommer bara att skapa frågetecken första halvåret.

Det företag inte förstår är att ett namnbyte kan kännas fräscht och nytt men det kommer, till en början iallafall, att drabba dem negativt ur ett marknadsföringsperspektiv. Ett nytt namn är i folks ögon = ett nytt företag, och ett nytt företag har sällan stort inflytande och förtroende hos folk.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RzrTrek:

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

Om inte annat så är väl detta en bra anledning att byta namn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Ex-XBMC" kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Sååå.. Är "Kodi" en förkortning av nått slag, eller bara ett fult hundnamn som dom tagit?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Dock har varumärket funnits med så pass länge att dess varumärkeskännedom är onekligen rätt stor. Om jag säger att "jag ska installera XBMC på min dator" så förstår de flesta som har datorvana vad jag pratar om.

Likt Jet som väljer att byta namn till Ingo. Alla som vet hur man tankar vet vad Jet är för något. "Åk och tanka på Ingo" kommer bara att skapa frågetecken första halvåret.

Det företag inte förstår är att ett namnbyte kan kännas fräscht och nytt men det kommer, till en början iallafall, att drabba dem negativt ur ett marknadsföringsperspektiv. Ett nytt namn är i folks ögon = ett nytt företag, och ett nytt företag har sällan stort inflytande och förtroende hos folk.

Namnbytet Jet till Ingo är ju dock av en helt annan anledning – varumärket Jet användes på licens.

Jag tycker i vilket fall som helst att Kodi är ett mycket bättre namn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen att fortsätta kalla den för XBMC

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Sååå.. Är "Kodi" en förkortning av nått slag, eller bara ett fult hundnamn som dom tagit?

Precis, det vore intressant att veta hur de kom fram till det namnet. Det låter väldigt tyskt (tänker specifikt på Adi).

Barnslig som jag är så kommer jag kalla det "Kådis".

Jag tycker att Kodi är minst lika uselt som XBMC, om inte sämre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Självfallet bättre att byta och det skulle de göra ett par år sedan för att VLC och andra konkurrenter. Namnet har inget syfte utan i sig självt skapar förvillelse med tanke på Xbox blandningen. Jag körde inte XBMC på flera år för att jag trodde att det var liksom bäst på xbox... så ja, detta kommer bekräfta en skift och kanske en börjar på något bättre.

Permalänk
Medlem

Visst, namnbytet kanske är någonting positivt. Men var dom tvungna att byta till ett så fånigt namn som "Kodi"? Låter som en karaktär i ett animerat barnprogram.

Visa signatur

[Chassi] Fractal Design Define R4 Svart [Mobo] ASRock Z77 EXTREME4 [CPU] i5 3570k @ 4.3GHz w/ Cooler Master Hyper 212 EVO [GPU] Gigabyte Radeon HD7950 3GB Windforce [RAM] Corsair Vengeance LP 8GB @ 1600Mhz [PSU] XFX XXX Edition 750W 80+ Silver [Skärm] BenQ XL2720Z 27" [Mus] Steelseries Rival [Tangentbord] Ducky Shine3 Vit LED MX Black [Headset] Razer Megalodon 7.1

Permalänk
Medlem

Lite intressant att "Kodi.org" inte är deras nya sida. Verkar inte finnas något alls på den adressen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag har alltid gillat namnet xbmc. Men har inget större problem med ett namnbyte. De byter ju namn för tredje gången sen jag använde det första gången.
Xbox Media Player -> Xbox Media Center -> XBMC -> Kodi

Håller med, har haft xbmc sedan första tiden på xbox, xbmp.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje03:

Visst, namnbytet kanske är någonting positivt. Men var dom tvungna att byta till ett så fånigt namn som "Kodi"? Låter som en karaktär i ett animerat barnprogram.

Nej det borde självfallet varit lite mer modernt, och loggan ser redan 90tal ut, ja jag vet att de jobbar på en ny, men faktum att det inte redan finns något bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

XMBC har ändå aldrig varit någon höjdare!

Snurrar utan problem dygnet runt via openelec på en 300 kronors raspberry pi och strömmar 1080p över nano w-lan sticka. Jag har min ovanpå projektorn. ftp-sources, samba sources och imdb-stukade libraries. Plug'n'play på universal fjärrkontrollers eller app på telefonen från applestore/playstore. 7Ja det måste ju vara värdelöst

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Jag har inte dyslexi, men jag har ändå enorma svårigheter med att säga XBMC... jag får det alltid till XMBC...

Ett namnbyte är ju fantastiskt. XMB... jag menar XBMC är tveklöst det sämsta namnet något i människans historia någonsin använt.

Permalänk

The King is dead, LONG LIVE THE KING!!!

Permalänk
Rekordmedlem

Trist att xbmc försvinner.
Ko-di ? sen blir det väl mjölk Det bör ju gå att fixa en logga till det som får folk att minnas namnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns dumt då xbmc är ett så pass känt namn nu med loggan etc. Men kan förstå att dom vill byta för att komma ifrån xbox kopplingen, men kodi? Snälla lägg ner mer är 10 minuter på att komma på ett nytt namn, och använd dessutom inte ett namn som används till annat.

Väntar nu bara på att någon eller några kommer ut och säger att dom tänker ta dom stabila släppen av programmet och döpa om till xbmc igen. Bara för att.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.