"Köpa" GPS för android-telefon, vad är bäst ? Erfarenheter ?

Permalänk
Medlem

"Köpa" GPS för android-telefon, vad är bäst ? Erfarenheter ?

Har använt t ex google maps ibland för att hitta vägar när man är ute och åker, fungerar oftast rätt bra, men så kräver det att man är uppkopplad - vilket inte alltid fungerar, det finns många ställen med dålig signal vilket är ett bekymmer.

Har därför funderat på att köpa något av de stora betalalternativen som finns, som skall göra mobilen till en "riktig gps", offlinekartor och inget krav på uppkoppling etc..

Klarar mig rätt bra med kartor över skandinavien och norra europa, men givetvis vore det trevligt att kunna köpa till mer kartor om man skall göra någon längre resa någon gång.

Vad är era erfarenheter ?

Navigon och Tomtom verkar vara väldigt seriösa program, hur bra är dessa i praktiken ?

Hur fungerar detta i jmf med en "riktig" GPS ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Med Google Maps kan du spara kartor för offline bruk.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk

Min kollega tipsade om Navigon Europe. Han tycker den är kanon och använder den dagligen, så du kommer säkert också bli nöjd. Fungerar exakt som vanlig gps och man kan ladda ned alla kartor. Livstids uppdateringar också om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så ska GPSen fungera på samma sätt när det kommer till mjukvaran om den är korrekt kodad.
De skillnader du skulle kunna märka är att telefoner inte har lika hög uppdateringsfrekvens som GPSer, vilket leder till mindre exakt positionering (men detta har i princip ingen betydelse för trafik). Andra skillnader är ju att du har en bra mycket bättre skärm och touch än på en GPS.

Skrivet av Hemming:

Med Google Maps kan du spara kartor för offline bruk.

Jo, och jag gillar Google Maps, men jag måste erkänna att detta inte alltid räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemming:

Med Google Maps kan du spara kartor för offline bruk.

Hade nog hellre haft något mer potent verktyg för navigering..

Skrivet av Sprawler:

Min kollega tipsade om Navigon Europe. Han tycker den är kanon och använder den dagligen, så du kommer säkert också bli nöjd. Fungerar exakt som vanlig gps och man kan ladda ned alla kartor. Livstids uppdateringar också om jag inte minns fel.

Tycks vara bra, är väl mellan den och Tomtom det tycks stå när det gäller betalprogrammen.. därav trevligt med personliga erfarenheter och inte bara lite (gamla) tester på nätet som säger ditt o datt.

Skrivet av Sears:

Ärligt talat så ska GPSen fungera på samma sätt när det kommer till mjukvaran om den är korrekt kodad.
De skillnader du skulle kunna märka är att telefoner inte har lika hög uppdateringsfrekvens som GPSer, vilket leder till mindre exakt positionering (men detta har i princip ingen betydelse för trafik). Andra skillnader är ju att du har en bra mycket bättre skärm och touch än på en GPS.

Jo, och jag gillar Google Maps, men jag måste erkänna att detta inte alltid räcker till.

Är väl lite så jag tänkt och vad jag förväntat mig också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Navigon i många år nu, både en fristående bilnavi och på iOS. Båda funkar lika bra. Skillnaden är ju att Navigon för iOS fått massor av uppdateringar genom åren medan min bilnavi (som köptes typ samtidigt i tiderna) är stenålder nu. Talar inte om kartor utan snarare om nya funktioner.

Det heter ju att man måste betala för kartuppdateringarna, men jag har fått nya kartor till iOS-appen många gånger utan att betala en cent för dem. Förut när Apple inte stödde in-app-köp fick man färska kartor varje gång Navigon uppdaterade appen, eftersom kartorna var inbyggda helt enkelt. För nåt år sen blev kartorna separat nedladdningsbara inuti appen istället. Som sagt heter det att nya versioner kostar, men dom har skickat ut gratisuppdateringar flera gånger. Känner dom konkurrensen från Apple Maps och Google Maps måhända?

Alla pekskärmar på vanliga bilnavigatorer är kassa jämfört med vilken modern telefon som helst. Resistivt skräp som inte reagerar ordentligt och multitouch kan man ju glömma. Fördelen med bilnavigatorn är då att du inte binder upp mobiltelefonen till det. Det brukar bli en jäkla massa "alt-tabbande" när man använder samma pryl för musik, navigation och mobilsamtal. Sen har jag upplevt att högtalaren på iPhone (3GS, 4S och 5S) är väl klen för att överrösta vägbrus och samtal mellan de åkande.

Permalänk
Skrivet av Hemming:

Med Google Maps kan du spara kartor för offline bruk.

Fast bara en liten del väl? Du kan inte ladda ned ett helt land eller ens landskap väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fast bara en liten del väl? Du kan inte ladda ned ett helt land eller ens landskap väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Är några km du kan spara men sedan så kan du spara flera ggr men nej den klarar inte av ett helt land.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Navigon, TomTom, Sygic, NLife/NDrive, Waze och typ MapQuest finns väl för Android. Säkert någon mer. Google Maps/Navigation och Waze (som Google äger, och är gratis) klarar du nog dig långt med. TomTom och Garmin (sistnämnda de som gör Navigon) är de större spelarna annars. Google Maps stödjer offlinekartor som sagt, även om lite omständigare. I princip får du testa dig fram, det är ju lite preferenser också, men kartorna till Navigon eller TomTom blir lite pengar.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Är några km du kan spara men sedan så kan du spara flera ggr men nej den klarar inte av ett helt land.

Låter ju värdelöst om man ska ha det som navigator i bil:p

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Navfree med openstreetmaps-kartor har jag varit nöjd med, både i sverige och i övriga Europa.

Permalänk
Medlem

Navigon är grymt bra!! Värd varenda krona, iaf till iOS

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

En sak att tänka på är att GPS-apparna ofta är väldigt dyra, åker man inte runt alltför mycket utomlands så kan det mycket väl löna sig att köpa ett kontantkort i/från landet man ska till och bara köra på Maps. Då får man förstås också tillgång till alla andra funktioner som kräver data också.

Senast jag var i England så köpte jag ett kort med 6GB datatrafik för typ £18 på amazon.co.uk och det var guld värt. Jag hade visserligen en GPS i hyrbilen men Maps gav både mycket bättre vägar och var mer uppdaterat, sen att gränssnittet i bilens gps var katastrofalt gjorde förstås sitt också (skärpning Opel/Vauxhall). Sen var det förstås väldigt trevligt med datatrafik för Skype, Tripadvisor osv.

Annars finns det en massa appar som bygger på Open Street Maps som är mer eller mindre gratis. Söker man på Open Street Maps i PlayStore så är det bara att välja, installera och testa.

Permalänk
Medlem

Sygic är ett förhållandevis billigt alternativ, oftast har de 'rea' på Google Play. Senast var det Europa+Ryssland för 18€ med fria uppdateringar.
Normalt kostar Europa 40€.
Sygic har många bra funktioner och är relativ lättanvänt, dock har TomTom ett simplare interface vilket passar många användare bättre.

Permalänk
Medlem

CoPilot finns inget som är bättre har använt den runt halva Europa fungerar utmärkt och är väldigt pålitlig! Har även en massa intressanta funktioner som underlättar när du är ute och kör.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztrobe:

Rekomenderar också Waze. Programmet med dom bäst uppdaterade kartorna. Dock lite svårt att navigera mot gatunummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Annars finns det en massa appar som bygger på Open Street Maps som är mer eller mindre gratis. Söker man på Open Street Maps i PlayStore så är det bara att välja, installera och testa.

Oj, detta var ju kul. Jag visste inte att det fanns ett open source initiativ för kartor.
Någon specifik app du kan rekommendera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Oj, detta var ju kul. Jag visste inte att det fanns ett open source initiativ för kartor.
Någon specifik app du kan rekommendera?

Nej. Jag har testat ett par men inte tillräckligt mycket för att säga att någon är bättre än konkurrenterna. Kolla listan här så kan du sålla lite bland alternativen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört CoPilot i ett par år. När jag köpte det så köpte man ett paket med Nordenkartor + navigering, de har dock byggt om sitt system för hur man köper det nu så själva grund-appen är fri, sen får du köpa till dels kartor och dels tjänsten för att få navigeringen. Lite underligt upplägg, men det blir inte så våldsamt dyrt ändå.

Själva appen fungerar bra, har kört den en hel del här hemma och på semester i USA. Instruktionerna är tydliga och i god tid inför svängar. De enda problemen jag egentligen haft med själva vägledningen är när den ska be en hålla till vänster/höger, problemen har uppstått på ställen där det varit ovanligt många filer, som t.ex till hyrbilsåterlämningen vid Orlandos flygplats och vägen in till Universal Studios. Men vid båda de fallen fanns det tydlig skyltning att följa istället, så det var inget större problem.

Det går smärtfritt att byta kartor. Det går dessutom att ladda ner delar av de paket som man köpt, så om du köper t.ex hela USA men bara ska köra på östkusten så går det att ta ner den biten i ett paket, för att spara utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej. Jag har testat ett par men inte tillräckligt mycket för att säga att någon är bättre än konkurrenterna. Kolla listan här så kan du sålla lite bland alternativen.

Oooh, intressant.

Jag har kollat igenom listan lite och de som verkar intressanta bland gratisapparna är dessa (jag valde bort såna som inte fanns på Google Play och som inte hade blivit uppdaterade på ett tag):
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand
https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.talent.cruis...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mictale.gps...
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.hydrologis.g...
https://play.google.com/store/apps/details?id=menion.android....

Jag har ej testat dem dock. Vilka har du testat av dem?

Permalänk

MapsWithMe, 33kr, http://mapswith.me/en/home
Ladda ner karta för ett land i förväg, använd gps - offline.

Ok, appen var visst inte så användbar.

Citat:

We don't have turn-by-turn navigation now.

Visa signatur

R5 2600・RX580