Permalänk
Medlem

Skicka in den på verkstad?

Hej!

Jag försökte koppla in en TV till min dator med hjälp av HDMI kabel, för att försöka använda 2 skärmar till min dator. Men fick inte till det med HDMI kontakten, den verkade inte passa någonstans. Sen när jag kopplade ut HDMI kabel och tänkte skita i TV:n så kommer inte mitt tangentbord och mus igång. De var helt döda liksom även fast de är inkopplade som de var innan(har inte haft något problem tidigare med detta). Datorn fungerade och var på men men kunde inte skriva eller röra något.

Sen lyckades jag få det att fungera, när jag kopplade in min mus och tangentbord på framsidan av chassit(har två USB uttag där). Så då har de på baksidan alltså gått sönder, ska man kanske skicka in datorn på verkstad? För vill kunna använda fler än 2 USB uttag i framtiden.

Permalänk
Vila i frid

Köp ett pci USB-kort på Kjell att montera för att ersätta de trasiga USB-portarna på moderkortet. Att ansluta en dator till en TV när båda prylarna är driftsatta är som att be om att sakerna skall gå sönder. Jordströmmar finns alltid närvarande när man kör med switchade aggregat pga av dess design dvs avkopplingskondingar på primärsidan. https://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling_capacitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Köp ett pci USB-kort på Kjell att montera för att ersätta de trasiga USB-portarna på moderkortet. Att ansluta en dator till en TV när båda prylarna är driftsatta är som att be om att sakerna skall gå sönder. Jordströmmar finns alltid närvarande när man kör med switchade aggregat pga av dess design dvs avkopplingskondingar på primärsidan. https://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling_capacitor

Då måste man öppna datorn och montera in det kortet, är inte duktig på att öppna datorer och hålla på där. Kan man be någon göra det? Vill inte göra det eftersom kommer göra fel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Då måste man öppna datorn och montera in det kortet, är inte duktig på att öppna datorer och hålla på där. Kan man be någon göra det? Vill inte göra det eftersom kommer göra fel då.

Ta isf hjälp av någon bekant om du verkligen känner dig osäker, det är verkligen jättelätt att bara sätta in ett instickskort.
Skulle du be något företag göra det åt dig så skulle själva servicen att sätta i kortet på 1 minut antagligen kosta dig mer än själva kortet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Om du tar med dig burken till typ Kjell & Co eller någon datorbutik så kommer de garanterat hjälpa till med att sätta i kortet om du köper det där. Det finns fördelar med att köpa saker fysiskt över disk, även fast det kanske kostar några tior mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ta isf hjälp av någon bekant om du verkligen känner dig osäker, det är verkligen jättelätt att bara sätta in ett instickskort.
Skulle du be något företag göra det åt dig så skulle själva servicen att sätta i kortet på 1 minut antagligen kosta dig mer än själva kortet.

Aa ska försöka hitta någon bekant som kan sätta in det åt mig. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom... Det där skulle fungera eller? Då får jag 2 uttag till vilket borde räcka, för har 2 på framsidan av chassit.

Skrivet av RubberDucc:

Om du tar med dig burken till typ Kjell & Co eller någon datorbutik så kommer de garanterat hjälpa till med att sätta i kortet om du köper det där. Det finns fördelar med att köpa saker fysiskt över disk, även fast det kanske kostar några tior mer.

Skulle vara riktigt snällt om de kan hjälpa mig där men känns lite omständigt att ta med sin dator dit. Ska försöka hitta en bekant som kan göra det som TiasE skrev. Håller med om att det skulle bli dyrt och skicka in den på service och det skulle säkert ta ett år innan det är klart.

Permalänk
Medlem

Den borde nog fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Köp ett pci USB-kort på Kjell att montera för att ersätta de trasiga USB-portarna på moderkortet. Att ansluta en dator till en TV när båda prylarna är driftsatta är som att be om att sakerna skall gå sönder. Jordströmmar finns alltid närvarande när man kör med switchade aggregat pga av dess design dvs avkopplingskondingar på primärsidan. https://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling_capacitor

Så nästa gång jag kopplar in en TV till en dator med HDMI-kabel ska jag stänga av datorn först? Var det därför USB-uttagen gick sönder, för att jag hade datorn på medan jag försökte koppla in en TV?