Permalänk

Nya hörlurar

Hej Sweclockers,

Kan börja med att säga att jag har noll koll när det gäller ljud och skulle vilja ha lite råd på vad man ska köpa. Jag bor inte i närheten av någon stad/affär där jag kan åka och testa olika lurar själv så får lita på det jag läser på internet.

För tillfället har jag Sennheiser 558 kopplade rakt i ljudporten på datorn som har ett GA-990FXA-UD7 moderkort.

Kan påpeka att jag är mest intresserad av over-ear lurar och 558:an som jag har är bekväma så liknande form uppskattas.

Lurarna kommer användas mest vid musik (metal främst, men även dubstep och liknande), spel och även film då och då.

Anledningen till att jag vill ha nya lurar är inte för att dom jag har är trasiga, utan för att jag tycker ljudet är för "lätt" (för lite bas?). Lyssnar jag på musik med högtalarna (Logitech Z623, eller mina tidigare Logitech Z906 som jag inte använder längre pga brist på plats för surround efter flytt), så är jag nöjd med ljudet så borde (?) inte behöva skaffa mig ett ljudkort till datorn?
Ni som vet det här med ljud, rätta mig gärna om ni tycker jag har "fel" och att jag borde skaffa ett ljudkort endå.

Jag vet att det finns både slutna och öppna lurar. I detta fallet då jag är ute efter mer bas (som jag förstår det) borde slutna vara ett bättre val? Eller räcker det t.ex. med Philips Fidelio X1 som jag har läst ska vara väldigt trevliga och mer bas än öppna lurar brukar ha?

Från vad jag läst så är det även värt att skaffa en DAC och(/eller?) hörlursförstärkare.
Hörlursförstärkare antar jag enbart är för att kunna lyssna bra å¨högre volym och DAC för bättre kvalité på ljudet?
Stämmer inte detta så rätta mig gärna så jag får en chans att lära mig lite medans jag endå håller på.

Läste någonstans (hittar inte var längre) att följande var bra för priset:
Pro-Ject Head Box II
Pro-Ject USB Box

Stämmer detta? Finns det bättre/mer prisvärda alternativ?

Budget på ~6000, men kan tänka mig gå upp till 8000 om anledning finns.

Ska man skaffa det ovan (inklusive lurarna) eller finns det bättre förslag?
Vill ni ha någon mer info så fråga bara så ska jag svara så gott jag kan.

Uppskattar all info och alla förslag jag får!

//Foerhaexxaren

Permalänk
Medlem

Är ganska dålig på vad som är bra i dom lägre prisklassens, men ovan Stärkare/DAC är inte dåliga och mycket för pengarna.

Ett alternativ kan möjligen vara ASUS STX men med ovan blir det minst lika bra eller bättre samt du får volymratt osv.

Hörlurar, grunna och läs lite om Grado SR225i vilket passar din musiksmak som handsken

Bas är lite mer av än tex dina befintliga, men utan att det på nått sätt är överdrivet mycket.

Ditt befintliga ljudkort har inga direkt problem med att driva dessa hörlurar, men det blir en hel del bättre driv och kvalite med dac/stärkare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foerhaexxaren:

Hej Sweclockers,

Kan börja med att säga att jag har noll koll när det gäller ljud och skulle vilja ha lite råd på vad man ska köpa. Jag bor inte i närheten av någon stad/affär där jag kan åka och testa olika lurar själv så får lita på det jag läser på internet.

För tillfället har jag Sennheiser 558 kopplade rakt i ljudporten på datorn som har ett GA-990FXA-UD7 moderkort.

Kan påpeka att jag är mest intresserad av over-ear lurar och 558:an som jag har är bekväma så liknande form uppskattas.

Lurarna kommer användas mest vid musik (metal främst, men även dubstep och liknande), spel och även film då och då.

Anledningen till att jag vill ha nya lurar är inte för att dom jag har är trasiga, utan för att jag tycker ljudet är för "lätt" (för lite bas?). Lyssnar jag på musik med högtalarna (Logitech Z623, eller mina tidigare Logitech Z906 som jag inte använder längre pga brist på plats för surround efter flytt), så är jag nöjd med ljudet så borde (?) inte behöva skaffa mig ett ljudkort till datorn?
Ni som vet det här med ljud, rätta mig gärna om ni tycker jag har "fel" och att jag borde skaffa ett ljudkort endå.

Jag vet att det finns både slutna och öppna lurar. I detta fallet då jag är ute efter mer bas (som jag förstår det) borde slutna vara ett bättre val? Eller räcker det t.ex. med Philips Fidelio X1 som jag har läst ska vara väldigt trevliga och mer bas än öppna lurar brukar ha?

Från vad jag läst så är det även värt att skaffa en DAC och(/eller?) hörlursförstärkare.
Hörlursförstärkare antar jag enbart är för att kunna lyssna bra å¨högre volym och DAC för bättre kvalité på ljudet?
Stämmer inte detta så rätta mig gärna så jag får en chans att lära mig lite medans jag endå håller på.

Läste någonstans (hittar inte var längre) att följande var bra för priset:
Pro-Ject Head Box II
Pro-Ject USB Box

Stämmer detta? Finns det bättre/mer prisvärda alternativ?

Budget på ~6000, men kan tänka mig gå upp till 8000 om anledning finns.

Ska man skaffa det ovan (inklusive lurarna) eller finns det bättre förslag?
Vill ni ha någon mer info så fråga bara så ska jag svara så gott jag kan.

Uppskattar all info och alla förslag jag får!

//Foerhaexxaren

kolla lite på klippet innan du handlar en massa kan vara värt att tänka på lite av sakerna dom tar upp.
https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Här är en kille som testar mayflowers dac och stärkare. om du känner att du behöver ha nått sånt.
https://www.youtube.com/watch?v=89pjq1mGstA

Här är ett par trevliga lurar som får mycket bra betyg av de flesta som har dom och av dom har testat dom.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256102

Permalänk
Medlem

Ett kanske inte audiofilt förslag är att skaffa ett Soundblaster Z ljudkort och använda den utmärkta programvaran till att justera ljudet efter tycke och smak. Kör själv med ett par Sennheiser HD650 och det ljudkortet och om jag är sugen på lite extra bas drar jag bara upp 31 och 62Hz i equalizern och jäklar vad det smäller till. Sedan finns det ett bra virtuellt surroundljud om man är sugen på det (funkar väldigt bra i spel).

Själv lyssnar jag mest på synt och den tyngsta musiken (typ DAF, Front 242 och Nitzer Ebb) gör sig extremt bra med lite extra djupbas. Min filosofi är att köpa ljudprylar av hyfsat hög kvalite som är neutrala och om jag är på humör att justera ljudet med mjukvara.

Ett nytt ljudkort kommer antagligen inte att låta speciellt mycket bättre än det du har på ditt moderkort men funktioner, hörlursförstärkare och programvara kan vara klart överlägsna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Tack för alla svar, uppskattas verkligen!
Jag kommer kika närmare på det ni föreslagit (och troligtvis lite annat också).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Ett kanske inte audiofilt förslag är att skaffa ett Soundblaster Z ljudkort och använda den utmärkta programvaran till att justera ljudet efter tycke och smak. Kör själv med ett par Sennheiser HD650 och det ljudkortet och om jag är sugen på lite extra bas drar jag bara upp 31 och 62Hz i equalizern och jäklar vad det smäller till. Sedan finns det ett bra virtuellt surroundljud om man är sugen på det (funkar väldigt bra i spel).

Själv lyssnar jag mest på synt och den tyngsta musiken (typ DAF, Front 242 och Nitzer Ebb) gör sig extremt bra med lite extra djupbas. Min filosofi är att köpa ljudprylar av hyfsat hög kvalite som är neutrala och om jag är på humör att justera ljudet med mjukvara.

Ett nytt ljudkort kommer antagligen inte att låta speciellt mycket bättre än det du har på ditt moderkort men funktioner, hörlursförstärkare och programvara kan vara klart överlägsna.

Man behöver inte köpa ett ljudkort eller nån annan speciell mjukvara för att få en tonkontroll, det finns en mycket bra eqmjukvara till win gratis numera:
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte köpa ett ljudkort eller nån annan speciell mjukvara för att få en tonkontroll, det finns en mycket bra eqmjukvara till win gratis numera:
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Ouch! Säkert en kompetent programvara för dem som vill meka mycket men för omständlig för min del. Föredrar något som ser ut åt detta hållet:

Istället för något som ser ut så här:

Och kommer med denna instruktion:

Welcome to the Wiki of Equalizer APO. This is the documentation for users of Equalizer APO. Developers might also be interested in reading the developer documentation. To begin using Equalizer APO, you should read the tutorials.

Table of contents:

•Installation tutorial
•Configuration tutorial
•Configuration file format
•Filter types
•Channel configurations
•Troubleshooting ◦Control Panel
◦Log files
◦Hardware-accelerated OpenAL

Installation tutorial
1.Download the Equalizer APO setup for your version of Windows (32 or 64 bit). If you are unsure if you need the 32 or the 64 bit version, you can open Start Menu -> Control Panel -> System and look up the system type.
2.Execute the setup program and follow the instructions. Remember your installation path if you don't use the default of C:\Program Files\EqualizerAPO . From here on, for better readability it is assumed that you use the default path.
3.During the installation process the program Configurator.exe will be run. Make sure that you select the correct audio device to install the APO to. If you are unsure you can open Start Menu -> Control Panel -> Sound and look for the default output device. If you need to install the APO to other audio devices later, you can run the program again from C:\Program Files\EqualizerAPO\Configurator.exe .
4.After the installation finished, you should allow the reboot of your system. This is needed because the newly installed APO will not be used immediately but only after the audio service is restarted.
5.When the system has rebooted, the APO should be active. This will only be noticable by a small reduction in volume and a mild low frequency boost, because this is what the example configuration file specifies. To change the APO's behaviour to something more useful, you can now read the Configuration chapter.

Configuration tutorial
1.Open Windows Explorer and navigate to C:\Program Files\EqualizerAPO\config . You should find the files config.txt and example.txt. The file config.txt is the main configuration file that will automatically be loaded by Equalizer APO.
2.Open the file config.txt in a text editor and you will see that it first defines a preamplification value and then includes example.txt. To check if the APO is really working you can start some audio or video application and adjust the preamp value while music is running. You should notice that the volume changes immediately each time after you save the file.
3.To begin creating your individual filter configuration you should now install and run Room EQ Wizard.

Screenshot of Room EQ Wizard (click to enlarge):

A detailed explanation of the usage of Room EQ Wizard is out of the scope of this document, but here is the basic process:
1.Click the "Measure" button in the toolbar (Mark A in the above screenshot) to bring up the measurement dialog. Here you should first do "Check Levels" and adjust your output volume appropriately, then "Start Measuring". After the measurement, the dialog will close automatically and a frequency response graph is shown.
2.Click the "EQ" button (Mark B) in the toolbar. Here you can select an equalizer type (Mark C). Use either "Generic" or, if you prefer bandwidth instead of Q, the "FBQ2496" equalizer type. Beware that no other equalizer types are currently supported.
3.Click the "EQ Filters" button (Mark D) in the EQ window. Now you can add filters by setting "Control" to Manual, "Type" to PK/PEQ and then adjusting "Frequency", "Gain" and "Q"/"Bw Oct" to your needs. The graph in the EQ window will directly show the filter's frequency response. Since version 0.8, you can also use any of the other filter types available if they suit your needs, but generally the peaking filters should be the most appropriate for room correction.
4.To save the filter settings, you should first use the "Save this filter set" button (Mark E) in the EQ Filters window. This will save the settings in a format that Room EQ Wizard can read back later when you need to make further adjustments.
5.Now save the filter settings in a format that Equalizer APO can read. To do this, go to the main window of Room EQ Wizard. Open the "File" menu (Mark F) and select "Export" -> "Filter Settings as text". Save under a new filename into C:\Program Files\EqualizerAPO\config .
6.Open C:\Program Files\EqualizerAPO\config\config.txt in a text editor and change the "Include" line to refer to your newly created configuration file. The change should be effective immediately.

Congratulations, you have now created your first configuration for Equalizer APO. To learn more about the usage of RoomEQWizard, you can look into its help file. The process can even be automated to some extent, as is explained in this forum thread.

Configuration file format

The configuration files of Equalizer APO are organized as lines of the following format:

Command: Parameters

All lines not conforming to this format are silently ignored, like the comment lines that start with # in the example below.

Example:

Device: High Definition Audio Device Speakers; Benchmark
#All lines below will only be applied to the specified device and the benchmark application
Preamp: -6 db
Include: example.txt
Filter 1: ON PK Fc 50 Hz Gain -3.0 dB Q 10.00
Filter 2: ON PEQ Fc 100 Hz Gain 1.0 dB BW Oct 0.167

Channel: L
#Additional preamp for left channel
Preamp: -5 dB
#Filters only for left channel
Include: demo.txt
Filter 1: ON LS Fc 300 Hz Gain 5.0 dB

Channel: 2 C
#Filters for second(right) and center channel
Filter 1: ON HP Fc 30 Hz
Filter 2: ON LPQ Fc 10000 Hz Q 0.400

Device: Microphone
#From here, the lines only apply to microphone devices
Filter: ON NO Fc 50 Hz

The commands currently defined are:

Command

Parameters

Description

Preamp Negative number dB Sets a preamplification value in decibels. This is useful when you are using filters with positive gain, to make sure that no clipping occurs. Since version 0.8, when multiple preamps apply to the same channel, the resulting preamp is the sum in dB.
Include File name Loads the given file as a configuration file. Instead of directly replacing config.txt, it can be better to load the actual filter definition from a separate file so that you can e.g. set a preamp before.
Filter n ON Type Fc Frequency Hz Gain Gain value dB Q Q value Adds a filter of the given type with the given frequency, gain and Q. The supported filter types and their parameters are listed below. This is the filter text format used by Room EQ Wizard for equalizer type "Generic". The filter number (n) is not interpreted and can be omitted.
Filter n ON Type Fc Frequency Hz Gain Gain value dB BW Oct Bandwidth value Adds a filter of the given type with the given frequency, gain and bandwidth. The supported filter types and their parameters are listed below. This is the filter text format used by Room EQ Wizard for equalizer type "FBQ2496". The filter number (n) is not interpreted and can be omitted.
Device Device identification pattern Matches the given pattern to the connection name, device name and GUID of the current output device. If the pattern does not match, all following commands except Device commands are ignored. The pattern consists of words separated by space that must all be found in the string "Device_name Connection_name GUID". Multiple patterns of which one must match can be specified by separating the patterns with ';'. The special pattern "all" matches always. The benchmark application uses the device name "Benchmark" and connection name "File output". The easiest way to generate a Device command is to use the button in the Configurator application. (added in version 0.7)
Channel Channel positions Selects the channels to which the following Filter and Preamp commands will be applied. Channel positions can be given by identifier (acronym of 1 up to 3 characters) or by number (counted from 1). The supported channel configurations are listed below. If a channel configuration is not supported, channels can only be selected by number. Multiple channels can be specified by separating with space. The special position "all" selects all channels. (added in version 0.8)

Lines that contain any command name not in this list are silently ignored.

Filter types

The following table lists the filter types supported by Equalizer APO since version 0.8.1. The columns Fc, Gain and Q/BW show the parameters supported by the filter type. An 'X' means that the parameter is required while an 'O' denotes an optional parameter. The filter types supported cover all filters of the "Generic" and the "FBQ2496" equalizer type. Other equalizer types may also be compatible if their filter text format is. There is one exception however: The band-pass filter supported by Equalizer APO is a real band-pass filter that does not support gain, like low/high-pass filters, but unlike the DCX2496's "BP" filter, which is actually a peaking filter.

Type

Description

Fc

Gain

Q/BW

Example for filter parameters

PK
Modal
PEQ Peaking filter
(Parametric EQ) X X X ON PK Fc 50.0 Hz Gain -10.0 dB Q 2.50
ON Modal Fc 100 Hz Gain 3.0 dB Q 5.41 T60 target 100 ms
ON PEQ Fc 100 Hz Gain 1.0 dB BW Oct 0.167
LP
LPQ Low-pass filter X O ON LP Fc 8000 Hz
ON LPQ Fc 10000 Hz Q 0.400
HP
HPQ High-pass filter X O ON HP Fc 30.0 Hz
ON HPQ Fc 20.0 Hz Q 0.500
BP Band-pass filter
(not from DCX2496) X O ON BP Fc 1000 Hz Q 0.100
LS
LSC x dB Low-shelf filter
(with center freq.,
x dB per oct. (LSC)) X X ON LS Fc 300 Hz Gain 5.0 dB
ON LSC 10.8 dB Fc 300 Hz Gain 5.0 dB
HS
HSC x dB High-shelf filter
(with center freq.,
x dB per oct. (HSC)) X X ON HS Fc 1000 Hz Gain -3.0 dB
ON HSC 6 dB Fc 100 Hz Gain -6.0 dB
LS 6dB
LS 12dB Low-shelf filter
(6 / 12 dB per octave
with corner freq.) X X ON LS 6dB Fc 50.0 Hz Gain 7.2 dB
ON LS 12dB Fc 2000 Hz Gain -5.0 dB
HS 6dB
HS 12dB High-shelf filter
(6 / 12 dB per octave
with corner freq.) X X ON HS 6dB Fc 12000 Hz Gain 10.0 dB
ON HS 12dB Fc 500 Hz Gain 5.0 dB
NO Notch filter X O ON NO Fc 800 Hz
AP All-pass filter X X ON AP Fc 900 Hz Q 0.707

Channel configurations

The following table lists the channel configurations that are supported by Equalizer APO. The channel identifiers in the column titles resemble the channels in Start -> Control Panel -> Sound -> Configure. If a channel position is supported for a configuration, the cell in the corresponding row contains the channel number.

Configuration

Left
L

Right
R

Center
C

Subwoofer
SUB

Rear left
RL

Rear right
RR

Rear center
RC

Side left
SL

Side right
SR

Mono 1
Stereo 1 2
Quadraphonic 1 2 3 4
Surround 1 2 3 4
5.1 Surround 1 2 3 4 5 6
5.1 Surround 1 2 3 4 5 6
7.1 Surround 1 2 3 4 5 6 7 8

Attention:
Although it might be tempting to assign low frequency filters only to the subwoofer channel, this might not lead to the expected results. Many audio systems apply bass redirection after Equalizer APO has processed the signal, so filters applied to the subwoofer channel won't be effective for redirected sound. Furthermore, as crossover filters only gradually fade in, the low frequency audio might be played over multiple speakers, not just the subwoofer, reducing the effectivity of subwoofer-only filters. Therefore, to avoid these problems, it's recommended to apply low frequency filters to all channels.

Troubleshooting

This section describes approaches to solve possible problems impeding the successful operation of Equalizer APO.

Control Panel

If you installed Equalizer APO and no changes to the configuration file lead to any changes in the signal, APOs might have been disabled for the device in the Control Panel.
To check this, open Start Menu -> Control Panel -> Sound and double click on your audio device to open the properties dialog.

If the dialog has an "Enhancements" tab, go to that tab. You should see a view similar to the left screenshot below. Make sure the "Disable all enhancements" check box (red box) is unchecked, even if you don't use any of the enhancements in the list.

If the dialog does not have an "Enhancements" tab, go to the "Advanced" tab. You should see a view similar to the right screenshot below. Make sure the "Enable audio enhancements" check box (red box) is checked.

Log files

When Equalizer APO encounters a critical problem while running, it writes a line into the log file C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Temp\EqualizerAPO.log . So, in case of problems this file might contain useful information. Under normal circumstances, this file does not even exist, as it will only be created when an error occurs.

To get more information, you can enable trace messages, which means that Equalizer APO will write lines marked with "(TRACE)" to the file even when running normally. To do this, open regedit.exe, go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\EqualizerAPO and set the value EnableTrace to true. Then, when playing back or recording audio via a device that Equalizer APO is installed to, information about initialization and the configuration files will be output to the log file. This might help e.g. to see if the configuration files are interpreted as intended. After you have finished, you should set EnableTrace back to false, so that the log file does not grow unnecessarily.

Hardware-accelerated OpenAL

Normally, applications utilizing OpenAL for their audio output do not present a problem as they will often use DirectSound as their backend, which supports APOs. Some sound card manufacturers however provide OpenAL libraries with hardware-acceleration that access the hardware directly, circumventing APOs. There is no way to enable APO support for hardware-accelerated OpenAL, so the only solution for this is to either switch to another output library, if the application supports that, or to make OpenAL fall back to software.

To force OpenAL to fall back to software, the OpenAL32.dll may be replaced with a different one, for example from http://kcat.strangesoft.net/openal.html
A way to globally disable OpenAL hardware-acceleration however is to move or rename the vendor-specific OpenAL library in C:\Windows\System32 or C:\Windows\SysWOW64, which is often called like *_oal.dll, for example ct_oal.dll . Warning: This is a modification to the sound driver, which is of course not officially supported and can lead to unexpected results.

Dold text
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Ouch! Säkert en kompetent programvara för dem som vill meka mycket men för omständlig för min del. Föredrar något som ser ut åt detta hållet:

http://imgi.se/image.php?di=0MJ3

Istället för något som ser ut så här:

http://imgi.se/image.php?di=ZNSN

Och kommer med denna instruktion:

Welcome to the Wiki of Equalizer APO. This is the documentation for users of Equalizer APO. Developers might also be interested in reading the developer documentation. To begin using Equalizer APO, you should read the tutorials.

Table of contents:

•Installation tutorial
•Configuration tutorial
•Configuration file format
•Filter types
•Channel configurations
•Troubleshooting ◦Control Panel
◦Log files
◦Hardware-accelerated OpenAL

Installation tutorial
1.Download the Equalizer APO setup for your version of Windows (32 or 64 bit). If you are unsure if you need the 32 or the 64 bit version, you can open Start Menu -> Control Panel -> System and look up the system type.
2.Execute the setup program and follow the instructions. Remember your installation path if you don't use the default of C:\Program Files\EqualizerAPO . From here on, for better readability it is assumed that you use the default path.
3.During the installation process the program Configurator.exe will be run. Make sure that you select the correct audio device to install the APO to. If you are unsure you can open Start Menu -> Control Panel -> Sound and look for the default output device. If you need to install the APO to other audio devices later, you can run the program again from C:\Program Files\EqualizerAPO\Configurator.exe .
4.After the installation finished, you should allow the reboot of your system. This is needed because the newly installed APO will not be used immediately but only after the audio service is restarted.
5.When the system has rebooted, the APO should be active. This will only be noticable by a small reduction in volume and a mild low frequency boost, because this is what the example configuration file specifies. To change the APO's behaviour to something more useful, you can now read the Configuration chapter.

Configuration tutorial
1.Open Windows Explorer and navigate to C:\Program Files\EqualizerAPO\config . You should find the files config.txt and example.txt. The file config.txt is the main configuration file that will automatically be loaded by Equalizer APO.
2.Open the file config.txt in a text editor and you will see that it first defines a preamplification value and then includes example.txt. To check if the APO is really working you can start some audio or video application and adjust the preamp value while music is running. You should notice that the volume changes immediately each time after you save the file.
3.To begin creating your individual filter configuration you should now install and run Room EQ Wizard.

Screenshot of Room EQ Wizard (click to enlarge):

A detailed explanation of the usage of Room EQ Wizard is out of the scope of this document, but here is the basic process:
1.Click the "Measure" button in the toolbar (Mark A in the above screenshot) to bring up the measurement dialog. Here you should first do "Check Levels" and adjust your output volume appropriately, then "Start Measuring". After the measurement, the dialog will close automatically and a frequency response graph is shown.
2.Click the "EQ" button (Mark B) in the toolbar. Here you can select an equalizer type (Mark C). Use either "Generic" or, if you prefer bandwidth instead of Q, the "FBQ2496" equalizer type. Beware that no other equalizer types are currently supported.
3.Click the "EQ Filters" button (Mark D) in the EQ window. Now you can add filters by setting "Control" to Manual, "Type" to PK/PEQ and then adjusting "Frequency", "Gain" and "Q"/"Bw Oct" to your needs. The graph in the EQ window will directly show the filter's frequency response. Since version 0.8, you can also use any of the other filter types available if they suit your needs, but generally the peaking filters should be the most appropriate for room correction.
4.To save the filter settings, you should first use the "Save this filter set" button (Mark E) in the EQ Filters window. This will save the settings in a format that Room EQ Wizard can read back later when you need to make further adjustments.
5.Now save the filter settings in a format that Equalizer APO can read. To do this, go to the main window of Room EQ Wizard. Open the "File" menu (Mark F) and select "Export" -> "Filter Settings as text". Save under a new filename into C:\Program Files\EqualizerAPO\config .
6.Open C:\Program Files\EqualizerAPO\config\config.txt in a text editor and change the "Include" line to refer to your newly created configuration file. The change should be effective immediately.

Congratulations, you have now created your first configuration for Equalizer APO. To learn more about the usage of RoomEQWizard, you can look into its help file. The process can even be automated to some extent, as is explained in this forum thread.

Configuration file format

The configuration files of Equalizer APO are organized as lines of the following format:

Command: Parameters

All lines not conforming to this format are silently ignored, like the comment lines that start with # in the example below.

Example:

Device: High Definition Audio Device Speakers; Benchmark
#All lines below will only be applied to the specified device and the benchmark application
Preamp: -6 db
Include: example.txt
Filter 1: ON PK Fc 50 Hz Gain -3.0 dB Q 10.00
Filter 2: ON PEQ Fc 100 Hz Gain 1.0 dB BW Oct 0.167

Channel: L
#Additional preamp for left channel
Preamp: -5 dB
#Filters only for left channel
Include: demo.txt
Filter 1: ON LS Fc 300 Hz Gain 5.0 dB

Channel: 2 C
#Filters for second(right) and center channel
Filter 1: ON HP Fc 30 Hz
Filter 2: ON LPQ Fc 10000 Hz Q 0.400

Device: Microphone
#From here, the lines only apply to microphone devices
Filter: ON NO Fc 50 Hz

The commands currently defined are:

Command

Parameters

Description

Preamp Negative number dB Sets a preamplification value in decibels. This is useful when you are using filters with positive gain, to make sure that no clipping occurs. Since version 0.8, when multiple preamps apply to the same channel, the resulting preamp is the sum in dB.
Include File name Loads the given file as a configuration file. Instead of directly replacing config.txt, it can be better to load the actual filter definition from a separate file so that you can e.g. set a preamp before.
Filter n ON Type Fc Frequency Hz Gain Gain value dB Q Q value Adds a filter of the given type with the given frequency, gain and Q. The supported filter types and their parameters are listed below. This is the filter text format used by Room EQ Wizard for equalizer type "Generic". The filter number (n) is not interpreted and can be omitted.
Filter n ON Type Fc Frequency Hz Gain Gain value dB BW Oct Bandwidth value Adds a filter of the given type with the given frequency, gain and bandwidth. The supported filter types and their parameters are listed below. This is the filter text format used by Room EQ Wizard for equalizer type "FBQ2496". The filter number (n) is not interpreted and can be omitted.
Device Device identification pattern Matches the given pattern to the connection name, device name and GUID of the current output device. If the pattern does not match, all following commands except Device commands are ignored. The pattern consists of words separated by space that must all be found in the string "Device_name Connection_name GUID". Multiple patterns of which one must match can be specified by separating the patterns with ';'. The special pattern "all" matches always. The benchmark application uses the device name "Benchmark" and connection name "File output". The easiest way to generate a Device command is to use the button in the Configurator application. (added in version 0.7)
Channel Channel positions Selects the channels to which the following Filter and Preamp commands will be applied. Channel positions can be given by identifier (acronym of 1 up to 3 characters) or by number (counted from 1). The supported channel configurations are listed below. If a channel configuration is not supported, channels can only be selected by number. Multiple channels can be specified by separating with space. The special position "all" selects all channels. (added in version 0.8)

Lines that contain any command name not in this list are silently ignored.

Filter types

The following table lists the filter types supported by Equalizer APO since version 0.8.1. The columns Fc, Gain and Q/BW show the parameters supported by the filter type. An 'X' means that the parameter is required while an 'O' denotes an optional parameter. The filter types supported cover all filters of the "Generic" and the "FBQ2496" equalizer type. Other equalizer types may also be compatible if their filter text format is. There is one exception however: The band-pass filter supported by Equalizer APO is a real band-pass filter that does not support gain, like low/high-pass filters, but unlike the DCX2496's "BP" filter, which is actually a peaking filter.

Type

Description

Fc

Gain

Q/BW

Example for filter parameters

PK
Modal
PEQ Peaking filter
(Parametric EQ) X X X ON PK Fc 50.0 Hz Gain -10.0 dB Q 2.50
ON Modal Fc 100 Hz Gain 3.0 dB Q 5.41 T60 target 100 ms
ON PEQ Fc 100 Hz Gain 1.0 dB BW Oct 0.167
LP
LPQ Low-pass filter X O ON LP Fc 8000 Hz
ON LPQ Fc 10000 Hz Q 0.400
HP
HPQ High-pass filter X O ON HP Fc 30.0 Hz
ON HPQ Fc 20.0 Hz Q 0.500
BP Band-pass filter
(not from DCX2496) X O ON BP Fc 1000 Hz Q 0.100
LS
LSC x dB Low-shelf filter
(with center freq.,
x dB per oct. (LSC)) X X ON LS Fc 300 Hz Gain 5.0 dB
ON LSC 10.8 dB Fc 300 Hz Gain 5.0 dB
HS
HSC x dB High-shelf filter
(with center freq.,
x dB per oct. (HSC)) X X ON HS Fc 1000 Hz Gain -3.0 dB
ON HSC 6 dB Fc 100 Hz Gain -6.0 dB
LS 6dB
LS 12dB Low-shelf filter
(6 / 12 dB per octave
with corner freq.) X X ON LS 6dB Fc 50.0 Hz Gain 7.2 dB
ON LS 12dB Fc 2000 Hz Gain -5.0 dB
HS 6dB
HS 12dB High-shelf filter
(6 / 12 dB per octave
with corner freq.) X X ON HS 6dB Fc 12000 Hz Gain 10.0 dB
ON HS 12dB Fc 500 Hz Gain 5.0 dB
NO Notch filter X O ON NO Fc 800 Hz
AP All-pass filter X X ON AP Fc 900 Hz Q 0.707

Channel configurations

The following table lists the channel configurations that are supported by Equalizer APO. The channel identifiers in the column titles resemble the channels in Start -> Control Panel -> Sound -> Configure. If a channel position is supported for a configuration, the cell in the corresponding row contains the channel number.

Configuration

Left
L

Right
R

Center
C

Subwoofer
SUB

Rear left
RL

Rear right
RR

Rear center
RC

Side left
SL

Side right
SR

Mono 1
Stereo 1 2
Quadraphonic 1 2 3 4
Surround 1 2 3 4
5.1 Surround 1 2 3 4 5 6
5.1 Surround 1 2 3 4 5 6
7.1 Surround 1 2 3 4 5 6 7 8

Attention:
Although it might be tempting to assign low frequency filters only to the subwoofer channel, this might not lead to the expected results. Many audio systems apply bass redirection after Equalizer APO has processed the signal, so filters applied to the subwoofer channel won't be effective for redirected sound. Furthermore, as crossover filters only gradually fade in, the low frequency audio might be played over multiple speakers, not just the subwoofer, reducing the effectivity of subwoofer-only filters. Therefore, to avoid these problems, it's recommended to apply low frequency filters to all channels.

Troubleshooting

This section describes approaches to solve possible problems impeding the successful operation of Equalizer APO.

Control Panel

If you installed Equalizer APO and no changes to the configuration file lead to any changes in the signal, APOs might have been disabled for the device in the Control Panel.
To check this, open Start Menu -> Control Panel -> Sound and double click on your audio device to open the properties dialog.

If the dialog has an "Enhancements" tab, go to that tab. You should see a view similar to the left screenshot below. Make sure the "Disable all enhancements" check box (red box) is unchecked, even if you don't use any of the enhancements in the list.

If the dialog does not have an "Enhancements" tab, go to the "Advanced" tab. You should see a view similar to the right screenshot below. Make sure the "Enable audio enhancements" check box (red box) is checked.

Log files

When Equalizer APO encounters a critical problem while running, it writes a line into the log file C:\Windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Temp\EqualizerAPO.log . So, in case of problems this file might contain useful information. Under normal circumstances, this file does not even exist, as it will only be created when an error occurs.

To get more information, you can enable trace messages, which means that Equalizer APO will write lines marked with "(TRACE)" to the file even when running normally. To do this, open regedit.exe, go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\EqualizerAPO and set the value EnableTrace to true. Then, when playing back or recording audio via a device that Equalizer APO is installed to, information about initialization and the configuration files will be output to the log file. This might help e.g. to see if the configuration files are interpreted as intended. After you have finished, you should set EnableTrace back to false, so that the log file does not grow unnecessarily.

Hardware-accelerated OpenAL

Normally, applications utilizing OpenAL for their audio output do not present a problem as they will often use DirectSound as their backend, which supports APOs. Some sound card manufacturers however provide OpenAL libraries with hardware-acceleration that access the hardware directly, circumventing APOs. There is no way to enable APO support for hardware-accelerated OpenAL, so the only solution for this is to either switch to another output library, if the application supports that, or to make OpenAL fall back to software.

To force OpenAL to fall back to software, the OpenAL32.dll may be replaced with a different one, for example from http://kcat.strangesoft.net/openal.html
A way to globally disable OpenAL hardware-acceleration however is to move or rename the vendor-specific OpenAL library in C:\Windows\System32 or C:\Windows\SysWOW64, which is often called like *_oal.dll, for example ct_oal.dll . Warning: This is a modification to the sound driver, which is of course not officially supported and can lead to unexpected results.

Dold text

Det handlar om det ska vara en användbar eq eller en leksak som knappt är bättre än vanliga tonkontroller, man behöver ju ha en parametrisk eq om man ska kunna justera in ljudet korrekt, i nödfall så kan man använda en 31 bands eq men 10 band är oerhört grovt och närmast oanvändbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om det ska vara en användbar eq eller en leksak som knappt är bättre än vanliga tonkontroller, man behöver ju ha en parametrisk eq om man ska kunna justera in ljudet korrekt, i nödfall så kan man använda en 31 bands eq men 10 band är oerhört grovt och närmast oanvändbart.

Jag använder inte equalizer i datorn för att göra någon sofistikerad rumskorrigering utan för att enkelt och snabbt lägga till lite extra djupbas utan att påverka andra frekvenser till mina Sennheiser HD650 i viss musik och spel. Då fungerar en "leksak" som Creatives 10-bands eq alldeles utmärkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jag använder inte equalizer i datorn för att göra någon sofistikerad rumskorrigering utan för att enkelt och snabbt lägga till lite extra djupbas utan att påverka andra frekvenser till mina Sennheiser HD650 i viss musik och spel. Då fungerar en "leksak" som Creatives 10-bands eq alldeles utmärkt.

Man gör inte rumskorrigering på hörlurar dessutom bör man nog snarare sänka basnivå på de flesta Sennheiser lurar, men vill man förvränga ljudet snarare än att få det verklighetstroget så kan man använda en grov grafisk eq men ett shelvingfilter brukar låta bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man gör inte rumskorrigering på hörlurar dessutom bör man nog snarare sänka basnivå på de flesta Sennheiser lurar, men vill man förvränga ljudet snarare än att få det verklighetstroget så kan man använda en grov grafisk eq men ett shelvingfilter brukar låta bättre.

Jag vet att man inte gör rumskorrigering på hörlurar, jag är ingen korkskalle, tvärt om.

Den musiken jag lyssnar på låter inte verklighetstrogen varken med eller utan equalizer. Det finns knappt några akustiska instrument närvarande över huvud taget. Ljudet är förvrängt från start, lyssna ex. på Yello, Kirlian Camera, Covenant eller Dupont. Sedan om jag gillar basen lite extra förvrängd enligt tycke och smak ser jag inga problem med. Letar man efter extremt förvrängt ljud kan man alltid gå på en konsert med någon av artisterna jag lyssnar på. Kraftwerks konsert på Way Out West 2012 hade en sådan bas att inälvorna skakade. Jag är alltså inte ute efter verklighetstroget ljud.

Du tar verkligen det här med ljud på allra största allvar. Jag har en mer avslappad attityd och är nöjd när jag tycker det låter bra, därmed inte sagt att jag står ut med skitljud. Lägger trots allt en del pengar på det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkvalitet är på liv o död
Liveljud är alltid korrekt även om det låter illa eller "förvrängt" för det är ju så det låter när de spelar, den färgning som finns där är en del av instrumenten/musikskapandet om det är elektrisk musik, det är ju egentligen ingen skillnad mot att stämma en flygel så den låter skit och oharmonisk när man spelar helt akustiskt men det handlar om att återge ljudet hemma, inte färga det, men vill man ha färgat ljud så är ju en eq bättre än att köpa färgade prylar, en eq går ju att stänga av eller "justera bättre" men har man prylar som färgar/distar "i hårdvara" så är det värre att bli av med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par V-Moda M-100 då? mrqaffe lär väl lyncha mig, men de har fått bra kritik, med tanke på priset.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudkvalitet är på liv o död
Liveljud är alltid korrekt även om det låter illa eller "förvrängt" för det är ju så det låter när de spelar, den färgning som finns där är en del av instrumenten/musikskapandet om det är elektrisk musik, det är ju egentligen ingen skillnad mot att stämma en flygel så den låter skit och oharmonisk när man spelar helt akustiskt men det handlar om att återge ljudet hemma, inte färga det, men vill man ha färgat ljud så är ju en eq bättre än att köpa färgade prylar, en eq går ju att stänga av eller "justera bättre" men har man prylar som färgar/distar "i hårdvara" så är det värre att bli av med det.

Vad jag undrar över (och jag är på många punkter helt överens med dig) är varför liveljud alltid är korrekt. Har varit på hundratals konserter i min livstid med bla. Blue For Two, David Bowie, Front 242, Lädrernunnan, Iron Maiden, Robin Williams, Gyllene Tider, Lustans Lakejer, Ultravox, Reperbahhn, Olle Ljungström, Alphaville, Human League, Bo Kaspers Orkester, Depeche Mode, Twice A Man, Eva Dahlgren, Peter Gabriel, Trance Dance, Stefan Andersson, Kraftwerk och en massa andra.

Ljudet på deras livespelningar varierar oerhört. Har sett Lustans Lakejer (Johan Kinde) minst fem gånger och ljudet har alltid varit extremt olika. Samma sak med Bowie som jag sett fyra gånger och även Kraftwerk som jag sett två gånger.

Varför är liveljud alltid korrekt? Har sett samma artister flera gånger och deras liveljud är alltid olika beroende på utrustning/konserttillfälle. Det finns ingen absolut referens, deras CD-skivor låter helt klart annorlunda.

Min poäng är att liveljud alltid är korrekt är inte sant. Liveljud beror på ett antal parametrar som artisterna inte har någon kontroll över. Jag har sett och hört många exempel på detta, hur många konserter har du varit på?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Live är alltid korrekt just för att det är live oavsett om det låter bra eller obehagligt dåligt, ljudet blir ju en del av framförandet, däremot hemma ska man ju återge, inte skapa något eget, ljudet hemma ska alltså låta exakt lika bra eller dåligt som när artisten gjorde inspelningen och förhoppningsvis så släpper man inte skivor med det material man anser är dåligt.
Jag har varit på många spelningar både akustiska och elektriska och allt låter inte bra live, ibland spelar artisterna dåligt, ibland är det tekniska saker som är dåliga, hursomhelst så vill jag ha helt neutral återgivning så att jag då kan sålla bort de artister och framföranden som är usla, har man en färgad anläggning är risken större att man lyssnar på/gynnar sånt som är skit i grunden och det vill jag inte, jag vill höra det som finns på inspelningen bara det och allt det.
Det är det som är hifi, det betyder hög trohet mot originalet, dvs korrekt återgivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.