Ingen admintillgång - Win 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Ingen admintillgång - Win 7 Home Premium

Hej! Jag har en dator med Windows 7 Home Premium på som nyligen började strula med windowsuppdateringarna. Fick en felkod efter att datorn laddat ned uppdateringarna och skulle installera dessa efter omstart, felkoden stod för "otillräcklig behörighet" el. dyl.

Så jag började forska lite och kom fram till att jag inte hade full behörighet (det enda kontot jag har på datorn som aldrig strulat tidigare). Nu till frågan, hur gör jag för att erhålla full behörighet? Det finns ett "gömt" adminkonto vid namn "Administratör" som vid net user i cmd visar "ej aktiverat", har testat med active:yes men det verkar inte göra någon nytta.

Så hur gör jag för att erhålla administratörsrättigheter på min dator? Observera att OS är Windows 7 Home Premium.

Permalänk
Medlem

boota datorn med hirens bootcd, så kan du låsa upp administratörs kontot

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Här väcker du Windows hemliga administratör: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.534385/har-vacker-du-windows...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset! Ska testas, vilken av dem är det (http://www.hiren.info/pages/bootcd)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Stort tack för tipset! Ska testas, vilken av dem är det (http://www.hiren.info/pages/bootcd)?

hela boot cdn, finns på TPB

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Stort tack för tipset! Ska testas, vilken av dem är det (http://www.hiren.info/pages/bootcd)?

http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Man laddar hem hela Hiren’s BootCD 15.2 och lägger ISOn på ett USB minne eller bränner den på en CD skiva som du sedan bootar vid start av datorn.

Edit: Jag har lagt över Hiren’s BootCD 15.2 på ett 1GB USB minne med hjälp av programmet Universal USB Installer, du hittar Hiren’s BootCD 15.2 nästan längst ner i första dropp menyn i Universal USB Installer http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Här är ett exempel på vad man kan göra med Mini XP på Hiren’s BootCD 15.2 https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Men jag tycker att du kan testa PC För Alla tipset först http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.534385/har-vacker-du-windows...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Många tack för svaren! Jag hade testat flera gånger med exakt det som står i Pcföralla-guiden men for the sake of it testade jag igen, och då funkade det - såklart. Men sen kommer vi till nästa steg, kontot är tydligen lösenordsskyddat och personen som "fixade" datorn och alla program på den när jag köpte den befinner sig, tyvärr, numera i himmelen. Så det nya problemet är således att jag inte vet vad lösenordet till administratörskontot är (har testat alla banala lösenord jag kan komma på).

Löses detta på samma vis med bootskivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Många tack för svaren! Jag hade testat flera gånger med exakt det som står i Pcföralla-guiden men for the sake of it testade jag igen, och då funkade det - såklart. Men sen kommer vi till nästa steg, kontot är tydligen lösenordsskyddat och personen som "fixade" datorn och alla program på den när jag köpte den befinner sig, tyvärr, numera i himmelen. Så det nya problemet är således att jag inte vet vad lösenordet till administratörskontot är (har testat alla banala lösenord jag kan komma på).

Löses detta på samma vis med bootskivan?

Ja du kan fixa lösenordet med Hiren’s BootCD 15.2 genom att starta Mini XP https://www.youtube.com/watch?v=Z13fLYiFRCg

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Minnet sade mig att jag hade fått någon typ av "lösenordsfil" just för det här ändamålet. I en mapp hittade jag en fil som heter "userkey.psw" kan det hjälpa mig att lösa det på något enklare sätt eller är BootCD enda utvägen?

Permalänk
Medlem

Kan inte hirens i detalj men på den eller på den liknande skivan Ultimate boot ska det finnas verktyg att ta bort password på användare.

Dock att det blir så där med Windows update tyder på att windows är i olag, då installationerna inte ska gå med dina lokala rättigheter.
Finns en hel del olika tjänster osv som har sina egna speciella rättigheter.

Kanske hade det räckt med att bara starta windows update som admin för att det skulle fungerat
(högerklick på Windows update och välj kör som administratör) då får det samma rättigheter som om du skulle ha startat det från ett fullständigt admin konto.

Det fullständiga admin kontot är inte aktiverat default på väldigt goda grunder tycker jag.
Är bara egentligen vid seriösa problem som det kan behövas aktiveras också, att köra det för att lyckas med update är bara att kringgå symptomen, inte att lösa det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Minnet sade mig att jag hade fått någon typ av "lösenordsfil" just för det här ändamålet. I en mapp hittade jag en fil som heter "userkey.psw" kan det hjälpa mig att lösa det på något enklare sätt eller är BootCD enda utvägen?

Du kan testa om det finns något lösenord i userkey.psw genom att öppna den med notepad (anteckningar).

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det var en herrans massa tecken när jag öppnade det i anteckningar. Men då det går att lösa problemet med hjälp av bootdisken så tackar jag för hjälpen och fortskrider genom att göra en bootdisk.

Jätte tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Det var en herrans massa tecken när jag öppnade det i anteckningar. Men då det går att lösa problemet med hjälp av bootdisken så tackar jag för hjälpen och fortskrider genom att göra en bootdisk.

Jätte tack för hjälpen!

Om du hittat password till adminkontot förstår jag inte riktigt vad du ska med bootdisken till? eller göra en bootdisk
Eller ens anledningen till varför du vill aktivera admin kontot för?

OK kanske för att logga in på det för att sätta ett enklare password på det förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

"Lösenordet" i filen kan knappast ha varit ett lösenord. Såg ut ungefär så här i filen: $£€£$4fSDF£@f343 4g54hjdg fg g$u sdfr ty54t sfsf£@$€£$€dfg ddgh€${{[]{[&/(6[$34 2€ 2€34@4efdsdf546€$7€ h67g43rr23$324£@43¤"#"%56$7$€7£€€@5@4!4@35£$7u5687 35£$5345345345£$5£7€6£ gvssghdfh €$634342wfsfd

Jag har testat köra Windows Update som admin, men då datorn laddat ned uppdateringen, startat om datorn och ska installera uppdateringen så kommer felkoden. Datorn försöker sedan uppdatera 2-3 gånger innan den ger upp, en process som tar ca 20-30 min varje gång. Jag har inte tillräckligt med rättigheter på datorn och kan inte ge mig själv fler rättigheter, således vill jag aktivera administratörskontot för att ge mig utökade rättigheter på mitt konto. Jag kör f.ö. F-Secure antivirus och har alltid brandväggen på, såvitt jag vet finns inga virus på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

"Lösenordet" i filen kan knappast ha varit ett lösenord. Såg ut ungefär så här i filen: $£€£$4fSDF£@f343 4g54hjdg fg g$u sdfr ty54t sfsf£@$€£$€dfg ddgh€${{[]{[&/(6[$34 2€ 2€34@4efdsdf546€$7€ h67g43rr23$324£@43¤"#"%56$7$€7£€€@5@4!4@35£$7u5687 35£$5345345345£$5£7€6£ gvssghdfh €$634342wfsfd

Jag har testat köra Windows Update som admin, men då datorn laddat ned uppdateringen, startat om datorn och ska installera uppdateringen så kommer felkoden. Datorn försöker sedan uppdatera 2-3 gånger innan den ger upp, en process som tar ca 20-30 min varje gång. Jag har inte tillräckligt med rättigheter på datorn och kan inte ge mig själv fler rättigheter, således vill jag aktivera administratörskontot för att ge mig utökade rättigheter på mitt konto. Jag kör f.ö. F-Secure antivirus och har alltid brandväggen på, såvitt jag vet finns inga virus på datorn.

OK fast att starta Windows update som admin borde inte gått alls PGA okänt password på det kontot.

Först och främst vill nog ta bort passwordet från admin, vilket bör gå med hälp av hirens, eller ultimate boot disk, med detta gjort kan du starta saker och ting med fullständiga rättigheter under ditt vanliga kontot, utan att admin kontot är aktiverat.

Att kunna starta program som admin kan ibland behövas, även när man kör på ett standard admin konto

knepiga är att när man kör windows update så är egentligen inte Administratör kontos rättigheter inblandat ska vara, utan det som heter system har jag för mig.

tex om du högerklickar på ikon för update väljer egenskaper, och sen flik säkerhet så kan man se vilka behörigheter det har, om det ser rätt ut, är det troligen nått i olag med windows.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppdatering - fortsatta problem.

Hejsan! Nu har jag haft tid att se över Hiren och lyckats aktivera administratörskontot (tack för all hjälp!) men alla behörighetsproblem kvarstår!

Om jag t.ex. kopplar in ett nytt USBminne (på administratörskontot) så har jag inte behörighet att installera drivrutinerna – försöker jag uppdatera har jag inte behörighet.

Om jag högerklickar på C:/ och kikar på behörigheterna så står det under "Autentiserade användare" endast särskilda behörigheter. Alla andra konton har alla behörigheter förutom "Särskilga Behörigheter". Om jag dock, t.ex. klickar på "Fullständig behörighet" och sen kryssar i den igen så börjar den uppdatera alla behörigheter för det valda kontot, efter en kort stund stannar den dock och säger att jag inte har behörighet att ge ett annat konto åtkomst till bl.a. C:\Boot

Jag är helt lost, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Uppdateringar körs med speciella konton som har speciella rättigheter. Om användaren som startar Windows update är administratör eller inte spelar ingen roll.

Vad var det för meddelande som ledde dig att tro att det var rättigheter som strular? Det låter ju osannolikt att du själv skulle ha ändrat sagda rättigheter av misstag.

Att skriva om rättigheter ifrån C:\ och nedåt i katalogstrukturen kommer bara orsaka problem, gör inte så.
Lämna även c:\boot katalogen ifred.

Vad jag skulle göra är att köra en fullständig check disk följt av en system file check.

1) Starta en Command prompt som administratör (högerklicka på cmd ikonen under startmenyn och välj kör som administratör eller Run As Administrator )
2) Skriv sedan följande text i cmd rutan.

chkdsk /f C:

Detta går inte att göra när windows körs, utan måste göras under uppstart.
Programmet kommer fråga om du vill schemalägga aktiviteten till nästa omstart.
Svara ja på den frågan och starta om datorn.

När scandisken är klar och du är inne i windows igen fortsätt med en System file check.
1) Starta en Command prompt som administratör (högerklicka på cmd ikonen under startmenyn och välj kör som administratör eller Run As Administrator )
2) Skriv sedan följande text i cmd rutan.

sfc /scannow

Detta kommer starta ett verktyg som försöker laga trasiga systemfiler.
Starta om maskinen när det är klart.

Posta gärna eventuella felmeddelanden eller felkoder här.