Permalänk
Medlem

Val av sovsäck

Familjen kommer att bo i tält en del i sommar och då vi bara hade 2 sovsäckar sedan tidigare så har jag uppgraderat parken lite och spontanköpte Haglöfs spacelite 7+ då dessa verkar okej som sommarsäckar och det var nedsatt pris på dem.
Dessa har en komforttemp på +14 grader, t-limit på +7 grader och extreme på -7.

Sedan har jag kollat lite mer och spanat in haglöfs tarius +1,som visserligen är lite dyrare, men spontant kanske känns mer prisvärd. Med temperaturer på +6, +1 resp -14 då känns det som att man får lite utökat användningsområde och kanske kan vara ute lite även på vår och höst?

Så jag funderar på att lämna tillbaka spacelitesäckarna och köpa tarius istället.

Frågan är om det finns risk att det känns svettigt och varmt med den under sommaren när nattemperaturen kanske är 10-15 grader.

Hur hade ni tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tältade med bruden i somras. Yttertempen kröp ned till 6 grader. Köp en bra sovsäck så slipper du vaknat runt 4 varje morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att den du har köpt blir perfekt för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Extrafiltar i bagaget att ta fram vid behov är en annan lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade nog rekommenderat, som laudanum, att du har med extra filtar, lite varma kläder att ta på sig och sådant och behålla sovsäckarna.

Jag har de senaste åren sovit i en sommarsovsäck på semesterresor. Senast på resa till nordkap där temperaturen kröp ner mot 5 grader på nätterna och sov då i underställ med ullsockar och mössa och tyckte det funkade kanon. Året innan funkade samma sovsäck ok nere i Kroatien med nattemperatur på 20-25 grader (även om man låg mer på den än i den, men du fattar).

Så behåll du de du har är min rekommendation.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Det lutar nog åt att jag behåller dem, eller kanske byter en av dem mot en som klarar något lägre temperaturer. Jag har, till mig själv, en sovsäck sedan tidigare som klarar lite lägre temperaturer som används nån gång då och då, men den är väldigt stor och klumpig.