SCART(RGB) -> HDMI omvandlare

Permalänk
Medlem

SCART(RGB) -> HDMI omvandlare

Sitter med min fina lilla gamecube m.m. och vill verkligen få ut bästa bild, problemet är att det inte är värt att köpa in komponent varianten av flera anledningar och har en bra RGB kabel så har letat alternativa lösningar och en bra signal omvandlare SCART(RGB) till HDMI verkar vara det bästa men letat runt och undrar nu om om det är någon som vet en bra?
Den som säljs på de flesta siter verkar vara samma som blir brandad som Deltaco

(de jag hitta på teknikmagasinet, dustin m.m.), vilka tydligen har en ruggig delay vilket inte är optimalt vid gaming, den bästa (inom rimlig prisklass) verkar vara den som ser ut som denna

Dock verkar det bara vara ebay som gäller och skulle föredra ett alternativ, någon som har några ideér på vart man skulle kunna hitta en, helst under tusenlappen.

(La det under Retro då det är speciellt ämnat att användas med retro konsoler m.m.vilket påverkar valet)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Men varför inte komponent (RGB). En kabel, inga problem, eller har du inte RGB i TVn?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Men varför inte komponent (RGB). En kabel, inga problem, eller har du inte RGB i TVn?

Jo jag har RGB och det är den som kommer gå i scart in men bilden blir inte lika bra, speciellt inte på min TV då den är lite budget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Komponent är inte rgb, scart innehåller normalt sett rgb men en del apparater kan även skicka ut komponent på samma stift om man programmerar om dem, men att blanda signltyperna gör att det inte blir nån bild.
Det som påverkar bildkvaliten mest är förmodligen skalningen av bilden, synd att du inte skrev förra veckan för det var auktion på bla videoprocessorer på Netauktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Komponent är inte rgb, scart innehåller normalt sett rgb men en del apparater kan även skicka ut komponent på samma stift om man programmerar om dem, men att blanda signltyperna gör att det inte blir nån bild.
Det som påverkar bildkvaliten mest är förmodligen skalningen av bilden, synd att du inte skrev förra veckan för det var auktion på bla videoprocessorer på Netauktion.

Jo exakt, det är just en bra ADC och bra uppskalning som jag vill ha för att maximera kvalitén, ah de var ju typiskt oturlig timing

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

http://www.solarisjapan.com/xrgb-mini-framemeister-compact-up... är den bästa uppskalaren om du vill få bästa möjliga bild ur din Gamecube, annars om du inte har något emot emulatorer så kolla upp Dolphin, emulerar nästintill varenda Gamecube och Wii spel helt utan bekymmer och kapabel till att rendera i 1080P/1440P upplösningar med så det ser mäkta fint ut. Kolla lite på Youtube.

EDIT: Har förövrigt den nedersta skalaren på bilden där som säger HD Video Converter. Den fungerar men det ser väldigt väldigt dåligt ut. Donkey Kong Country på Super Nintendo går knappt att urskilja grafiken på.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Greed:

http://www.solarisjapan.com/xrgb-mini-framemeister-compact-up... är den bästa uppskalaren om du vill få bästa möjliga bild ur din Gamecube, annars om du inte har något emot emulatorer så kolla upp Dolphin, emulerar nästintill varenda Gamecube och Wii spel helt utan bekymmer och kapabel till att rendera i 1080P/1440P upplösningar med så det ser mäkta fint ut. Kolla lite på Youtube.

What, kan man få GameCube-spel att renderas i 1080p/1440p?! Det väcker ju liv i gamla spel på ett helt nytt sätt isåfall. Har en USB-adapter så jag kan koppla GameCube-kontroll till datorn, men har inte provat den än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

What, kan man få GameCube-spel att renderas i 1080p/1440p?! Det väcker ju liv i gamla spel på ett helt nytt sätt isåfall. Har en USB-adapter så jag kan koppla GameCube-kontroll till datorn, men har inte provat den än.

Ja emulatorn skalar upp spelen till native upplösning av det du valt vilket ser bra mycket bättre ut än vad det görs om du skulle spela det ifrån Gamecube eller Wii. Har man blåtand i datorn samt trådlös sensor bar för Wii så kan man även använda Wiimotes samt nunchucks också! Finns även native stöd för 360 kontroller med skakfunktion!

https://www.youtube.com/watch?v=Awh3kSLGkWQ

https://www.youtube.com/watch?v=XZomyWEesl0

Tänk på att youtube har lite sämre kvalité med, finns även samma grej för PS2 spel med och då heter emulatorn PCSX2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

What, kan man få GameCube-spel att renderas i 1080p/1440p?! Det väcker ju liv i gamla spel på ett helt nytt sätt isåfall. Har en USB-adapter så jag kan koppla GameCube-kontroll till datorn, men har inte provat den än.

Nja spelen renderas fortfarande i 240p/480i/480p(NTSC) men de är bättre än vad folk tror, gamla TV apparater gjorde det sällan rättvisa och de nya som faktiskt kan göra det brukar sällan fokusera på analoga signaler, därav kör man med en bra omvandlare mellan så blir det enorm skillnad (därav även skillnad mellan omvandlare och omvandlare). Det gäller inte bara Gamecube.

Sorry läste fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nja spelen renderas fortfarande i 240p/480i/480p(NTSC) men de är bättre än vad folk tror, gamla TV apparater gjorde det sällan rättvisa och de nya som faktiskt kan göra det brukar sällan fokusera på analoga signaler, därav kör man med en bra omvandlare mellan så blir det enorm skillnad (därav även skillnad mellan omvandlare och omvandlare). Det gäller inte bara Gamecube.

https://www.youtube.com/watch?v=RS55pmLIEjA

Han menade emulatorn ej äkta konsol.
Förövrigt skulle jag inte köpa den uppskalaren som Gamerade visar på YouTube klippet, jag gjorde den niten för att jag trodde jag inte skulle behöva köpa en XRGB men det ser fortfarande lika grötigt ut trots att jag har SNES, N64 och Sega Mega Drive 2 där alla är NTSC versioner och modifierade för att köra RGB.

http://retrogaming.hazard-city.de/framemeister.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Han menade emulatorn ej äkta konsol.

Såg det efter jag postade

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

http://www.solarisjapan.com/xrgb-mini-framemeister-compact-up... är den bästa uppskalaren om du vill få bästa möjliga bild ur din Gamecube, annars om du inte har något emot emulatorer så kolla upp Dolphin, emulerar nästintill varenda Gamecube och Wii spel helt utan bekymmer och kapabel till att rendera i 1080P/1440P upplösningar med så det ser mäkta fint ut. Kolla lite på Youtube.

EDIT: Har förövrigt den nedersta skalaren på bilden där som säger HD Video Converter. Den fungerar men det ser väldigt väldigt dåligt ut. Donkey Kong Country på Super Nintendo går knappt att urskilja grafiken på.

Vad är det för RGB kontakt på den, ser att det står RGB men verkar vara någon rund historia ? Sedan 2500 vet jag inte om det är värt direkt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

http://www.retrogamingcables.co.uk/european-scart-to-framemei...
Ska tydligen hänga med en japansk motsvarighet till kabeln också vilket borde passa de japanska konsolerna.

2500:- är ju upp till en själv att avgöra. Vissa kanske nöjer sig med Retron 5 som precis kommit ut om man vill ha bästa möjliga bild eller en Ouya eller liknande Android historia alternativt HTPC som kör de äldre spelen. Andra vill köra ifrån den riktiga konsollen och kanske inte känner att de vill ha en tjocktv ståendes.

Permalänk
Medlem

För att svara på din ursprungliga fråga:

Citat:

Sitter med min fina lilla gamecube m.m. och vill verkligen få ut bästa bild, problemet är att det inte är värt att köpa in komponent varianten av flera anledningar och har en bra RGB kabel så har letat alternativa lösningar och en bra signal omvandlare SCART(RGB) till HDMI verkar vara det bästa men letat runt och undrar nu om om det är någon som vet en bra?

Det finns inget bra alternativ. Även XRGB-mini som är ditt bästa alternativ är underlägset till att köpa en riktig CRT-monitor. Dessa skänks dagligen bort och om du har lite tid och vill ha en riktig, riktigt bra monitor i de flesta delar av Sverige. B&O Mx4/6/7000 är min rekommendation.

Hur som, när du skalar upp 480i/576i som du kommer få ur din GameCube måste du får de-interlaca signalen till en progressiv signal och sen skala upp den till önskad storlek. Det kommer aldrig bli lika bra som att spela med den ursprungliga signalen.

Ett par alternativ du för uppskalning:

XRGB-Mini ~ 3000 kr från Solaris Japan
Den enklta/dyra lösningen. Ger det bästa resultatet och klarar alltid ifrån äldre konsoler till de nyare.

SCART RGB -> YUV (YPrPb) ~ 3-400 kr från Ebay
Du konverterar din RGB signal till komponent-video. Du behåller den ursprungliga upplösningen men konverterar signalen. Denna konverteringen medför en viss förändringar i färgerna och ev. någon pixels skiftning horisontalt / vertikalt. Sedan låter du sin TV sköta uppskalningen.

Här är en gammal demonstrationsvideo jag gjorde för att visa skillnad mellan riktig RGB och RGB -> YUV.
http://www.twitch.tv/edenalsda/b/513978710

Ett generellt råd är att hålla sig ifrån billiga "scalers". Ofta skalar de inte om bilden, utan konverterar endast signalen från analogt till digitalt.

I ditt fall skulle jag rekommendera att sälja din GameCube, köpa ett Nintendo Wii och köra komponent-video ut ifrån den. Att få ut bästa bild på en HD-tv är varken enkelt eller billigt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att sådana där scalers introducerar inputlag, en billigare variant kommer med stor sannolikhet innebära mer dylik än en dyrare. Förmodligen kommer det bli ganska dyrt om du ska ha något vettigt.

Jag får helt fantastisk bild med en hemmabyggd RGB-kabel; köpte en billig kinakabel med samtliga kontaktbleck i den proprietära A/V-kontakten (original-kompositkabeln har bara de bleck som användes) och bytte ut själva sladden mot dito från en VGA-kabel. Bytte också ut en del termineringsmotstånd och kondingar som satt i scartkontakten, enligt detta schema. Vore det inte för att det är en interlaced signal, så ska det nog till att man är en ordentlig bildkvalitetsmupp för att man ska se skillnad på den och en HDMI-signal.

Komponentkablarna till GC har ett proprietärt DA-chip i sig, som ingen kopierat so far, och de där kablarna var inga storsäljare, det finns alltså ett mycket begränsat antal sådana i cirkulation, och det nytillverkas inget. Man kan komma undan lite billigare om man skaffar en japansk D-terminallkabel och bygger om den. Tyvärr är en sådan kabel enda sättet att få ut en 480p-signal från en GC.

Ett annat alternativ är att skaffa en Wii, på en sådan kan du köra de spel som stödjer det i 480p. De kostar typ ingenting begagnade idag, förmodligen mycket mindre än en komponentkabel till GC:n, eller en vettig scalerbox.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu menar jag inte att låta otacksam för vissa av svaren, inte menat så men verkar som att vissa inte direkt läst frågan men kanske ska klargöra lite

  1. Hur vida CRT vs HDTVs är bättre är en smaksak, de "blurar" bilden naturligt vilket kan ge upplevelsen av bättre bild, detta gör även plasma till viss del men nej jag är inte intresserad av att köpa/skaffa en TV till.

  2. Att en original signal skulle per automatik vara bättre än en processad är en halvsanning då det är flera faktorer som spelar in så som mottagarens hantering av olika signaler, kvalité på omvandlingen, subjektiv upplevelse (Jag föredrar t.ex. RDR på PS3 vs Xbox360 pga deras filter trots att bilden teoretiskt sätt är "sämre") m.m. och att sedan att billiga konverters kanske inte kan leverera är en annan sak.

  3. Jag har ett Wii, är inte intresserad av att köpa ett eller köra på det, det var inte frågan.

  4. Jag vet att det uppstår en delay, nämns som anledning till att inte köpa Deltaco varianten i första inlägget.

  5. Jag har en Scart RGB köpt från nätet och fixad av mig då de som vanligt hade sparat pengar på att t.ex. koppla in alla GND, signalen jag får är ren och fin, det jag är ute efter är bättre hantering av den än min TV kan ge.

  6. Jag vet att GC component cables har ett chip och kostar skjortan, därav inte frågat efter den eller kopior och steget där är ner från 576i till 480p, vinsten är marginell om ens det plus att jag har mest PAL spel så måste använda mitt qoob pro att tvinga 480p då de inte ger 480p annars oavsett och inte alls alla som spel ens klarar det och tänker inte köpa om dem i NTSC versioner.

Men jag kanske var lite luddig och definitionen av bra varierar men det jag frågar efter är, är det någon som vet en SCART(RGB) till HDMI (720p/1080p) omvandlare som inte degraderar bilden (iaf inte direkt märkbart), gör den lite skarpare och inte skapar en delay på mer än säg ~5 frames, helst under tusenlappen. Som sagt den Deltaco brandade varianten ska tydligen introducera en rätt hög delay, den andra varianten som jag gett bild på ska enligt alla jag sett på youtube m.m. som testat liknande vara bra och ingen har nämnt ett märkbart lagg men föredrar att inte beställa den från Kina, har kollat på alternativet att ta den från Tyskland.
Men om någon vet en bättre omvandlare som inte kostar märkbart mer än utdelad budget eller vart jag ev. kan få tag på ett ex relativt billigt i Sverige så skulle det uppskattas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nu menar jag inte att låta otacksam för vissa av svaren, inte menat så men verkar som att vissa inte direkt läst frågan men kanske ska klargöra lite

  1. Hur vida CRT vs HDTVs är bättre är en smaksak, de "blurar" bilden naturligt vilket kan ge upplevelsen av bättre bild, detta gör även plasma till viss del men nej jag är inte intresserad av att köpa/skaffa en TV till.

  2. Att en original signal skulle per automatik vara bättre än en processad är en halvsanning då det är flera faktorer som spelar in så som mottagarens hantering av olika signaler, kvalité på omvandlingen, subjektiv upplevelse (Jag föredrar t.ex. RDR på PS3 vs Xbox360 pga deras filter trots att bilden teoretiskt sätt är "sämre") m.m. och att sedan att billiga konverters kanske inte kan leverera är en annan sak.

  3. Jag har ett Wii, är inte intresserad av att köpa ett eller köra på det, det var inte frågan.

  4. Jag vet att det uppstår en delay, nämns som anledning till att inte köpa Deltaco varianten i första inlägget.

  5. Jag har en Scart RGB köpt från nätet och fixad av mig då de som vanligt hade sparat pengar på att t.ex. koppla in alla GND, signalen jag får är ren och fin, det jag är ute efter är bättre hantering av den än min TV kan ge.

  6. Jag vet att GC component cables har ett chip och kostar skjortan, därav inte frågat efter den eller kopior och steget där är ner från 576i till 480p, vinsten är marginell om ens det plus att jag har mest PAL spel så måste använda mitt qoob pro att tvinga 480p då de inte ger 480p annars oavsett och inte alls alla som spel ens klarar det och tänker inte köpa om dem i NTSC versioner.

Men jag kanske var lite luddig och definitionen av bra varierar men det jag frågar efter är, är det någon som vet en SCART(RGB) till HDMI (720p/1080p) omvandlare som inte degraderar bilden (iaf inte direkt märkbart), gör den lite skarpare och inte skapar en delay på mer än säg ~5 frames, helst under tusenlappen. Som sagt den Deltaco brandade varianten ska tydligen introducera en rätt hög delay, den andra varianten som jag gett bild på ska enligt alla jag sett på youtube m.m. som testat liknande vara bra och ingen har nämnt ett märkbart lagg men föredrar att inte beställa den från Kina, har kollat på alternativet att ta den från Tyskland.
Men om någon vet en bättre omvandlare som inte kostar märkbart mer än utdelad budget eller vart jag ev. kan få tag på ett ex relativt billigt i Sverige så skulle det uppskattas.

Jag har den andra varianten som du funderar på att köpa, när jag spelar Super Nintendo så har den introducerat en del lagg vilket gör Super Mario World väldigt ospelbart.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ferrat:

Men jag kanske var lite luddig och definitionen av bra varierar men det jag frågar efter är, är det någon som vet en SCART(RGB) till HDMI (720p/1080p) omvandlare som inte degraderar bilden (iaf inte direkt märkbart), gör den lite skarpare och inte skapar en delay på mer än säg ~5 frames, helst under tusenlappen. Som sagt den Deltaco brandade varianten ska tydligen introducera en rätt hög delay, den andra varianten som jag gett bild på ska enligt alla jag sett på youtube m.m. som testat liknande vara bra och ingen har nämnt ett märkbart lagg men föredrar att inte beställa den från Kina, har kollat på alternativet att ta den från Tyskland.
Men om någon vet en bättre omvandlare som inte kostar märkbart mer än utdelad budget eller vart jag ev. kan få tag på ett ex relativt billigt i Sverige så skulle det uppskattas.

Ska du spela spel från generationen PS1/N64 eller äldre så har du egentligen bara ett vettigt alternativ:
Framemeister. "Dyr" men fruktansvärt bra. Har haft en själv ett tag nu och även om den kostade dubbelt så mycket som du vill betala (ca 2000 gav jag ink frakt) så är den värd det alla dagar.

Alla andra "konverterare" kommer att degradera signalen då de inte kan hantera 240p.
De kommer att introducera en delay på ett antal frames.
Den kommer att ha olika typer av filter, skalningsalgortimer, cropping etc som du själv inte kan påverka.

Det finns mig veterligen inga bra "mellanalternativ": antingen köper man en Micomsoft-produkt eller så köper man något billigt skit som konverterar signalen om man t.ex. saknar SCART RGB-ingång direkt i bildvisaren.

Ska du bara spela spel från PS2/Xbox1/GC och framåt så lär en såndär enkel adapter fixa biffen med ok resultat. Finns några få titlar från de generationerna som körs i 240p men de är försvinnande få.

Ett tips om du kollar på videorecensioner av sådana här produkter:
Kolla inte på amerikanska klipp där de talar om den här typen av konvertering/scaling på äldre konsoler. I min erfarenhet är gör de alltid jämförelsen av kvalitet mellan S-Video och RGB SCART uppkonverterad med nån HDMI adapter. Detta eftersom att deras bildvisare inte har RGB ingång.
Dvs de jämför inte "RGB rakt in i bildvisaren" med "RGB via en konverter" så som du gör.

Din TV verkar ju ha SCART RGB rakt in, chansen att din TV skulle vara sämre än de här sunkiga adaptrarna är extremt liten.

Så mitt råd:
Kör bara som det är och nöj dig med det eller kör på framemeister. Att slänga upp till 1000 kr på något som inte kommer att göra någon nämnvärd skillnad är absolut inte värt besväret.
Och en sista sak: testa med S-Video om du har det på TVn. Kanske tar emot rejält men på vissa konsoler och vissa bildvisare så ger det märkbart bättre bild än RGB. (Dåligt exempel kanske men t.ex. på Xbox 360 tycker jag bilden via S-Video blir både lugnare och skarpare än SCART RGB på tre av fyra av mina TV-apparater)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tyvärr stödjer inte PAL gamecube S-video och har med lite tweaking fått bilden lite bättre men det är just "jagged" edges jag vill få lite bättre, TVn jag kör på är en äldre LCD med gräslig scaling och deinterlaceing.

Någon som kör den billigare varianten och vet hur den presterar med gamecube, xbox eller ps2?
Kör ju inte så mycket twitch shooters direkt på den konsolen så därav villig att offra lite fart för bildkvalité, iofs kan jag forcea 480i60 istället för 576i50 så kanske även det kan hjälpa till att hålla delay nere?¨

EDIT:
Testade att forca 480i, blev betydligt bättre bild på vissa spel medan andra sluta fungera så en halv lösning, hittade även att detta gäller tydligen oavsett var man forcar för upplösning, Resident Evil 4 t.ex. låser sig när man väljer något på start menyn medan t.ex. Sonic Adventure 2 blev kanon bild med 480i istället för 576i så min TV föredrog tydligen 480i.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om du kollar första sidan på den tidigare länkade http://retrogaming.hazard-city.de/ och bläddrar ner en liten bit så ser du bästa scalers för 240p,480i,etc med recensioner av dom.
Tyvärr så är det inte många som är billigare än framemeister och då är dom oftas sämre.

Så tyvärr det finns troligen inget som ger bra bild och lite input lag för runt/under 1000:- det krävs helt enkelt mer pengar för att det ska hända.
Och input lag är tyvärr ganska vanligt och det finns väldigt få scalers som INTE lägger till det.

Sitter i nästan samma sits som dig har ett NES (och ett NES RGB kitt ska inhandlas denna månad),SNES,MegaDrive NES,megadrive har jag handlat everdrive och SNES handlat sd2snes till (dvs så man kan ha spel på sdkort).
Spelar en hel del på dom dock ger min panasonic s20 plasma ganska ok bild med RGB men jag vill ju ha bättre och framförallt ha allt inkopplat till recivern så man slipper hålla på med kanaler/etc på tv´n.
Så har funderat i ett bra tag nu om jag ska handla någon rgb>hdmi scaler och kom ganska snabbt fram till att det enda som är värt att ens fundera på är framemiester då dom som är något sämre är samma pris/dyrare och dom som är ännu sämre kan vara både dyrare och billigare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mjo har ett PS1 med en hemmasnickrad RGB kabel, den kör ju 240p ut så för den måste man troligen ha något bättre dock som jag förstått det så verkar många av de billigare designade för 480i/576i så de kör deinterlace även på 240p vilket gör bilden sämre och introducerar mer delay när den måste gå från en lägre upplösning så de kan funka ok på t.ex. gamecube men suga för SEGA/PS1/NES m.m?

Väldigt synd att vissa spel inte gick att tvinga att köra 480i, det gjorde enorm skillnad på min TV som sagt :/ bara för att testa satte jag ihop en SCART(RGB) -> VGA kabel/omvandlare igår för jag får en viss signal när jag tvingar 480p med även ur analoga kontakten på gamecuben, det var ett extremt long shoot men var ju tvungen att pröva men funkade inte. (men vad gör man inte för att fylla kvällarna ).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Mjo har ett PS1 med en hemmasnickrad RGB kabel, den kör ju 240p ut så för den måste man troligen ha något bättre dock som jag förstått det så verkar många av de billigare designade för 480i/576i så de kör deinterlace även på 240p vilket gör bilden sämre och introducerar mer delay när den måste gå från en lägre upplösning så de kan funka ok på t.ex. gamecube men suga för SEGA/PS1/NES m.m?

Väldigt synd att vissa spel inte gick att tvinga att köra 480i, det gjorde enorm skillnad på min TV som sagt :/ bara för att testa satte jag ihop en SCART(RGB) -> VGA kabel/omvandlare igår för jag får en viss signal när jag tvingar 480p med även ur analoga kontakten på gamecuben, det var ett extremt long shoot men var ju tvungen att pröva men funkade inte. (men vad gör man inte för att fylla kvällarna ).

de e rätt friskt kopplat hälften brunnet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de e rätt friskt kopplat hälften brunnet

Haha så illa var det inte, kopplingen är rätt, grejen är att signalen inte blir rätt pga att gamecube inte sänder 480p i anaologa uttaget men den försöker när man tvingar den. Inte så att jag på random bara koppla in sladdar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood